Naturligt salt VS syntetisk salt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Naturligt salt VS syntetisk salt

Indlæg af Carsten »

En ting har undret mig i meget lang tid, men jeg har ikke fundet er svar.

Rundt om i verden, især i de varmere lande. Laves der store mængder ferskvand ud af havvandet.
Alt det salt der bliver tilovers, burde jo være et helt naturligt salt til akvarier. Men hvorfor laves der så alt det syntetiske?
Kan forstå at man tilsætter ekstra Ca og lidt Mg til det naturlige salt, for at få det højere op i værdierne til akvarie brug.
Man skal jo nok heller ikke lige tage havvandet ved udløbet fra en kloak eller kemisk fabrik, men det tror jeg nu heller ikke de gør.

Er der nogen som har et svar på spørgsmålet?

Og som et opfølgende spørgsmål, hvad bliver alt det salt som udvindes af havvandet brugt til??
Så meget salt kan jeg ikke forestille mig kan bruges til vejsaltning om vinteren og heller ikke til mad
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Naturligt salt VS syntetisk salt

Indlæg af Ryom »

Jeg tror nu bare saltet bliver ledt tilbage i havet. Som vand med en højere saltkoncentration.

Da jeg sejlede lavede vi også ferskvand fra havvandet. Det blev ledt ind i en beholder med vacum. Og opvarmet til kogepunktet. Som jo er noget lavere ved vacum.
Derefter blev det kondenseret igen. Og var stort set klar til at bruge.
Der var hele tiden flow igennem "ferskvandsgeneratoren" så det var ikke sådan at der kom tørt salt ud af det.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nu er det ikke ren salt der drysser ud af de store afsaltningsanlæg, men en saltbrine (brine udtales "bregne"), altså en kraftig vand-/saltblanding, på dansk kalder vi det koncentrat. Skulle man hive alt saltet ud af vandet ville det kræve enormt meget energi og derfor tager man de lavthængende frugter og kører meget havvand igennem og får kun "lidt" ferskvand ud af det.

Der er typisk 2 måder at afsalte vand på, den ene er såmænd ikke meget anderledes en vores små hobby osmoseanlæg, det er nemlig omvendt osmose. Den anden er destillering som Ryom skriver hvor man varmer vandet op under vacuum og kondenserer dampen, som ikke længere indeholder salt.

Koncentratet eller saltbregnen ryger direkte retur til havet igen.

Hver af de hvide rør er et omvendt osmosefilter(samme princip som vores hobbyanlæg, bare BIG-scale):
desal.jpg
desal.jpg (13.77 KiB) Vist 2992 gange
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Den platform jeg arbejdede på brugte også omvendt osmose til at lave drikkevand :)
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Her er et forvokset omvendt osmose anlæg

http://www.thenational.ae/news/uae-news ... -jebel-ali" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Man laver jo også enorme mængder salt i f.eks. Nordafrika ved at lede havvand ud i store kunstige bassiner i ørkenen og lade vandet fordampe. Tror faktisk en del af vores vejsalt bliver fremstillet på den måde.

Uden at vide det, har jeg meget vanskeligt ved at tro, at noget som helst af det salt vi kan købe til akvariebrug er hverken 100% naturligt havsalt eller 100% syntetisk. ´

Hovedbestanddelen i havsalt er langt overvejende NaCl (det de fleste forstår som salt) og det tror jeg altså ikke man på nogen rentabel måde kan fremstille syntetisk.

Producenterne af de såkaldte syntetiske salte blander formentlig blot ren salt (NaCl) med relativt små mænger af en 8-10 andre salte og så kalder man det syntetisk salt. Syntetisk salt er i min bog sludder. Alt efter hvordan man definerer "syntetisk" kan man kalde det syntetisk HAVsalt. Men selv det svarer næsten til at kalde en citronkage syntetisk hvis man har lavet den ved at blande bestanddele som mel, sukker, æg og vand med nogle dråber citronekstrakt fra en plastikflaske. Men det er selvfølgelig en strid om kejserens skæg.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

PoulD skrev:Man laver jo også enorme mængder salt i f.eks. Nordafrika ved at lede havvand ud i store kunstige bassiner i ørkenen og lade vandet fordampe. Tror faktisk en del af vores vejsalt bliver fremstillet på den måde.
På Malta kan man finde de berømte "Salt pans" - hvor man fordamper saltvand og udvinder salt.

Billede
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:Man laver jo også enorme mængder salt i f.eks. Nordafrika ved at lede havvand ud i store kunstige bassiner i ørkenen og lade vandet fordampe. Tror faktisk en del af vores vejsalt bliver fremstillet på den måde.

Uden at vide det, har jeg meget vanskeligt ved at tro, at noget som helst af det salt vi kan købe til akvariebrug er hverken 100% naturligt havsalt eller 100% syntetisk. ´

Hovedbestanddelen i havsalt er langt overvejende NaCl (det de fleste forstår som salt) og det tror jeg altså ikke man på nogen rentabel måde kan fremstille syntetisk.

Producenterne af de såkaldte syntetiske salte blander formentlig blot ren salt (NaCl) med relativt små mænger af en 8-10 andre salte og så kalder man det syntetisk salt. Syntetisk salt er i min bog sludder. Alt efter hvordan man definerer "syntetisk" kan man kalde det syntetisk HAVsalt. Men selv det svarer næsten til at kalde en citronkage syntetisk hvis man har lavet den ved at blande bestanddele som mel, sukker, æg og vand med nogle dråber citronekstrakt fra en plastikflaske. Men det er selvfølgelig en strid om kejserens skæg.
Da Dyrehandleren i Horsens afholdte saltmøde var George fra RedSea tilstede og fremlagde et foredrag om RedSea-konceptet. Red Sea er jo det "naturlige" salt. Men faktum er at det kan faktisk ikke lade sig gøre at inddampe saltet og bibeholde alle elementer og sporstoffer, så selv RedSeas salt er igennem en syntetisk dossering for at kunne opretholde NSW-værdierne. Kan desværre ikke huske alle detaljerne - måske andre med bedre hukommelse kan byde ind?

Mht. vejsaltet kommer det vist udelukkende fra saltminer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har på Gran Carnaria set enorme bjerge af salt, som et bi produkt fra deres ferskvand fremstiling.
Synes også at have set de samme bjerge af salt på Red Seas hjemmeside.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

@Anders: Vores forsyninger af vejsalt kommer vist primært fra brydning af salt i salthorste i området Mariager - Hvornum (ikke så langt fra dig). Men selv om det er længe siden vandet er fordampet kommer saltet vist alligevel fra inddampet havvand.

Uden at være tusinde meter mester i Geo-Science mener jeg, at de nævnte salthorste er en slags kæmpe balloner som opstiger fra lag af evaporitter opstået omkring Sen Perm - Sen Trias.

Derudover er det sket af og til, at man ikke har kunnet følge med med udvinding fra de Danske horste og lagrene med vejsalt er svundet ind. Når det sker er vinteren som regel så streng i hele Europa, at de heller ikke kan følge med i Tyskland og længere nede (hele middelhavet har på et tidspunkt været fordampet fuldstændigt, så de har gigantiske evaporitter i undergrunden dernede) . I disse situationer har man sejlet vejsalt herop fra de store saltsøer i Egypten og Tunesien.

@Carsten: Det du har set på Gran Canaria, tror du ikke det snarere er udvinding af salt end fremstilling af ferskvand? De har f.eks. i Fuencaliente (sydspidsen af La Palma) et mindre anlæg med små "bjerge" af salt, som svarer til det Hougaard har vist et billede af. http://www.dreamstime.com/stock-images- ... ge11919594" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"