Porsabord giver sig - problem?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Porsabord giver sig - problem?

Indlæg af TRG »

Hejsa,

Jeg har også haft spurgt på Facebook ang. det her, men vælger også at gøre det herinde, da jeg får mange forskellige svar, så vil gerne have så mange meninger som muligt, så jeg gør det rigtige :GO

Sagen er den, at jeg har købt et porsa stel, til mit nye akvarie. Stellet måler 90*60*85, har 4 ben og tværstænger nede på alle sider undtagen fronten.
Oven på rammen er monteret en 13mm krydsfiner plade, oven på den et liggeunderlag på 7mm og så står akvariet oven på det.

Det rør, der går øverst på fronten er begyndt at sveje nedad, sammen med træpladen, hvilket også kan ses på ligge underlaget. Selve akvariet står helt snor lige.
image.jpg
Er det noget, som der skal gøres noget ved? Umiddelbart står akvariet jo lige, men vil det være et problem i det lange løb?
Ernst fra Planteimporten, som jeg købte stellet af, siger, at hvis alle ben og højder er lige lange, så er der ikke noget problem? Og et 3 ben slet ikke er nødvendigt.
Men jeg er sgu lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg vil jo ikke have, at skidtet gør i stykker med tiden, men hvis det ikke gør noget, at det buer sådan, så det også meget arbejde for ingen ting - forstå mig ret :f2:

Glæder mig til at høre jeres mening og erfaring :beer:
DBH
Tim
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Porsabord giver sig - problem?

Indlæg af Dyhr »

Det der ville jeg slet ikke bekymre mig om, bortset fra det kan være en øjenbæ.
Til gengæld er jeg lidt bekymret for du ikke har ramme forneden på stellet.
Uden ramme forneden, KAN du risikere at benene skvatter ud til siden og SÅ får du problemer.
Jeg siger ikke det sker og jeg vil ikke skræmme dig, men hav det lige i baghovedet, hvis dit akvarie kan blive udsat for børn/hunde/fulde mennesker.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Indlæg af Grath »

Dog lader det til, at der er ramme forneden på siderne.
Hvis du har ramme på bagdelen, og dine plader er skruet godt sammen med stellet, bør der ikke være fare på færde.
Når det så er sagt, har Dyhr ret i, at en ramme forneden på fordelen ville have været at foretrække.
Hvis du vil være helt sikker mht. at din topramme buer en anelse, kan det sikkert løses ved at smide en tykkere plade under akvariet. Dog kræver det tømning af baljen, og jeg er igen enig med Dyhr, det bør ikke skabe problemer som det står nu.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Men uanset hvad, så er det mange kilo du har sat oven på det bord.
Du lander lynhurtigt på ca 550 kilo
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

De andre har sikkert ret i at det kan holde, men med risiko for saltvand på gulvet ville jeg dog selv gøre noget ved det.
Der skal jo nok ikke andet til, end en forstærkning på langs med overliggeren.
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Tak for svarende alle :-) det er lækkert I gider dele ud af jeres erfaringer og råd.

Noget forstærkning langs med overliggeren, skal det være som i en tykkere træplade oven på?
Det skal lige tilføjes, at sidepladerne er ikke skruet på, men sat på med magneter, så alle sider på nær bagsiden kan tages af.

Carsten, umiddelbart ligger dit gæt på 550kg lidt højt. 230L vand, 10-20kg sten og lamperne - og så tungt var akvariet ikke ;-)
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

TRG skrev:Tak for svarende alle :-) det er lækkert I gider dele ud af jeres erfaringer og råd.

Noget forstærkning langs med overliggeren, skal det være som i en tykkere træplade oven på?
Det skal lige tilføjes, at sidepladerne er ikke skruet på, men sat på med magneter, så alle sider på nær bagsiden kan tages af.

Carsten, umiddelbart ligger dit gæt på 550kg lidt højt. 230L vand, 10-20kg sten og lamperne - og så tungt var akvariet ikke ;-)
Jeg tog de mål du opgav for at være akvariet mål. Kan godt se at bordet er højere end akvariet.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jeg ville nok se om jeg ikke kunne finde en et stykke alu, som f.eks. en afretningsskinne eller et udsnit af et 2m vaterpas på den høje led. Eller et høvlet tomme-bræt (mener porsa er 2,5cm), som man vender på højkant kunne sikkert også gøre det.

Jeg ville så give det epoxy hele vejen rundt på kontaktfladen, sætte donkraften fra bilen under midten, med et rør der understøtter forstærkningen midt på, og så MEGET stille og roligt løfte til den er rettet op.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Jeg ville Helt sikkert lave det om nu med det samme , der er ingen grund til og tage nogen chancer , det ville være super ærgeligt og skulle skille det hele ad om 1 år når baljen er fyldt med flotte koraller, der har været nogen hvor bunden har flækket PGA. for dårlig afstivning. :h ( Tyndekraften er imod dig her .)
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Ja, man burde nok gøre noget ved det, mens det endnu ikke er helt oppe og kører.
Men er det nødvendigt at tømme det hele og putte en tykkere plade på?
Eller er det nok med et støtteben, eller alu ting som sættes neden under den nuværende, som forstærker?
DBH
Tim
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

IMO vil en plade med tiden forme sig efter stellet, næsten uanset tykkelse. Den ville jeg ikke skifte.
Hvis du kan leve med et ben midt på, er det self. den letteste løsning, med garanteret effekt :) Ellers en kraftig forstærkning af selve alustellet.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

PederP skrev:IMO vil en plade med tiden forme sig efter stellet, næsten uanset tykkelse. Den ville jeg ikke skifte.
Hvis du kan leve med et ben midt på, er det self. den letteste løsning, med garanteret effekt :) Ellers en kraftig forstærkning af selve alustellet.
Enig , med pederp. :GO
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Det bliver nok et 3. Ben, men hold nu op det irritere mig, at det er nødvendigt.
Det er helt nyt, og købt efter planteimporten anvisninger. Det kan da ikke passe, man skal forstærke det yderligere? :/
Skide øv!
DBH
Tim
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Er du sikker på samlestykkerne sidder rigtigt? Er det de "stærke" af dem med jernkerne, eller er de udelukkende i plastik?
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Det har intet med samlingerne at gøre. Alle Porsa samlinger er med alukerne. Det er fordi der er for stort spænd i forhold til godstykkelsen af profilen.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Har nu et par gange set folk få fat i samlinger uden alu kerne. Alle porsa profiler har da samme godstykkelse. :)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Så er det ikke Porsa, eller en gammel udgave. Ja det har de, men ændrer ikke på at det er dét der er problemet. For stort spænd til den lille godstykkelse.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Det er korrekt :)
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"