Anemone
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Anemone
Regler er der vel ikke. Blot skal du have i tankerne at selv en forholdsvis lille anemone, kan folde sig ud og fylde rigtigt meget.Psyk-mads skrev:Er der nogle regler for hvor stort et system man skal have hvis man ønsker en anemone?
Havde engang en grøn tæppe anemone, som så ud til at være ca 20 cm i diameter. Men kort tid efter at jeg havde fået den hjem
pumpede den sig op til dobbelt størrelse. Så røg den tilbage til forhandleren.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
Jeg er godt klar over at der ikke er nogle "regler" som sådan
. Det var mere i retningen af om der var nogle etiske overvejelser i forhold til akvariestørrelse, som der jo er med fisk.
Fedt at du nævner det, sådan noget ville jeg helt sikkert have overset. Findes der nogle arter af anemoner der ikke bliver alt for store og som er til at have med at gøre i et rev på 270 liter?
Jeg har forsøgt at læse lidt op på ulemper ved anemonen, især det med at de kan finde på at tage turen i blænderen. Jeg har en Gyre og syntes egentligt at indgangsrillerne er forholdsvis små, men helt sikker kan man jo aldrig være.

Fedt at du nævner det, sådan noget ville jeg helt sikkert have overset. Findes der nogle arter af anemoner der ikke bliver alt for store og som er til at have med at gøre i et rev på 270 liter?
Jeg har forsøgt at læse lidt op på ulemper ved anemonen, især det med at de kan finde på at tage turen i blænderen. Jeg har en Gyre og syntes egentligt at indgangsrillerne er forholdsvis små, men helt sikker kan man jo aldrig være.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Geografisk sted: Århus
øv altså, og jeg som håbede 

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Nu skriver du jo ikke hvorfor du vil have en anemone, men hvis det ikke lige er til klovnfisk er der jo rock anemoner. De bliver ikke helt så store og farer sædvanligvis heller ikke rundt i baljen.
De er ofte i flere farver og fluorescerende. Meget smukke. Jeg har selv en med neon orange-rød kant og grønlig disk. Jeg har ikke lige et billede af den ved hånden, men der er nogle der ligner meget godt her https://www.google.dk/search?q=rock+ane ... CAYQ_AUoAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
De er ofte i flere farver og fluorescerende. Meget smukke. Jeg har selv en med neon orange-rød kant og grønlig disk. Jeg har ikke lige et billede af den ved hånden, men der er nogle der ligner meget godt her https://www.google.dk/search?q=rock+ane ... CAYQ_AUoAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5792 Årslev
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Wow hvor er de bare flotte men hvis en anemone er no-go i 270 liter så er det vel totalt NIX i 58 liter.PoulD skrev:Nu skriver du jo ikke hvorfor du vil have en anemone, men hvis det ikke lige er til klovnfisk er der jo rock anemoner. De bliver ikke helt så store og farer sædvanligvis heller ikke rundt i baljen.

Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er så lige en ting mere. Hvis det kun er for at klovnfiskene kan have noget at gnide sig i, så er der andre alternativer.
Sacrophyton, og Euphylia plejer også at kunne bruges af klovnfiskene.
Og husk på, at det er ikke alle anemoner der accepteres af klovnfiskene
Tutter: Der er også andre anemoner som ikke bliver så store, f.eks Stichodactyla, min-max anemonerne. Findes i et utal af farvevarianter
https://www.meerwasser-lexikon.de/tiere ... a_sp01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sacrophyton, og Euphylia plejer også at kunne bruges af klovnfiskene.
Og husk på, at det er ikke alle anemoner der accepteres af klovnfiskene
Tutter: Der er også andre anemoner som ikke bliver så store, f.eks Stichodactyla, min-max anemonerne. Findes i et utal af farvevarianter
https://www.meerwasser-lexikon.de/tiere ... a_sp01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
@Tutter: For mit vedkommende kan jeg altså ikke se nogen rimelig grund til, at du ikke skulle kunne have en (eller 2) rock anemoner i et 58L.
De bliver sjældent meget over 10 cm og det tager meget lang tid inden de bliver så store (med mindre du overfodrer den vildt). Der skal naturligvis ikke stå sarte koraller helt klods op ad den, men den er ikke vildt aggressiv.
De kan som sagt ikke bruges som vært for klovnfisk, men en porcelænskrabbe kan sagtens bo i dem. Sådan en er IMO også meget smuk og ganske interessant at iagttage når den fisker med sit "garn".
De bliver sjældent meget over 10 cm og det tager meget lang tid inden de bliver så store (med mindre du overfodrer den vildt). Der skal naturligvis ikke stå sarte koraller helt klods op ad den, men den er ikke vildt aggressiv.
De kan som sagt ikke bruges som vært for klovnfisk, men en porcelænskrabbe kan sagtens bo i dem. Sådan en er IMO også meget smuk og ganske interessant at iagttage når den fisker med sit "garn".
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5792 Årslev
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Tak for svar.PoulD skrev:@Tutter: For mit vedkommende kan jeg altså ikke se nogen rimelig grund til, at du ikke skulle kunne have en (eller 2) rock anemoner i et 58L.

Vil lige Google lidt på porcelænskrabber.

Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
- niels228
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2014
Jeg har en anemone i mit akvarie og den har nu fundet sig et godt sted at sidde (syntes den) og den fylder et sted mellem 10 og 30 cm. Når jeg fordre meget med frost bliver den voldsomt stor. Min kloven gider den ikke de har kastet deres kærlighed på en sten koral. til gengæld er min ene porcelænskrabbe flyttet ind.
Det underlige er at den nu er næste sort hvor den var hvid til at begynde med.
Nogen der kan fortælle mig hvorfor? Mine værdier ligger alle inden for det normal omend min KH godt kunne være lidt højere.
Det underlige er at den nu er næste sort hvor den var hvid til at begynde med.
Nogen der kan fortælle mig hvorfor? Mine værdier ligger alle inden for det normal omend min KH godt kunne være lidt højere.
Senest rettet af niels228 lør 25. jul 2015 09:36, rettet i alt 1 gang.
Akvarier skal vejes i ton.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Jeg har en mini max i mit 80 liter og den fungerer fint.
Ville nok ikke have den til klovnfisk, da den lige har ædt min den ene - da den stod i det andet kar.
Ville nok ikke have den til klovnfisk, da den lige har ædt min den ene - da den stod i det andet kar.
Life is a beach and then you dive.