Hjælp til osmoseanlæg vestsjælland :)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
SimonEgebjerg
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11
Postnummer: 4180 Sorø
Saltvand siden?: 2013

Hjælp til osmoseanlæg vestsjælland :)

Indlæg af SimonEgebjerg »

Hej, jeg har købt dette osmoseanlæg online.

http://www.aliexpress.com/item-img/New- ... 32632.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Problemet er bare, efter jeg har samlet det, så har jeg målt lidt på vandets værdier, og det er præcis det samme som i den almindelige vandhane.
Jeg har ingen erfaring med osmoseanlæg, derfor er det sikkert bare samlet forkert.
Er der en på sjælland, gerne vestsjælland som eventuelt har forstand på at samle sådan et?
Betaler gerne for det. :f3: :f3: :f3: :f3:
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2015-05-23 kl. 20.32.27.png
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Hjælp til osmoseanlæg vestsjælland :)

Indlæg af Thue »

Jeg er bange for dit anlæg ikke kan lave vandet så rent som et osmoseanlag burde, der er ingen membran i dit anlæg, det liger det mest er sediment filtre og aktiv kul der er på dit anlæg, jeg tror det anlæg er beregnet til køleskabe og drikke vand, ikke direkte til brug i akvarier hvor vi vil have helt rent vand, men håber jeg tager fejl og du finder en der kan hjælpe dig i nærheden

Mvh thue
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Send lige et link til det.

Prøv at skille det membran hus med grøn etiket. Der skulle så gerne være en membran der ligner noget i den retning
http://www.ebay.de/itm/BWF-50-GPD-Membr ... 35e74b27d5" onclick="window.open(this.href);return false;
Billedet er kun til at vise hvordan de ser ud normalt.

Men membranen er som regel pakket ind i en plast film, da de ikke må tørre ud. Har du pillet den af?

Sidste mulighed er at du ikke har en booster pumpe på og dit vandtryk i rørene er så lavt, at der stort set ingen vand presses gennem membranen, og at det vand du måler på er spildvandet
SimonEgebjerg
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Linket er : http://www.aliexpress.com/item/New-2014 ... 32632.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kan se på billedet hvordan den ser ud, men har pillet plastik af dem alle. Det skulle jeg måske ikke?

Jeg har ikke booster pumpe på nej, men burde det stadig ikke bare være lidt bedre end alm vand:) ??
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse

Indlæg af Gulkan »

Er du sikker på slangen med det rene vand fra membranen går det rigtige sted hen og du ikke har fået byttet om på den og affaldsslangen?
1000 l fra den 6/1-2019
SimonEgebjerg
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Ja næsten, for har faktisk prøvet at måle på begge slangers vand :)
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Som jeg læser beskrivelsen er det ikke andet end et filter system til drikke vand, som thue og Carsten skriver mangler der en membran ala den Carsten linker til, der er følger med til system er ikke andet end en hollow membran filter
Ala denne

http://www.aliexpress.com/item/Hot-New- ... 62480.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Det er kun et filtere
Du skulle have købt et ro system
Men du kan vel købe en menbran og menbranhus og koble på
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Enig med Dennis. Det er super ærgerligt, men det anlæg er ikke ret meget værd til formålet. Membranen er 10 nm og fjerner formentlig kun 70-80% af divalente ioner og 30-40% monovalente ioner.
Bare at købe et membranhus og en RO membran er også en halvskidt løsning, da der heller ikke er et DI filter i anlægget. Du kan bruge det ene filterhus til DI (harpiks) men så skal det forbindes om så DI filteret kommer efter RO membranen.
Som en billigere løsning kan du nøjes med at lave det ene filterhus om til DI filter (og forbinde det så det sidder efter den nuværende membran). Du vil så have et ganske udmærket anlæg. Den eneste ulempe er så, at du skal skifte harpiks lidt oftere end hvis der var en RO membran.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Bare lige for at være sikker.

Hvor lang tid har det kørt inden du testede det? Alså 1min eller 15min du skal samle det og skylle det igennem før du tester det og det burde lave om ik helt rent så meget renere vand end hanen men det skel samles rigtig og skylles igennem først.

Vand skal ind i den højre af de 3 nederst og så til nr 2 og så 3 og så til membran som er nederst af de to der ligger ned og på den er der to udgange hvor med i mitte er rent og den der sider lidt til siden med åbne/lukke på er affald/beskidt vand og den skal self være helt åben når anlæg køre.

Er det sådan du har samlet det?

Hvis du tager et foto og poster det kan det være det hjælper.
Billede
SimonEgebjerg
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Mange tak for alle svar!

Det er samlet ligesom på billedet, hvor vandet kommer ind fra højre, og ud gennem den øverste til venstre :)
Det har kørt ca. 20 min i det hele, så testede jeg.
Men kan sagtens tage et billede og smide op :)

Ifølge alle de svar, ville det så ikke næsten være ligeså let at købe et helt nyt? :BA :BA
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Nu synes jeg også at Poul gjorde det mere kompliceret end nødvendigt.

Kigger lige senere i skuret, Der står vist et dødt osmoseanlæg.
Dødt på den måde at forstå, at membranen er slidt op, men huset den sidder i er ok.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Hvis du køber et nyt og sætter det forkert sammen som det gamle så er du jo lige langt.
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Anden: Dit sidste indlæg er sikkert til stor hjælp

@trådstarter: Kan du sælge det anlæg du har købt, til nogen der kan bruge det til drikkevand, så er det da klart den nemmeste løsning, men nok ikke den billigste

Jeg vil tro du kan ombygge det for ca. en tusse, f,eks. med stumper fra http://rent-postevand.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Membranhus 125 kr,
Membran 600 kr.
Restrictor 40 kr.
3 stk. fittings til filter hus 45 kr.
Filterindsats tii harpiks 60 kr.
Harpiks 150 kr.
2 m slange 20 kr

Kan du få et membranhus og lidt af de andre stumper fra Carstens "døde" anlæg er det jo endnu billigere.

Vil gætte på du skal af med min. 1800-2000 for et tilsvarende nyt anlæg.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Anden skrev:Hvis du køber et nyt og sætter det forkert sammen som det gamle så er du jo lige langt.
Det "gamle" er jo ikke sat forkert sammen. Der er blot ingen osmosemembran/hus med
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Han har købt et osmose-anlæg godt nok ik et di-ro-anlæg men et ro-anlæg er det da (ro=reverse osmose) og så kan det godt være det ik er lige så godt som dit men det skal da rense vandet bare en lille smule og hvis det ik gør det er det samlet forkert eller leveret defekt (evt penge tilbage) og hvis han bare køber et nyt og blæser vandet igennem det hvis det også er samlet forkert så er det også ødelagt.

Men ok hvis penge ik er et problem så bliv da bare ved med at købe men så skal du da nok finde et der er leveres samlet.
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Anden skrev:Han har købt et osmose-anlæg godt nok ik et di-ro-anlæg men et ro-anlæg er det da (ro=reverse osmose) og så kan det godt være det ik er lige så godt som dit men det skal da rense vandet bare en lille smule og hvis det ik gør det er det samlet forkert eller leveret defekt (evt penge tilbage) og hvis han bare køber et nyt og blæser vandet igennem det hvis det også er samlet forkert så er det også ødelagt.

Men ok hvis penge ik er et problem så bliv da bare ved med at købe men så skal du da nok finde et der er leveres samlet.
Det har han desværre ikke. Det er ikke en RO membran der er i, men derimod en såkaldt hollow fiber membran. Den er på 10 nm hvilket er endda er meget store åbninger for en hollow membran (de fås med 1 nm) og mange mange gange større åbninger end en RO membran

Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Ja det er et dårligt ro-anlæg men det er nok samlet forkert aligevel og vil kunne lave meget rent vand da og at det er samlet som på foto hjælper ik ret meget da foto ser forkert ud når man sammenligner med brugsvejledning eller deres egen tegning.
image.jpg
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Anden: Det er altså IKKE et RO anlæg. Det er dårligt nok nano filtrering men tættere på ultafiltrering:
Billede

Jeg er ret overbevist om, at det er samlet korrekt, men det tilbageholder bare ikke mineraler/salte fordi det er til drikkevand, og det er vist ikke godt for helbredet at drikke de-ioniseret vand.

Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af den_ »

Jeg kan nu ikke se nogle fejl på billede, men nu har jeg heller ikke lige brugsvejlidningen at samling med
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Ok du har helt sikkert ret i det ik er RO, Min fejl.
Men kig lige på det 4.filter (det der ik er en rigtig membran) og se om det sider som på foto eller tegning det kan jo ik side på begge måder.

Men jeg ville nok også køb et nyt men samle det gamle rigtig bruge det til drikkevand og kaffemaskine, og køb et reverse osmose med et harpiks filter og en pumpe til.
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Anden: Ja, du har ret i foto og tegning ikke stemmer overens. Men både foto og tegning er jo fra websiden. Tror det er principtegningen der er forkert (Hvis man kigger på andre membranhuse er indgangen i denne ende hvor der kun er 1 hul)

@Trådstarter: En anden ting, jeg tænker det er måske er tanken, at den kuglehane der sidder på udgangen med det snavsede vand skal fungere som restrictor. Det er måske derfor du slet ikke kan måle nogen forskel på det rene og det snavsede vand (selvom anlægget ikke tager alle salte bør der dog alligevel være en del forskel). Prøv evt. at lukke kuglehanen så meget at der kommer ca. 2/3 af vandet ud på den snavsede side og 1/3 på den rene side, og mål så igen begge steder.
HVIS det kan fjerne op mod 70% salte ville jeg personlig vælge løsningen med at lave det sidste 10" filterhus om til DI filter. Det kan du gøre for under 250 kr. og så har du et ganske udmærket anlæg. Filterhus 3 skal så drejes 90 grader.

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"