Er her nogle der kan give mig nogle gode råd til hvordan jeg opstarter min reaktor med Rowa.
Evt. Med en god video hvis nogle ligger inde med det.
Har forsøgt på youtube. Men ikke gode videoer der er der.
Måske en udførlig forklaring kan også gøre det.
Hvor meget skal jeg starte op med i et 600 L.
Min reaktor er en 509 mener jeg den hedder.
På forhånd mange tak.
NB: Kan det skade mine fisk.
Mvh. Kim
Opstart med Rowa Phos
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: Opstart med Rowa Phos
Start med at når du har smidt det du vil i - så lad den køre i håndvasken i en balje med udløbet ud voer kanten af baljen og vandhanen tændt - på den måde får du vasket alt det brune støv ud af mediet der ellers vil sætte sig alle steder - lad den køre til det vand der kommer ud er så godt som klart - job done
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Skyl den mængde Rowaphos som du har beslutted dig for og køre med i Osmosevand inden brug , og ikke hane vand. jeg kører med 250-300g. i min reaktor til mine ca. 1200l saltvand total. 

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Jeg gør det på samme måde som Michael/mic4700...
Ville aldrig bruge (fosfatfyldt) hanevand til at skylle rowaphos med... Altid skyl det i osmosevand!
Jeg selv tager den mængde jeg skal bruge, op i en lille spand og hælder 1-2 liter osmosevand i spanden og skylder det. Ud med vandet igen og fyld 1-2 liter i igen.. Plejer at gentage det 3-4 gange. Så er vandet helt klart!
Tager derefter en ske og smider rowaphos'en i reaktoren .
Bruger 140-150gr. Til mit 720l+220l sump. Den reelle vandmængde er vel i omegnen af 750-800l i alt når sten , udstyr mv. Er trukket fra.
Skifter mit rowaphos fast hver måned! Lige omkring den 1. I måneden. Så husker jeg det!
Renser lige svampe og selv reaktoren samtidig ..
Nej, det skader ikke fisk og koraller! (Kun hvis du fjerner din po4 for hurtigt, går det ud over korallerne!
)
Ville aldrig bruge (fosfatfyldt) hanevand til at skylle rowaphos med... Altid skyl det i osmosevand!
Jeg selv tager den mængde jeg skal bruge, op i en lille spand og hælder 1-2 liter osmosevand i spanden og skylder det. Ud med vandet igen og fyld 1-2 liter i igen.. Plejer at gentage det 3-4 gange. Så er vandet helt klart!
Tager derefter en ske og smider rowaphos'en i reaktoren .
Bruger 140-150gr. Til mit 720l+220l sump. Den reelle vandmængde er vel i omegnen af 750-800l i alt når sten , udstyr mv. Er trukket fra.
Skifter mit rowaphos fast hver måned! Lige omkring den 1. I måneden. Så husker jeg det!

Renser lige svampe og selv reaktoren samtidig ..
Nej, det skader ikke fisk og koraller! (Kun hvis du fjerner din po4 for hurtigt, går det ud over korallerne!

Morten
- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Jeg skyller det igennem ved et vandskifte.
Dvs nyt Rowa i reaktoren,og så lade den tage vand fra sumpen
der alligevel skal skiftes.
Bare lad den køre vandet ud i en dunk.
Dvs nyt Rowa i reaktoren,og så lade den tage vand fra sumpen
der alligevel skal skiftes.
Bare lad den køre vandet ud i en dunk.