VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Spændende tider

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Spændende tider

Indlæg af trine... »

+1 til kanstrup!
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Allan M »

Pyha.
Havde jeg vidst dette på forhånd, havde jeg ikke startet tråden.

Ja, jeg blev sku ramt da Carsten skrev idiot. Skyldig.
Når det er sagt, hopper jeg op og falder ned på det.
Det er hans mening.
Jeg er typen som betaler fra 50-1250 for en polyp. Sådan er det. Jeg er en nørdet zoasamler der kan lide at samle på sjældne små knapper. Skyldig.
Jeg syntes det er fedt med udenlandske hjemmesider hvor man virkelig nørder igennem, holder de forskellige bestande af mutationer ved lige. Disse handlinger gør at prisen går i vejret og heldigvis bliver der i et stykke tid.

Tro mig, der er også meget debat på de hjemmesider - om folk der dumper priserne, eller folk der sælger forkerte ting. Der er en gentlemans aftale om at holde sig seriøs til hobbyen.
De tilstande kan jeg lide.
Nu er Saltvandsforum jo ikke et zoaforum - så jeg forstår godt folks forargelse. Men hvem kan egentlig kaste den første sten? Vi bor nok alle i glashus, da vi hver især nok har brugt dyre penge på noget i vores kar. Det er bare en dyr nørdet hobby.

Når dagen kommer og jeg skal til at sælge fra mine fragmenthylder, bliver det tæt på uk priser. Og det bliver formodentlig nok dertil handlen vil gå.
Jeg er slet ikke interesseret i at få den ballade hver gang jeg sætter en salgstråd op med: en polyp til 250 eller 500 kroner. Det gør jeg hellere i UK, hvor ingen rynker på næsen og kalder en noget.

Jeg elsker dette forum, men bruger det med omhu.
De som vil, kan skrive en PB til mig om at de har interesse, så tager vi den derfra.
Der er ikke mange frags endnu, men lidt er der.

Angående farver så er det fede med zoa, at hvis man køber de "ægte varer" holder farverne man ser på billederne. Nogle gange kan man dog først se det helt vilde farvespil når der kun er blåt lys. Det syntes jeg er skide spændende, og gør mig intet. Deraf Nørden!!

Hvad der begyndte som et glad indlæg fra min side, blev sku til noget jeg ikke er interesseret i, så mine input til tråden stopper her. Den må gerne låses og slettes for min skyld.

God weekend kære mednørder!!
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

trine... skrev:+1 :GO Folk kan jo altid gå hjem og græde lidt i smug og ellers prøve at komme sig over deres traumer hvis det nu ellers er muligt at restituere oven på så hård en medfart... Buhuhuhuuuu, somebody call the whaahaahambulance
Spøg til side... For folk der ikke har så mange år på bagen i hobbyen, virker det måske ikke umiddelbart som et problem. Men jeg syns bestemt at det er ærgeligt at se hvordan en ellers smuk hobby udvikler sig mere og mere til den pengemaskine som amerikanerne har fået overbevist os om at den skal være. Nu er det måske fordi jeg har været med længe, men jeg bryder mig bestemt ikke om hvor markedet er på vej hen ift hvor det har været tidligere.
Så hvis min holdning giver jer mere ondt i bagen, så syns jeg nu det siger mere om jer selv... Jeg skriver tværtimod at det er et frit land vi lever i, det betyder også at vi ikke skal være enige om alt, men jeg har bestemt en mening og den står jeg ved. Desuden takker jeg ingen for at gøre forretningspriserne dyrere og hvad man på sigt kan købe tingene til hos private har jo intet med forhandlermarkedet at gøre.
Så hvis ikke i kan tygge den, så kommer jeg den da gerne i blenderen for jer!!!
Der er da ingen der hyler her - I møder da bare saglig kritik for det i skriver. Hvad skal det der umodne pjat skrives for??
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Jeg bliver ihvertfald aldrig tilhænger af kartelaftaler!! Når det så er sagt så er det stadig et frit land vi lever i hvor folk kan og skal gøre som de vil!
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Kartelaftaler?

Hvem anklager du helt nøjagtigt?
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

trine... skrev:Jeg bliver ihvertfald aldrig tilhænger af kartelaftaler!! Når det så er sagt så er det stadig et frit land vi lever i hvor folk kan og skal gøre som de vil!
WHAT nu er du vist fjollet
Så lad dog være med at købe nogle af dem når det engang er
Jeg er slet ikke rig vender og drejer hver en mønt men kom der en rasta zoa til salg gav jeg godt give 250pr polyp
Brug dine penge som du vil og lad være med at tude over at andre vil betale hvad de koster
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Kan godt være at jeg ikke får forklaret mig ordenligt, folk skal gøre hvad de vil, det gør jeg selv. Jeg bryder mig blot ikke om hvor det måtte bærer hen med de priser...
Mange faktorer afgør hvad ting skal koste og selvfølgelig kan det jo stilles op som udbud/efterspørgsel, men jeg mener stadig at det er en ond spiral for vores hobby hvis koraller først begynder at bevæge sig op i det prisleje( her tænker jeg 1000 kr pr polyp med videre), bæredygtighed eller ej. Det vil jo uundgåeligt have afsmitning på markedet, og det har det så tydeligt allerede haft.Jeg mener at have en god avance på en vare er én ting men at holde priserne så kunstigt højt oppe på ting der i realiteten ikke er/var så ekstremt dyre i engros anskaffelse, lugter i min verden lidt af en underforståethed hos forhandlerne af disse, der næsten ikke er til at tage fejl af og selvfølgelig en rigtig god forretning. Desuden excellerer jeg blot min ret til at ytre min mening i en debat hvor alle jo selvfølgelig har en.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

trine... skrev:Kan godt være at jeg ikke får forklaret mig ordenligt, folk skal gøre hvad de vil, det gør jeg selv. Jeg bryder mig blot ikke om hvor det måtte bærer hen med de priser...
Mange faktorer afgør hvad ting skal koste og selvfølgelig kan det jo stilles op som udbud/efterspørgsel, men jeg mener stadig at det er en ond spiral for vores hobby hvis koraller først begynder at bevæge sig op i det prisleje( her tænker jeg 1000 kr pr polyp med videre), bæredygtighed eller ej. Det vil jo uundgåeligt have afsmitning på markedet, og det har det så tydeligt allerede haft.Jeg mener at have en god avance på en vare er én ting men at holde priserne så kunstigt højt oppe på ting der i realiteten ikke er/var så ekstremt dyre i engros anskaffelse, lugter i min verden lidt af en underforståethed hos forhandlerne af disse, der næsten ikke er til at tage fejl af og selvfølgelig en rigtig god forretning. Desuden excellerer jeg blot min ret til at ytre min mening i en debat hvor alle jo selvfølgelig har en.
:dizzy:
Der er nok lang vej endnu, før det er en "alt for god" forretning at være salt forhandler.
Tro mig. Hvis ting er lette at skaffe, og der er for høj avance på, så åbner der en forhandler der kan gøre det billigere. Det er det geniale ved det frie marked.

Hvis ingen gad ligge pengene, så ville vi nok stadig have det samme udvalg som for 5 år siden.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Hold da fest en tråd der er stukket af - og så på så kort tid!

Men nu havde vi jo også haft ro på i et godt stykke tid.....

Hvad varen koster er jo det køber vil betale - hvis Allan vil give de penge for det er det da helt hans eget valg! Og det støtter jeg 100 procent! Og super fede ting er det!

Hvad fanden er forskellen på at købe en polyp til x antal kr (som hvis du er heldig kan få flere ud af) kontra købe lamper og udstyr til flere 1000 kr som alle gør - som alt andet vil tabe i værdi? Jeg ville nok hellere bruge mine penge på smukke koraller - end udstyr hvor jeg alt andet lige nok kan få 99 % det samme ud af noget billigere? Det har vi 1000 eksempler på i dette forum - og mange gode hvor folk har købt dyrt - for så at gå videre til et billigere mærke der faktisk kunne gøre jobbet bedre.

Det er da det samme når samlere køber malerier - raceheste - gamle danske designmøbler etc - du ser noget du syntes er smukt - og hvis du er heldig er der en gevinst i den sidste ende (ikke at sige at Allan gør det for at sælge ud af godset)

De argumenter jeg har set i denne tråd holder da entet sted vand (eller saltvand)

Nyd dog de smukke ting - og glæd jer over vi har så fine ting herhjemme.

Tsk....

Flame suit on...
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

@Joel Priserne afspejler vel netop udbud og efterspørgsel.
Mange af disse koraller er svære at holde liv i og når det er lykkedes at holde liv i dem, så kan de reagere meget negativt på fragmentering, for slet ikke at tale om flytning.
Det gør jo, at de ikke ret tit kommer til salg og når de gør, så er de dyre. Det er en stadig kamp at holde og opformere dem (taler af egen erfaring og ved at andre oplever det samme). Jeg tror ikke (jeg kan jo ikke vide det 100%) at de bevidst holdes oppe i et højt leje.
Jeg ved det sker/skete med Fransk vin. Her laves kun et begrænset antal flasker, netop for at holde prisen oppe. Restproduktionen sælges i andre flasker, måske endda i pap, med et andet navn. Det har jeg ikke fantasi til at tro, sker med koraller.
Er det muligt at lave 100 polypper af en dyr Zoa, så gør de det da. Det vil sikkert også afspejles i prisen, for så kan alle jo gøre det og prisen ryger ned.
Det er bare ikke nemt, at holde og opformere de typer - hverken Zoa, acro eller montier.

Jeg synes det er skønt at Allan og andre, vil satse og få dem til Dk. Så har vi andre mulighed for, at se dem irl.

Erik
Senest rettet af crazy seahorse lør 16. maj 2015 11:39, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Go Allan go! 1000% procent opbakning herfra!
Om man bruger sine penge på en dåse lort, anden kunst , HIFI anlæg, motor cykel eller zoa... Det er sku da op til en selv og hvad man har råd til.. Det er da bestemt skønt og spændende at følge "samlere". Og jeg kan godt glæde mig på andres vejen at de har flotte og mere sjælne ting hjemme i baljen. Så læg gerne en masse billeder op Allen og jeg vil sidde og savle over dem hjemme på sofaen.. Måske endda invitere mig selv på kaffe så man kan se live hvordan en zoa til 1500kr ser ud. GO ALLAN GO!
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Hej Allan, syntes det er fantastisk spændende at en på Forum har fået samlet lidt af Zoa "juvelerne" og ovenikøbet har held og dygtighed til at få dem til at trives og formere sig hvilket skulle jeg sige ikke er en helt nem opgave! Har selv kastet mig over Zoas og der har jeg sku' fået kam til mit manglende hår, min gamle Sps skov var barnemad at holde ved siden af!! Sjovt nok er det min erfaring at det nemlig de lidt dyre og knap så almindelige Zoas der er klart de sværeste, tror derfor desværre ikke de falder meget i pris!
Nogle samler på dyre malerier du samler på dyre Zoas og fred være med det, jeg glæder mig meget til at se billeder fra din samling så bare gi' den gas!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

#JesuisAllan!

:)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Jeg tager hatten af for at i har en anden mening end mig, men det ændrer ikke mit synspunkt. Folk må for min skyld(og deres egen) bruge deres penge på lige nøjagtig hvad de vil, det skal jeg på ingen måde gøre mig til dommer over.
Jeg ytrer blot hvad jeg ved er en realitet, og det er bla. at exportørernes priser på bla multicolor zoas er steget temmelig voldsomt de sidste par år pga selvsamme "amerikanske tendenser". Og at jeg så måtte have et andet syn på tingene end efterhånden størstedelen af forum er jo heldigvis min ret. Mht hvor svært det er at holde zoas på et reproduktivt niveau, så er det vist ret relativt rent generelt,dog måske med enkelte mutationer undtaget, alle de zoas jeg til dags dato har haft har da bredt sig stødt. Nu vil jeg gå ind og kigge på mit fattigmandsakvarie fyldt med brune og slatne naturfarver... Så må vi jo se hvor markedet er på vej hen!
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Præsis Trine.. Netop derfor reagere folk når ordet idiot bliver taget i brug fordi man ikke har samme holdning til tingene. :-)
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg gad ikke engang læse hele tråden GG Hvor herre bevars. Folk vil have specielle koraller men give 0kr for det UTROLiGT. Hvor det bærer hen GG Ja der er nok nogen der godt vil have specielle ting og de koster penge. Disse koraller KAN jo ikke købes her i dk, hvorfor mon ? En koral er speciel hvis den er sjælden eller evt på red list, noget andet er også at disse koraller vokser meget meget langsomt, og har farver vi ikke ser her hjemme. Så hvis folk vil have disse koraller her i dk, må de frem med muldvarp og ikke kun vil give 75-100kr for et frag. Men fred være med det, for er man kun til DJ eller andre almindelige koraller ved forhandlere skal man jo være velkommen til det.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Idiot = personangreb :y

Moderator sover vist i timen i denne tråd , det var der jo ingen af os andre der var sluppet af sted med..... :BA
jallem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2200 København N

Indlæg af jallem »

+1 Kanstrup og Trine .. Kunne ikke være mere enig.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Allan M »

Beder moderator om at lukke denne latterlige tråd.
Der er meninger som rager mig midt i måsen.

Jeg vil være mere specifik næste gang jeg laver en tråd, så det er mere tydelig om folks meninger egentlig er relevante.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Som ønsket lukkes tråden nu- og hvor er det herligt at se at vi kan tillade os at nyde fridagene med familie, uden at der går fnidder i den herinde..!!!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Låst

Tilbage til "Koraller generelt"