Ang. Maxspect Razor 160w 16k. ikke kraftig nok?
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Ang. Maxspect Razor 160w 16k. ikke kraftig nok?
Jeg har et 360 liter rumdeler akvarie i stuen (LBH 120x50x60). Fordi det er en rumdeler får det lys fra tre sider, hvorfor min Maxspect Razor 160w 16K ikke synes af meget i dagstimerne. Jeg kører det blå lys på 100% og det hvide på 60%. Jeg har dækglas på akvariet, så det tager selvfølgelig lidt af lyset. Før havde jeg T5 og der var lyset meget mere klart over hele akvariet. Dvs, det typiske saltvands look. Skyldes min mangel på pangfarver at der kommer så meget sollys fra rummet, at det overshiner lampen, eller kan der være noget galt med den? Den lader til at virke fint, men det er som om det blå skær ikke rigtigt kommer frem om dagen eftersom det er en rumdeler. Har andre med rumdelerakvarier samme erfaringer eller bruger I powerlamper, der kan oplyse en svømmehal?
Mvh Johan
Mvh Johan
o_O
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2014
Re: Ang. Maxspect Razor 160w 16k. ikke kraftig nok?
Jeg tror bare det er dit lyse rum der snyder dig, samt at du kan se igennem akvariet
Hvis du har mulighed, kan du evt tjekke med et par meter for at se om øjnene bare bliver snydt 

Mvh Thomas
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
hvor langt hænger den over? det har meget at sige med hvor langt den hænger over.. er der linser på?
Jeg har lige skiftet til t5 over mit 720 liters.. ellers kørte jeg med to max-spect 160w 16k med linser. ca 40cm over og det dækkede rigeligt 160x75d x 60h ..
Jeg har lige skiftet til t5 over mit 720 liters.. ellers kørte jeg med to max-spect 160w 16k med linser. ca 40cm over og det dækkede rigeligt 160x75d x 60h ..
Morten
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Galten
Jeg har heller ikke pang farver om dagen pga. Naturligt dagslys i rummet. Kører med 1 Hydra 26.
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Prøv at hænge et tæppe op i den side mod sofaen. Eller evt. foran terassedøren. Så finder du i hvertfald ud af det. Det var mit indtryk da jeg havde Maxspect at den er meget svag rent visuelt.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg indstiller lampen når det er mørkt. Så får jeg da et reelt billede af hvordan det ser ud og hvor meget lys den egentlig giver. Den står på benene, så den er vel 30 cm. over akvariet.
o_O
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Dit akvarie er 120 langt og når den kun står på benene på kanten, vil jeg garantere dig at du får langt bedre lys hvis du hæver den. Selv da jeg havde mit gamle 275l (100x50x55) med én max-spect 160w over, kneb det med at få lyset ud i enderne da den stod på fødderne. Dvs. De der 18-20cm over vandet. Der var kæmpe forskel da jeg hævede den til 38-40 cm over! Så var der fint lys.. Det samme gjorde sig gældende over mit 720l..
Morten
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
man skal ikke skrue meget på for det hvide lys før det bliver pisgult i vandet
Skulle fandme have købt en 10k istedet. Den kan da lave HVIDT lys, som så kan blåtunes. Nogen der vil bytte ? 
MoG, hvor mange procent kørte du kanalerne på ved max styrke? Og havde du også 16K modellen?

MoG, hvor mange procent kørte du kanalerne på ved max styrke? Og havde du også 16K modellen?
o_O
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
Hvorfor skiftede du din T5 lampe ud med Maxspecten ? , disse 2 lyskilder kan ikke sammenlignes overhovedet, T5 er meget mere jævnt og potent lyskilde.Jones skrev:man skal ikke skrue meget på for det hvide lys før det bliver pisgult i vandetSkulle fandme have købt en 10k istedet. Den kan da lave HVIDT lys, som så kan blåtunes. Nogen der vil bytte ?
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Jones skrev:man skal ikke skrue meget på for det hvide lys før det bliver pisgult i vandetSkulle fandme have købt en 10k istedet. Den kan da lave HVIDT lys, som så kan blåtunes. Nogen der vil bytte ?
Så tror jeg du har misforstået noget ved de 2 versioner af lamperne!
Kan det ikke være vandet i dit Akvarie der er gulligt.. Mit bliver meget blåt hvis jeg kører 60 hvid og 100 blåt!
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Måske hunden sjatpisser i sumpen om natten?
jeg må have lidt aktivt kul på systemet. Og et osmoseanlæg. Tror at du har ret i at vandet er gult.

o_O
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Skiftede for at spare strøm. Den var ellers mere end lækker!
o_O
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Jeg tror ikke der findes en lampe der er kraftigere end den du har.
Carsten fra Ølstykke målte diverse lamper, og denne model havde højest PAR værdi af samtlige producenter.
Når det er sagt - så er 120 cm i længen for meget for 1 lampe!
I øvrigt enig med Silas(Hellfish) gult vand kan være en del af årsag
Mvh
Peder
Carsten fra Ølstykke målte diverse lamper, og denne model havde højest PAR værdi af samtlige producenter.
I øvrigt enig med Silas(Hellfish) gult vand kan være en del af årsag

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Ja kraftig i de enkelte led clusters MEN spredningen er noget helt andet.pederrevnørd skrev:Jeg tror ikke der findes en lampe der er kraftigere end den du har.
I øvrigt enig med Silas(Hellfish) gult vand kan være en del af årsag![]()
Mvh
Peder
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Der er overløb i den ene ende og bar sandbund i den anden, så skal ikke bruge lys i enderne. Jeg får fixet det urinfarvede vand og vender tilbage med en Update.
o_O
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Egentlig ikke - jeg har kørt med disse lamper i 3 år, og har aldrig været mere tilfredsMic4700 skrev:Ja kraftig i de enkelte led clusters MEN spredningen er noget helt andet.pederrevnørd skrev:Jeg tror ikke der findes en lampe der er kraftigere end den du har.
Mvh
Peder

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Jeg Kørte 1 år med mine 3 stk. 160w 16000k ,alle var monteret med nye 120 grader linser og ikke med standart 90 grader, og blev aldrig rigtig glad for dem , blæserne larmede og gik hurtigt i stykker , spredningen var elendig , men pris og kvalitet hænger jo ofte også sammen.pederrevnørd skrev:Egentlig ikke - jeg har kørt med disse lamper i 3 år, og har aldrig været mere tilfredsMic4700 skrev:Ja kraftig i de enkelte led clusters MEN spredningen er noget helt andet.pederrevnørd skrev:Jeg tror ikke der findes en lampe der er kraftigere end den du har.
Mvh
Peder

Senest rettet af Mic4700 ons 13. maj 2015 23:03, rettet i alt 1 gang.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Mic47, det er da trist at du har haft den oplevelse, der er jo heldigvis delte meninger - og det er et frit land.
Jeg personligt deler ikke din mening om kvalitet af det nævnte mærke, og det gør mine koraller heller ikke - men godt for dig du er kommet videre, så du kan sprede budskabet
Mvh
Peder
Jeg personligt deler ikke din mening om kvalitet af det nævnte mærke, og det gør mine koraller heller ikke - men godt for dig du er kommet videre, så du kan sprede budskabet

Mvh
Peder
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Har ikke hørt blæserne endnu. Var virkelig glad for nano modellen, så havde store forventninger til denne. Har jo set den hos Silas og den spiller bare! Men ok, det gør akvariet også
ikke som mine koraller og sten der ligger i urinade

o_O
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Jamen tak for det Peder , og ja det er da heldigvis et frit land vi lever ipederrevnørd skrev:Mic47, det er da trist at du har haft den oplevelse, der er jo heldigvis delte meninger - og det er et frit land.
Jeg personligt deler ikke din mening om kvalitet af det nævnte mærke, og det gør mine koraller heller ikke - men godt for dig du er kommet videre, så du kan sprede budskabet![]()
Mvh
Peder

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har 6 stk. af 120w udgaven hængende over akvariet. Og der er mere end nok lys i dem. Men hvis du stadig har de gamle linser siddende i, så er der ikke meget spredning på lyset. Til gengæld er der en stor risiko for at svitse nogle koraller(been there, done that)
Af mine 6 lamper, er der 2 som stadig har de gamle linser, og der er en verden til forskel i lyset hvis man sætter de nye reflektorer i.
Af mine 6 lamper, er der 2 som stadig har de gamle linser, og der er en verden til forskel i lyset hvis man sætter de nye reflektorer i.
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Mic4700. Ang pris og kvalitet, så plejer der at være noget om snakken. 
Men ikke altid.
Maxspect lamperne var ikke noget for mig personligt. Synes ikke den dækkede mit behov på en dengang 100x50 cm overflade, hvis jeg ville holde sps i udkanten af baljen.
Men har en Mitras HV udgave hængende over min fragtank. Det er en meget kostbar lampe og vil love dig dens spredning er elendig. Tør slet ikke regne på hvad det ville koste hvis jeg skulle dække mit display i stuen. Skulle mindst op på 6 stk og så er det lidt af en udskrivning.

Men ikke altid.

Men har en Mitras HV udgave hængende over min fragtank. Det er en meget kostbar lampe og vil love dig dens spredning er elendig. Tør slet ikke regne på hvad det ville koste hvis jeg skulle dække mit display i stuen. Skulle mindst op på 6 stk og så er det lidt af en udskrivning.

Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Der sidder 120grader linser på lampen. Spredningen er lige så fin som på min tidligere nano model som også var. Med 120 grader linse. Jeg prøver med aktivt kul og det forpulede osmoseanlæg
har været for doven til at få bestilt et nyt. Lyset er kraftigt om aftenen men skruer jeg op for det hvide bliver det hele ret gult. Som Silas var inde på tror jeg at vandet har noget at sige her. Om dagen kommer der så meget lys fra vinduer i stuen st akvariets lys ikke ses så tydeligt. Dog er der ikke direkte sol på akvariet.

o_O
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Husk nu at led lys, vil virke mørkere for øjene fordi det er korte lysbølger den sender ud. Så for dine øjne kan det virke mørkt, men det er det modsatte for korallen. Hvis du vil have en ide om hvor meget lys der kommer ned i dit akvarie, er det næsten nødvendigt med en par måler.
til peders så mener jeg nu en GHL Mitras 6200 er mere kraftig end 160w modellen af Maxspect modellen....
til peders så mener jeg nu en GHL Mitras 6200 er mere kraftig end 160w modellen af Maxspect modellen....
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Så er der noget galt, for Mitras lampen er en af de lamper med bedst spredning. Da jeg havde mit 500l akvarie, kunne der sidde 2 og dække 140cm i længden og 60 i breden uden problemer. Det største problem i dit akvarie, vil være breden på 80, som hvis det skal være optimalt vil kræve 2 rækker lamper ned 3 hver.MarkBruhn skrev:Men har en Mitras HV udgave hængende over min fragtank. Det er en meget kostbar lampe og vil love dig dens spredning er elendig. Tør slet ikke regne på hvad det ville koste hvis jeg skulle dække mit display i stuen. Skulle mindst op på 6 stk og så er det lidt af en udskrivning.
Senest rettet af StarF tors 14. maj 2015 08:41, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
StarF skrev:Så er der noget galt, for Mitras lampen er en af de lamper med bedst spredning. Da jeg havde mit 500l akvarie, kunne der sidde 2 og dække 140cm i længden og 60 i breden uden problemer.MarkBruhn skrev:Men har en Mitras HV udgave hængende over min fragtank. Det er en meget kostbar lampe og vil love dig dens spredning er elendig. Tør slet ikke regne på hvad det ville koste hvis jeg skulle dække mit display i stuen. Skulle mindst op på 6 stk og så er det lidt af en udskrivning.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Kan dit vand ikke synes gult, fordi du har været vant til at kigge på 100% blåt, og så vil hvid virke meget gult ifht?
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hvad mener du med at jeg set på 100% blåt? Lampen køres lige nu på 100% på den blå kanal og 60% på den hvide. Jeg tror at jeg vil have et T5 rør på hver side af lampen til at krudte farverne lidt op
Nim den løsning Niels lavede. Han solgte den vist til Silas.

o_O
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
Det jeg mener er, at du er vant til at se på noget der er MEGET blåt, og derfor vil alm hvid se meget gult ud.
Ligesom hvis du sidder i et mørkt rum, med et akvarie der har ret blåt lys. Har du siddet der længe nok, forlader rummet og kommer ind igen, så er det meget mere blåt, end du syntes da du sad derinde, fordi dine øjne havde vænnet sig til det - ved ikke om det er til at forstå
Ligesom hvis du sidder i et mørkt rum, med et akvarie der har ret blåt lys. Har du siddet der længe nok, forlader rummet og kommer ind igen, så er det meget mere blåt, end du syntes da du sad derinde, fordi dine øjne havde vænnet sig til det - ved ikke om det er til at forstå

- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Fatter jeg ikke!!, havde to Mitras over min balje på 110x75 og der var "fuld dækning"MarkBruhn skrev:Mic4700. Ang pris og kvalitet, så plejer der at være noget om snakken.
Men ikke altid.Maxspect lamperne var ikke noget for mig personligt. Synes ikke den dækkede mit behov på en dengang 100x50 cm overflade, hvis jeg ville holde sps i udkanten af baljen.
![]()

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013