Renovering af akvarie og akvarieskab.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
omt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hillerød, Danmark

Renovering af akvarie og akvarieskab.

Indlæg af omt »

Så har jeg lige købt et misligholdt akvarium.
Det et supermærke, svarende til mit sidste, som jeg var superglad for. Det er et Vitrea Life 44.
Akvariet er i OK stand men skabet er kraftigt vandskadet med grimme sider og kanter.

Møbelpladerne er med sort melamin og plastkanter.
Plastkanterne sidder fast, men melaminen og den underliggende plade er flere steder hævet op over kanten.
Jeg tænker at jeg vil slibe pladerne plane igen, give dem en god grunder og male dem med en robust sort maling.

Så spørgsmålene er til håndværkerne derude - hvordan gør jeg?
Skal jeg bruge rystepudser, excentersliber eller båndpudser og er det OK at købe en billig model til arbejdet?
Hvad skal den pudsede melamin grundes med?
Hvilken maling skal jeg bruge - spraymaling, rulle eller pensel. Jeg ønsker en halvmat sort overflade.

På forhånd tak
Ole...
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Renovering af akvarie og akvarieskab.

Indlæg af thni »

Jeg ville selv slibe den med en rystepudser for de er gode til andre ting efter også. Så ville jeg male med spray. 3xgrunder, og så 3-5gange matsort maling . Har selv gjort det, dog mathvid. Resultatet er rigtig fint syntes jeg :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Husk at en spånplade der én gang har fået fugt, er åben og tilbøjelig til at ændre form efter luftfugtigheden.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
omt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af omt »

Svar til Dyhr - Hvis spånpladen er åben for at suge fugt, kan man så ikke lukke overfladen med en vandtæt grunder inden man maler?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Bæreevnen bliver jo ligeledes forringet på en "komposittræplade" som mdf eller spån hvis det først har været svulmet op... Men hvis du er lidt ferm med en rundsav/bordsav så koster lidt mdf altså ikke alverden. Det skal dog lige have lidt fylder eller sprøjtespartel og en lille mellemslibning med ca korn 250 inden maling hvis du påtænker at sprøjtemale, så sparer du alle de lag grunder der skal til før "træet" er ordentligt lukket og får en perfekt finish.
omt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af omt »

Svar til Trine.
Tak for svaret - pladerne skabet er lavet af er omkring 28 mm i tykkelse og jeg tror ikke de er skadet i dybden, så jeg tror ikke at bæreevnen er noget problem.
"Fylder og sprøjtespartel" er fremmedord for mig, hvad er det? Jeg går ud fra at det blot skal smøres på med en pensel eller spartel?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Det er jo ellers næsten lægmandsord :-) de bliver næsten ikke mere ligeudadlandevejen... Det er næsten den fremgangsmåde en autolakerer ville bruge for at få en pæn og ensartet overflade, fylder eller spartel på spraydåse bruges til at fylde dine sliberidser samt overgange mellem laklag og småbuler ud... Nu når du planlægger at genbruge møblet og måske ikke engang sprøjtemale det ,ville jeg nok bare håndspartlespartle med en 2 komponent polyesterspartel der hvor der er blevet planslebet med en hård og retsidet håndklods for at få det til at fremstå pænt igen. Start med en korn ca 100 og end op med en ca 200 stykker, det kræver lidt tålmodighed. En lakrulle er også god at lave en pæn finish med, det kan se helt sprøjtemalet ud hvis forarbejdet er lavet godt nok.
omt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af omt »

Til Trine.
Tak for de gode råd. Jeg går igang med at slibe og får fat i noget fylder - vil gerne forsøge mig med sprøjtemaling.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"