Hej
Har flere gange set plankton og zooplankton til salg i små flasker der skal stå på køl.
Er de pengene værd ? Umiddelbart lyder det jo meget fornuftigt at tilsætte disse da mange dyr inkl koraller jo lever af dem i naturen. Men dannes de ikke bare naturligt i vores akvarier ?
Nogen der har erfaringer de vil dele.
Har selv en anden flaske fra salifert med "koralføde" er det lige så godt ( skal ikke stå på køl )
Mvh
Lennart
Plankton/zooplankton
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Plankton/zooplankton
Never say oops, allways say ahhh interesting
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Plankton/zooplankton
Plankton er jo næsten nederst i fødekæden, så rigtigt mange dyr er på en eller anden måde afhængig af det.
Jeg har prøvet selv at lave planktonen, og det er ikke svært. Men at tilsætte det det rent til akvariet kunne jeg aldrig drømme om. Den væske som planktonen(phyto) er i burde være fyldt med næring.
Jeg brugte den phytoplankton jeg lavede til af føde zooplankton med som så blev tilsat akvariet. Må sige at jeg ikke kunne se nogen forskel på før og efter. Så efter et par måneder stoppede jeg med produktionen.
Saliferts koralføde, kan på ingen måde sammenlignes med levende plankton. Hvad det består af har jeg ingen ide om
Jeg har prøvet selv at lave planktonen, og det er ikke svært. Men at tilsætte det det rent til akvariet kunne jeg aldrig drømme om. Den væske som planktonen(phyto) er i burde være fyldt med næring.
Jeg brugte den phytoplankton jeg lavede til af føde zooplankton med som så blev tilsat akvariet. Må sige at jeg ikke kunne se nogen forskel på før og efter. Så efter et par måneder stoppede jeg med produktionen.
Saliferts koralføde, kan på ingen måde sammenlignes med levende plankton. Hvad det består af har jeg ingen ide om
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Jeg faldt over denne annonce, og her lyder produktet jo helt uundværligt. Men det blir jo hurtigt til 2-3000 kr om året. Hvis det så tilmed ingen effekt har, eller ligefrem blot tilfører en masse næring så er pengene jo spildt.
Man vil jo kun dyrenes bedste og falder måske for kommercielle produkter der lover guld og grønne skove. Ikke at man skal afvise det virker, men man skal jo heller ikke kaste penge ud efter noget der har en meget lille effekt.
Her et billede af saliferts coral food,:
Der står: contains highly nutritional particles. Monomeric and polymeric particles.

Never say oops, allways say ahhh interesting
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Jeg bruger altid levende foder og det er lige meget om det er bedre end dødt, tørt eller frost da jeg syntes det ser bedre og sjover ud når mine dyr fanger og spiser dem men jeg købe bare en lille pose pods eller plankton og ik de flasker dem har jeg ik råd til at bruge da jeg har alt for mange akvarier og en pose pods koster 14kr så det er lidt nemmere at overskue men kræver din LFP(lokale fiske pusher) føre dem.
- Flemse
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Stenløse
Ot lige tråden, nu siger du lokale pusher ,men er der en lokal ved post nr 4300 eller Hvalsø?
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Lokal og lokal jeg arbejder i Dragør og alt imellem hvalsø og Dragør er lokalt for mig, men lav da en aftale men en i nærheden af dig selv og det behøver jo ik være en saltvands butik de bruger jo levende foder(saltvands dyr) i ferskvand også og de fleste af de firmaer jeg har hørt om der sælger levende foder til alm dyrehandler har også copepods men om de også har plankton er nok ik sikkert men prøv da at høre din egen LFP.
Jeg købe poser i minizoo(mener de får hver anden tirsdag), junglen (mest efterår og forår)og superpet(når de har) men selv dem der normalt kun har krill myg og dafnie kan tage pods med hjem samme sted fra der er bare mere salg i de andre pose da der er mange flere dyr i og i pods poser er der ik ret mange men gerne flere slags i.
Jeg købe poser i minizoo(mener de får hver anden tirsdag), junglen (mest efterår og forår)og superpet(når de har) men selv dem der normalt kun har krill myg og dafnie kan tage pods med hjem samme sted fra der er bare mere salg i de andre pose da der er mange flere dyr i og i pods poser er der ik ret mange men gerne flere slags i.