Brunlig belægning, hvad mener i?*UPDATE*! 21/7-15
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Brunlig belægning, hvad mener i?*UPDATE*! 21/7-15
Jeg har brug for lidt meninger omkring denne brunlige belægning jeg har fået flere steder i akvariet den senere tid. Fik lidt cyano på bundlaget for noget tid siden, som nu har bredt sig til en god del af bundlaget. Lidt tid efter begyndt der at komme denne brunlige belægning sammen med cyanoen. Denne brunlige belægning er visse steder både på sten og bundlag.
Det er som et brunt støvet lag, som let børstes af med tandbørste eller blæses af. Det ene billede er lidt misvisende, da det ligner en grenet struktur! Men det er det ikke.
De forsvinder hver aften og kommer igen i løbet af de første lystimer.
Jeg tænkte allerførst, dinoer!! Men både det faktum at mine snegle lever og det ikke ligner dinoer helt, gør mig i tvivl. Kører med silicatfilter på mit ro anlæg , så det burde ikke være det.
Mine værdier er som følger :
Salt : 1.026
Temp: 26
No3 : 2,5-5 (tættest på 2,5)
Ca: 420
Kh : 9
Mg : 1380
Ph : 8,2 - 8,4
Po4 : ved ikke. Den er sænket lidt kan jeg se, da ruder før mine seneste 2 måneders vandskifte skulle tages 3-4 dag. Nu 4-6 dage. Lavede små hyppige vandskifte for at få min no3 ned fra 7-10.
Kører med 150gram rowa i reaktor som skiftes hver måned .
Har talt med flere om det, men flere bud/løsninger er velkomne
Overvejer en tritonprøve snarest ..
Det er som et brunt støvet lag, som let børstes af med tandbørste eller blæses af. Det ene billede er lidt misvisende, da det ligner en grenet struktur! Men det er det ikke.
De forsvinder hver aften og kommer igen i løbet af de første lystimer.
Jeg tænkte allerførst, dinoer!! Men både det faktum at mine snegle lever og det ikke ligner dinoer helt, gør mig i tvivl. Kører med silicatfilter på mit ro anlæg , så det burde ikke være det.
Mine værdier er som følger :
Salt : 1.026
No3 : 2,5-5 (tættest på 2,5)
Ca: 420
Kh : 9
Mg : 1380
Ph : 8,2 - 8,4
Po4 : ved ikke. Den er sænket lidt kan jeg se, da ruder før mine seneste 2 måneders vandskifte skulle tages 3-4 dag. Nu 4-6 dage. Lavede små hyppige vandskifte for at få min no3 ned fra 7-10.
Kører med 150gram rowa i reaktor som skiftes hver måned .
Har talt med flere om det, men flere bud/løsninger er velkomne
Overvejer en tritonprøve snarest ..
Senest rettet af MoG tirs 21. jul 2015 18:25, rettet i alt 4 gange.
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Re: Brunlig belægning , hvad mener i?
Hej Morten. Har sakset dette indlæg fra Ultimatereef.... Ved ikke om det er noget lignende du er ude i? Måske en test vil afklare dette??
Copied from another thread on here
Molybdenum (Mo)
Natural Seawater Value: 0.01 mg/L Acceptable Range: 0.03 to 0.12 mg/L Tested: 0.2 mg/L
(HIGH) Your molybdenum level is too high. Molybdenum is found in many common additives and at highly elevated levels in most salt mixes and so a vast majority of reef tanks demonstrate a level 10 to 50 times higher than natural levels. 0.12 mg/L is the upper toxicity limit for Molybdenum, the point at which negative effects can begin to manifest themselves. You should suspend the use of any additives containing molybdenum. If your level is significantly higher than acceptable you may benefit from a partial water change to reduce this level, though your salt mix may be a contributor to the elevated level itself. Molybdenum is important for the biological processes of bacteria, and may be of some benefit to corals as well. High levels of molybdenum are known to encourage blooms of slime algae or cyanobacteria.
I don't use pure salt, I use Tropic Marine Pro salt.. This may help with the cost.. It maybe worth while doing some water changes as advised to move the salt over.. KEEP an eye on the corals don't change to quickly..
Held og lykke med det.
Charlie
Copied from another thread on here
Molybdenum (Mo)
Natural Seawater Value: 0.01 mg/L Acceptable Range: 0.03 to 0.12 mg/L Tested: 0.2 mg/L
(HIGH) Your molybdenum level is too high. Molybdenum is found in many common additives and at highly elevated levels in most salt mixes and so a vast majority of reef tanks demonstrate a level 10 to 50 times higher than natural levels. 0.12 mg/L is the upper toxicity limit for Molybdenum, the point at which negative effects can begin to manifest themselves. You should suspend the use of any additives containing molybdenum. If your level is significantly higher than acceptable you may benefit from a partial water change to reduce this level, though your salt mix may be a contributor to the elevated level itself. Molybdenum is important for the biological processes of bacteria, and may be of some benefit to corals as well. High levels of molybdenum are known to encourage blooms of slime algae or cyanobacteria.
I don't use pure salt, I use Tropic Marine Pro salt.. This may help with the cost.. It maybe worth while doing some water changes as advised to move the salt over.. KEEP an eye on the corals don't change to quickly..
Held og lykke med det.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hej Morten.
Mit bud er at du med vandskift + rowa, er kommet for langt NED i PO4.
Ville fjerne rowa.
Mener i øvrigt at algen er en dino art - men ikke en af de farlige. Snegle, søstjerner mm. kan lide og tåle den.
Mit bud er at du med vandskift + rowa, er kommet for langt NED i PO4.
Ville fjerne rowa.
Mener i øvrigt at algen er en dino art - men ikke en af de farlige. Snegle, søstjerner mm. kan lide og tåle den.
Senest rettet af PederP tors 26. mar 2015 07:09, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Saltvand siden?: 2013
Hej Morten
Jeg har slås med den samme belægning, som så til sidst fik min po4 til at gå i nul
Fodrede så med frost hver dag, men fik ikke po4 op
Så for mig var der ikke andet at gøre end at slukke lyset i 3 dage,kul og filtervat på
Nu er belægningen væk po4 kom op på 0,075, og steg over 2 dage til 0,10
Men belægningen er væk ingen cyano gasser, så nu må skummeren klare jobbet, og den har travlt. 4 cm. om dagen
Det skal lige siges det er kun en uge siden lyset har været slukker, så effekten kender jeg ikke helt
Mvh Preben
Jeg har slås med den samme belægning, som så til sidst fik min po4 til at gå i nul
Fodrede så med frost hver dag, men fik ikke po4 op
Så for mig var der ikke andet at gøre end at slukke lyset i 3 dage,kul og filtervat på
Nu er belægningen væk po4 kom op på 0,075, og steg over 2 dage til 0,10
Men belægningen er væk ingen cyano gasser, så nu må skummeren klare jobbet, og den har travlt. 4 cm. om dagen
Det skal lige siges det er kun en uge siden lyset har været slukker, så effekten kender jeg ikke helt
Mvh Preben
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
mog
det er noget biologisk næring tilstede(i et forvirrings øjeblik opfandt jeg termenLOL)
vandskifte fjerner noget af det men det meste er bundet op i algen eller bakterien
den letteset måde at fjerne det på er at gro nogle makroalger - som caulerpa i baljen der så høstes periodisk og noget bliver fjernet.Tænk på algen som "koncentreret næring"
det er noget biologisk næring tilstede(i et forvirrings øjeblik opfandt jeg termenLOL)
vandskifte fjerner noget af det men det meste er bundet op i algen eller bakterien
den letteset måde at fjerne det på er at gro nogle makroalger - som caulerpa i baljen der så høstes periodisk og noget bliver fjernet.Tænk på algen som "koncentreret næring"
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
Jeg har nøjagtigt det samme... Hmm, vil mine koraller (mixed) kunne klarer en mørklægning på 3-4 dage?
Mit 500 liters system: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=81622
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
3 dage kørte jeg, og kan ikke se det på korallerne. Men det var min løsningejsing86 skrev:Jeg har nøjagtigt det samme... Hmm, vil mine koraller (mixed) kunne klarer en mørklægning på 3-4 dage?
Tror ikke det er løsningen for alle
Mvh Preben
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Jeg ville elske at gro caulerpa i baljen, men dessvære det gør mine kirurger også. Så jeg er bange for det ryger direkte tilbage i systemetole kekkonen skrev:mog
Så øv
Mvh Preben
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
ja det er rigtig,konsekvent hvis man vil bruge alge til at eksportere næring ifra baljen må det gøres uden herbivore fisk eller gro det i sump eller en anden del af baljen.
i mit lille lagune rev har jeg endel sten ud mod midten og jeg gror dem bagerst så det frit i fra dyrene men noget af det kommer op over i højden.jeg har rigtig meget næring i baljen så jeg kan få op en håndfuld hver 14 dag
i mit lille lagune rev har jeg endel sten ud mod midten og jeg gror dem bagerst så det frit i fra dyrene men noget af det kommer op over i højden.jeg har rigtig meget næring i baljen så jeg kan få op en håndfuld hver 14 dag
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
Har noget reefpearls til at ligge.. Det vil vel være en god måde at hæve po4 på?
Mit 500 liters system: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=81622
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Har fået det samme efter at jeg gik fra ATS til skummer. Mit akvarie er helt brunt nu
Det ligner lort, men mit søpindsvin er vild med det. Jeg forventer dog at skifte til større akvarie i weekenden, og så må vi se om en masse nyt vand får nogen virkning på det jeg har på stenene.

o_O
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
tak for responsen og de gode svar allesammen!
Jeg havde luret lidt på (inden jeg skrev indlægget) og slukke lyset en 3 dages tid. Og så selvfølglig noget kul og filtervat på imens, som Preben også skriver at han har haft succes med.
Den med caulerpa (foreslog du jo også igår da vi sås Michael!)
og jeg kan høre at flere er inde på det og mener det samme, blandt andet Ole .
Der hvor kæden hopper lidt af for mig er, at hvis jeg nu hiver Rowa'en fra og smider macroalger i sumpen, så giver det vel i bund og grund lidt af det samme..? Så er det bare dem der optager næringen ? Som Peder er inde på kan problemet skyldes at min po4 er kommet for langt ned, hvilket jeg også er meget tilbøjelig til at tro, idet jeg kan se med 100% sikkerhed at både min po4 er faldet, men også min no3! Jeg ønsker jo ikke at min næring skal ryge HELT i bund )både po4 og no3... Så måske er jeg sløv i optrækket , men den med macroalgerne forstår jeg ikke, for at sige det som det er.
Jeg kunne se formålet med at pille rowa fra og lade po4 stige lidt , men uden Macroalger!
Er det mig der er helt tabt eller..?
Bør også nævne at jeg har fodret 5 anthias op som jeg fik for ca 5 måneder siden med masser af frost! De har dog lært at æde flage nu og fodrer kun med 2 styks frostterninger 2-3 gange om ugen nu. Så mit faldende forbrug af frost PLUS en del vandskifte har naturligvis fået po4 til at falde..
Charlie: lyder interessant! Tror jeg får lavet den triton analyse..

Jeg havde luret lidt på (inden jeg skrev indlægget) og slukke lyset en 3 dages tid. Og så selvfølglig noget kul og filtervat på imens, som Preben også skriver at han har haft succes med.
Den med caulerpa (foreslog du jo også igår da vi sås Michael!)

Der hvor kæden hopper lidt af for mig er, at hvis jeg nu hiver Rowa'en fra og smider macroalger i sumpen, så giver det vel i bund og grund lidt af det samme..? Så er det bare dem der optager næringen ? Som Peder er inde på kan problemet skyldes at min po4 er kommet for langt ned, hvilket jeg også er meget tilbøjelig til at tro, idet jeg kan se med 100% sikkerhed at både min po4 er faldet, men også min no3! Jeg ønsker jo ikke at min næring skal ryge HELT i bund )både po4 og no3... Så måske er jeg sløv i optrækket , men den med macroalgerne forstår jeg ikke, for at sige det som det er.
Jeg kunne se formålet med at pille rowa fra og lade po4 stige lidt , men uden Macroalger!
Er det mig der er helt tabt eller..?

Bør også nævne at jeg har fodret 5 anthias op som jeg fik for ca 5 måneder siden med masser af frost! De har dog lært at æde flage nu og fodrer kun med 2 styks frostterninger 2-3 gange om ugen nu. Så mit faldende forbrug af frost PLUS en del vandskifte har naturligvis fået po4 til at falde..
Charlie: lyder interessant! Tror jeg får lavet den triton analyse..
Morten
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Hvis jeg var dig ville jeg nu investere i et PO4 testsæt.
Jeg tror ikke det er så pokkers sikkert, at du har for lidt PO4 i baljen. Jeg tror endda sagtens det kunne tænkes du har for meget. Cyano lever jo ikke af ingenting.
Jeg tror ikke det er så pokkers sikkert, at du har for lidt PO4 i baljen. Jeg tror endda sagtens det kunne tænkes du har for meget. Cyano lever jo ikke af ingenting.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Preben
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Bare lige så alle forstå hvorfor jeg slukkede lyset.
Min phosphat var gået i nul, og kunde ikke hæve den. Selv om jeg ovrefodrede med reefpearls og frost. Det hele blev bare til det rødbrune snask
Og så vil jeg lige sige mine koraller stå idag " en uge efter " som om de har fået substrall
Mvh Preben
Min phosphat var gået i nul, og kunde ikke hæve den. Selv om jeg ovrefodrede med reefpearls og frost. Det hele blev bare til det rødbrune snask
Og så vil jeg lige sige mine koraller stå idag " en uge efter " som om de har fået substrall

Mvh Preben
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
MoG--> prøv at tilsætte kalkvand med dosseringsmaskine eller en kalkmixer. Det fjernede slimalger på 3 uger hos mig. Jeg tilsætter 350 ml kalkvand om dagen.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Poul : jeg er i besiddelse af en Hanna , men bruger den ikke.. Stoler ikke så meget på den. Brevene er også udløbet for længst!.
Måske jeg burde få købt et rowa! Men jeg må lige se om der skulle være nogen i nærheden der kunne få lavet en pålidelig måling. For alt er jo på nuværende tidpunkt gætterier fra min side, da det kun er baseret på det rent visuelle.
Preben : de Andre gange jeg har prøvet at køre uden lys i nogle dage, har jeg heller ikke oplevet noget negativt! De gange jeg har prøvet det, har jeg pakket hele akvariet ind i sort plast.. Men har nu læst en del gange at det er nok , blot man slukker lyset..
Kasper : tak for forslaget . Dog er jeg hverken i besiddelse af kalkmixer, dosserings maskine , så prøver lige i første omgang at finde en anden løsning.
Skal have fundet ud af noget med en triton analyse .. Kunne et eller andet sted være interessant at få lavet en måling lige NU hos triton, inden jeg skruer/ændrer på noget overhovedet ..
Måske jeg burde få købt et rowa! Men jeg må lige se om der skulle være nogen i nærheden der kunne få lavet en pålidelig måling. For alt er jo på nuværende tidpunkt gætterier fra min side, da det kun er baseret på det rent visuelle.
Preben : de Andre gange jeg har prøvet at køre uden lys i nogle dage, har jeg heller ikke oplevet noget negativt! De gange jeg har prøvet det, har jeg pakket hele akvariet ind i sort plast.. Men har nu læst en del gange at det er nok , blot man slukker lyset..
Kasper : tak for forslaget . Dog er jeg hverken i besiddelse af kalkmixer, dosserings maskine , så prøver lige i første omgang at finde en anden løsning.
Skal have fundet ud af noget med en triton analyse .. Kunne et eller andet sted være interessant at få lavet en måling lige NU hos triton, inden jeg skruer/ændrer på noget overhovedet ..
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ingen der vil byde ind med kommentarer/svar på det jeg spørger om længere oppe, ang. Macroalgerne..?
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tænkte at jeg ville få lavet en Triton test inden jeg foretog mig noget overhovedet, hvad angår ændringer m.m. Så jeg tog triton vandprøven og målte selv flere af værdierne samtidig, for at kunne sammenholde dem med deres måling.
Har lige fået min analyse fra Triton!
BLY?? der er som det ses kun én rød, men adskillige gule..
Kender langt alle betegnelserne/forkortelserne, så byd endelig ind med kommentarer o.lign. da jeg godt kunne bruge en forklaring på div.
Jeg målte selv følgende samtidig med at jeg tog vandprøven til triton:
kh : 9.3
ca : 430
mg : 1350
No3 : 0,2-0,5
salt : 1.025
po4 : Lav! baseret på det rent visuelle
Udfra testresultatet at dømme, må det være det høje indhold af bly der giver denne belægning! Men hvor f.. kommer det fra. Dårlig magnet på en pumpe?
Har lige fået min analyse fra Triton!
BLY?? der er som det ses kun én rød, men adskillige gule..
Kender langt alle betegnelserne/forkortelserne, så byd endelig ind med kommentarer o.lign. da jeg godt kunne bruge en forklaring på div.
Jeg målte selv følgende samtidig med at jeg tog vandprøven til triton:
kh : 9.3
ca : 430
mg : 1350
No3 : 0,2-0,5
salt : 1.025
po4 : Lav! baseret på det rent visuelle
Udfra testresultatet at dømme, må det være det høje indhold af bly der giver denne belægning! Men hvor f.. kommer det fra. Dårlig magnet på en pumpe?
- Vedhæftede filer
-
- Triton analyse.pdf
- (119 KiB) Downloadet 148 gange
Morten
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Re: Brunlig belægning , hvad mener i? 24/4 TRITON analyse!
Hvis du virkeligt har lavt No3 og Po4, var de så ikke en idé, først at få de værdier på plads, før du begynder at lede efter andre årsager, til dit problem ?
(Og se at få købt et phosphat testset)
(Og se at få købt et phosphat testset)
Hilsen
Benny
Benny
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Benny:
Jo, men nu siger triton testen jo at der er et højt indhold af bly! som jo slet ikke burde være der.. så det må vel være 1. prioritet at finde kilden til dette!
At min næring er i den lave ende er helt korrekt. Hvilket min egen måling også gav et praj om, (også den med øjnene)...
Dog er den jo ikke helt i 0 nogen steder, men jo den skal hæves lidt..
Jo, men nu siger triton testen jo at der er et højt indhold af bly! som jo slet ikke burde være der.. så det må vel være 1. prioritet at finde kilden til dette!
At min næring er i den lave ende er helt korrekt. Hvilket min egen måling også gav et praj om, (også den med øjnene)...
Dog er den jo ikke helt i 0 nogen steder, men jo den skal hæves lidt..
Morten
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
Når du har de problemer, er det nok en god idé, at hæve dit No3 og Po4 niveau. (Bare en idé)
Hvis du har checket dine pumper, og de ser fine ud, og du ikke har noget metal andre steder, ville jeg ikke tænke mere, på hvor meget Pb jeg havde, det er jo meget lidt μg/l. (Triton skriver at setpoint nu er 0.0, men før var det 0,1 så tror ikke de helt ved, hvad de skal mene)
Hvis du har checket dine pumper, og de ser fine ud, og du ikke har noget metal andre steder, ville jeg ikke tænke mere, på hvor meget Pb jeg havde, det er jo meget lidt μg/l. (Triton skriver at setpoint nu er 0.0, men før var det 0,1 så tror ikke de helt ved, hvad de skal mene)

Hilsen
Benny
Benny
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Morten,
Har skåret siderne til, værsgo:
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
Fortsat god weekend
Har skåret siderne til, værsgo:
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
Fortsat god weekend

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Bly? Den har jeg ikke ser før - spændende!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Hej Morten
Efter billederne at dømme var min første tanke at det var diatom alger, og efter din triton test tror jeg stadig det er det. Grunden til de ikke forsvinder er at du har for højt indhold af si, altså silicat. Så tror dit problem kunne ligge i dit harpiks, det trænger til og blive skiftet noget oftere
mvh Thue
Efter billederne at dømme var min første tanke at det var diatom alger, og efter din triton test tror jeg stadig det er det. Grunden til de ikke forsvinder er at du har for højt indhold af si, altså silicat. Så tror dit problem kunne ligge i dit harpiks, det trænger til og blive skiftet noget oftere

mvh Thue
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
I mine ører lyder det mærkeligt, hvis et tungmetal som bly skulle give grobund for algevækst...
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Marco: tak for hjælpen min ven! Du gjorde det jeg ikke selv formåede at gøre!
Bingo: spændende og spændende.. Vil nærmere kalde det irriterende!
Thue: ja, du kan sagtens have ret . Dog plejer jeg at skifte mit silicatfilter når jeg kan se på min måler på osmoseanlægget, ikke laver 0 vand... Men der kan sagtens gå 3-4 måneder imellem.. Så måske fejlen alligevel ligger der? Måske jeg skulle gøre det til en vane og måske skifte hver 2. Måned, uanset om den siger 0..
Jonas: hvorfor skulle en "metal-forurening" ikke kunne give alger..?
Hvis der ellers skulle være kommentarer til triton testen, så kom gerne med dem!
Den mængde som triton angiver i, hvad siger saliniteten så? Altså ifht. Min måling på de 1.025

Bingo: spændende og spændende.. Vil nærmere kalde det irriterende!

Thue: ja, du kan sagtens have ret . Dog plejer jeg at skifte mit silicatfilter når jeg kan se på min måler på osmoseanlægget, ikke laver 0 vand... Men der kan sagtens gå 3-4 måneder imellem.. Så måske fejlen alligevel ligger der? Måske jeg skulle gøre det til en vane og måske skifte hver 2. Måned, uanset om den siger 0..
Jonas: hvorfor skulle en "metal-forurening" ikke kunne give alger..?

Hvis der ellers skulle være kommentarer til triton testen, så kom gerne med dem!

Den mængde som triton angiver i, hvad siger saliniteten så? Altså ifht. Min måling på de 1.025
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
MoG skrev:Jonas: hvorfor skulle en "metal-forurening" ikke kunne give alger..?![]()
Hvis der ellers skulle være kommentarer til triton testen, så kom gerne med dem!![]()
Bly er stærkt giftigt, så jeg tror det vil dræbe mere end det gøder.
Og har da heller ikke før hørt at det skulle kunne give alger.
Men det undrer mig, at vi stort set alle har et eller andet tungmetal som værdien er for høj på.
Det på trods af at det stort set er de samme saltmærker vi bruger.
Derfor tror jeg at vi bare skal hoppe op og falde ned på de udslag vi får på testene
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Da jeg havde alt for meget si brugte jeg dette. http://www.aquafair.de/index.php/cPath/43_132" onclick="window.open(this.href);return false;
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Almindeligt bly vil normalt ikke uden videre blive opløst i vand (med mindre vandet har ekstrem lav pH eller er ekstremt varmt). Bly bruges jo f.eks. også til taginddækninger omkring ovenlysvinduer, skorstensrør o.s.v. Før i tiden har det så galt været brugt i forbindelse med opbevaring og transport af drikkevand.
I specielle former, som f.eks. blykarbonat (blyhvidt) er det måske vandopløseligt, men blyhvidt og den slags er vist forbudt nu til dags.
I specielle former, som f.eks. blykarbonat (blyhvidt) er det måske vandopløseligt, men blyhvidt og den slags er vist forbudt nu til dags.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.