Jeg leger lidt med tanken om at smide en sump på mit system, da jeg allerede nu er blevet godt og grundigt træt af den indbyggede
Bordet er et standard porsa bord på 90 x 60 cm. Med 6 ben. Problemet er at der jo kun er plads til en meget lille sump, pga de midterste ben ( sumpen skal vel stå på gulvet, og ikke tværs over sprosserne i skabet/ bordet ? ) hvad gør jeg lige ?
Du kan vel lægge en plade + flamingo henover sprossen og skære pladen til så den hviler på porsaen hele vejen rundt..? Det burde der vel ikke ske noget ved?
En tilskåret plade med en god tykkelse (plus flamingo), der hviler på porsaen hele vejen rundt burde da sagtens kunne holde til det.. Du fordeler jo trykket, så den ikke kun står på midtersprossen.
Og sumpen lyder ikke til at skulle være så stor, kan jeg forstå?
Nok lidt nemmere med et billede af bordet, men som jeg forstår det har du fortil i skabet to åbninger der er ca. 40cm brede? til at få sump ind i skab og så er hele skabet ellers brugbart? umiddelbart tror jeg sagtens du kan kante et 54L startsæts akvarium ind da skabet er så dybt som det er og så har du da bare dit osmosevand stående i dunk eller mindre akvarium ved siden af så det ikke fylder i sumpen.
Vil du have mere vand kan man også sagtens lave et lille akvarium som refugium og måske endda lave et hul i skabet så man kan se det
Ellers hvis det er muligt kan du jo se om det er til at afmontere siden på skabet for så er der masser af plads til at få stor sump ind fra siden
er der en midterspros mellem de to midterste ben? for ellers ville jeg da bare sætte det på en plade på gulvet, tror det kommer for højt op hvis der skal være plads til skummer osv. ellers
Igen et billede ville hjælpe på forståelsen, men hvis der er en midterspros fra midt foran til midt bag, vil jeg da mene den sagtens kan fjernes, men ret mig endelig hvis jeg er helt gal på den.
Noget helt andet bliver at lave huller i bord og akvarium til sump, det kan godt blive lidt svært hvis der er vand i
Jeg er ikke lige hjemme så kan ikke tage et billede til jer. Men har fundet et på nettet der er magen til. Man kan sagtens komme ind af enderne da alle pladerne på bordet er monteret med magneter og bare kan klikkes af. Dog tror jeg at du har ret i at det bliver et problem med at få en skummer derind hvis jeg stiller sumpen på sprosserne, så jeg er nok nød til at have to akvarier en til sump og et til osmosevand. Der er vand i akvariet men jeg havde tænkt mig at lave et overløbssystem som Stig jest, herindefra, har lavet.
Vedhæftede filer
image.jpg (17.81 KiB) Vist 4733 gange
Senest rettet af Psyk-mads lør 25. apr 2015 00:01, rettet i alt 1 gang.
ok, sådan, jeg ville ikke være bange for at fjerne den midterspros så stort er akvariet hellere ikke og så smide en stor sump ind ad siden, foreksempel 200/160L eller hvad du nu lyster
Tror nu du skal regne med, at der nok også er en pæn del stål inde i plastiksamlingerne Det sagt, kan jeg nu heller ikke se noget problem i at skære dem over selv om der er en balje oven over. Jeg ville væbne mig med en nedstryger, en helt ny klinge og lidt tålmodighed
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis sumpen er f.eks. 15 cm mindre i dybden end din balje, kan du jo skære røret nogle centimeter inde i begge ender, så er det rent alu og kan skæres næsten som smør med dremmel, stiksav eller nedstryger.
Visuelt er det måske ikke ligeså æstetisk, men det er jo for pokker inde i et skab. . .
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
det er ikke det æstetiske jeg tænker på, det er mere afstivningen. Jeg er bange for bordet bliver væsentligt svækket og dermed kan vælte eller noget i den dur.
Det den dims i midten gør, er at forhindre at dine 2 midterben kan give sig ud til siden.
Hvis du nu stiller dit porsa på en finer plade, så kan du jo, med f.eks lister, skrue noget på så det er umuligt for dem at rykke sig.
Tror ikke det betyder det store at skære den, men så var du i hvert fald helt sikker.
Det er jo det men der er allerede vand i baljen så tror ikke jeg kan løfte porsaen op og skubbe en plade under ideen var jo at lave et overløbssystem magen til Stig jests herinde fra
Senest rettet af Psyk-mads lør 25. apr 2015 00:02, rettet i alt 1 gang.
Når du ikke kan flytte rundt på bordet, så ville jeg lægge en plade på gulvet som passer med hullet. Og så sætte et lille akvarie på pladen.
Hvor meget plads er der fra overkanten af nederste ramme til underkanten af toprammen?
Carsten skrev:Når du ikke kan flytte rundt på bordet, så ville jeg lægge en plade på gulvet som passer med hullet. Og så sætte et lille akvarie på pladen.
Hvor meget plads er der fra overkanten af nederste ramme til underkanten af toprammen?
Ja det kunne godt være man blev nød til at nøjes. Men mon sådan et lille akvarie kan rumme vandet fra overløbet ved strømafbrydelse? Der er 50 cm til underkanten af toprammen,
sagtens, der burde være plads til et akvarie på ca 50x40x40 det er 80L i hvert "hul", jeg havde dog stadig fjernet stangen, har før haft 150 langt akvarium uden midterspros, men det er selvfølgelig dit valg.
50 i højden bliver for lidt til skummer for du skal stadig trække pladen der så skal ligge oven på sprosserne fra
Du har nok ret. Men grunden til at jeg er bekymret er at hvis der nu kun havde været fire ben, så havde den nederste afstiver fortsat hele vejen igennem. Men her hvor der er et ekstra sæt ben i midten, kommer der jo en samling på hver side af midter benet, og det er der jeg er bange for at der opstår en svaghed :-/
du skal ikke gøre noget du ikke er tryg ved også selvom andre siger det er ok, for så kommer du ikke til at gøre andet end at gå rundt og bekymre dig men et akvarie i et af "hullerne med ovennævnte ca. mål kan sagtens håndtere overfladevand og overløb ved strømafbrydelse
Nu har jeg fået svar fra planteimporten. Det er dem der oprindeligt har lavet bordet så går ud fra at de ved hvad de snakker om. Men men, de giver grønt lys til at skære den midterste sprosse væk, det skulle nemt kunne holde. De to ekstra ben er heller ikke nødvendige for et akvarie i den størrelse.
Det tror jeg bestemt også. Hvordan ville du indrette sumpen hvis jeg nu gik efter det du foreslog Sillas? Der skal vel være et fint rum til en skummer (gerne så meget plads at den kan opgraderes), bobbelfælde, returkammer. Med så meget plads som muligt til sten, og så et ferskvandskammer?
Super! Så er jeg ikke helt galt på den men hvordan ville du inddele rummene størrelsesmæssigt i et på 80 x 40 x 40 ? Jeg har en tunze 1073.20 liggende, 2400 l/t vil den være kraftig nok som retur?