"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vi prøver lige igen .

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

Vi starter lige forfra, for fandt ud af at alle ikke læser indlæggene i sumpen. og kunne være at der var flere der ville have en løsning eller måske et svar .
Så kopiere tråden herind:

Jeg er igang med planerne om et større akvarie projekt .

Men har selvfølgelig ikke taget højde for at mit gulv i realiteten skal eller kan bære alt den vægt .
Som jeg sådan regner det ud med vand indhold, glas, teknik, LS osv. Runder vi jo næsten 1,1-1,3 ton . Måske mere ..
Jeg vil jo gerne have det som rumdeler og kan og vil ikke have det mindre, hvis det ender med at det ikke kan stå som en rumdeler, så skal det være mindre og .
Det er et rækkehus på 2 plan men det skal stå i stuen,
Byggeriet er fra 70'erne, gulvet er et parketgulv med 65cm imellem strøerne ifølge sømmene der sidder i gulvet. Problemet er at det vil stå langs med strøerne . Men det vil stå på 2 strøer (afmærkningerne med sømmene vil faktisk være lige under akvariet)
Men kan gulvet holde ?
Jeg regner med at det bliver et Decocean akvarie.
Så alle der har fået bygget akvarie fra ham kunne jeg godt tænke mig at vide om det står på fødder eller vægten er fordelt på en plade i bunden .

Hvis jeg nu smækker klikgulv oven på gulvet i forvejen, ville det kunne hjælpe lidt på fordelingen .

Eller har I andre kloge råd ?
Kan ikke skifte hele gulvet da det er en lejebolig .

Er så godt nok kommet lidt længere i undersøgelserne:
Fik afvide af boligselskabet at belastning pr m2 er 260kg
Ved at strøerne står med ca 5 cm opklodsning.
Kan ikke have klikgulvet under akvariet men op til.
En støbeplade er nok bedste mulighed, da den kan tåle lidt af hvert.
Stellet bliver ikke et porsa stel, men det sorte massive stel når man køber akvarie fra Carsten/Decocean .
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
larsen80
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs 10. mar 2015 13:29
9
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Roskilde

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af larsen80 »

Hvad er de mål du regner med det akvarie skal være?

Uden at vide mere er en plade nok bedst, ellers kan du jo bare skære lidt op i det gulv og still det betonen, som du selv skriver så er det jo bare en lejebolig :)
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

Selve akvariet skal stå som rumdeler og have målene 160x65x65 men møblet vil komme til at være 181x67.
Grundet forskellen på møblet, er at jeg vil have overløbet sat på den ene side af akvariet, ind mod væggen. For at man ikke kan se det, når man kigger ind i akvariet .
Og så en sump på 120x40x45 . Stellet bliver det tykke sorte stål, tror jeg det er, fra Decocean . For at trykpunkterne er lidt større end på et porsastel.

Nu har jeg ikke lige lyst til at skulle betale for et helt nyt gulv den dag vi skal flytte. Ellers havde jeg gjort det.
Søgte om at få skiftet gulvet på egen regning, men fik et blankt nej . :/
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg ville ikke umiddelbart turde går over de 260kg m2, uden at gøre noget først.

Jeg ville nok se om man ikke forsigtigt kunne pille gulvet op, klodse op der hvor akvariet skal stå, og så ligge det igen, præcis som før. Evt. med hjælp fra en håndværkerven.
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

Mit mål er uanset om tilladelse fra boligselskabet eller ej at pille gulvet op der hvor det skal stå og så få det understøttet, så det kan holde vægten .
Men hvis jeg har beton , ca 5 cm opklodsning, en strå og så gulvet.

Hvordan skal jeg gøre det og hvad skal jeg bruge ?
Har prøve at søge lidt på hvad der kan holde til hvad men kan simpelthen ikke finde noget .
Skal jeg skære strøerne i stykker og så sætte et par gode betonklodser hele vejen rundt i akvariets størrelse og så gulvet som pillede jeg af , på igen ..

Eller hvordan ville I mene jeg skulle gøre det når jeg nu alligevel har gulvet oppe ?

Snakkede nemlig med 12 forskellige gulvlægger firmaer og 7 af dem sagde gulvet sagtens kunne holde til det med en trykfordelingsplade under , 3 af dem ville slet ikke besvare mit spørgsmål fordi så ville jeg kunne holde dem ansvarlig og de sidste 2 sagde bestemt nej!
Ringede til GSO som er gulvfakta.dk og de sagde også nej, medmindre jeg lavede en trykfordelingsplade på 3x3 meter .. Så den ville fordele vægten over 4-5 strøer og den skulle være af jern, som en køreplade fx .
Ringede til et bygningsingeniør firma, som sagde at det ville godt kunne holde, men ville være optimalt at åbne gulvet og se hvordan tilstanden var på gulvkonstruktionen da byggeriet var fra 68-71 . Om der var råd osv .
Men hvis jeg alligevel skal have gulvet oppe kan man ligeså godt understøtte det , åndssvagt andet jo efter min mening .
Han sagde faktisk, det er jo meget anderledes end en vandseng og dem havde folk tit i gamle dage .
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af Carsten »

Akvariet står da bare på det bord du bestiller til det.
Jeg havde et 576 liters stående på 4 sal. Havde blot lagt en 25mm krydsfiner plade under. Gulvet holdt fint og gav sig ikke.
Bygningen var fra 1932, hvis det skulle have betydning
Ville ikke anse det for at være noget større problem.
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

Carsten skrev:Akvariet står da bare på det bord du bestiller til det.
Jeg havde et 576 liters stående på 4 sal. Havde blot lagt en 25mm krydsfiner plade under. Gulvet holdt fint og gav sig ikke.
Bygningen var fra 1932, hvis det skulle have betydning
Ville ikke anse det for at være noget større problem.
Også selvom at de siger en max belastning på 260kg pr. m2 ?
De fleste af gulvfirmaerne sagde at pladen skulle være en del større end akvariets omkreds . Minimum 10 cm hele vejen rundt . For sætter du en plade kun til kanten af fødderne fordeler du faktisk ikke vægten på hele pladen , men ved hjørnerne .

Byggerier fra 30'erne eller fra før 2. verdenskrig er faktisk bygget bedre end efter krigen .. Grundet nogle materialer, kan ikke lige huske hvilke.
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af PederP »

DonZeusAlonso skrev:Mit mål er uanset om tilladelse fra boligselskabet eller ej at pille gulvet op der hvor det skal stå og så få det understøttet, så det kan holde vægten .
Men hvis jeg har beton , ca 5 cm opklodsning, en strå og så gulvet.

Hvordan skal jeg gøre det og hvad skal jeg bruge ?
Har prøve at søge lidt på hvad der kan holde til hvad men kan simpelthen ikke finde noget .
Skal jeg skære strøerne i stykker og så sætte et par gode betonklodser hele vejen rundt i akvariets størrelse og så gulvet som pillede jeg af , på igen ..

Eller hvordan ville I mene jeg skulle gøre det når jeg nu alligevel har gulvet oppe ?

Snakkede nemlig med 12 forskellige gulvlægger firmaer og 7 af dem sagde gulvet sagtens kunne holde til det med en trykfordelingsplade under , 3 af dem ville slet ikke besvare mit spørgsmål fordi så ville jeg kunne holde dem ansvarlig og de sidste 2 sagde bestemt nej!
Ringede til GSO som er gulvfakta.dk og de sagde også nej, medmindre jeg lavede en trykfordelingsplade på 3x3 meter .. Så den ville fordele vægten over 4-5 strøer og den skulle være af jern, som en køreplade fx .
Ringede til et bygningsingeniør firma, som sagde at det ville godt kunne holde, men ville være optimalt at åbne gulvet og se hvordan tilstanden var på gulvkonstruktionen da byggeriet var fra 68-71 . Om der var råd osv .
Men hvis jeg alligevel skal have gulvet oppe kan man ligeså godt understøtte det , åndssvagt andet jo efter min mening .
Han sagde faktisk, det er jo meget anderledes end en vandseng og dem havde folk tit i gamle dage .
Jeg ville nok lave nogen ekstra opklodsninger under gulvet, som flugter med oversiden af strøerne, så der er støtte på hjørner og og midte. Så bliver strøerne og gulvets sundhed vel ligegyldigt? Så længe der er et beton lag at støtte på..
Hvis strøerne er i vejen for klodserne, ville jeg nok understøtte, og så bygge klodsen op omkring.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af Carsten »

DonZeusAlonso skrev: Også selvom at de siger en max belastning på 260kg pr. m2 ?
De fleste af gulvfirmaerne sagde at pladen skulle være en del større end akvariets omkreds . Minimum 10 cm hele vejen rundt . For sætter du en plade kun til kanten af fødderne fordeler du faktisk ikke vægten på hele pladen , men ved hjørnerne .

Byggerier fra 30'erne eller fra før 2. verdenskrig er faktisk bygget bedre end efter krigen .. Grundet nogle materialer, kan ikke lige huske hvilke.
Hvem pokker siger en max belasting på 260 kg pr. m2?
Det vil sige at du ikke engang kan sætte et helt almindeligt 250liters akvarie på gulvet.
Det vejer sådan ca 300 kilo og det på ½m2
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

PederP skrev:
DonZeusAlonso skrev:Mit mål er uanset om tilladelse fra boligselskabet eller ej at pille gulvet op der hvor det skal stå og så få det understøttet, så det kan holde vægten .
Men hvis jeg har beton , ca 5 cm opklodsning, en strå og så gulvet.

Hvordan skal jeg gøre det og hvad skal jeg bruge ?
Har prøve at søge lidt på hvad der kan holde til hvad men kan simpelthen ikke finde noget .
Skal jeg skære strøerne i stykker og så sætte et par gode betonklodser hele vejen rundt i akvariets størrelse og så gulvet som pillede jeg af , på igen ..

Eller hvordan ville I mene jeg skulle gøre det når jeg nu alligevel har gulvet oppe ?

Snakkede nemlig med 12 forskellige gulvlægger firmaer og 7 af dem sagde gulvet sagtens kunne holde til det med en trykfordelingsplade under , 3 af dem ville slet ikke besvare mit spørgsmål fordi så ville jeg kunne holde dem ansvarlig og de sidste 2 sagde bestemt nej!
Ringede til GSO som er gulvfakta.dk og de sagde også nej, medmindre jeg lavede en trykfordelingsplade på 3x3 meter .. Så den ville fordele vægten over 4-5 strøer og den skulle være af jern, som en køreplade fx .
Ringede til et bygningsingeniør firma, som sagde at det ville godt kunne holde, men ville være optimalt at åbne gulvet og se hvordan tilstanden var på gulvkonstruktionen da byggeriet var fra 68-71 . Om der var råd osv .
Men hvis jeg alligevel skal have gulvet oppe kan man ligeså godt understøtte det , åndssvagt andet jo efter min mening .
Han sagde faktisk, det er jo meget anderledes end en vandseng og dem havde folk tit i gamle dage .
Jeg ville nok lave nogen ekstra opklodsninger under gulvet, som flugter med oversiden af strøerne, så der er støtte på hjørner og og midte. Så bliver strøerne og gulvets sundhed vel ligegyldigt? Så længe der er et beton lag at støtte på..
Hvis strøerne er i vejen for klodserne, ville jeg nok understøtte, og så bygge klodsen op omkring.
Hvert hjørne vil stå på strø, venstre side af akvariet vil stå på en og så højre side på sin strø
Altså mener du evt sætte en klods under strøerne og så på hver af de korte sider ? Eller ?
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

Carsten skrev:
DonZeusAlonso skrev: Også selvom at de siger en max belastning på 260kg pr. m2 ?
De fleste af gulvfirmaerne sagde at pladen skulle være en del større end akvariets omkreds . Minimum 10 cm hele vejen rundt . For sætter du en plade kun til kanten af fødderne fordeler du faktisk ikke vægten på hele pladen , men ved hjørnerne .

Byggerier fra 30'erne eller fra før 2. verdenskrig er faktisk bygget bedre end efter krigen .. Grundet nogle materialer, kan ikke lige huske hvilke.
Hvem pokker siger en max belasting på 260 kg pr. m2?
Det vil sige at du ikke engang kan sætte et helt almindeligt 250liters akvarie på gulvet.
Det vejer sådan ca 300 kilo og det på ½m2

Det fik jeg af vide af ejendomskontoret . De havde undersøgt nærmere og da jeg så ringede ind til DAB for at bede om en plantegning og hvilke materiale gulvet og undergulvet er bygget af, vidste han godt hvem jeg var .
Spurgte så også ham og han sagde det samme og det havde han fået af vide af en bygningsingeniør som var med til st bygge ejendommene den gang .
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af Carsten »

Helt ærligt, så synes jeg det virker utroligt underligt at gulvet ikke skulle kunne bære mere pr. m2. Står det hele og hopper hvis du hopper på gulvet??
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

Carsten skrev:Helt ærligt, så synes jeg det virker utroligt underligt at gulvet ikke skulle kunne bære mere pr. m2. Står det hele og hopper hvis du hopper på gulvet??
Jo en smule, men vil jo heller tage risikoen at den ene strø eller opklodsningen knækker en dag og der så kommer et vrid i akvariet at det går i stykker .
Ikke fordi gulvet gynger, men har set flere steder at det buer lidt ned .
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af Carsten »

Opklodsningen knækker ikke. det er jo ikke mange hundrede kilo på ganske få cm2. Men den kan blive trykket sammen.
Må man høre i hvor i Ballerup det er du bor?
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

Carsten skrev:Opklodsningen knækker ikke. det er jo ikke mange hundrede kilo på ganske få cm2. Men den kan blive trykket sammen.
Må man høre i hvor i Ballerup det er du bor?
Ja selvfølgelig . Grantofteparken . Rækkehusene nede ved fodboldbanerne
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af Carsten »

DonZeusAlonso skrev:
Carsten skrev:Opklodsningen knækker ikke. det er jo ikke mange hundrede kilo på ganske få cm2. Men den kan blive trykket sammen.
Må man høre i hvor i Ballerup det er du bor?
Ja selvfølgelig . Grantofteparken . Rækkehusene nede ved fodboldbanerne
Kender udmærket husene. Ældste datter og svigersøn boede i den sidste gård, ned mod foldboldbanerne.
De gulve virker da langt mere solide end det du skriver.
Et af børnebørnene, havde et 250liters stående, og det helt uden problemer
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

Har bare fået fortalt af flere hernede at deres gulve har været noget skidt . Hvor flere af dem har måtte få deres gulv åbnet op og opklodsningerne var væltet .
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af PederP »

DonZeusAlonso skrev:Har bare fået fortalt af flere hernede at deres gulve har været noget skidt . Hvor flere af dem har måtte få deres gulv åbnet op og opklodsningerne var væltet .
Det lyder jo ikke så godt.
Tror nu det hele giver sig selv hvis du får det åbnet. Så mange udfordringer kan der ikke være i at få nogen klodser til at stå..
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af Engelquist »

At flere har oplevet at klodserne ligefrem er væltet vil jeg, som tømrer, tillade mig at tvivle på- hvis der mangler opklodsning under strøerne vil hele gulvet give sig når man går hen over det-man vil slet ikke være i tvivl...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: Vi prøver lige igen .

Indlæg af DonZeusAlonso »

engelquist skrev:At flere har oplevet at klodserne ligefrem er væltet vil jeg, som tømrer, tillade mig at tvivle på- hvis der mangler opklodsning under strøerne vil hele gulvet give sig når man går hen over det-man vil slet ikke være i tvivl...
Jamen tror også det er derfor de har haft gulvet oppe ..
Men selvfølglig halv ærgerligt når jeg åbner mit gulv og opdager det samtidig .. Så har jeg selv betalt for at få gulvet op .. Hehe
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"