Ny søstjerne på vej til død?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Ny søstjerne på vej til død?

Indlæg af rfalken »

Hej,

Jeg købte en søstjerne i går.

I går så den sådan her ud og nederste billede er fra i dag, den har ikke rørt sig ud af flækken og den har fået sådan en "deform" som jeg har markeret med rød.
WP_20150418_16_33_19_Pro.jpg
WP_20150419_20_05_41_Pro.jpg
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny søstjerne på vej til død?

Indlæg af MoG »

Hvis den ligger samme sted og begynder at se ud som om den er ved at gå i opløsning, ja så er den på vej afsted..
Dog vil jeg sige at stjernerne godt kan sidde længe samme sted når de kommer i... Min oplevelse i hvertfald .

Men om den skade du viser billeder af, evt. Kunne skyldes at en anden beboer har smagt lidt på den, skal jeg ikke kunne sige.. :wink:
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

De fleste søstjerner er meget følsomme for svingninger i salinitet og andre parametre og skal derfor have en relativ lang akklimatisering (kan selvføl'lig også godt være den har fået)

Efter dine LS at dømme, er dit akvarium vist ikke så forfærdelig gammelt. Det har intet at gøre med situationen her og nu, men jeg ville nok have ventet til baljen var et år inden jeg havde tilført sådan en fætter.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af rfalken »

Ret træls når man for at vide den var hårdfør ved forhandleren... Jeg har ikke akklimatiseret den overhovedet, jeg fik at vide den bare kunne dumpes i....... Den ser endnu mere skidt ud her til morgen, så den ryger på tabs listen. Jeg afventer lige ½ år mere før jeg kigger på sådan en igen.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af The Baptizer »

Jeg købte også sådan en for et stykke tid siden og den begyndte dø på samme måde som din.
WP_20141026_004.jpg
Jeg sørgede dog for at akklimatisere den. Men åbenbart heller ikke godt nok. De er åbenbart meget følsomme og kræver en længer varende dryp-akklimatisering.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

De er nogle sjove str, noge er heldige og få dem til og overleve ved bare og dumpe dem i mens andre holder på de skal afklimatiseres over 4 timer og helst ikke må kommer over vand. Jeg tror på det sidste da de er ultra sårbare over for ændringer
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Enig med thue. De skal afklimatiseres, og de må ikke komme over vand.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

I modsætning til de fleste af de dyr vi kommer i baljen, har søstjerner, som de viste, ikke nogen mekanisme til osmoregulering. Hvis de dumpes i vand med lavere salinitet vil vandet strømme ind i søstjernen og smadre kroppens indre saltbalance og vice versa.

Måske (sandsynligvis?) vil en søstjerne allerede være pænt svækket på det tidspunkt vi køber den hos forhandleren. Hvis man så udsætter den for endnu et osmotisk chok bliver det dødsstødet.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"