hæve salt uden at hæve ca/kh/mg

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

hæve salt uden at hæve ca/kh/mg

Indlæg af StarF »

burde man ikke kunne bruge dette:
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/658" onclick="window.open(this.href);return false;

til at hæve salt balancen, hvis man ønsker at hæve denne uden at påvirke ca, kh, mg.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: hæve salt uden at hæve ca/kh/mg

Indlæg af PoulD »

Det tror jeg ikke du kan. Tværtimod. Med NaCl frit salt hæver du jo netop alle andre salte end NaCl.

I NSW udgør NaCl lidt over 85% så i en liter saltvand på 35 ppt er der ca. 30g NacL. Alle de øvrige salte udgør altså tilsammen ca. 5g.
I normal havsalt er der ca. 3,7% Mg (1,29 g ud af 35g/L) Fjerner man de 85% NaCl vil Mg udgøre ca. 25% af resten.

Så hvis du f.eks. hæver saliniteten fra 35 til 37 ppt ved at tilsætte 2g NaCl frit salt pr liter, tilfører du altså ca. 0,5g Mg per liter. Dermed stiger Mg fra 1,29 g/L til 1,79 g/L (fra 1290 til 1790 ppm)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Hmm jeg gik ud fra det mineral salt man brugte i balling, ikke indeholdte ca/mg/kh og da disse blev tilsat ved siden af...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Det er havsalt bare uden NaCl.

Når man bruger Balling (Balling Classic) er ideen, at du skal tappe vand af når du tilsætter NaCL frit salt. Du skal fjerne minimum ligeså meget salt som du tilsætter. På den måde kan du sænke NaCl og øge Ca og Mg (og sulfat etc.) uden at ændre ved saliniteten.

Hvis du vil øge salinieteten uden at ændre på Ca og Mg kan du bare tilsætte almindelig husholdningssalt (køb noget uden jod)

PS: KH er ikke et salt. KH er jo faktisk, ligesom pH og temperatur, slet ikke noget man kan tilsætte. Man kan tilsætte noget som kan ændre dem.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

det lyder mere som triton metoden, hvor man bruger deres puresalt til dette.

de 2-3 år jeg kørte balling skiftede jeg ikke vand når jeg tilsatte mineralsalten, og jeg syntes da heller ikke lige frem jeg høre om andre der køre det på den måde?

any way sodium chloride it is....
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Jeg har aldrig kørt Balling Classic og jeg ved ikke hvordan folk gør i praksis, men jeg kan regne ud, at hvis du ikke løbende tapper saltvand af og erstatter det med ferskvand vil din saliinitet stige betydeligt, hvis du løbende tilsætter NaCl frit salt.

Alternativt kan man ved hvert vandskift bruge bruge mindre salt (godt og vel 3 gange mindre end den mængde NaCl frit salt man har tilsat siden sidste vandskift). Men ved denne måde vil saliniteten jo komme til at svinge op og ned. Den vil stige dag for dag indtil næste vandskift og ved hvert vandskift vil der jo så komme et pludseligt fald.
Man kan selvfølgelig så vælge kun at tilsætte NaCl salt ved hvert vandskift og lade det erstatte noget af det normale salt, men på den måde vil der jo dag for dag blive ubalance i ion proportioner (NaCl delen vil dag for dag blive større)
Senest rettet af PoulD fre 17. apr 2015 09:59, rettet i alt 4 gange.

Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

PoulD skrev:Jeg har aldrig kørt Balling Classic og jeg ved ikke hvordan folk gør i praksis, men jeg kan regne ud, at hvis du ikke løbende tapper saltvand af og erstatter det med ferskvand vil din saliinitet stige betydeligt, hvis du tilsætter NaCl frit salt.

Alternativt kan man ved hvert vandskift bruge bruge mindre salt (godt og vel 3 gange mindre end den mængde NaCl frit salt man har tilsat siden sidste vandskift). Men ved denne måde vil saliniteten jo komme til at svinge op og ned. Den vil stige dag for dag indtil næste vandskift og ved hvert vandskift vil der jo så komme et pludseligt fald.
Det er korrekt, men mig bekendt så har alle oplevet at salten stort set ikke sted, selv om man ikke fjernede vand, det skummeren tog, var som regel nok. kørte i mit store gamle system, i 2 år uden vandskift på balling, uden at opleve at min salt balance steg specielt.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Har nu i snart 3 år kørt traditionel balling og har aldrig haft nogle problemer med øget salinitet pga. den Natriumchloridfri havsalt da denne jo kun blandes i Mg blandingen og jeg kun tilsætter 10ml. Mg i døgnet så dette vil aldrig blive noget større problem det udligner sig selv i vandskiftene. :wink:

( Mit system indeholder ca. 1200l total , og er proppet med sps , lps koraller. )
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"