Zoa folder sammend midt på dagen.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2014
Zoa folder sammend midt på dagen.
Har en sten med nogle zoa på.
Som står fint og flot foldet ud fra lyset tændes kl 12 til sådan ca 16-17 tiden så lukker de overste sammend.
Har en Dannebrog reje som jeg har set er henne og pille vist ikke i dem men mellem dem.
Lukker de pga det og gider ikke åbne igen?
Eller har de fået nok lys og lukker eller måske noget helt andet?
Som står fint og flot foldet ud fra lyset tændes kl 12 til sådan ca 16-17 tiden så lukker de overste sammend.
Har en Dannebrog reje som jeg har set er henne og pille vist ikke i dem men mellem dem.
Lukker de pga det og gider ikke åbne igen?
Eller har de fået nok lys og lukker eller måske noget helt andet?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
Re: Zoa folder sammend midt på dagen.
Mine rejer driller også mine zoaer, men de er altid ude hurtigt igen. Har du bare en enkelt reje? Dan
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
Ja der er kun en reje.
De nederste folder sig godt nok også ud igen men ikke de øverste af dem altså dem tættest på lyset
De nederste folder sig godt nok også ud igen men ikke de øverste af dem altså dem tættest på lyset
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Har du mange asterina søstjerner ? , de kan også være årsag til dit problem. 

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
Havde to meget små glasroser som fik noget joe's juice så har jeg ikke set mere til dem. og kan ikke se andet som ikke hører til.
Syntes også at det er underlige de står fint en 4-5 timer og så folder sammend.
Tænker lidt noget lys noget når det sådan ca samme tid hver dag. Men ved ikke om det bare er sådan en nybegynder ide jeg har da jeg ikke rigtig kan finde så meget om hvad de kræver af lys.
Syntes også at det er underlige de står fint en 4-5 timer og så folder sammend.
Tænker lidt noget lys noget når det sådan ca samme tid hver dag. Men ved ikke om det bare er sådan en nybegynder ide jeg har da jeg ikke rigtig kan finde så meget om hvad de kræver af lys.
- DonZeusAlonso
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2011
Havde samme problem på et tidspunkt .
Efter 6-7 nye placeringer fandt jeg endelig et sted de gad stå og folder sig nu ud hver dag i hele lysperioden .
Prøv at stil dem et andet sted , giv det 2-3 dage. Hvis de stadig gør det, så stil dem et andet sted og således indtil de finder til rette
Efter 6-7 nye placeringer fandt jeg endelig et sted de gad stå og folder sig nu ud hver dag i hele lysperioden .
Prøv at stil dem et andet sted , giv det 2-3 dage. Hvis de stadig gør det, så stil dem et andet sted og således indtil de finder til rette

Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
ups der var jeg så for hurtig til at line dem fast hehe må lige lirke dem af igen. Og holde lidt flytte dag.
Nogle steder i akvariet jeg skal gå efter? Meget eller lidt vand cirkulation? Top bund eller midt?
Men er da glad for det kan være det der er problemet var bange for det var mig de var sure på siden de lukket sammend næsten efter jeg kom hjem hver dag
Nogle steder i akvariet jeg skal gå efter? Meget eller lidt vand cirkulation? Top bund eller midt?
Men er da glad for det kan være det der er problemet var bange for det var mig de var sure på siden de lukket sammend næsten efter jeg kom hjem hver dag

- DonZeusAlonso
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Haha .. Det kan da være du skal lade være med at spankulere nøgen rundt i stuen så ..Handler82 skrev:ups der var jeg så for hurtig til at line dem fast hehe må lige lirke dem af igen. Og holde lidt flytte dag.
Jamen det er forskelligt . Den jeg havde problemer med skulle op på midten med middel cirkulation .
De andre står på bunden med kraftig cirkulation
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Hold øje med nudibranch snegle og æg. Dem har jeg haft adskillige gange. De æder zoaerne og det kan sagtens være dem. De bevirker netop at zoaerne pludselig lukker sammen midt på dagen.
Never say oops, allways say ahhh interesting
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hej. Er der solopgang på dit lys? Det lyder til at de flygter fra middagssolen, så umiddelbart ville et sted med lidt mindre lys nok være et godt bud..Handler82 skrev:ups der var jeg så for hurtig til at line dem fast hehe må lige lirke dem af igen. Og holde lidt flytte dag.

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
Googledet lige nudibranch der godt nok nogle rigtig flotte imellem.Lennart skrev:Hold øje med nudibranch snegle og æg. Dem har jeg haft adskillige gange. De æder zoaerne og det kan sagtens være dem. De bevirker netop at zoaerne pludselig lukker sammen midt på dagen.
Men har set så godt efter som jeg kan og syntes ik jeg kan få øje på noget som ikke hører til.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
PederP: lidt solopgang lyset kommer på max blus ved en 14 tiden "35%" har leget lidt med cirkulation da det vist ser lidt ud til at det der står på bagsiden væk fra cirkulationen ikke er foldet sammend. Havde også sat min mp10 til at gå helt amok ved en 17 tiden så prøver lige og skruge det lidt ned og ser om det måske kunne hjælpe.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Mht nudis, så får de samme farve som den Zoa de æder, så de er meget svære at få øje på.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
Okay det må jeg da lige kigge efter så.Lennart skrev:Mht nudis, så får de samme farve som den Zoa de æder, så de er meget svære at få øje på.
Hvis jeg finder nogle er det så bare pille dem væk eller er der en måde de skal bekæmpes på?
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Jeg har taget zoaerne op og givet dem et ferskvandsdyp på 10 min. Så falder nudierne af til sidst. Men æggene skal pensles af med en blød pensel. Det kan være lidt af en kamp, men absolut muligt, har udryddet dem flere gange. Men de kan let komme ind ved nyindkøb.
Jeg observerer ofte zoaerne og hvis en del af en koloni lukker sig pludselig er det som oftest en snegl der kravler på dem.
Jeg observerer ofte zoaerne og hvis en del af en koloni lukker sig pludselig er det som oftest en snegl der kravler på dem.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
Her lige to fotos godt nok ikke bedste kvalitet.
foto som den sår først på dagen og så som den lukker ved en 17 tiden
Har fundet 3 små hvide prikker de godt nok mikroskopiske men fik dem fjernet. Kunne det være sådan en lille snegl?
Og er der noget med at man kan dyppe koralen i ferskvand så falder uønskedes dyr af?
foto som den sår først på dagen og så som den lukker ved en 17 tiden
Har fundet 3 små hvide prikker de godt nok mikroskopiske men fik dem fjernet. Kunne det være sådan en lille snegl?
Og er der noget med at man kan dyppe koralen i ferskvand så falder uønskedes dyr af?
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Sneglene er ikke mikroskopiske, de er vel 5 mm typisk. Man skal kigge meget nøje efter da de som sagt får samme farve som den Zoa de spiser.
Jeg har personligt haft held med at dyppe dem i ferskvand, naturligvis samme temp som akvarievandet. Æggene (der i øvrigt sidder som små klaser typisk i en lille rundkreds)dræbes dog ikke umiddelbart af dyppet. Behandlingen skal derfor gentages. Som beskrevet ovenfor kan du med lidt øvelse forsigtigt pensle dem af. Naturligvis er det ret stressende for zoaerne, og de kan godt forblive lukkede et par dage efter den behandling. Men det er pine død nødvendigt at komme af med de snegle.
Umiddelbart vil mit gæt være at du har nudibranches. Kig meget nøje.
Jeg kan se om jeg kan finde et billede fra mine egne, så du bedre har en ide om hvad det er du skal se efter.
På det første billede kan du lidt skråt over lysrefleksen se en ring af æg.
På de andre billeder af voksne snegle. Bemærk zoaerne er lukkede just der hvor den sidder(billede 4). På det ene billede skal du kigge på zoa ude til venstre (billede 3).
På billede 2 kan du se en snegl ligge tilbage efter et ferskvandsdyp.
Jeg har personligt haft held med at dyppe dem i ferskvand, naturligvis samme temp som akvarievandet. Æggene (der i øvrigt sidder som små klaser typisk i en lille rundkreds)dræbes dog ikke umiddelbart af dyppet. Behandlingen skal derfor gentages. Som beskrevet ovenfor kan du med lidt øvelse forsigtigt pensle dem af. Naturligvis er det ret stressende for zoaerne, og de kan godt forblive lukkede et par dage efter den behandling. Men det er pine død nødvendigt at komme af med de snegle.
Umiddelbart vil mit gæt være at du har nudibranches. Kig meget nøje.
Jeg kan se om jeg kan finde et billede fra mine egne, så du bedre har en ide om hvad det er du skal se efter.
På det første billede kan du lidt skråt over lysrefleksen se en ring af æg.
På de andre billeder af voksne snegle. Bemærk zoaerne er lukkede just der hvor den sidder(billede 4). På det ene billede skal du kigge på zoa ude til venstre (billede 3).
På billede 2 kan du se en snegl ligge tilbage efter et ferskvandsdyp.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Inden du rammes af panik. Så prøv at flytte kolonien som en anden foreslog. Der er langt større chance for at det er for meget lys, når det er samme tid hverdag den lukker ned.
De små mikroskopiske hvide pletter du fjernede, kan være små rørorme.
De vil med tiden også være at finde i din sump, og alle mulige andre steder hvor de har mulighed for at få noget ro.
De små mikroskopiske hvide pletter du fjernede, kan være små rørorme.
De vil med tiden også være at finde i din sump, og alle mulige andre steder hvor de har mulighed for at få noget ro.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Lennart skrev:Jeg har taget zoaerne op og givet dem et ferskvandsdyp på 10 min. Så falder nudierne af til sidst. Men æggene skal pensles af med en blød pensel. Det kan være lidt af en kamp, men absolut muligt, har udryddet dem flere gange. Men de kan let komme ind ved nyindkøb.
Så har du vel ik udrydet dem helt hvis de kommer igen ved nyindkøbte zoa så er det nok fordi du ik har fået dem alle med og ikke at alle de zoa's du køber er ramt af nøgensnegle. Men hvem ved det kan jo godt være du har fået dem med hjem flere gange men det lyder mere som om de er i tanken og bare kommer op i antal igen og ik at de er importeret hver gang.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Jeg har fornylig købt fem seks grupper der alle havde snegle. Men ja jeg er hele tiden obs på at spotte nogen og en god indikation er netop at de lukker når lyset er tændt. Dermed ikke sagt det er dem, blot at det kan være en mulighed.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
Nå nu har jeg fået og flytte lidt rundt på dem uden det store held.
Men har også opdaget at de hvide pletter her i dag er blevet støtter og flere da jeg lige undersøgte dem.
har læst mig lidt frem til her inde og fra fotos på google at det måske kunne være zoa pax?
Så tænker jeg måske jeg skal have noget til at dyppe dem i?
Kan finde frem til der hedder Tropic Marin Pro Coral Cure og noget revive coral cleaner og en jeg har fundet nævne i sammenhæng med zoa pax nemlig furan2 som jeg så bare ikke rigtig kan finde ud af hvor jeg køber?
Hvad vil i forslå jeg gør eller er det sådan bare lidt hvad for et produkt man nu bedst kan li?
Skal nog lige forsøge og tage et foto af pletterne.
Men har også opdaget at de hvide pletter her i dag er blevet støtter og flere da jeg lige undersøgte dem.
har læst mig lidt frem til her inde og fra fotos på google at det måske kunne være zoa pax?
Så tænker jeg måske jeg skal have noget til at dyppe dem i?
Kan finde frem til der hedder Tropic Marin Pro Coral Cure og noget revive coral cleaner og en jeg har fundet nævne i sammenhæng med zoa pax nemlig furan2 som jeg så bare ikke rigtig kan finde ud af hvor jeg køber?
Hvad vil i forslå jeg gør eller er det sådan bare lidt hvad for et produkt man nu bedst kan li?
Skal nog lige forsøge og tage et foto af pletterne.
- DonZeusAlonso
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Jeg er blevet fortalt at Marin coral cure skulle være et godt produkt . Men har ikke prøvet det, så siger bare hvad jeg blev rådet til .
Men ved ikke hvor man kan købe det .
Prøv de forskellige forhandleres hjemmesider herhjemme .
Men ved ikke hvor man kan købe det .
Prøv de forskellige forhandleres hjemmesider herhjemme .
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du kan købe Furan 2 her:
http://www.ebay.co.uk/itm/FURAN-2-Zoa-P ... 234e6d080b" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er ikke at finde på hylderne her hjemme. Da sundhedsstyrelsen har forbudt alle former for fiske medicin. Eller sagt på en anden måde, hver enkelt præparat, skal godkendes her i landet. Og det er ligegyldigt om det er godkendt i alle landene rundt om os
http://www.ebay.co.uk/itm/FURAN-2-Zoa-P ... 234e6d080b" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er ikke at finde på hylderne her hjemme. Da sundhedsstyrelsen har forbudt alle former for fiske medicin. Eller sagt på en anden måde, hver enkelt præparat, skal godkendes her i landet. Og det er ligegyldigt om det er godkendt i alle landene rundt om os
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
Okay takker Carsten det vil jeg bestille.
Lige et ekstra spørgsmål. Sådan noget zoa pox er der bare noget der kommer ind med zoa når man køber dem eller er det sygdom de bare sådan kan få pga stress eller?
Lige et ekstra spørgsmål. Sådan noget zoa pox er der bare noget der kommer ind med zoa når man køber dem eller er det sygdom de bare sådan kan få pga stress eller?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er formentligt noget som kommer ind i akvariet på en eller anden måde. Sygdomme opstår jo ikke bare ud af det blå
Men tag en tur rundt om Google, der er mange råd
Men tag en tur rundt om Google, der er mange råd