dioder kontra reflektor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

dioder kontra reflektor

Indlæg af Johnny »

bare en tanke jeg kørte med hqi fra starten ca 5 år for et par år fik jeg dioder og var glad dioder koster en formue men skulle sparre strøm det viste tiden så af det holdt ikke og de er nermest for kraftige og små klynger savner spredning hvad nu hvis vi vendte lamperne modaniserendne klyngerne og smed lyset nedefra og op i en lurmen reflektor tænk på et udbytte?????er jeg galt på den? er det prøvet?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: dioder kontra reflektor

Indlæg af PederP »

Overhovedet ikke galt på den.

Det må være et problem at gøre det med hjemmebyg, uden at diodemount kommer til at skygge for en del af refleksionen.
Kunne man montere SMD komponenter på en lille vandkølet rør eller noget, og en diffus reflektor...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

den gang vi startede med led lys, var dioderne ikke så kraftige, og derfor satte man linser på for at få mere effekt af lyset.
Jeg lavede et par store lamper med dioder og linser på, men linserne blev pillet af allerede samme dag, fordi det gav en disco effekt.
Hvorfor har det ikke sparet strøm??
På mit gamle akvarie havde jeg 800w over, foruden hvad strømforsyningerne åd. Nu har jeg 6x120w over, det lyder ikke som nogen større besparelse, men lamperne er skruet ned til 80%, og kan muligvis skrues endnu mere ned. Lige nu bruger jeg så 576w til lys mod 800+w tidligere
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:den gang vi startede med led lys, var dioderne ikke så kraftige, og derfor satte man linser på for at få mere effekt af lyset.
Jeg lavede et par store lamper med dioder og linser på, men linserne blev pillet af allerede samme dag, fordi det gav en disco effekt.
Hvorfor har det ikke sparet strøm??
På mit gamle akvarie havde jeg 800w over, foruden hvad strømforsyningerne åd. Nu har jeg 6x120w over, det lyder ikke som nogen større besparelse, men lamperne er skruet ned til 80%, og kan muligvis skrues endnu mere ned. Lige nu bruger jeg så 576w til lys mod 800+w tidligere
Ja, og så sparer man jo også yderligere i sol op/ned faserne. Ens gennemsnit forbrug over 12 timer er vel under 2/3 af det max man kører med.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"