Hvad skal jeg bruge til dosering.?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Hvad skal jeg bruge til dosering.?

Indlæg af Grath »

Hej alle,

Mit nye 60 liters er klar til liv, og i går kom de første ting.
Jeg foretog et vandskifte i går efter endt cycle, og har i dag målt værdier.

Ammonia: 0,1 ppm
Nitrite: 0 ppm
Nitrate: 6 ppm
Phosphate: 0,03 ppm
Calcium: 400 ppm
Alk: 7
Magnesium: 1150 ppm
Salinity: 1024
PH: 8

Jeg har sat 2 små koral frags i: 1 pink bird nest (Hystrix) + 1 green montipora plade
Derudover har jeg sat 1 Neon blue goby i.

Der er endnu ikke nok føde til et CUC, så dem venter jeg med.

Jeg har en Jebao 4 kanals doser på vej hjem.
Det der med dosering gør mig lidt forvirret, men det er vel meget normalt når man ikke har haft det i hænderne før.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal købe...
Der snakkes om 2 parts, 3 parts osv.

Kan i anbefale et godt produkt til et 60 liters med få koraller.?
Er det Red Sea, Grotech eller andet.?
Gerne med produktnavne (a,b eller lign.) så jeg ved hvad jeg skal købe hjem.

På forhånd mange tak :wink:
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad skal jeg bruge til dosering.?

Indlæg af Wiinberg »

Jeg bruger denne fine guide, som pasex herinde fra har skrevet i en anden tråd: (saltene køber jeg hos Deepocean)
pasex skrev:Jeg bruger Balling Lite. Det er det der virker her, og ved det er det der virker for mange andre, den gamle opskrift på balling er ved at fase ud, og udviklingen er endt med denne:
http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Opskriften på dansk ligger sidst i denne guide.

(Teksten er klippet sammen af egne erfaringer og med hjælp fra en anden bruger herinde der har 110% styr på Balling Lite)

Først finder man ud af hvor meget Ca, Kh og Mg der bruges hver dag. Dette gøres ved at måle Ca, Kh og Mg en given dag på et fast klokkeslæt, så måler man igen næste dag på samme tidspunkt)

Det er sådan man finder sit udgangspunkt for tilsætning, altså hvad bruges der af hvad på 24 timer (hvis man måler med flere dages mellemrum siger det sig selv at det ikke giver et resultat der er til at bruge)

Nu til (buff)
Man buffer sine værdier op til en værdi man gere vil ha de skal ligge stabilt på (der er lige så mange meninger om de konkrete værdier som der er brugere herinde)
Mine målværdier er: (Ca 400 – 450) (Kh 8 – 9) (Mg 1300 – 1350) Dette virker for mig.

Den endelige værdi, er ikke så vigtig, bare den er stabil.

1) mål din Ca, ligger den under 400 - 450 så hælder du 5 ml Ca i tanken, venter 20-30 min og måler Ca igen, så ved du hvor meget 5 ml Ca hæver din total Ca i tanken, og da du ved hvor meget din tank bruger om dagen, kan du nemt regne ud, hvor meget du skal hælde i på en dag, for at holde din Ca konstant.

2) Mål Kh, hæld 15 ml Kh i tanken, og brug samme fremgangs måde som med Ca.

Husk Kh må ikke øges med mere end 1 Kh pr. dag MAX

Vent mindst 2 timer mellem Ca, Kh målingerne.
Kh og Ca virker modsat af hinanden, det vil sige at hæver du Ca falder Kh, og omvendt, så du skal tilstræbe at du kommer så tæt på f.eks. 10ml Ca til 40ml Kh, så der er et 1:4 forhold, er det ikke muligt gør man det så godt man kan.
1:4 forholdet gælder selvfølgeligt kun hvis man bruger balling light, fordi Ca er 4 gange mere koncentreret end Kh
3) Mg er lidt sær, så den kan godt drille, start med 10 ml pr. dag, mål hver dag, og øg mængden af Mg hvis den bliver ved med at falde, hvis den lige pludseligt hopper op, så halvere du mængden, og holder øje med om den falder, hvis den falder, skruer du en smule op for tilsætningen.
Hvis din Mg ikke kommer op, må du tilføre mere Mg, men hold øje med den, for lige pludseligt, kommer den meget hurtigt op.

Opskrift som JEG følger.

Det skal du bruge:
• 3 stk. tomme 5 liters dunke (bruger selv dem fra eddike)
• 3 stk. tragte med et godt hul gennem.
• Ro vand.
• Bage vægt.
• En tusch eller label maskine.

Balling salte:
• 2 kg. Calcium chloride dihydrate.
• 2 kg. Magnesium chloride hexahydrate.
• 500 g. Sodium bicarbonate
Om saltene er fra det ene eller andet firma, er ”Food grade” eller ej, dette er komplet lige meget, det vigtigste er indholdet, det skal hede navnet der står ovenover…!

Sporestoffer:
• AQUA-Elements 1 (Strontiumchlorid-Hexahydrat, Bariumchlorid-Dihydrat)
• AQUA-Elements 2(Cobalt-hexahydrat, mangansulfat hydrat, kobbersulfat-pentahydrat, zinksulfat-heptahydrat, nikkelsulfat hexahydrat, jern (II) sulfat-heptahydrat, kalium chrom (III) sulfat dodecahydrat)
• AQUA-Elements 3 (renset vand, kaliumiodid, natriumfluorid, natriumtetraborat-decahydrat)

Så er du klar til at lave en omgang Balling Lite i alt 3 x 5 liter.
Skal du lave mere ganger du selvfølgelig op, skal du lave mindre, ville jeg stadig blande efter denne opskrift, væskerne kan stå længe, Kh og Mg vil bundfælde lidt, dette betyder intet, væskerne kan med fordel opbevares ved stuetemperatur, så bundfælder de næsten ikke.

På de rene dunke skriver man hvad der er i (Kh, Ca, Mg) både på siden og på proppen samt på tragten, man må aldrig blande nogen af væskerne, salte osv, så hver dunk har sin egen tragt med navn på.

Nu hælder man 4 liter RO vand på hver sin dunk. (Jeg koger ca 1,5 liter af vandet og hælder op i og topper af så der er 4 liter i alt, så opløses saltene meget nemmer, ca varmer sig selv op når det blandes, så der gør jeg det ikke)

Så tilsættes i hver sin dunk med 4 liter RO vand følgende:

1) Ca
2.0 kg Calcium chloride dehydrate.
25 ml AQUA-Elements 1 (strontium/barium complex)
25 ml AQUA-Elements 2 (heavy metal complex)

2) Kh
500 g sodium bicarbonate.
25 ml AQUA-Elements 3 (iodine/flour complex)

3) Mg
2 kg magnesium chloride hexahydrate.

Hvis der er mere plads I dunkene efter man har tilsat al salt samt spore elementer, så topper man af med RO vand til man rammer 5 liter mærket. Er der over 5 liter efter blanding er det som det skal være.

Nu er det bare at komme i gang, denne guide er lavet som et sammendrag af egne erfaringer, samt uddrag fra den hjælp jeg selv har fået da jeg startede på Balling Lite.

Jeg køber mine salte hos Carsten Decocean, er man ikke til det med at blande selv sælger Carsten sige egne væsker, jeg har ikke selv kørt med disse væsker, og kender ikke indholdet, men fremgangs metoden er den samme når de skal køres ind i systemet, der er derfor ingen undskyldninger for at det er svært at komme igang med balling.

Er der spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at skrive en besked.

Vh Rasmus. (Pasex)
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af thni »

Bruger selv normal Balling :) Blander selv. Men er det ikke lidt overkill og begynde og tilsætte allerede med 2 frags ? Du burde kunne holde det oppe med ugentlige vandskifte :)
Mvh Thomas
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Grath »

Det er en super "artikel" Wiinberg.!
Helt sikkert brugbart.
Dog tænkte jeg på, om der ikke var alternativer til et så lille akvarie som mit.?
Det må gerne være branded produkter.

thni: Jo uden tvivl, og det er også min plan til at starte med.
Men som du kan se på mine værdier, er jeg i den lave ende af flere af dem allerede (skiftede endda 20 liter vand i går).

Vil også hellere være på forkant med dosering, så jeg ikke pludselig står med mangler når der kommer flere SPS i akvariet.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg har haft held med at bruge Brightwell Aquatics serie (Alkalin8.3-P, Calcion-P & Magnesion-P). Det er bare balling light på nogle dyrere dåser. Men til et lille akvarie fungerer det fint og er ganske ligetil at blande op i en gammel sodavandsflaske eller lignende. Gider man ikke opløse pulver, kan man også køber det i opløst form (uden "P" i produktnavnet), men så begynder det nok at blive ret pebret.
Skulle jeg selv i gang med at dosere igen, ud over lidt kalkwasser, ville jeg helt sikkert bare købe ind til ovenstående opskrift. Så indviklet er det ikke, og i længden er det altså en hel del billigere :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Ellers så laver Red Sea altså nogen gode produkter på flaske du kan dosere i - nemmere bliver det sgu nok ikke til sådan et lille akvarie

Bum

http://www.redseafish.com/reef-care-pro ... n_program/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og du skal bruge alle 3 flasker (Mg, Ca og Kh)

All you need for stabile værdier. Nærings indholdet er jo så en anden snak.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Men er det ikke totalt overkill at have en doserings maskine på et 60 liters akvarie?
De ting som de 2 små koraller skal bruge, er der masser af i vandet, også uden nogen form tilsætning.
Hvis du skifter 5-6 liter vand hver 14 dag, så er der masser af kalk og magnesium i vandet.
Der er ingen grund til at gøre det hele til en yderst kompliceret ting at have et saltvandsakvarie. Brug hellere pengene på noget liv til akvariet.
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Grath »

Planen er at det skal fyldes med SPS Carsten.
Akvariet er nyt, så det kommer til at tage noget tid.
Indtil da, er der ingen tvivl om, at der ikke vil være ret meget forbrug i tanken.
Men som skrevet ovenfor, så er mine værdier allerede i den lave ende, så et eller andet skal der jo gøres.
Red Sea Reef Foundation ser fornuftigt ud Bingocaller. Det samme gør Brightwell Aquatics Jonas.
Balling metoden er vel den klart billigste løsning, og når der kommer mere forbrug fra tanken, er det nok også der jeg hopper over.
Indtil da, er et branded dyrere produkt fint, da det formegentlig vil holde i lang tid, og give mig ro til at lege med det og blive klogere.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Så er RSF en god måde at starte på IMO - det burde være plug and play
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Grath »

Perfekt, tak for hjælpen alle :)
Tror jeg tager et kig på RSF.!
Besvar