Grotech PhytoStart - Der sker intet
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Als
Grotech PhytoStart - Der sker intet
HJÆÆÆLLPPP
Nu har jeg prøvet 4 gange at starte en Phytoplankton kultur men der sker intet.
Doserer som beskrevet på flaske med PhytoStart, ny blandet saltvand og PhytoFood i et rengjort glas med plastlåg og luft - Dette glas står i min sump (temp ca 25 og 14 timers lys) hvad gør jeg forkert?
Jeg har prøvet med salinitet på 1.019 og med den jeg normalt bruger på 1.025.
Nu har jeg prøvet 4 gange at starte en Phytoplankton kultur men der sker intet.
Doserer som beskrevet på flaske med PhytoStart, ny blandet saltvand og PhytoFood i et rengjort glas med plastlåg og luft - Dette glas står i min sump (temp ca 25 og 14 timers lys) hvad gør jeg forkert?
Jeg har prøvet med salinitet på 1.019 og med den jeg normalt bruger på 1.025.
/Christian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Grotech PhytoStart - Der sker intet
Det lyder underligt.
Du er sikker på at kulturen du starter med ikke er for gammel?
Hvor meget kommer du i at start kulturen og til hvor mange liter vand?
Det vand du skal bruge til kulturen, skal være helt ny blandet, da vand fra akvariet kan indeholde hjuldyr, som lever af phytoplanktonen.
Her vil jeg så udfra en meget gammel erfaring sige, at da jeg for sådan ca 15 år siden rodede lidt med phytoplankton for første gang. Lykkedes det mig ikke at få gang i kulturene med friskt vand, men udelukkende med vand fra akvariet. Hvorfor det var sådan ved jeg ikke.
Hvad skal du bruge den til??
Prøv evt. at få en kultur et andet sted fra, der er jo flere arter alger som bruges til phytoplankton
Du er sikker på at kulturen du starter med ikke er for gammel?
Hvor meget kommer du i at start kulturen og til hvor mange liter vand?
Det vand du skal bruge til kulturen, skal være helt ny blandet, da vand fra akvariet kan indeholde hjuldyr, som lever af phytoplanktonen.
Her vil jeg så udfra en meget gammel erfaring sige, at da jeg for sådan ca 15 år siden rodede lidt med phytoplankton for første gang. Lykkedes det mig ikke at få gang i kulturene med friskt vand, men udelukkende med vand fra akvariet. Hvorfor det var sådan ved jeg ikke.
Hvad skal du bruge den til??
Prøv evt. at få en kultur et andet sted fra, der er jo flere arter alger som bruges til phytoplankton
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Hvor mange timers lys får de ? De skal have 16 timer om dagen.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
Jeg ved ikke hvad holdbarheden på kulturen er, der står ikke noget på den.
Jeg har 1 dl phytostart og 1 dl saltvand plus 2 ml phytofood, det er det der står på dunkene.
De får ca 14 timer, men den sidste protion jeg prøvede med har haft godt 20 timers lys.
Jeg ville bruge det til at fodre mysis og den slags med som så skulle bruges til foder til akvariet
Jeg har 1 dl phytostart og 1 dl saltvand plus 2 ml phytofood, det er det der står på dunkene.
De får ca 14 timer, men den sidste protion jeg prøvede med har haft godt 20 timers lys.
Jeg ville bruge det til at fodre mysis og den slags med som så skulle bruges til foder til akvariet
/Christian
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Blot lige lidt forskelligt tankespind (aner ikke om det kan bruges til noget, noget er nok også banalt men. . . .)
Hvordan ved du, at der ikke sker noget? Jeg mener, der går jo nok nogle dage inden det er ligeså grønt som start kulturen.
Med tanke på det Carsten skrev i starten: Du kunne jo evt. prøve at koge noget akvarievand, lade det køle ned og så prøve med det i stedet for friskblandet vand.
Måske dumt spørgsmål, men din lufttilførsel, den sker vel i bunden af glasset? (så der er omrøring)
Hvis du har mulighed at lave lidt CO2 (eller fra flaske) til lufttilførslen kunne det måske også hjælpe
Hvordan ved du, at der ikke sker noget? Jeg mener, der går jo nok nogle dage inden det er ligeså grønt som start kulturen.
Med tanke på det Carsten skrev i starten: Du kunne jo evt. prøve at koge noget akvarievand, lade det køle ned og så prøve med det i stedet for friskblandet vand.
Måske dumt spørgsmål, men din lufttilførsel, den sker vel i bunden af glasset? (så der er omrøring)
Hvis du har mulighed at lave lidt CO2 (eller fra flaske) til lufttilførslen kunne det måske også hjælpe
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- JHP
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6310 Broager
Moin kedde
jeg startede også op for ca 14 dage siden og der skete ikke en bjælle
nu har jeg tilført mere foder end de anbefaler og nu begynder vandet at blive grøn
samtidig så stiller jeg flasken i sollys når dette er muligt
jan
jeg startede også op for ca 14 dage siden og der skete ikke en bjælle
nu har jeg tilført mere foder end de anbefaler og nu begynder vandet at blive grøn
samtidig så stiller jeg flasken i sollys når dette er muligt
jan
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
Jeg har i det sidste forsøg tilsat dobbelt fodder og nu har den stået i snart 10 dage uden at skifte farve.
200 L luftpumpe med rør til bunden i af glasset.
Jan jeg har ikke forsøgt med sollys men det må blive i næste forsøg da jeg lige har smidt det ud jeg havde i gang.
Kogt "gammelt" saltvand har jeg heller ikke prøvet.
200 L luftpumpe med rør til bunden i af glasset.
Jan jeg har ikke forsøgt med sollys men det må blive i næste forsøg da jeg lige har smidt det ud jeg havde i gang.
Kogt "gammelt" saltvand har jeg heller ikke prøvet.
/Christian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det skal siges, at det gamle saltvand jeg brugte ikke var behandlet på nogen måde.
Hvor meget plankton kommer du i en given mængde saltvand?
http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... ton/k0c138" onclick="window.open(this.href);return false;
Der står godt nok ikke noget om forsendelse til Danmark, da det jo mere er beregnet på det tyske marked, men om de sender det til et sted i Tyskland eller til Dk, burde vel være ligegyldigt. Du betaler jo fragten
Hvor meget plankton kommer du i en given mængde saltvand?
http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... ton/k0c138" onclick="window.open(this.href);return false;
Der står godt nok ikke noget om forsendelse til Danmark, da det jo mere er beregnet på det tyske marked, men om de sender det til et sted i Tyskland eller til Dk, burde vel være ligegyldigt. Du betaler jo fragten
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
i følge instruktion på flasken skal der 1 del phytostart og 1 del saltvand og 10 ml/liter phytofood.
Det jeg har gjort er så 1 dl phytostart og 1 dl saltvand 2 ml phytofood (i sidste forsøg godt 3 ml phytofood)
Det jeg har gjort er så 1 dl phytostart og 1 dl saltvand 2 ml phytofood (i sidste forsøg godt 3 ml phytofood)
/Christian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Og der sker stadig intet??
Så drop det, og få fat i en kultur andet steds fra
Så drop det, og få fat i en kultur andet steds fra
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
Carsten, det er nok også den konklusion jeg er kommet til
/Christian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er flere steder som sælger det. Men inden du evt. bestiller så check lige forsendes omkostningerne
http://www.hippozoo.de/online-shop/phytoplankton/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reefphyto.co.uk/phytoplankton.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://seahorsebreeder.co.uk/store/inde ... r=category" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hippozoo.de/online-shop/phytoplankton/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reefphyto.co.uk/phytoplankton.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://seahorsebreeder.co.uk/store/inde ... r=category" onclick="window.open(this.href);return false;
- JHP
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 6310 Broager
Hej Kedde
Hvis du bestiller nogt hos reefphyto så sig til jeg skal også have noget med der over fra
så deler vi fragten
Jan
Hvis du bestiller nogt hos reefphyto så sig til jeg skal også have noget med der over fra
så deler vi fragten
Jan
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
Når engang jeg lige får tid til det prøver jeg endnu engang men denne gang i vinduet.
Jan den er jeg med på
Jan den er jeg med på

/Christian