Flytte kørende akvarie?
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Flytte kørende akvarie?
Jeg går med tanken om at flytte - mit akvarie. Ca 2.5 m til en anden væg i stuen. Dette ville gøre at jeg kunne koble det igennem væggen til mit fragment akvarie og derved kun have 1 skummer, varmelegeme und so weiter.
Tænker jeg ville koble sumpen fra og så med en 4000l/t retur pumpe 80% af vandet over i beholdere - skubbe akvariet hen hvor det skal stå og så tilbage med vandet igen.. Dette ville måske tage 15 min?
kan tridacna og diverse koraller ikke sagtens klare den tid uden vand?
Tænker jeg ville koble sumpen fra og så med en 4000l/t retur pumpe 80% af vandet over i beholdere - skubbe akvariet hen hvor det skal stå og så tilbage med vandet igen.. Dette ville måske tage 15 min?
kan tridacna og diverse koraller ikke sagtens klare den tid uden vand?
- Dyhr
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
- Kontakt:
Re: Flytte kørende akvarie?
Det eneste jeg ved IKKE kan klare det, er svampe.
Skal selv igang med at tømme, for at bore huller i bunden.
Min løsning er et akvarie alle sten og koraller samt vand kommer over i og så gemme så meget af det resterende vand som muligt i dunke.
Hvis du ikke har et reserveakvarie, kan du så ikke smide korallerne i en pose med akvarievand?
Skal selv igang med at tømme, for at bore huller i bunden.
Min løsning er et akvarie alle sten og koraller samt vand kommer over i og så gemme så meget af det resterende vand som muligt i dunke.
Hvis du ikke har et reserveakvarie, kan du så ikke smide korallerne i en pose med akvarievand?
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Hej Silas
Sådan har jeg flyttet flere akvarier rundt i stuen
jeg får ofte en idé om, at nu skal der ske noget nyt og så bliver der ommøbleret. Jeg har aldrig mistet noget på den måde. Så en australier, der Ege sine vandskift sådan. Han tømte lige akvariet og så blev det ellers fyldt igen. Han havde 500+ liter sps system med nogle virkelig fede koraller. Så go for it. Men vær opmærksom på, at dit akvarie er stort og virkelig tungt med sten og 20% vand. Du får brug for et par stærke gutter, så det ikke vælter, vrides eller laver alvorlige mærker i trægulvet.
Sådan har jeg flyttet flere akvarier rundt i stuen

o_O
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De fleste af mine koraller er "desværre" encrustste ud over mine søjler, så kan ikke rigtigt fjerne dem..
Stærke gutter er ikke et problem og med 10 cm vand i, tror jeg ikke der er over 30-40 l
Lyder til det kan lade sig gøre
Stærke gutter er ikke et problem og med 10 cm vand i, tror jeg ikke der er over 30-40 l

Lyder til det kan lade sig gøre
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hvor stort er det?
Lidt saltvand i en forstøver flaske, kan hjælpe til at holde det hele fugtigt hvis flytning trækker ud.
Lidt saltvand i en forstøver flaske, kan hjælpe til at holde det hele fugtigt hvis flytning trækker ud.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jep, og sump ville selvfølgelig kunne frakobles så det ikke er ned til at skulle trækkes..
God ide med forstøver flasken!
God ide med forstøver flasken!
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg tror det største problem kan blive det vrid der kan komme, når man skal bære og flytte det. Så kan det knække.
Men hvis du kunne låne (de færreste har dem selv) et par ordentlige hunde, så skal du "kun" løfte akvarie op i luften og skubbe hundene ind i hver ende.
Så er de nemmere at køre derhen, hvor du nu vil have det og så gentage proceduren når det skal ned igen, bare omvendt. Vi flytter selv ret store skabe på sarte gulve på den måde.
Mht dine koraller, så kan PederP´s idé med at spraye dem med saltvand godt virke. Ellers kan man lægge våde aviser over. Det kan dog give et helvede, med avis stykker bagefter.
Hvis du så lægger plastik over det hele, så mindsker du fordampningen.
Når forskere transporterer/sender frags af vilde koraller hjem til laboratoriet med fly, så pakkes de gerne i vådt papir og puttes i lufttætte beholdere uden vand. Det holder fint i 24 timer.
Jeg kommer selv plastposer (tynde, føjelige) over de koraller der står i fri luft når jeg laver vandskift. Det mindsker fordampningen når de står i fuldt lys og uden vand.
Erik
Men hvis du kunne låne (de færreste har dem selv) et par ordentlige hunde, så skal du "kun" løfte akvarie op i luften og skubbe hundene ind i hver ende.
Så er de nemmere at køre derhen, hvor du nu vil have det og så gentage proceduren når det skal ned igen, bare omvendt. Vi flytter selv ret store skabe på sarte gulve på den måde.
Mht dine koraller, så kan PederP´s idé med at spraye dem med saltvand godt virke. Ellers kan man lægge våde aviser over. Det kan dog give et helvede, med avis stykker bagefter.
Hvis du så lægger plastik over det hele, så mindsker du fordampningen.
Når forskere transporterer/sender frags af vilde koraller hjem til laboratoriet med fly, så pakkes de gerne i vådt papir og puttes i lufttætte beholdere uden vand. Det holder fint i 24 timer.
Jeg kommer selv plastposer (tynde, føjelige) over de koraller der står i fri luft når jeg laver vandskift. Det mindsker fordampningen når de står i fuldt lys og uden vand.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hej Erik.
Går ud fra hunde er en form for hjælpemiddel til at flytte ting og ikke et kæledyr du mener
Jeg er ikke så banke for vrid i akvariet da det står på et skab med en bund der har en flade på 100x50 så det kan lige skubbes på plads og skal derved slet ikke løftes.
Men god ide med lidt plastik over korallerne !
Går ud fra hunde er en form for hjælpemiddel til at flytte ting og ikke et kæledyr du mener

Jeg er ikke så banke for vrid i akvariet da det står på et skab med en bund der har en flade på 100x50 så det kan lige skubbes på plads og skal derved slet ikke løftes.
Men god ide med lidt plastik over korallerne !
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Tror ideen med 15 minutter kommer til at glippe - sådan noget trækker altid ud 
En hund hedder også en møbelhund, og er egentlig bare et bræt med hjul på - silvan har dem til et par hundrede kroner pr stk

En hund hedder også en møbelhund, og er egentlig bare et bræt med hjul på - silvan har dem til et par hundrede kroner pr stk

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Det er rigtigt, vi kalder dem bare for "hunde".Nicklossi skrev:Tror ideen med 15 minutter kommer til at glippe - sådan noget trækker altid ud
Problemet med de billige "hunde" er hjulene. De er gerne for små. De hjul der sidder på de rigtige "hunde" er noget større, men også dyre. Tror hjulene på vores koster over 100,00 pr stk i løssalg.
Men det er mest et problem, hvis man er øm over sit gulv.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Tror sagtens det kan lade sig gøre det er ikke lang tid siden jeg var med til at flytte et 300 liters med sump tror ikke det tog mere end 20min fra vi begyndte at tappe vànd til vil havde vand i igen og cirkulation pumpen kørte igen
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Var lige i stark i dag, og de har hunde til 150,- med rimelige hjul med gummikant rundt om 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Sidst jeg var i sharm el sheik (Rødehavet) og dykke/snorkle , der stod toppen af revet blotted for saltvand mellem høj og lavvande , ingen problemer i det korallerne stod fint også farvemæssigt , det var primært store Stylophora pistillata kolonier , og mindre Acros.