Vandtest - meget lav MG - lav KH

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Vandtest - meget lav MG - lav KH

Indlæg af Kimkjaer »

Hej SF,

Jeg fik i går teste mit system for mere end blot No3 & Po4..
Systemet har kørt siden December.
Jeg køre med 10-12 liter vandskift hver søndag.
Skiftede til Red Sea Pro salt fra Dejong søndag den 22.03.15..
Har derfor indtil videre kun haft 1 vandskift med det nye salt ..
Køre med Osmoseanlæg og tester det færdig bryggede rovand til at være 0 ppm.

I akvariet er der følgende levende:
1x Paracanthurus hepatus
1x Zebrasoma flavescens
2x Amphiprion ocellaris
1x Lysmata amboinensis
1x RBT Anemone
6x eremitter
6x turbo snegle

Derudover har jeg følgende koraller:
1 x Hammerkoral
1x Favia
2x Caulestra
Nogle blå & grønne skiver, samt nogle gule Zoas.

Jeg er godt klar over der er kommet dyr i hurtigt, men de eneste jeg har købt til det nye akvarium er min palet+gule kirurg, de resterende havde jeg taget med fra mit gamle akvarie.
Hvor jeg vel og mærket også genbrugt omkring 50 liter vand, sand + sten.

Jeg er stadig i indkørings fasen, men bør jeg tage action allerede nu ??
Fik disse resultater:
Po4 - 0,04
No3 - 3 ppm.
Ca - 500+
KH - 5,9
Mg - 800

Håber jeg fik nok informationer med og afventer konstruktiv kritik :y

Takker :beer:

(mit akvarie kan ses i signatur)
Senest rettet af Kimkjaer tors 26. mar 2015 09:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør

Re: Vandtest - meget lav MG - lav KH

Indlæg af thni »

Har du husket og blande det nye salt :) ? Under shipping, især længere rejser kan nogle af tingene godt synke til bunds i spanden, så det anbefales derfor at sørge for at omrøre posen med salt i, inden brug :). Prøv og mål det færdig blandede vand og se værdierne der.
Hvis de er meget lave i det færdig blandede og du har ''rystet posen'' er det et dårligt batch du har fået, og jeg ville derfor få byttet spanden. Hvis det er som det skal være, lyder det til vandskift er vejen frem med den volumen du har. 120L ikke ? Alternativt kan du buffe op, men det kan næsten ikke betale sig i sådan et lille akvarie :f2:
Mvh Thomas
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af Kimkjaer »

Super input Thomas :GO
Det havde jeg ingen idé om at jeg skulle :clap:

Jeg tager hjem og giver det en ryste tur, og måler det :K

Jo det er 120 liter, hvad menes det at buffe up ??

Med mit gamle Dejong salt, som jeg havde arvet fra tidligere ejer af mit første akvarium, brugte jeg 41 gr. salt pr. liter.

Havde ikke overvejet at RSP var mere koncentreret, så jeg lavede den samme opvejning som med dejong og ramte et helt skævt tal (1.029) ..
Fik tilføjet osmose og ramte 1026 ..

Mit refraktometer måler 2 højere end de andre jeg har sammenlignet med, så min salinitet er et sted imellem 1024-1025
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Lige præcis De Jong anbefaler, at man blander hele spanden op på en gang i en større tank og tapper vand derfra ved vandskift.
Det er netop for at undgå "lagdeling". Men det er jo de færreste der kan have en palletank stående, derfor er "rysteturen" eller fysisk omrøring nok en god idé i dit tilfælde.
Jeg skifter 120L om ugen og en spand på 22 kg. holder 4 uger, så jeg har ikke haft problemet med lagdeling. Men når du ikke har flere liter vand, så rækker en spand jo længe hos dig.

Jeg vil nu mene at det vil være en god idé at få hævet din Kh. 5,9 er lavt. Red Sea Pro har en ret høj Kh, så vandskift vil hæve den gradvist.
Går det for langsomt, så kan du evt hæve den med Balling. Det afhænger af forbruget.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør

Indlæg af thni »

Jeg havde nemlig også selv det problem, dog ikke med lave værdier, men meget svingene værdier efter vandskift. Så læste lidt om det og fik at vide at bøtten skulle blandes godt, da de tungere stoffer synker til bunds.
Og med at buffe op mener jeg er der jo er massere af midler/tilsætninger til at buffe dine værdier op, Kh buffer, ca buffer , mag buffer, ph buffer osv. De kan alle købes hos den lokale saltvands butik :)
Og hvis dit refraktometer ikke er helt præcist, syntes jeg du skulle købe noget kalibrerings væske så det kan stå knivskarpt. Har lagt mærke til at mit rykker sig 0,001 ca per 50 målinger, så de skal jo kalibreres :)
Ellers held og lykke med at få værdierne op, og husk og gør det langsomt for ikke at stresse levende. Da jeg buffede Mag og KH op var det maks 100ppm mag, og 1dkh om dagen :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af Kimkjaer »

Nu er jeg forvirret - er det så ikke nødvendigt at omrøre RSP saltet ? :dizzy:

Ja en spand holder rigtig lang tid - kan saltet blive for gammelt ??

Mht. til min Mg som jeg også synes var alarmerende, nogle indvendinger på den side - det er jo meget lavt ifht. vejledninger i diverse bøger m.m. ??

Jeg tror jeg giver det en måneds tid eller to med vandskift, hvor jeg bruger RSP og ser hvad værdierne siger der - og derefter tager stilling til om jeg skal buffe :GO

Tak for hjælpen gutter :beer:
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Kimkjaer skrev:Nu er jeg forvirret - er det så ikke nødvendigt at omrøre RSP saltet ? :dizzy:

Ja en spand holder rigtig lang tid - kan saltet blive for gammelt ??

Mht. til min Mg som jeg også synes var alarmerende, nogle indvendinger på den side - det er jo meget lavt ifht. vejledninger i diverse bøger m.m. ??

Jeg tror jeg giver det en måneds tid eller to med vandskift, hvor jeg bruger RSP og ser hvad værdierne siger der - og derefter tager stilling til om jeg skal buffe :GO

Tak for hjælpen gutter :beer:
Salt kan ikke blive for gammelt så det bliver dårligt. Men du skal sørge for at holde det tørt. Jeg har dog brugt salt der var klumpet fordi det havde suget luftens fugtighed. Brugte det godt nok kun til at lave artemia med, men der var ingen problemer.
Måske kan iltningen i forbindelse med åbne og lukke spanden, forringe nogle af sporstofferne da nogle af dem reagerer med ilt - men jeg er ikke sikker. Jeg tror ikke det er et problem.

Mg er en lidt besværlig sag. Den binder sig til den ledige Ca og så kan den ikke måles. Når der ikke er mere ledig Ca, så vil den stige.
Din Ca vil sikkert falde i takt med at du får din Kh hævet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og hvis du tilsætter MG, så er det ganske store mængder der skal til.
Men man skal ikke bare uhæmmet hælde i, for der er en ketup effekt.
F.eks. kan man hælde 3 kilo Mg i og det rykker ikke noget. Så kommer der 50 gr. mere i også så er den der.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Du er flittig med at skifte vand, dvs. systemet tilføres kH og Mg. Samtidig har du kun få koraller, dvs. der forbruges kun ganske lidt. De lave kH og Mg-værdier må derfor skyldes måleusikkerhed eller dårligt salt.

Start med at få tjekket kH og Mg hos andre/med et andet målesæt. Hvis du fortsat har lave værdier, er der nok problemer med saltet, som de andre foreslår.
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af Kimkjaer »

Tak for alle indspark - det giver god læring :)

Jeg mistænker lidt dejong saltet for ikke at være helt godt, jeg tager hjem og blander 1 liter RSP og 1 liter med det resterende Dejong salt jeg har, og ser hvad værdierne siger :)
Kan jeg nøjes med kun at måle den ene, eller skal jeg måle Ca/Mg/Kh ??

Har som nævnt kun skiftet vand med RSP 1 gang, så det kan jo sagtens være fordi der har været mangler i Dejong salten..
Eller at jeg har fået en dårlig batch RSP ?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Med mindre du har lavet et virkelig stort vandskift med RSP-saltet, kan det nok ikke sænke din KH og Mg så meget på et enkelt vandskift.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg er lige lidt nysgerrig og ville derfor høre hvilken akvarie i taler om er det 16gal eller 125liters juwel?

Edit : never mind ser nu at 16gal er solgt
Billede
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af Kimkjaer »

Jeg skiftede 12 liter sidst, så det er omkring de 10%..

Bør jeg laver et større vandskift næste gang - eller ville det være risikabelt ??
Tænker selvfølgelig på risikoen for de levende individer i min balje :f2: :f3:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kimkjaer skrev:Tak for alle indspark - det giver god læring :)

Jeg mistænker lidt dejong saltet for ikke at være helt godt, jeg tager hjem og blander 1 liter RSP og 1 liter med det resterende Dejong salt jeg har, og ser hvad værdierne siger :)

Har som nævnt kun skiftet vand med RSP 1 gang, så det kan jo sagtens være fordi der har været mangler i Dejong salten..
Test for det hele i begge blandinger. Men husk at lade det stå og "modne" inden du tester det.
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af Kimkjaer »

Carsten skrev:
Kimkjaer skrev:Tak for alle indspark - det giver god læring :)

Test for det hele i begge blandinger. Men husk at lade det stå og "modne" inden du tester det.
Snakker vi et par timer eller dage ?? :hehe:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Vi har altid sagt at vandet skal stå ca 24 timer for at være udluftet. Ellers kan det være noget slemt krads noget.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Carsten skrev:Vi har altid sagt at vandet skal stå ca 24 timer for at være udluftet. Ellers kan det være noget slemt krads noget.
Det hører nok med til historien, at Red Sea selv advarer imod at blande deres vand i mere end et par timer, da det kan føre til udfældning. Men gør som du vil :)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

jonas _sandager skrev:
Carsten skrev:Vi har altid sagt at vandet skal stå ca 24 timer for at være udluftet. Ellers kan det være noget slemt krads noget.
Det hører nok med til historien, at Red Sea selv advarer imod at blande deres vand i mere end et par timer, da det kan føre til udfældning. Men gør som du vil :)
Umiddelbart giver det overhovedet ingen mening... Stopper vandet med at blande, når man hælder det i baljen??
Jeg er enig med Carsten: Lad det stå et døgns tid, så er det godt udluftet, opløst og tempereret inden brug...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

engelquist skrev:
jonas _sandager skrev:
Umiddelbart giver det overhovedet ingen mening... Stopper vandet med at blande, når man hælder det i baljen??
Jeg er enig med Carsten: Lad det stå et døgns tid, så er det godt udluftet, opløst og tempereret inden brug...
Der bliver forklaret en lille smule om det her.
Edit: [
Det er fint at du ikke tror på det. Personligt lægger jeg, trods alt, nok større vægt på hvad en forholdsvist seriøst, videnskabeligt baseret firma siger om hvornår deres produkt er sikkert at bruge - jeg har svært ved at se hvad de skulle vinde med at folk bruger deres produkt på en uhensigtsmæssig måde - end råd der baserer sig på "hvad man altid har sagt". Det er nok en smags sag...

ps. Jeg er ret sikker på at det sikkert heller ikke skader at lade vandet stå. Så har man tid til det, er det jo bare super :)
Senest rettet af jonas _sandager tors 26. mar 2015 21:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Det er jo ikke videnskabeligt baseret: Men i de år jeg hat haft saltvand og blandet op til vandskifte, har jeg aldrig oplevet en kalkudfældning efter et døgn inden brug...
Derfor undrer det mig..??
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Beklager, der skulle have været postet et link med mit ovenstående indlæg
" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er nu pastet ind i det oprindelige indlæg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

jonas _sandager skrev:
engelquist skrev:
jonas _sandager skrev:
Det er fint at du ikke tror på det. Personligt lægger jeg, trods alt, nok større vægt på hvad en forholdsvist seriøst, videnskabeligt baseret firma siger om hvornår deres produkt er sikkert at bruge - jeg har svært ved at se hvad de skulle vinde med at folk bruger deres produkt på en uhensigtsmæssig måde - end råd der baserer sig på "hvad man altid har sagt". Det er nok en smags sag...

ps. Jeg er ret sikker på at det sikkert heller ikke skader at lade vandet stå. Så har man tid til det, er det jo bare super :)

Jeg ville så til gengæld ikke stole for meget på hvad firmaet siger. De sælger også testsæt, som de selv godt er klar over stort set er ubrugelige.

Gennem årene har jeg blandet meget saltvand, og har ikke altid ladet det stå et døgns tid inden det blev brugt.
Men du er ikke et sekund i tvivl om at det bestemt ikke er noget der huer hverken fisk eller koraller at få hældt friskt blandet saltvand i hovedet.
Fiskene vrider sig og viser ubehag og koraller begynder at slime "big time" Ny blandet saltvand har en meget høj pH.
Og Red seas salt er ikke en fis anderledes, uanset hvad manden fortalte.
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Jeg har faktisk set kalkudfældning ved brug af red sea salt flere gange hvis det har stået længere tid Men kun hvis jeg slukker cirkulations pumpen i tønden Så jeg holder mig til anvisningen og blander en time eller to måler pH. Og bruger vandet det giver ingen problemer hverken med koraller eller fisk.
At red sea laver et dårligt testsæt er vel ikke belæg for ikke at bruge anvisningen på et andet produkt.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

kenneth145 skrev:Jeg har faktisk set kalkudfældning ved brug af red sea salt flere gange hvis det har stået længere tid Men kun hvis jeg slukker cirkulations pumpen i tønden Så jeg holder mig til anvisningen og blander en time eller to måler pH. Og bruger vandet det giver ingen problemer hverken med koraller eller fisk.
At red sea laver et dårligt testsæt er vel ikke belæg for ikke at bruge anvisningen på et andet produkt.
Grunden til jeg nævnte det med testsættene, var mere for at sætte i relief at man ikke skal tro på alt de siger og gør.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Carsten skrev:
kenneth145 skrev:Jeg har faktisk set kalkudfældning ved brug af red sea salt flere gange hvis det har stået længere tid Men kun hvis jeg slukker cirkulations pumpen i tønden Så jeg holder mig til anvisningen og blander en time eller to måler pH. Og bruger vandet det giver ingen problemer hverken med koraller eller fisk.
Grunden til jeg nævnte det med testsættene, var mere for at sætte i relief at man ikke skal tro på alt de siger og gør.
Selvfølgelig skal man forholde sig kritisk overfor firmaer generelt og ikke tro på alt hvad de påstår , MEN vi var nu ret mange der fik meget ud af RED SEA foredrag i horsens , manden var ikke kun ude på og sælge men forklarede vidt og bredt om deres produkter. Manden gjorde det faktisk ret godt, at påstå deres produkter ikke er noget værd må stå for din egen regning Carsten , der er nu ret mange i Dk og verden over som har stor glæde af deres produkter, bruger dem selv og forstår ikke din kritik af dem. :wink:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Carsten skrev:
jonas _sandager skrev:
engelquist skrev:
jonas _sandager skrev:

Jeg ville så til gengæld ikke stole for meget på hvad firmaet siger. De sælger også testsæt, som de selv godt er klar over stort set er ubrugelige.

Gennem årene har jeg blandet meget saltvand, og har ikke altid ladet det stå et døgns tid inden det blev brugt.
Men du er ikke et sekund i tvivl om at det bestemt ikke er noget der huer hverken fisk eller koraller at få hældt friskt blandet saltvand i hovedet.
Fiskene vrider sig og viser ubehag og koraller begynder at slime "big time" Ny blandet saltvand har en meget høj pH.
Og Red seas salt er ikke en fis anderledes, uanset hvad manden fortalte.
Nej. Man skal ikke stole på alt hvad et firma siger! Hvad man der imod kan stole på, er at et firma altid vil prøve at gøre hvad der giver dem profit. At Red Sea derfor skulle på ud og lave en anbefaling i forhold til deres salt, der var imod hvad der ellers er gængs kutyme, ville derfor ikke give nogen mening, hvis ikke de var helt sikre på at det ikke havde en skadelig virkning. Det eneste de ville få ud af det, var jo at få sure kunder og at tabe anseelse og dermed også miste deres kunder.
Som sagt, så skal man gøre hvad man er mest tryg ved. Jeg tror bare ikke at man nødvendigvis hælder gift i akvariet, hvis ikke man lader sit saltvand blande i mindst et døgn først. Det var sådan set det hele... Tilbage til trådens emne :beer:
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

+1
Jeg har altid brugt deres salt og har nogle få gange ladet det stå i mere end et par dage og så sker der et eller andet på trods af at jeg har cirkulation i tønden.
Men det sker ikke efter kun et døgn.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

KasperT skrev:
+1
Jeg har altid brugt deres salt og har nogle få gange ladet det stå i mere end et par dage og så sker der et eller andet på trods af at jeg har cirkulation i tønden.
Men det sker ikke efter kun et døgn.
Jeg bruger også RSC Pro og har også oplevet udfældning ved længere tids cirkulering. Men det har primært været pumperne der har været dækket af et hvidligt lag, hvilket sikkert har med varmen fra pumperne at gøre. Han nævner også temperaturen som en årsag til udfældning i den video som Jonas lagde ind. Jeg har set den flere gange tidligere og den illustrerer det glimrende. Han pointerer også, at der ikke sker noget ved det.

Jeg synes også han gjorde det rigtig godt i Horsens. Det var et sobert indlæg og der var flere rigtig gode ting i, specielt omkring det kemiske, som jeg var glad for lige at få på plads. Nogle gange kan det være givtigt at få ting, som man måske godt ved i forvejen, fortalt på en anden måde. Det synes jeg han slap rigtig godt fra.

Erik

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"