"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af trine... »

I forhold til at køre hvad jeg ynder at kalde "naturligt", bliver der jo så også kompenseret med tilsætning for at holde værdierne nede. Men vi er såmænd ikke så uenige end da, det er jo blot et spørgsmål om hvordan man ønsker at køre sit setup samt hvilke muligheder og udfordringer det præsenterer en for på henholdsvis den korte og den lidt længere bane. Min tilgang vil dog altid som udgangspunkt være at finde roden til problemet og rette fejlen hvis det kan lade sig gøre. Næringen kommer jo som regel ikke af sig selv. Men alle skal jo heller ikke gøre som mig :-)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af AndersBoerglum »

Nu har jeg kun været inden for hobbyen i 4år, men jeg forstår slet ikke al den frustration over carbondosering. Folk rundt om i verden har jo brugt det i mange år, og hvis det var farligt, så ville vi nok ha set det nu.

Mht Nopox, så er fordelen at det er en 10 trins carbondosering, hvorimod VSV kun er en 3 trins. Men hvis det skal kunne fjerne Po4, så er det vigtigt med en kraftig skummer, da po4 bliver omdannet til polyfosfat som kan skummes ud. Det var i hvert fald hvad konsulenten fra Red Sea fortalte i Horsens.

Lige pt kører jeg med Biopellets, og det fungere ganske fint her, og både No3 og Po4 ligger på acceptabelt niveau.

Noget andet er tidens trend med "for lidt nitrat". - Jeg fatter det ikke!
Jeg har aldrig kunnet køre et akvarie uden nogen for for næringsreducerende produkter til enten No3 eller Po4, og heller ingen i min omgangskreds har kunnet gøre det, og der sgu et par skrappe fyrer imellem.
Men lige som at blinke med øjnene kunne man ikke få næring nok, og man skulle nedsætte lystid, måske endda afmontere halvdelen af sine lamper, mindre skummer, og dosering af diverse væsker. Hvordan kunne det evige problem med for meget næring pludselig blive vendt til for lidt næring?
Men det er "desværre" kun noget jeg har læst mig til, for som sagt, så er fænomenet ikke kommet til det nordlige Jylland endnu.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af PederP »

AndersBoerglum skrev: Noget andet er tidens trend med "for lidt nitrat". - Jeg fatter det ikke!
Jeg har aldrig kunnet køre et akvarie uden nogen for for næringsreducerende produkter til enten No3 eller Po4, og heller ingen i min omgangskreds har kunnet gøre det, og der sgu et par skrappe fyrer imellem.
Det handler vel ikke om så meget andet end at have en lavere belastning end akvariet kan omsætte?
For mit vedkommende har jeg ikke flere fisk fordi der skal være plads til de vokser, og så holder jeg for det meste næringen oppe ved bare at råfodre korallerne.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af trine... »

Tjae Peder med dine 15 klodser frost om dagen, som du vist skrev i en anden tråd hvis jeg ikke tager fejl, så er det mig ikke så underligt at du får næringsophobning hvis ikke du kulstofdoserer, eller er det blot fordi du måske reducerer næringen for kraftigt at du må spæde til med sango og 15 terninger...
Jeg har pt ikke målbar nitrat(Salifert) og mine koraller mangler bestemt ikke farve eller vækst af den grund.
Kulstofdosering kan som sådan være en fin permanent løsning for folk der ønsker at stocke deres akvarie ud over dets naturlige bakterielle begrænsninger, men det er slet ikke den filosofi jeg selv ønsker at køre min egen balje efter, selvom det selvfølgelig giver éns system en større buffer mht fodringskapacitet.
Så lad være med at tage det personligt, da i selvfølgelig skal have lov at køre jeres respektive setups som i nu engang selv ønsker.
Alt handler jo i bund og grund om bakteriel adaptation til de forhold de bliver præsenteret for, da alle fødekæder bliver naturligt reguleret i henhold til fødekildernes tilgængelighed.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af PederP »

Jeg bruger normalt ikke kulstof??
Jeg fodrer så kraftigt netop for at holde næring..
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af trine... »

Så har jeg misforstået:-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af PederP »

Og har intet taget personligt -det er ikke min egen filosofi jeg forsvarer. Jeg nævnte bare at din udtalelse om at der skulle være en fundamental fejl hos dem der gør, var noget snæver.
Og det skal DU ikke tage personligt. ;)
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af trine... »

Gør jeg såmænd heller ikke, jeg forsvarer blot min holdning. Løbende symptombehandling vil i min optik aldrig være lige så godt som at fjerne problemet permanent. Og du må gerne synes at det er snævertsynet, for jeg prøver ikke at lave en bibel som folk skal følge, men selvfølgelig har jeg en holdning og min egen måde at anskue tingene på, det har vi jo allesammen.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af siqu »

Jeg har formået at holde n03 og po4 i skak her for tiden, med rowa og vsv.

Der er stadig nogle totter hist og her som ikke fordufter, men rowa og vsv er der stadigvæk til at værdierne er stabile og jeg stille og roligt kan drosle ned mængden.
Jeg mener da også at vi skal undgå at tilsætte en masse kemi i vores baljer, men vi skal også tænke på at der er nybegyndere som gerne vil komme nemmere og lettere igang med sit akvarie frem for at vente i knap 2 år som jeg har gjort og der stadig er alger. Hvis der ikke fandets produkter som vil hjælpe mig videre så var jeg lukke og slukket, for modet var ved at hoppe af mine skuldre. Mener absolut selv at jeg har været tålmodig nok, og man selv må vurdere hvornår man skal tage kemi i brug :)
Tålmodigheden er på rette spor igen efter at jeg kan se fremdrift i akvariet.

Hvad kan skyldes at mine acan, duncan og andre koraler står fint men mine palyer har skrumpet sig lidt sammen ? Giver ikke mening at de lidt mere følsomme koraler trives og de hårdføre kniber sig en smuler sammen.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: VSV erstatter Rowaphos og Seaklear

Indlæg af siqu »

Så længe man er tilfreds med sit akvarie, er jeg i bund og grund ligeglad med dine og jeres meninger om hvor vidt man skal tilsætte det ene eller det andet. Hvis alt trives, vokser og har det godt er det ligegyldigt om jeg kommer det ene eller det andet i :D
Min mening og det skal I ikke taget tungt :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"