Problem fundet. Løsning ønskes
- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2012
Problem fundet. Løsning ønskes
Hej alle sammen.
Først vil jeg lige takke alle dem der er kommet med indput i min problemtråd her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=73320" onclick="window.open(this.href);return false;
Og denne tråd er en opdatering af den forrige. Jeg har valgt at starte en ny, da den anden kom vidt omkring og det ser ud til at problemet skal findes andetsteds.
Jeg er dog i gang med at fjerne cichlidesandet alligevel.
Jeg modtog i tirsdags alle de testsæt jeg havde bestilt og sammen med dem jeg havde i forvejen er der kommet disse målinger:
Ammoniak: 0 - 0.25 (meget svær at aflæse synes jeg! Er ikke engang sikker på at der var et farveskift eller om det blot var fra Gelbstof i vandet. Så måske 0.
Salt: 1.026
Temp.: 27,5 grader
Nitrit: 0 (Salifert)
Nitrat: 0 (Salifert)
Silikat: 0 (Salifert)
Jod: 0 (Salifert)
PH: 8,1 (Salifert)
Fosfat: 0,03 - 0,04 (Red Sea Pro)
KH: 8,1 (Red Sea Pro)
CA: 420 (Red Sea Pro)
MG: 1600 (Red Sea Pro)
Udover at der er en smule fosfat og at MG er ret høj, virker det til at mit system mangler næring. Dog er der en del alger!
Har mistet flere fragmenter og der er stadig visse koraller der er triste og bleger.
Zoa'er åbner sig ikke Skiver trækker sig sammen. Sarcophyton krummer sig lidt sammen, men har polypper ude. SPS har både haft RTN og STN. Hystrix overlevede den omgang og er ikke bleget. Derimod brun. Har en Porites der viser fin polyudfoldelse, men er begyndt at blive mere og mere bleggrøn. Fungia, Favia, Xenia og Pachyclavularia har det fint. Alle fisk og mit søpindsvin har det super.
Min plan er at køre hårdt på med Rowa. Bruger sok, så kan (så vidt jeg ved) ikke overdosere. Dropper aktivt kul. Færre vandskift. Fjerne alger/cyano.
Hvad siger de erfarne?
Mvh
Simon
Først vil jeg lige takke alle dem der er kommet med indput i min problemtråd her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=73320" onclick="window.open(this.href);return false;
Og denne tråd er en opdatering af den forrige. Jeg har valgt at starte en ny, da den anden kom vidt omkring og det ser ud til at problemet skal findes andetsteds.
Jeg er dog i gang med at fjerne cichlidesandet alligevel.
Jeg modtog i tirsdags alle de testsæt jeg havde bestilt og sammen med dem jeg havde i forvejen er der kommet disse målinger:
Ammoniak: 0 - 0.25 (meget svær at aflæse synes jeg! Er ikke engang sikker på at der var et farveskift eller om det blot var fra Gelbstof i vandet. Så måske 0.
Salt: 1.026
Temp.: 27,5 grader
Nitrit: 0 (Salifert)
Nitrat: 0 (Salifert)
Silikat: 0 (Salifert)
Jod: 0 (Salifert)
PH: 8,1 (Salifert)
Fosfat: 0,03 - 0,04 (Red Sea Pro)
KH: 8,1 (Red Sea Pro)
CA: 420 (Red Sea Pro)
MG: 1600 (Red Sea Pro)
Udover at der er en smule fosfat og at MG er ret høj, virker det til at mit system mangler næring. Dog er der en del alger!
Har mistet flere fragmenter og der er stadig visse koraller der er triste og bleger.
Zoa'er åbner sig ikke Skiver trækker sig sammen. Sarcophyton krummer sig lidt sammen, men har polypper ude. SPS har både haft RTN og STN. Hystrix overlevede den omgang og er ikke bleget. Derimod brun. Har en Porites der viser fin polyudfoldelse, men er begyndt at blive mere og mere bleggrøn. Fungia, Favia, Xenia og Pachyclavularia har det fint. Alle fisk og mit søpindsvin har det super.
Min plan er at køre hårdt på med Rowa. Bruger sok, så kan (så vidt jeg ved) ikke overdosere. Dropper aktivt kul. Færre vandskift. Fjerne alger/cyano.
Hvad siger de erfarne?
Mvh
Simon
Senest rettet af Simon Lillebrohus tors 26. mar 2015 14:31, rettet i alt 1 gang.
- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Re: Problem fundet. Løsning ønskes
Tak Carsten. Det vil jeg gøre.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Find samtidig en brugt reaktor eller lav en selv! Det er bare ikke godt nok i en sok 

- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Foreløbigt er jeg kommet frem til at jeg skal have nogle flere fisk i vandet så de rigtig kan skide igennem! 
Ja.. jeg må se på det med en DIY reaktor (pengene er små). Har bare aldrig haft brug for det før!? Det er sgu underlig når man kører et akvarie nøjagtigt som man tidligere har gjort og så er der sådan en stor forskel :/

Ja.. jeg må se på det med en DIY reaktor (pengene er små). Har bare aldrig haft brug for det før!? Det er sgu underlig når man kører et akvarie nøjagtigt som man tidligere har gjort og så er der sådan en stor forskel :/
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Finder du på en smart DIY reaktor, så lav lige en tråd. jeg skal også have lavet en rowa reaktor, men gider ikke bruge en masse penge på den hvis jeg selv kan lave en. Og kan den evt fødes med vand fra akvariets nedløb, så man sparer en pumpe og det el den måtte bruge?
o_O
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Sådan en pumpe bruger max 5 w
Flowet fra nedløb er ikke nok så hellere på returen.,
Et filter fra osmose virker fint
Flowet fra nedløb er ikke nok så hellere på returen.,
Et filter fra osmose virker fint
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2011
Grunden til at fisk tilfører nitrat er at du fodre, i foderet er der også phosphat, hvilket vil sige at du også tilfører phosphat.
En mulighed ville være at prøve bare at tilføre nitrat.
Der er produkter til dette ellers er amino syrer som jeg har fostået også en "nitrat kilde".
Har selv haft samme problem, nitrat i 0 i laaaang tid, jeg tilfører nitrat via en opløsning med kno3.
En mulighed ville være at prøve bare at tilføre nitrat.
Der er produkter til dette ellers er amino syrer som jeg har fostået også en "nitrat kilde".
Har selv haft samme problem, nitrat i 0 i laaaang tid, jeg tilfører nitrat via en opløsning med kno3.
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Min DIY reaktor virkede i hvertfald fint, monteret på returen.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
??? Nu er jeg ikke tusindemetermester i hydrodynamik men jeg har til gengæld en særdeles veludviklet sans for fare i form af arrige østrogen monstre og hvis du med flow mener vandmængde pr. tidsenhed, så fortæller denne sans mig, at hvis flowet virkelig er større på returløbet end på nedløbet, så kan man imødese seriøse husspektakler som følge af, at display tanken løber over sine bredder (med mindre altså sump og ferskvandreservoir bliver dehydrerede inden det kommer så vidt)hellfish skrev: Flowet fra nedløb er ikke nok så hellere på returen.,
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nu fatter jeg ikke helt hvad du skriver! Men jeg ville altid sætte rowa filter på returpumpe siden kontra nedløb

- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Jeg tror at det Poul mener er, at kommer der ikke samme vandmængde gennem dit nedløb, som der gør gennem retur en, så er noget HELT galt!
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Yep
Det jeg forsøgte at sige var, at flowet da nødvendigvis må være præcis det samme i nedløb og i returløb. Så ud fra den betragtning alene, burde det da være fuldstændig ligegyldigt om filteret er på det ene eller det andet rør.
Undrede mig samtidig lidt over hvordan du kunne sige flowet ikke var nok? Om flowet er nok afhænger vel af systemet? Hos mig løber der f.eks. tæt ved 3500 L/h igennem såvel nedløb som retur. Jeg ville godt nok nødig have så stort et flow igennem min reaktor
Ser man så på helt andre ting end flow kan jeg både se gode argumenter for at sætte den på nedløb men også argumenter for at sætte den på retur.
F.eks. slipper der altid lidt GFO ud af reaktoren. Dette ville jeg helst undgå at pumpe op i DT. Synes bedre om at skummer og filtervat tager det (og man kan suge det op som måtte bundfælde før boblefælden, ved vandskift)

Undrede mig samtidig lidt over hvordan du kunne sige flowet ikke var nok? Om flowet er nok afhænger vel af systemet? Hos mig løber der f.eks. tæt ved 3500 L/h igennem såvel nedløb som retur. Jeg ville godt nok nødig have så stort et flow igennem min reaktor

Ser man så på helt andre ting end flow kan jeg både se gode argumenter for at sætte den på nedløb men også argumenter for at sætte den på retur.
F.eks. slipper der altid lidt GFO ud af reaktoren. Dette ville jeg helst undgå at pumpe op i DT. Synes bedre om at skummer og filtervat tager det (og man kan suge det op som måtte bundfælde før boblefælden, ved vandskift)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Nu ville jeg lave et T stykke eller hvad det hedder så der var tryk på og udlede reaktor vandet i sumpen selvfølgelig!
Er selvfølgelig godt klar over at det er samme mængde vand! Men hvis man laver et T stykke på nedløbet hvor udtag til reaktor er mindre end pvc diameteren tror jeg bare vandet "vælger" at ta den store vej og der derfor ikke kommer flow nok, men hey det bare min mening
Er selvfølgelig godt klar over at det er samme mængde vand! Men hvis man laver et T stykke på nedløbet hvor udtag til reaktor er mindre end pvc diameteren tror jeg bare vandet "vælger" at ta den store vej og der derfor ikke kommer flow nok, men hey det bare min mening

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
T-stykke bla bla bla
Problematikken med T stykket og om vandet tager den lette vej er da vel ikke ret meget anderledes på returen (med mindre selvfølgelig der er betydelig løftehøjde fra T-stykket og op til DT)
På nedløbet kan man vel bare sætte en kugleventil på det tykke rør lige efter T stykket og på den måde styre hvor meget af vandet der skal igennem reaktoren.
Det samme kan man naturligvis gøre på returen for at trykke mere vand igennem reaktoren men man vil jo reducere den vandmængde der udskiftes i DT. Jo mindre balje / returpumpe man har jo større betydning. I jones tilfælde, hans balje er hvis jeg husker rigtigt ikke ret stor. Lad os antage at han har en 500L/h returpumpe og det er optimalt med 500 l/h igennem reaktoren. Hvis du så sætter reaktoren ind på returrøret og lader udgangsvandet ryge ud i sumpen, bliver vandudskiftningen i DT jo 0. Sætter du den på nedløbet kan du både have 500 L/h udskiftning i DT og samtidig få 500 L/h igennem reaktoren

På nedløbet kan man vel bare sætte en kugleventil på det tykke rør lige efter T stykket og på den måde styre hvor meget af vandet der skal igennem reaktoren.
Det samme kan man naturligvis gøre på returen for at trykke mere vand igennem reaktoren men man vil jo reducere den vandmængde der udskiftes i DT. Jo mindre balje / returpumpe man har jo større betydning. I jones tilfælde, hans balje er hvis jeg husker rigtigt ikke ret stor. Lad os antage at han har en 500L/h returpumpe og det er optimalt med 500 l/h igennem reaktoren. Hvis du så sætter reaktoren ind på returrøret og lader udgangsvandet ryge ud i sumpen, bliver vandudskiftningen i DT jo 0. Sætter du den på nedløbet kan du både have 500 L/h udskiftning i DT og samtidig få 500 L/h igennem reaktoren
- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Det er en spændende diskussion om DIY reaktorer og nok også noget jeg kommer til at beskæftige mig med, men jeg vil gerne lige rette lidt ind her 
Andre gode ideer til mine problemer, eller er der enighed om min fremgangsmåde?
Dennis_Ler var inde på noget med aminosyrer. Er det noget folk har kendskab til? Altså hvorvidt det giver et spike i Nitrat men ikke Fosfat?
Har aldrig været glad for at dosere noget og har aldrig tidligere haft brug for det. Men det er klart at jeg vil begynde hvis det er påkrævet.
Hehe.. så skal jeg måske til at dosere krudt (kno3)
Men vil det ikke også bare få mit Kalium niveau til at stige voldsomt?

Andre gode ideer til mine problemer, eller er der enighed om min fremgangsmåde?
Dennis_Ler var inde på noget med aminosyrer. Er det noget folk har kendskab til? Altså hvorvidt det giver et spike i Nitrat men ikke Fosfat?
Har aldrig været glad for at dosere noget og har aldrig tidligere haft brug for det. Men det er klart at jeg vil begynde hvis det er påkrævet.
Hehe.. så skal jeg måske til at dosere krudt (kno3)

Senest rettet af Simon Lillebrohus fre 27. mar 2015 11:33, rettet i alt 1 gang.
- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Jeg har smækket fem Chromis i. Købte syv, men de var sindsygt aggresive overfor hinanden og mine klovne! Desuden virkede det pludseligt overdrevet med hele syv fisk på én gang, så jeg fiskede de to største og mest aggressive op og satte dem over i et andet akvarie. Sjovt nok er der fred og ro nu
Flokken på fem er alle skikkelige og stimer. De to banditter i det andet akvarie kommer også godt ud af det med hinanden. Underlige fisk!

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Du vil få problemer med for højt nitrat niveau før dit Kalium er steget så meget 
Du kan også få nitrat i andre former, hvis du er nervøs for at tilfører kalium, men så vidt jeg fandt ud af, så vil nitrat niveauet ramme højder hvor du vil slåsse med helt andre problemer inden det sker

Du kan også få nitrat i andre former, hvis du er nervøs for at tilfører kalium, men så vidt jeg fandt ud af, så vil nitrat niveauet ramme højder hvor du vil slåsse med helt andre problemer inden det sker

- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Okay fedt! Hvor får man kno3 fra?
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
http://www.aquariumplantfood.co.uk/fert ... -kno3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg tror man skal være lidt forsigtig med at benytte freskvandsrelaterede produkter, som det nævnte i saltvand.Wiinberg skrev:http://www.aquariumplantfood.co.uk/fert ... -kno3.html
RFH nævner, omkring jod, at man skal være forsigtig pga forskellen i Ph værdien i de respektive akvarier (fersk ctr. saltvand).
Nu kan jeg ikke lige finde tråden (vil gerne prøve at finde den frem), men han nævner at man anvender chelateret jod i saltvand, det gør man normalt ikke i ferskvand.
Det skulle angiveligt være pga forskellen i Ph værdien, hvor den er noget lavere i ferskvand. I saltvand er det væsentligt at, feks jod frigives gradvist - hvor det åbenbart forholder sig anderledes i ferskvand.
Hvis det samme gør sig gældende for ferskvandsgødning (KNo3), så kan det give problemer - kunne jeg forestille mig.
Dem jeg kender der har forsøgt sig med det, er alle stoppet igen.
Men det er bare mit gæt og ud fra hvad jeg har kunne læse mig til. Jeg har aldrig selv brugt det.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Det havde jeg ikke tænkt på. Jeg kender intet til KNo3, men jeg tænkte at produktet var det samme, uanset om det var ferskvand eller saltvand. Mht. til jod, anvender man vel chelateret jod for at forbedre optagelsen pga. dette sporstofs flygtighed, og ikke pga. en anderledes pH værdi. Det samme gør sig næppe gældende for makronæring, men jeg ved det ærligt talt ikke.crazy seahorse skrev:Jeg tror man skal være lidt forsigtig med at benytte freskvandsrelaterede produkter, som det nævnte i saltvand.Wiinberg skrev:http://www.aquariumplantfood.co.uk/fert ... -kno3.html
RFH nævner, omkring jod, at man skal være forsigtig pga forskellen i Ph værdien i de respektive akvarier (fersk ctr. saltvand).
Nu kan jeg ikke lige finde tråden (vil gerne prøve at finde den frem), men han nævner at man anvender chelateret jod i saltvand, det gør man normalt ikke i ferskvand.
Det skulle angiveligt være pga forskellen i Ph værdien, hvor den er noget lavere i ferskvand. I saltvand er det væsentligt at, feks jod frigives gradvist - hvor det åbenbart forholder sig anderledes i ferskvand.
Hvis det samme gør sig gældende for ferskvandsgødning (KNo3), så kan det give problemer - kunne jeg forestille mig.
Dem jeg kender der har forsøgt sig med det, er alle stoppet igen.
Men det er bare mit gæt og ud fra hvad jeg har kunne læse mig til. Jeg har aldrig selv brugt det.
Erik
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg kan holde min NO3 oppe ved at fodre (flager / frost) og tilsætte Phytoplankton, har ellers haft svært ved det tidligere.
Ellers har jeg også tidligere hævet NO3 vha. Sango Nutri complete uden nogen negative konsekvenser af det.
Men vil hellere bare fodre lidt ekstra
Ellers har jeg også tidligere hævet NO3 vha. Sango Nutri complete uden nogen negative konsekvenser af det.
Men vil hellere bare fodre lidt ekstra

- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Jeg holder mig fra ALT der ikke er beregnet til saltvand fra nu af
Så krudt bliver det ikke til 
Tak for svar.
@Kasper
Tak. Men ved at fodre tilfører man jo også fosfat. Det er min hensigt at tilføre nitrat uden at få min fosfat til at stige.
Sango Nutri.. flere der har erfaringer med dette produkt?

Tak for svar.
@Kasper
Tak. Men ved at fodre tilfører man jo også fosfat. Det er min hensigt at tilføre nitrat uden at få min fosfat til at stige.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Dette er bare min erfaring, men efter at have fået Nitrat op, så er det meget nemmere at holde PO4 nede.Simon Lillebrohus skrev:Jeg holder mig fra ALT der ikke er beregnet til saltvand fra nu afSå krudt bliver det ikke til
Tak for svar.
@Kasper
PO4 er det nemmeste at fjerne, så hvis du får dig en lille reaktor, så er det ikke noget problem.
Var det mig ville jeg bare fodre alt det dine fisk og koraller kan spise. (Langsomt øge mængden med ugentlige intervaller og måle NO3 hver uge)
Hvis der kommer for meget PO4, så tilføjes der lidt mere RowaPhos. (Tror jeg nu ikke er nødvendigt)
Når NO3 kommer op på 1-2 ppm, så ville jeg bibeholde fodermængden på det niveau i et 2 uger og se hvad der sker.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Nu er kno3 i princippet kno3 uanset om det bruges til ferskvand eller saltvand. Det er et ganske simpelt kemiskt fremstillet stof, som består af tadaaaaa.... kno3 og i dette er der ikke jod 
Det der kan være problemet er renheden, men efter som det ikke sælges til brug af gødning af stueplanter, vil jeg tro at det er rent og sikkert produceret til fødevareindustrien...
Du kan også vælge at købe nogle af alle de fantastisk dyre saltvands produkter som kan være kno3 puttet i H20 (vand) og sælges 100 gange dyrer lige pludselig
http://www.akvariegoedning.dk/index.php/goednindssalg" onclick="window.open(this.href);return false; <--- danskt sted du kan købe fra.

Det der kan være problemet er renheden, men efter som det ikke sælges til brug af gødning af stueplanter, vil jeg tro at det er rent og sikkert produceret til fødevareindustrien...
Du kan også vælge at købe nogle af alle de fantastisk dyre saltvands produkter som kan være kno3 puttet i H20 (vand) og sælges 100 gange dyrer lige pludselig

http://www.akvariegoedning.dk/index.php/goednindssalg" onclick="window.open(this.href);return false; <--- danskt sted du kan købe fra.
- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
@Kasper.
Ja det har du selvfølgelig ret i. Tror også det er den mest simple vej frem lige foreløbigt
@Dennis
Dyre mirakelmidler uden indholdsfortegnelse holder jeg mig også fra!
Men jeg vil da læse lidt mere om kno3 og se på diverse fora hvilke erfaringer folk har gjort sig. Vil også gerne høre fra andre herinde?
Jeg er blevet ret forsigtig med hvad jeg putter i min balje efter det med cichlidesandet. Ganske vist er der intet der tyder på at det var sandet der var problemet, men det var alligevel den eneste faktor der afvigede fra hvordan jeg normalt kører et akvarie.
Derfor er jeg blevet påpasselig.
Men det lyder bestemt interessant!
Ja det har du selvfølgelig ret i. Tror også det er den mest simple vej frem lige foreløbigt

@Dennis
Dyre mirakelmidler uden indholdsfortegnelse holder jeg mig også fra!

Men jeg vil da læse lidt mere om kno3 og se på diverse fora hvilke erfaringer folk har gjort sig. Vil også gerne høre fra andre herinde?
Jeg er blevet ret forsigtig med hvad jeg putter i min balje efter det med cichlidesandet. Ganske vist er der intet der tyder på at det var sandet der var problemet, men det var alligevel den eneste faktor der afvigede fra hvordan jeg normalt kører et akvarie.
Derfor er jeg blevet påpasselig.
Men det lyder bestemt interessant!

- Simon Lillebrohus
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
Vil lige opdatere tråden 
Det går fremad. Mine koraller ser meget bedre ud. Al tilbagegang er stoppet og zoa'er åbner sig igen. Skal lave målinger idag for at sikre mig at alt er vel, men at dømme på udseendet, så er det blevet godt igen!
Det var simpelthen fisk der skulle til! Og muligvis også den udskiftning af sandet jeg lavede
Tak for hjælpen

Det går fremad. Mine koraller ser meget bedre ud. Al tilbagegang er stoppet og zoa'er åbner sig igen. Skal lave målinger idag for at sikre mig at alt er vel, men at dømme på udseendet, så er det blevet godt igen!

Det var simpelthen fisk der skulle til! Og muligvis også den udskiftning af sandet jeg lavede
Tak for hjælpen