experiment imod aefw med myregift.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

experiment imod aefw med myregift.

Indlæg af StarF »

Opdagede idag, en ny koral jeg havde fået ind, havde en masse aefw æg på sig. Jeg kom i tanke om, at jeg havde læst at de sidste par år, var det blevet populært at bruge bayers complete insect killer som koral dip i usa. Det skulle eftersigende dræbe stort set alt pånær korallen. Det gode er, det er mindre skadeligt for korallen, end diverse koral dips. Desværre fåes dette ikke i dk, men jeg havde en flaske bayer insekt gift stående, så var det tid til et forsøg.
fuldkoral.jpg
den angrebet koral. man kan ane æg og bide mærker.

æg:
eggs1.jpg
eggs2.jpg
Bide mærker:
bid.jpg
tid til bekæmpelsen. I usa bruger man typisk 10ml bayer til 100ml akvarie vand, og lader korallen være i denne opløsning i 20-30 min. Så i første forsøg blev det samme doseing med den danske version.

giften:
bayer.jpg
badet:
giftbad.jpg
Korallen fik 30 min i denne opløsning, og blev der efter placeret i rent akvarie vand. Sammen med den angreben koral, blev der placeret 2 extra koraller, der ikke var angrebet. (som kontrol). Desværre så var den danske version af giften ikke så effektiv som den amrikanske, og jeg kunne finde flere levende aefw på korallen. Derfor blev doseringen fordoblet altså 20ml per 100l vand, og alle koraller fik en tur mere, 20 min i denne opløsning. Da korallerne kom op, og i rent vand var der ikke spor af aefw på den der havde problemet. Da jeg tømte giften ud, kunne jeg se på bunden af den hvide plastik spand, var den fyldt med døde aefw. 3 timer senere i akvariet, står alle acroporaerne med polypper ude, og ser fint tilfredse ud igen.

Dette er måske en mulig måde at få de sataner til at dø, Hvor almindelige koral dippe, ikke har nogen effekt, og mest af alt bare "lammer dem" uden at dræbe dem. Det kunne være spændene at prøve det samme imod montipora spisende snegle. dem har jeg desvære ingen af :)

Det er planen at korallen får en tur mere i giften, om en uges tid. AEFW æg, tager ca en uge til 14 dage om at klække. æg sakl fjernes manuelt, så alle de områder med æg, blev klippet af. Korallerne blev efter turen i giften, først placeret i en spand med rent vand, i 10 minuter, og der efter i anden spand med rent vand i 10 min, inden de kom tilbage til akvariet... husk hansker, og cirklulere vandet lidt ind imellem, brug evt en pipette til at blæse hen over korallen, det siges at aefw kan "slime sig til" når de er fare på færde, hvilke er derfor så mange bekæmpelse midler imod dem er ineffektive, med at blæse hen over korallen får man blæst lidt af det slim af, og det gør man rammer dem bedre.. (siges der)... Jeg fik ikke lige taget billeder af de døde aefw til slut, da det skulle gå lidt hurtigt..

til sidst et par levende aefw..
aefw2.jpg
aefw1.jpg
info om bayer som dip:
http://www.cherrycorals.com/news/coraldips/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2488306" onclick="window.open(this.href);return false;

der er masser af posetive erfaringer med bayers i usa..

en mulig in tank threatment, for de modige:(dog ikke med gift)
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2412052" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af StarF ons 25. mar 2015 22:05, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: experiment imod aefw med myregift.

Indlæg af Monica&Jacob »

meget spænede mads. Fedt du smider infoen videre ;-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Spændende forsøg Mads.
Du har ret i, at det kunne være spændende om det også virker på Montisnegle.
Også lidt spændende om der kommer eventuelle sen-effekter.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

crazy seahorse skrev:Spændende forsøg Mads.
Du har ret i, at det kunne være spændende om det også virker på Montisnegle.
Også lidt spændende om der kommer eventuelle sen-effekter.

Erik
Det er jeg nu ikke så bekymret for :) jeg havde 2 koraller i det for en uge siden, da jeg måske troede der var nogle skade dyr på dem. Det var dog den almindelige opløsning 10ml per 100l vand. Nu tænkte jeg, lige at jeg vil dokumentere det, nu når jeg havde en koral jeg var sikker på der var aefw i.. de koraller der var i for en uge siden har det fint, og fik polypperne ud igen, allerede da de stod i det rene vand ved siden af ... så det er meget mildt over for korallerne virker det til.. Men skal da nok lige melde ind, om det samme er effekten nu når dosis er dobbelt op :)
Senest rettet af StarF ons 25. mar 2015 22:51, rettet i alt 2 gange.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Spændende forsøg du har gang i. :GO
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

+5
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Genialt projekt mads
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

status her til morgen. Alle koraller har det fint, står med polypper ude.

kan da huske når man dyppede acropora i jod opløsning, så kunne de være triste i et par dage, så giften er ikke så hård imod dem, ser det ud til.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

WOW du har måske fundet den hellige gral her! Hvis det også virker mod monti snegle så endnu mere WOW!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

opdatering:

Alle koraller der har været i giften har det fint. Her idag, fik den koral der havde aefw en tur mere i gift badet. der efter fik den en tur i en coralrx (jeg ville se om der kom flere aefw af korallen efter gift badet, i denne behandling) resultatet. 5-6 døde aefw i gift badet, og ingen i coral rx.

Det ser lovende ud.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Fedt - tak for update og deling
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

en lille og nok sidste opdatering.

Korallen fik en tur mere i myre giften, ingen aefw. PE er blevet markant bedre på korallen, og man kan se den er begyndt at hele og få farve igen. virker lovende :)

jeg regner med at dybbe korallen en sidste gang mere, om en uges tid for at være sikker.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

kunne man bruge en pumpe mens de står i badet ?
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"