måling af jern

Forum for generel snak omkring saltvand.
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: nordjylland
Kontakt:

måling af jern

Indlæg af Donni »

Hvordan bære i jer ad med at måle jeres værdier til farver i akvariet?
Nu har jeg invisteret i et color sæt fra Red sea og kan ikke måle nogen former for jern.. så hvordan gør i for at vide hvor meget i skal tilsætte.?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: måling af jern

Indlæg af KasperT »

Jeg har opgivet at tilsætte det. Jeg måler også 0 med samme testsæt som du har.
/Kasper

Website: Reef App
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Jeg snakkede med jacobfisk for et par uger siden og han siger det samme.. :(
Hvad så med de andre værdier i color sættet? Hvad måler du dem til?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Har ikke målt K da den altid har været fin i følge Triton målingerne.

Jod passede meget godt synes jeg, så den har jeg brugt da jeg justered
det.
Men jod er godt nok nem at dosere forkert, så pas på med det.
/Kasper

Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Okay tak for hjælpen. Jeg har slet ikke tilsat nogen af dem. Men der i mod en masse kh, ca og så energy.
Jeg målte min k til 425 og min jod er mellem 0.03 og 0.06 dog tætteste på 0.06.. så tror det går lidt endnu.
Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Castillo »

Efter jeg regelmæssigt begyndte at 3ml dagligt er de grønne farver blevet skrig grønne. Min måling er typisk også tæt på 0 eller ganske svag farve , men nemt at se at korallerne suger godt og grundt til siG Og den grønne farve fremhæves! Omvendt har jeg ikke set skyggen af en negativ effekt! Og jeg har kun 130liter
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Castillo skrev:Efter jeg regelmæssigt begyndte at 3ml dagligt er de grønne farver blevet skrig grønne. Min måling er typisk også tæt på 0 eller ganske svag farve , men nemt at se at korallerne suger godt og grundt til siG Og den grønne farve fremhæves! Omvendt har jeg ikke set skyggen af en negativ effekt! Og jeg har kun 130liter
Hvad dosere du med?
Mine grønne er begyndt at se lidt fesne ud. Men synes det er lidt generalt. Min po4 ligger forsat på 0.08
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Er der ikke noget med at jern er super godt til at binde sig, og derfor også er enorm svært at måle med hjemme testsæt? Det syntes jeg i hvert fald at jeg har læst et eller andet sted... Det ville jo også passe godt med at Triton godt kan måle det qua deres testmetode.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

jonas _sandager skrev:Er der ikke noget med at jern er super godt til at binde sig, og derfor også er enorm svært at måle med hjemme testsæt? Det syntes jeg i hvert fald at jeg har læst et eller andet sted... Det ville jo også passe godt med at Triton godt kan måle det qua deres testmetode.
Som Jonas nævner, så ser det ud til at der godt være jern til stede - selvom vi ikke kan måle det, det er bare bundet af noget andet.
Det bindes til mange ting i akvariet og nogle af disse bindinger er meget stærke - og så er det ikke tilgængeligt.

Der er en del interessant læsning her: http://www.advancedaquarist.com/2002/8/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik

Edit: Jeg synes specielt dette uddrag fra artiklen er lidt interessant. Her tales om en sammenhæng mellem jern og nitrogen og fosfor.

If iron can become a limiting nutrient in some parts of the ocean when adequate nitrogen and phosphorus are present, then it makes sense that the same might be true in our tanks, where nitrogen and phosphorus are typically present in substantial excess over the oceans. There is little published data, however, on iron levels in reef tanks, and even if overall iron concentrations were available for reef tanks, one might still be mislead if the iron were not present in a readily bioavailable form (such as in inorganic particulates or strongly chelated by organic molecules).
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det er noget jeg ikke fatter,hvorfor gå op i alle de tal?organismen er meget mer sensitiv end noget somhelst test kit
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

ole kekkonen skrev:det er noget jeg ikke fatter,hvorfor gå op i alle de tal?organismen er meget mer sensitiv end noget somhelst test kit
Enig med dig Ole.
At teste for mange af de "små elementer" med de testsæt vi har til rådighed, svarer til at vi måler mm med en tommestok der kun er cm inddelt.
Den almindelige fejlvisning er ofte større end den værdi vi måler for/leder efter.

Georg fra Red Sea, var faktisk inde på det i sit indlæg i Horsens.
Han frarådede folk at stole for meget på testsættene. Det er meget kompliceret at måle for de værdier og det vi får ud af det er ikke særlig præcist.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

ole kekkonen skrev:det er noget jeg ikke fatter,hvorfor gå op i alle de tal?organismen er meget mer sensitiv end noget somhelst test kit
:GO

Edit:
Red Sea test kittet går, så vidt jeg kan se, ned til en mindstemåling på 0.05ppm. Til sammenligning er der typisk i havet en koncentration på 0.000006 ppm (kilde: http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;). Det er muligt at man kan slippe afsted med at tilføje jern for at fremme farver, men jeg syntes at man skal huske på at man derved fjerner sig fra organismernes naturlige miljø og at det kan være enormt svært at gennemskue konsekvenserne heraf. Beklager hvis det er en afsporing af trådens egentlige emne, men jeg fandt det trods alt på en måde relevant :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev: Georg fra Red Sea, var faktisk inde på det i sit indlæg i Horsens.
Han frarådede folk at stole for meget på testsættene. Det er meget kompliceret at måle for de værdier og det vi får ud af det er ikke særlig præcist.
Er det så ikke lidt paradoksalt at netop Red Sea sælger nogle af de dyreste testsæt på markedet
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Carsten skrev:
crazy seahorse skrev: Georg fra Red Sea, var faktisk inde på det i sit indlæg i Horsens.
Er det så ikke lidt paradoksalt at netop Red Sea sælger nogle af de dyreste testsæt på markedet
Jo - og de sælger også diverse tilsætninger, såsom Jod, strontium og bor, selvom han rent faktisk frarådede folk at tilsætte det.

Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

crazy seahorse skrev:
Carsten skrev:
Jo - og de sælger også diverse tilsætninger, såsom Jod, strontium og bor, selvom han rent faktisk frarådede folk at tilsætte det.
Så det i siger er at jeg bare skal fortsætte med at tilføre kh og ca. Og så ikke tænke på alt det andet.?
Altså jeg bliver lidt forvirret her.
Kan i hjælpe med en forklaring eller?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Jeg vil mene at hvis du vil tilsætte sporestofferne, så gør det relativt i forhold til dit forbrug af Ca.
Det var også det Red Sea anbefalede og det er også det man gør i balling metoden.
Så burde du få et fornuftigt niveau uden den store risiko for fejl dosering.

Skal gerne forklare dig det, men så må du lige ringe, det tager lang tid at skrive ned.
/Kasper

Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

KasperT skrev:Jeg vil mene at hvis du vil tilsætte sporestofferne, så gør det relativt i forhold til dit forbrug af Ca.
Det var også det Red Sea anbefalede og det er også det man gør i balling metoden.
Så burde du få et fornuftigt niveau uden den store risiko for fejl dosering.

Skal gerne forklare dig det, men så må du lige ringe, det tager lang tid at skrive ned.
Tak for det KasperT. Det vil jeg nok gøre en dag. Men lige nu skal jeg lige have helt styr på mit ca forbrug. Syntes det svinger en del.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Såvidt jeg husker er dit akvarie af relativ begrænset størrelse.
Derfor lad være med at tilsætte noget som helst, men lav nogle jævnligt vandskift. F.eks. 10 liter om ugen. så kommer der affaldstoffer ud af systemet og nyt friskt vand tilføres, med de mineraler og sporestoffer som kan være nødvendige
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Monica&Jacob »

snakkede med Red sea nede i Horsens omkring problemet. han sagde at jernet som blev tilsat, havde bundet sig til andet efter bare 5 min. og det derfor ikke var målbart mere.

han fortalte at deres eget produkt sådan set var ubrugeligt.
og anbefalede at jeg gjorde det lidt efter farverne på korallerne. og eller holdte mig til at skifte vand.
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Carsten skrev:Såvidt jeg husker er dit akvarie af relativ begrænset størrelse.
Derfor lad være med at tilsætte noget som helst, men lav nogle jævnligt vandskift. F.eks. 10 liter om ugen. så kommer der affaldstoffer ud af systemet og nyt friskt vand tilføres, med de mineraler og sporestoffer som kan være nødvendige
Du husker godt Carsten. Jo det er 58L og jeg skifter 5-6l om ugen, så det vel en 12-15% reel vand mængde.
Synes dog stadig De grønne og pink er ved at blive lidt fesne.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

At farverne ændrer sig, kan lige så godt skyldes at dit lys ikke har helt samme spekter som der hvor dine koraller kom fra.
Jeg kan give dig et par eks. for en del år siden hentede jeg et stykke Acropora hos Lord Mike. Det var helt grønt, men efter et par måneder hos mig var det blevet blågrønt, mere blåt end grønt. Sidste år mener jeg det var hentede jeg et par fragmenter på Amager. Der var grenene meget mørkblå over mod det lilla og med gulbrune polypper. I dag er grenene på korallen lyseblå og polypperne hvide.
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Carsten skrev:At farverne ændrer sig, kan lige så godt skyldes at dit lys ikke har helt samme spekter som der hvor dine koraller kom fra.
Jeg kan give dig et par eks. for en del år siden hentede jeg et stykke Acropora hos Lord Mike. Det var helt grønt, men efter et par måneder hos mig var det blevet blågrønt, mere blåt end grønt. Sidste år mener jeg det var hentede jeg et par fragmenter på Amager. Der var grenene meget mørkblå over mod det lilla og med gulbrune polypper. I dag er grenene på korallen lyseblå og polypperne hvide.
Det alligevel nok rigtigt Carsten. Mange af de koraller jeg har nu er kommet fra akvarier med med GHL, Zetlight og T5. Jeg har selv en Kina lampe på 165w med 55 dioder. Hvilket er total overkill. Men den passede lige til akvariet og mit budget. Men den kan justeres ned i styrke.
Jeg holder mig bare til mit ugentlige vandskifte og ser tiden an... Tak for hjælpen alle sammen. Men regner snart med en reactor så jeg kan få mit po4 lidt længere bed. Men det ser nu ud til det vokser fint det hele
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Hej er du begyndt at dosere med Red Sea color eller holder du dig stadigvæk til bare at skifte vand?
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Jeg skifter blot stadig kun vand. Dog har jeg fået en reaktor med rowaphos I, der hænger på siden...
Og så er jeg begyndt at dosere Carstens balling kh og ca
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Ok jeg bruger NOPOX og reef foundation ABC+ fra Red Sea og har så købt sådan et lille sæt med color A, B, C og D. Tænker jeg først vil starte at dosere når jeg ved hvad mit Ca forbrug er men var lidt nysgerrig efter hvor meget andre doserer.
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Der går nok lige en 3 måneder endnu. Men kommer selvfølgelig an på hvor mange koraller og fragmenter af dem du har... jeg er ved at have en god sjat. Og de vokser sig kun større og det går stærkere
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Jeg har ikke ret meget, så der går lang tid før det er vokset til. :wink: har du forresten fået dit nye akvarium og vil du så nedlægge Boyu?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Gør jer selv en tjeneste og nøjes med og holde øje med ca kh mg po4 og no3 disse er de vigtigeste for og lære ens akvarie og kende i starten, alle de andre tilsætninger som jod kalium jern osv er midler man tuner sine koraller med når man har styr på de første værdier jeg nævner, og når man er blevet meget erfaren og ved hva farve de forskellige sporestoffer gør. Ved og prøve sig frem som ny startet med disse spore stoffer vil i kun opleve dårlige resultater og evt tab på koral fronten så start med det basic og i vil komme til pg få flotte koraller alligevel. Nøjes med og skifte lidt vand og i vil få de sporestoffer som er nødvendig.

Mvh Thue
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Thue skrev:Gør jer selv en tjeneste og nøjes med og holde øje med ca kh mg po4 og no3 disse er de vigtigeste for og lære ens akvarie og kende i starten, alle de andre tilsætninger som jod kalium jern osv er midler man tuner sine koraller med når man har styr på de første værdier jeg nævner, og når man er blevet meget erfaren og ved hva farve de forskellige sporestoffer gør. Ved og prøve sig frem som ny startet med disse spore stoffer vil i kun opleve dårlige resultater og evt tab på koral fronten så start med det basic og i vil komme til pg få flotte koraller alligevel. Nøjes med og skifte lidt vand og i vil få de sporestoffer som er nødvendig.

Mvh Thue

Det jo så også det jeg skriver at jeg gør nu. Jeg skal ikke dosere noget som helst andet end det jeg kan styre uden at OD. Og så bare nøjes ved vandskifte hver 5-7 dage. Og det vokser som aldrig før
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Tutter skrev:Jeg har ikke ret meget, så der går lang tid før det er vokset til. :wink: har du forresten fået dit nye akvarium og vil du så nedlægge Boyu?

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at hente det endnu. Jeg har ikke haft en bil, kun cykel. Og det ikke så nemt med en balje, sten og andet grej.
Men nej det er ikke min plan at lukke ned. Ved ikke hvad planen er. :wink:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"