Jeg tror også, at det er en T.derasa du har.
Den er mere hårdfør end feks T.crocea, mest pga at den næsten (helt) mangler den åbning i bunden som flere af de andre typer har.
Det gør den vanskeligere for evt snyltere at komme ind i.
Har haft en stående i pleje akvariet i over to år, indtil den pludselig bukkede under. Muligvis som følge af min jod ubalance.
Den vandrer en del og jeg tror den helst skal stå på bunden, da den ikke fæster sig på substratet. Her blev den forsøgt sat på en holder (skål), men den hoppede hver gang ned inden for 24 timer.
Vokser formidabelt.
Der stod 4 forskellige i akvariet og de to af dem røg til
snegle - men dereasaen strøg lige igennem angrebne. Sneglene kan ikke komme ind pga den manglende åbning i bunden og så har den næsten ingen "skel" på ydersiden af skallen, som sneglene kan gemme sig i.
T.squamosa har en del "skel", men de er meget åbne. Det ligner nærmest blade. Sneglene er nemmere at spotte på dem.
Af dem jeg har stiftet bekendskab med (haft selv eller har fulgt i plejeakvariet) derasa, squamosa, maxima og crocea, er derasaen den mest hårdføre og faktisk også ganske smuk synes jeg.
Desuden er den meget lysglad og laver en del af dens føde selv via fotosyntese.
Der er lidt om de forskelle der gør, at nogle er mere hårdføre end andre her:
https://www.youtube.com/watch?v=lIexBFpjcLw" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik