Hvor længe kan mit vand stå.?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Hvor længe kan mit vand stå.?

Indlæg af Grath »

Hej alle,

Når jeg laver Osmose vand, kommer det i en 25 liters plastikdunk.

Hvor længe kan vandet så stå i dunken med låg på.?

Hvor længe kan vandet efter der er blandet salt i stå i dunken med låg på.?

Er det nødvendigt med et lille powerhead dernede, eller kan vandet sagtens stå uden problemer i længere tid.?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvor længe kan mit vand stå.?

Indlæg af Anden »

Osmosevand (helt rent) kan stå længe hvis det ik får luft og hvis det skal stå meget længe(år) så skal det helst ikke have lys men det har ik rigtig noget at sige.

På mit gamle salt(red sea) står der bland i to timer uden at ilte det dvs brug ikke luft pumpe men motor pumpe og brug inden 4 timer(nogle af stofferne er flygtige og vil afdampe/dampe af hvis det stå længe eller blandes med luft) men på mit nye står der ingenting så jeg gør som red sea skriver.
Billede
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Grath »

Tak for svar.

Mit osmose der står i en dunk til ATO, står uden låg.
dvs. mit ATO vand får luft, idet låget ikke er skruet på dunken, da ledninger og slanger til tunze nano ato går den vej.
Dunken tømmes vel i løbet 2-3 uger, men bør det være et problem.?

Jeg har blandet salt i en anden dunk, som står med låg.
Der er naturligvis den mængde ilt nede i dunken som der kan være, men dunken står med låg.
Bør jeg hælde det ud, og for eftertiden kun have en dunk med blandet saltvand stående ca. 24 timer inden jeg hælder det i akvariet.?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Dit osmose skal nok klare sig men jeg ville ik lade mit saltvand stå men bruge det når det blandet eller samme dag men om det rent faktisk har noget at sige ved jeg ikke med det gør problemløsning nemmere senere hvis man skulle få problemer.
Billede
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Jeg kunne forestille mig at der ville være et lille lag bakterier på indersiden af en dunk og så vil der også være en smule ilt mellem vandoverfladen og låget + det der er i vandet i forvejen. Aerobe bakterier ville ikke kunne leve længe, men måske længe nok til at fordærve vandet. Anaerobe bakterier derimod ville nok trives. Der er jo masser at leve af.

Har dog ingen erfaring med stillestående saltvand og slet ikke i en lukket beholder. Kunne bare forestille mig at det ville rådne
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Anden skrev: På mit gamle salt(red sea) står der bland i to timer uden at ilte det dvs brug ikke luft pumpe men motor pumpe og brug inden 4 timer(nogle af stofferne er flygtige og vil afdampe/dampe af hvis det stå længe eller blandes med luft) men på mit nye står der ingenting så jeg gør som red sea skriver.
Måske lidt OT men den argumentation giver simpelthen ikke mening for mig. I de fleste saltvandsakvarier er der formentlig en ikke ubetydelig vandbevægelse. Dermed vil der jo alligevel ske en gasudveksling med luften over baljen. Faktisk ville jeg endda tro det burde være en fordel at bringe CO2 partialtrykket i det nyblandede vand i ligevægt med luften i rummet, inden man hælder det i baljen. På den måde minimerer man jo de svingninger et vandskift medfører i baljen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

PoulD skrev:
Anden skrev: På mit gamle salt(red sea) står der bland i to timer uden at ilte det dvs brug ikke luft pumpe men motor pumpe og brug inden 4 timer(nogle af stofferne er flygtige og vil afdampe/dampe af hvis det stå længe eller blandes med luft) men på mit nye står der ingenting så jeg gør som red sea skriver.
Måske lidt OT men den argumentation giver simpelthen ikke mening for mig. I de fleste saltvandsakvarier er der formentlig en ikke ubetydelig vandbevægelse. Dermed vil der jo alligevel ske en gasudveksling med luften over baljen. Faktisk ville jeg endda tro det burde være en fordel at bringe CO2 partialtrykket i det nyblandede vand i ligevægt med luften i rummet, inden man hælder det i baljen. På den måde minimerer man jo de svingninger et vandskift medfører i baljen.

Det er klart den argumentation ik giver nogen mening da jeg ik argumenter men bare skriver hvad jeg læser hvad red sea selv skriver på deres pakker og hvis du vil starte en debat om at blande saltvand med luft pumpe vil jeg godt deltage og komme med en god del dokumentation og også mine egne argumenter men syntes du det skal gøres i denne tråd?
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Anden skrev:
PoulD skrev:

Det er klart den argumentation ik giver nogen mening da jeg ik argumenter men bare skriver hvad jeg læser hvad red sea selv skriver på deres pakker og hvis du vil starte en debat om at blande saltvand med luft pumpe vil jeg godt deltage og komme med en god del dokumentation og også mine egne argumenter men syntes du det skal gøres i denne tråd?
Det er ikke din argumentation som ikke giver mening for mig, men dem du citerer. Men du har ret, den debat er OT i denne tråd. Vi kan jo tage den over PB.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Grath »

Tak for svar og forklaring.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"