Tid til clean up crew?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

Tid til clean up crew?

Indlæg af Kraede »

Mine alger er ved at blive gennemsigtige (syntes jeg) og jeg har nedenstående målinger, er det mon ved at vore tid til CUC?

Salinity 1,025
NO2 0
NO3 0
PH 8,1 aften
dKH 8,9
Temp 26,8 c
Mg 1480 ppm
Ca 490 ppm
Vedhæftede filer
IMG_0162.JPG
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Tid til clean up crew?

Indlæg af Barner »

Det er da det, det er. Ser fint ud så bare i med CUC
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

Skulle man tage et tuxedo søpindsvin med på holdet? Eller kun turbo og eremitter?
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Har ikke erfaring med Mespilia globulus, men har kun hørt godt om dem. Jeg har haft og har Diadema setosum. Fantastisk søpindsvin og efter min mening et af de smukkeste. Nogle har dog oplevet at de kunne finde på at spise hvirvelløse dyr, men det har mine ikke gjort. De bliver dog ret store!

I stedet for Turbo'er ville jeg vælge Astrea. Turbosneglene er ofte sub-tropiske og klarer sig ikke i det lange løb. Der findes dog flere arter, men det er svært at sige hvilke man får.. Astrea'erne har altid klaret den godt hos mig. (Selv for tiden hvor jeg har seriøse akvarieproblemer! Og snegle har en tendens til at være de første der ryger.)

Eremitter er en underlig størrelse. Nogle er reefsafe og små i størrelsen så de ikke vælter koraller og andet. Andre er damptromler der smadre alt omkring dem OG kan finde på at æde det hvirvelløse.
Tommelfingerregel: Gå efter de mindste med røde ben
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

Super 1000 tak, jeg skal til Familypet i eftermiddag, så det var godt med lidt tips!
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Hov forresten!
Hvor længe har dit akvarie kørt?
Ofte har man perfekte værdier under indkøring da algerne "æder" al næringen. Der er forskellige algefaser. Når en type alge har brugt hvad der var af næring dør den, men så bliver der frigivet mere næring og den næste art kommer til at dominere akvariet. Så imellem de forskellige algefaser kan kemien svinge utroligt meget, også selvom man ugen forinden har testet for alt og har haft perfekte værdier.
Desuden er nyt saltvand alt "for rent". Der skal en masse bakterier og mikroorganismer til for at kunne holde værdierne stabile.

Jeg tror også at dit akvarie er klart, men hvis det kun har kørt en måned fx. så snyder det. Tre måneder.. så er du rimelig sikker :)
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

Det har kørt en måned med LS og 45 dage med DS. jeg har haft brune alger som forsvandt igen derpå kom grønne alger i mange afskygninger (trådalger, "græs", og søsalat mfl.) de grønne alger er nu blevet gennemsigtige som det ses på billedet, og der kommer meget lidt i skummeren selvom jeg skummer vådt.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Som sagt er en måned ikke meget, men det er forskelligt hvor lang tid det tager. Nu er et CUC ikke det sværeste eller mest svinende at have i sit akvarie, så jeg ville godt turde gøre det. MEN det kan godt være at der kommer et "nærings-boom" så de dør, men tror det ikke. Dog er chancen for en endnu længere indkøringsfase plausibelt da der jo automatisk bliver tilført mere næring i form af dyrenes ekskrementer.

Siger det bare, men tror roligt at du kan købe lidt kravl :)

Der følger jo altid småkravl med i de sten man starter op på og de overlever jo (de fleste). Det er både snegle, orme, amphipoder, rejer, søstjerner, koraller osv.
Så jeg skal ikke skræmme dig. Blot sige at det er muligt at det er for tidligt
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

Takker, jeg tror at jeg med det du skriver i mente starter helt småt med et par snegle og et par krebs
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

Jeg startede ud med et mespilia globulus svin i mit RSM130, og har været super glad for det. Det er min plæneklipper, har også brugt det ved opstart af mit 530liters, ved ikke helt om jeg vil have det i mit 530l på sigt da det lader til at gå efter stenalgerne også.

Der var dog ikke helt så mange alger i mit RSM, da jeg puttede mit globulus i.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Ja for som Morten skriver så æder de også kalkalger! Så du skal ikke forvente at få et lilla/rød akvarie :)
Jeg synes nu ikke det gør noget, men smag og behag

Og vær opmærksom på at de ikke æder Bryopsis. Dem bliver man nødt til at fjerne manuelt og sulte ud
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

ja hvorfor ikke?bare husk at cuc skal have rent vand:)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"