Mvh Johan
Svein Fosså viste også nogle plancher om fiskeriet, mener det var fra Mauritius, hvor man kunne se forskellen i mellem konsum fiskeri og fiskeri til hobby brug.PederP skrev:Så længe der fanges fra sunde bestande, så kan levende fisk til akvariebrug indbringe flere penge pr. fisk, og netop være det der skåner revene fra overfiskeri.
Læste en solstråle historie engang, om truede søheste som blev overfisket, tørret og solgt som potensmiddel i Asien. Her blev der startet et økoturisme projekt, og der blev givet tilladelse til at indfange en bæredygtig kvote søheste til akvarieindustrien, hvor ganske få eksemplarer opvejede et kg. tørrede i pris.
Så hvad betyder det, i sådan et tilfælde, om de dør i baljen?
Jeg tror på at den stadigt grundigere kontrol, bevidsthed blandt forbrugere samt forhandlere, er med til at gøre det stadigt mere øko-sikkert at handle dyr.
Det tror jeg er gået op for fiskerne på Philipinerne. Det var der dynamit og cyanid fiskningen var størst.PederP skrev:Ja. Det kunne være dejligt at se et "fairtrade" certifikat i hobbyen.
Tror det er der hele hemmeligheden ligger. Få så mange penge ud til fiskeren som muligt, så fjerner man motivet til at smadre det hele for at få mad på bordet.
Der er jo ikke noget der er så godt at det ikke er skidt for nogetPederP skrev:. .
Få så mange penge ud til fiskeren som muligt, så fjerner man motivet til at smadre det hele for at få mad på bordet.
Det har jeg ingen etiske problemer med, hvis det ikke skader bestanden. Men jeg køber heller ikke fisk med det formål at slå dem ihjel, det tror jeg de færreste gør.Jones skrev:Men jeg tænker på det etiske i at fiskene tages op for at dø. Om de er truede eller ej laver da ikke om på at det er tarveligt at så mange dør for vores fornøjelses skyld
At en vildtfanget koster det halve er selvfølgelig skidt, men derfor kan fiskeren stadig godt have gjort en god forretning i forholdet til at skulle fiske konsumfisk. Det sjove ved fairtrade er, at der ofte kun skal ligges få procent til den samlede pris, for at kunne give producenten 10 gange mere for det han producerer.Anden skrev:Fairtrade og opdræt koster penge og det er noget denne hobby ik vil være med til.
Vi vil ik give ret meget for de fisk vi køber og kan de findes til den halve pris køre vi langt for at spare penge og en vildtfanget klovn koster det halve af en opdrættet så kan man jo se efter der hjemme hvad i selv har.
Er alle de truede ikke på den røde liste, og dermed umulige at importere til Europa?PoulD skrev:Der er jo ikke noget der så godt at det ikke er skidt for nogetPederP skrev:. .
Få så mange penge ud til fiskeren som muligt, så fjerner man motivet til at smadre det hele for at få mad på bordet.Det kunne måske så tænkes at forværre den del af problematikken som alene er forårsaget af, at flere og flere mennesker er i stand til, at betale sindssygt store beløb for et eksemplar en sibirisk tiger eller af en sjælden og truet fiske art.
Men er man ikke efterhånden blevet meget bedre en del steder til at beskytte revene? Måske hænger det også sammen med indtægter fra dykkerturister, men jeg mener man i Egypten f.eks. uddeler bøder på 600 dollar pr. gram, hvis nogen bliver taget i tolden med bare en gammel muslingeskal de har fundet på stranden.
Uanset pengestrømme, er det dog givetvis således, at det er langt lettere at redde en udrydnings-truet art som på den ene eller anden måde har værdi for mennesker end en art som er totalt uden værdi for os.