Er murene bid giftig så man bliver syg
- gnizten
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2011
Re: Er murene bid giftig så man bliver syg
Her har i den in real life, mødte flere af dem på sidste års tur til rødehavet....
Mange hilsener
Tom.
Tom.
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Jeg blev bidt af min snowflake muræne på 70 cm, i underarmen, da jeg skulle fange den op af akvariet. Det var tilbage omkring 2004 og arret er aldrig forsvundet. Det var som skåret med en hobbykniv, og blødte en del. På skadestuen sagde lægen, efter at have talt med nogle kollegaer, at muræner ikke er giftige , men har masser enzymer og bakterier i munden, der kan gi slemme infektioner. Så såret blev ikke syet , men hæftet sammen med klamper så evt betændelse ku løbe ud af såret.

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4040 Jyllinge
- Saltvand siden?: 2009
Av for den da ja man skal have respekt for dem kan jeg godt se
Fodret min med en blåmusling her til aften i en snor de gik fint
Fodret min med en blåmusling her til aften i en snor de gik fint
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
" onclick="window.open(this.href);return false;
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Måske lidt info
http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... rticle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... rticle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- D.Damgaard
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6760 Ribe
Forstår ikke din beskrivelse, hvordan skulle han kunne få vand i lungerne ved at suge vand i gennem næsen, manden har jo maske på.Chrissy62 skrev:Lyden er lagt på bagefter, da man ikke vil kunne høre hans skrig inde i masken. Og skulle han skrige, får han vand ned i lungerne, da han sandsynligvis vil komme til at suge luft ind i næsen.
Og ellers så synes jeg bare han er dum, at han bliver ved med at drille murænen med at friste med mad. Den ser dårligt, og tager helt sikkert fejl af tommelfingeren og så foderstangen.
Du kan desuden sagtens skrige/snakke med regulator i munden....
Jeg kan i øvrigt sige at jeg har også snakket med Emma fra Similan Island, Thailand. Det var den der bed fingeren af fjolset.
Men lad nu være med at gøre dem værre end som så, det er os der fodre et vildt dyr og med deres instinkt er den slags jo uundgåeligt.
Og som joekill skriver, har de munden fyldt med enzymer og bakterier, der kan give slemme infektioner. Så pas på fingerne og behandl dem med omtanke...
Der er større chance for at blive bidt af en gravhund...
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
- D.Damgaard
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6760 Ribe
Forstår ikke din beskrivelse, hvordan skulle han kunne få vand i lungerne ved at suge vand i gennem næsen, manden har jo maske på.D.Damgaard skrev:Chrissy62 skrev:Lyden er lagt på bagefter, da man ikke vil kunne høre hans skrig inde i masken. Og skulle han skrige, får han vand ned i lungerne, da han sandsynligvis vil komme til at suge luft ind i næsen.
Og ellers så synes jeg bare han er dum, at han bliver ved med at drille murænen med at friste med mad. Den ser dårligt, og tager helt sikkert fejl af tommelfingeren og så foderstangen.
Du kan desuden sagtens skrige/snakke med regulator i munden....
Jeg kan i øvrigt sige at jeg har også snakket med Emma fra Similan Island, Thailand. Det var den der bed fingeren af fjolset.
Men lad nu være med at gøre dem værre end som så, det er os der fodre et vildt dyr og med deres instinkt er den slags jo uundgåeligt.
Og som joekill skriver, har de munden fyldt med enzymer og bakterier, der kan give slemme infektioner. Så pas på fingerne og behandl dem med omtanke...
Her er desuden en film hvordan jeg fodrede min gamle snowflake, men så stor var den jo heller ikke på filmen, haha.
Den blev solgt videre da den til sidste var blevet for stor og havde hapset 2 kutlinger og en lille klovn.
Der er større chance for at blive bidt af en gravhund...
Vh. Dennis Damgaard
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har hørt om hunde og heste hviskere, men aldrig om muræne hviskereD.Damgaard skrev: Jeg kan i øvrigt sige at jeg har også snakket med Emma fra Similan Island, Thailand. Det var den der bed fingeren af fjolset.

- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Sydsjælland
Hej, jeg har ret meget erfaring med en del arter muræner.
det er en White eye du har fået eller på latin Siderea prosopeion. det er 100% sikkert. de kan sammenlignes lidt med snowflaken i temperment, dog en smule værre. de er en af de nemme muræner at have med at gøre, og bliver ikke meget mere ind 60cm. i naturen er det en af de eneste arter, som lever flere endivider sammen i samme hule. held og lykke med den
det er en White eye du har fået eller på latin Siderea prosopeion. det er 100% sikkert. de kan sammenlignes lidt med snowflaken i temperment, dog en smule værre. de er en af de nemme muræner at have med at gøre, og bliver ikke meget mere ind 60cm. i naturen er det en af de eneste arter, som lever flere endivider sammen i samme hule. held og lykke med den

Mvh
Alexander
510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Alexander
- Alexcpdk
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Sydsjælland
gleme lige. som tidligere skrevet i tråden, så er muræner som udgangspunkt ikke giftige, men har en masse bakterier i munden, som kan give infektioner. jeg kender kun til en art der er disideret giftig, det er middelhavsmurænen ( muraena helena).
Mvh
Alexander
Alexander
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
Den art du har fået fat i er en "xenomorph". Blodet skulle være ret giftigt.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Okay tak for at finde ua af hvilken art de er og alle de ander Info om murenen ;0)
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Kasper j. skrev:Den art du har fået fat i er en "xenomorph". Blodet skulle være ret giftigt.

Giftigt, ja, men VIRKELIG godt at nuke glasroser med.
...og beklager afsporingen. Held og lykke med murenen

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Lige ledt Info om min murene syntes den er en stille og rolig fisk
Og den undgår de ander fisk selv de små den svømmer stiller og ruligt rundt en gang imellem og har fodret den et par gange med en tang syntes den er nem og aflæse så de går helt fint stiller og roligt når den får færten af de lille stygge fisk jeg har til den går den frem og ser/ lugter de and og tag fat i de og går tilbage og sluger de
Og den undgår de ander fisk selv de små den svømmer stiller og ruligt rundt en gang imellem og har fodret den et par gange med en tang syntes den er nem og aflæse så de går helt fint stiller og roligt når den får færten af de lille stygge fisk jeg har til den går den frem og ser/ lugter de and og tag fat i de og går tilbage og sluger de
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Har nu med 99% sikker på at de er den her murene jeg har
http://www.daveharasti.com/articles/spe ... ayeel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.daveharasti.com/articles/spe ... ayeel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Hej er puster lige til denne tråd.
Blev du bidt og fandt du ud af hvad der sker ved bid.
Jeg har en lille sød white eye og i går hentede jeg så en til, men den er godt voksen og på den kan man jo ligefrem se dens tænder, jeg vil ik have fisk der er giftige (uden lås på) og min søn på 6år vil meget gerne fodre sin ål (med en pinset).
Den lille kommer jo til min hånd og leger med mig og spiser fisk og rejer af hånden men det gør lidt av når den tager fejl selv om den "smager" forsigtigt når den kommer til at bide i min finger men der går ik hul, nu er det så jeg ik tør stikke min hånd ned i tanken da der nu er to og den ene er 4 gange så stor som den der normalt napper mig lidt.
Så hvis der er nogle der ved om den bider hul og om den er giftig ville det være kanon så jeg bliver fri for at prøver med sønnens hånd.
Jeg er helt med på den kan bide hul og der er forskel på dyr men tror i den vil "smage" som den lille eller vil den bare flå et stykke kød af?
Blev du bidt og fandt du ud af hvad der sker ved bid.
Jeg har en lille sød white eye og i går hentede jeg så en til, men den er godt voksen og på den kan man jo ligefrem se dens tænder, jeg vil ik have fisk der er giftige (uden lås på) og min søn på 6år vil meget gerne fodre sin ål (med en pinset).
Den lille kommer jo til min hånd og leger med mig og spiser fisk og rejer af hånden men det gør lidt av når den tager fejl selv om den "smager" forsigtigt når den kommer til at bide i min finger men der går ik hul, nu er det så jeg ik tør stikke min hånd ned i tanken da der nu er to og den ene er 4 gange så stor som den der normalt napper mig lidt.
Så hvis der er nogle der ved om den bider hul og om den er giftig ville det være kanon så jeg bliver fri for at prøver med sønnens hånd.
Jeg er helt med på den kan bide hul og der er forskel på dyr men tror i den vil "smage" som den lille eller vil den bare flå et stykke kød af?