Alt kører.. på nær Zoa'er

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Alt kører.. på nær Zoa'er

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Hej gutter og gutinder :)

Et spørgsmål til Zoa-folket:

Mit akvarie kører fint. Alt er som det skal være og alle mine koraller (på nær en Stylophora) står perfekt.
Det er både SPS'er, LPS'er og blødkoraller og Paly'er. Men underligt nok gider mine Zoa'er ikke folde sig ud og de mister deres potente farver?
Hvad kan være grunden.

Værdierne er i skabet.
Jeg har en Maxspect 160w 10K der kører 100% på den blå kanal og 70% på den hvide. Der er ca. 50cm afstand til de øverste zoa'er og 70 cm til de nederste.
Nogle zoas står i kraftigt flow, andre står i roligt vand.

Er der et specielt element i vandet som den type "koral/anemone" skal bruge, eller kan det være noget andet.

PS: Har haft masser i mine tidligere akvarier og de har altid stået fint. Jeg kører samme procedure som jeg altid har gjort. Den eneste forskel er lampen, da jeg tidligere benyttede mig af en Kina-lampe
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Alt kører.. på nær Zoa'er

Indlæg af trine... »

Lyder umiddelbart som en reaktion på lyset... Hvad er dine næringsparametre? Og hvilken lampe havde du på før? her fisker jeg efter bla.spekter og styrke. Zoas regulerer jo deres zooxanthellae ind efter lysmængden og spektret de modtager... Har du set dem skyde noget brunligt "snask" ud af mundene?
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

prøv at give dem lidet reefperls.
Ikke sikkert de gider at tage det men det kan få dem til at reagere på maden og derved åbne sig op og tager næring i vandet.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

Hvilke zoas er det? For der er forskel på hvordan de skal stå. Evt hiv i Jesper øh
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Fodrer med Reefpearls en gang om ugen ca.
Troede slet ikke zoas kunne finde på at tage det. Men de gange jeg har fodret hhar der ikke været nogen reaktion :/

Svært at sige hvilke der er tale om. Artsnavne er jo lidt svært med de dyr og populærnavne kan jo beskrive flere arter.

Kan se at én type er den der kaldes Dragon Eye. En anden skønner jeg er Bird of Prey og en sidste er Eagle Eye.
(tror jeg)
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Hov Trine.. jeg havde helt overset din kommentar.

Nitrat 1 ppm
Phosfat 0,03

Ukendt Kina-lampe 120w lige dele hvidt og blåt lys.

Tænker du at jeg skal skrue ned for min nuværende lampe?

Ingen afstødte zooxanthellae. Ikke hvad jeg har set i hvert fald
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

Jeg ville prøve at rykke dem lidt, og der kan gå op til 14 dage hvis ikke mere før de åbner sig på den nye plads.

Ak jo zoas kan godt lide mad, jeg bruger lidt reef pepper på mine.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Hvis dine zoas er blege så HAR de afstødt, eller smidt deres Zooxanthellea om man vil... Dine næringsparametre ser mig umiddelbart ikke ud til at være synderen, jeg har både haft zoas i meget mere næringsholdigt vand både hvad angår No3 og Po4, og ligeledes holdt dem i ULNS uden bleaching, så derfor tillskriver jeg det lyset hvis ellers din temperatur er stabil og ligger hvor den bør.
At komme tilbage på toppen fra et bleaching event KAN være et langt sejt træk da ny symbiosealge skal samles op fra vandsøjlen for at kunne vedligeholde næring via fotosyntese, og da vi ikke har ubegrænsede mængder "fritsvømmende" Zooxanthellae i vores små lukkede systemer, kan det alt efter hvor mange/meget symbiosealger den pågældende koral har mistet, være en sej kamp at få farverne tilbage. Fodring er selvfølgelig et fornuftigt og måske livsvigtigt supplement da de fleste koraller(dog selvfølgelig ikke NPS) får op mod 20% af deres energi fra animalske fødekilder/emner, når deres zooxanthellae vel at mærke er i fuldtal og kan stå for den resterende energiproduktion via glucoseforbindelser med videre.
Prøv evt at rykke en ind i halvskygge/skygge og se hvordan den reagerer. Det kan jo være svært for mig at sige uden at have set billeder om de har fået for lidt eller for meget lys, dog reagerer koraller oftest kun så hurtigt med bleaching ved for meget lys eller varme, hvilket som regel også følges ad i naturen.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Faktisk er de koraller som klarer sig bedst ved bleaching, dem som har det bredeste spekter af Zooxanthellae, altså den største diversitet, grundet deres tolerancer overfor diverse parametre er forskellige.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Allan M »

Gode svar.
Jeg er meget obs på planaria når mine lukker og mister farve.
Specielt har jeg en orange zoa som er førstemand til at lukke ned, længe før jeg ser de små fladorme.
Nu ved jeg det og lytter til den med det samme.
Life is a beach and then you dive.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Et foto af de lukkede zoa's ville kunne udelukke en masse ting.
Billede
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Tak for svarene :)
De er ikke blevet "blege" som sådan, men noget kedeligere i farverne. De andre koraller har enten samme farve som hidtil eller er blevet lidt mere til den brune side. Så en blegningsproces tror jeg ikke er igang.

Min temperatur ligger på 28 grader og mit saltindhold på 1.025.

Skal jeg prøve at skrue ned for lystiden og/eller lysmængden?
Photoperiode: Blid opstart 3% (natlys) på blå kanal og 0% på hvid fra kl.8 til kl. 12 hvorefter blå kanal kører på 100% og hvid på 70% til kl. 20. Derefter to timers "solnedgang" til den atter når de 3% og 0%.

@Allan
Jeg har (for første gang nogensinde) ikke andet end enkelte planarier. Jeg skal ligefrem lede efter dem, hvis jeg skal finde dem! Men godt at vide
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Dårlig telefon, dårlige billeder. Beklager :/
Har skaleret dem og blæst dem lidt op, håber det hjælper. Men lyset er stadig ret dårligt og giver ikke det rigtige billede.
Dog er farverne på polypperne næsten som de ser ud i virkeligheden.
Vedhæftede filer
WP_20150309_002.jpg
WP_20150309_002.jpg (105.57 KiB) Vist 6730 gange
WP_20150309_001.jpg
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

Umiddelbart ville jeg sige vandet, taget de alger i betragtning som er på den ene sten med zoas.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Et andet bud er de rørorme der sætter tråde ud som genere dine zoa's men det burde ik lukke alle zoa's men kun dem der står tættes på,

En god ting er det ser bestemt ik ud til at være zoa pox.
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Ja hvis du har rørsnegle og lidt cyano mellem dem, så kan det godt være det der driller.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Dezon »

Faktisk skal stenen som dine zoas er på være lige så trimmet og ren som de ældres rosen bed er
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Simon. Øv....... Jeg ville tage dit øverste foto og smide i "alge tråden" så du måske kunne få en forklaring på de alger/bakterier??? Du måske har i baljen, derud over kunne jeg få en mistanke om at du enten har zoa ædende nøgen snegle, eller har du mange af de små søstjerne ( husker ikke lige hvad de hedder). Der er en del indlæg på engelske og amerikanske forumer hvor folk diskuterer dét med søstjernerne.

Held og lykke med det.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Tak alle sammen.
Der er både rørorme, en smule cyano OG jeg har lige grebet en søstjerne (Asterina) i at æde en af dem!!! Små svin!
Synes dog ikke at jeg normalt ser dem sidde på dem. Har været ude for enkelte glubske individer, men de fleste Asterinaer er jo harmløse.

Jeg vil prøve at trimme algerne/bakterierne mellem polypperne. Mit søpindsvin har ikke været deromkring, ej heller min Hugo :)
Mht. billede nr.1, så ser det værre ud end det er. Lyset får det til at se ret algebefængt og brunt ud men så slemt er det ikke. Men det er jo nok alligevel en masse næring bundet i alger og bakterier der ikke kan måles med testsæt.
Jeg vil forsøge mig med nogle hyppige men små vandskift. en gang hver tredje dag eller noget i den stil og så skrue op for Rowa'en.

Er der nogle forslag til det med lyset? Hvis det altså stadig kunne være en faktor.

Endnu engang tak alle sammen :)
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Anden skrev:Et andet bud er de rørorme der sætter tråde ud som genere dine zoa's men det burde ik lukke alle zoa's men kun dem der står tættes på,

En god ting er det ser bestemt ik ud til at være zoa pox.
Hovsa. Rørorme har jeg, som skrevet ovenfor, men tror du tænker på rørsnegle. Ikke sandt? Dm har jeg nemlig ikke mange af og ikke i nærheden af mine Zoa's. Rørormene ser ikke ud til at kunne genere dem.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Har lige læst lidt op på det med asterina stjernerne..... Der er så nogle der mener at de først kommer og æder af zoa's når disse i forvejen er sløje og v at dø..... Hhhmmm mens andre hårdnakket holder fast i at det er Asterina æder zoa's og andet i baljen. Tjek evt. Dette link http://reefkeeping.com/joomla/index.php ... eping-101-" onclick="window.open(this.href);return false;

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Spændende læsning og det stemmer også overens med mine observationer. Har tidligere kun set de grønne Asterinaer spise polypper, men den jeg fangede nu her var "standardformen", altså den grålige.

Tror dog ikke det er søstjerner der er problemet. Tror det er noget med kemien jeg bare ikke kan måle på. Tilbage i August startede jeg et nanoakvarie op og efter det var indkørt og så smukt ud, begyndte det hurtigt at forfalde. koraller, fisk, alt døde!
Akvariet stod på mit skrivebord og jeg røg smøger i en lind strøm lige ved siden af det. Fandt først ud af for sent at dette kunne være grunden.
Men hvis det samme sker denne gang må det være noget andet! Da jeg ikke længere sidder og pulser direkte ned i vandskorpen.

Som jeg skrev øverst i tråden, har de andre koraller jeg har (på nær en Stylophora) det godt. Det er et relativt nyligt indkørt akvarie, da jeg jo måtte starte forfra efter nanoakvariet crashede, men jeg har købt mig nogle "test-fragmenter" og de står alle fint. Og som sagt er der intet målbart i vejen.

Jeg håber at vandskifte, Rowa og aktivt kul kan løse problemet. For sker det igen, tror jeg at jeg giver op :(
Underligt når man tidligere har haft fem akvarier der alle kørte upåklageligt. Og man har brugt de samme rutiner.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Kunne det evt. være en eller anden sindsyg dræberbakterie der er fulgt med de levende sten?
Jeg har jo genbrugt dem jeg havde i det døde nanoakvarie. Hmmmm...
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Efter at have fået syn for sagen, selvom det måske ikke er de bedste billeder, tror jeg nærmere at der som Charlie skriver må være tale om critters som spiser af eller ihvertfald generer dine zoas nok til at de ikke åbner. Så du må lige ryge en 20 pak på baljen næste gang du observerer at der kribler noget rundt i dine zoas:-)
Sandsynligheden for at du har en bakterie som KUN går på zoas er uendelig lille.
Men du må derimod på jagt med lomme lygten og pincetten. (sagde hun også igår,hehe)
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Ellers ville et par dip være en mulighed... Der findes jo diverse produkter såsom coral rx, iod osv til formålet, ellers kan man også blot bruge osmosevand.
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Tak for rådene Trine. Kiggede igår nat og der var intet.

Er dog sikker på at jeg nu har fundet svaret!
Det viste sig at mit PO4 testsæt var et år for gammelt. Købte et nyt og der er for meget fosfat (0.3) Er i fuld gang med vandskifte, Rowa og manuel fjernelse af cyano og alger. Har også sat en kraftigere cirkulationspumpe til så der nu er 10.000 ganges cirkulation i timen (360L). Håber det hjælper.

Er der nogen der har erfaringer med for gamle testsæt? Mit var et år for gammelt. Havde bare glemt at tjekke datoen. Og så har jeg egentlig altid troet at det der med udløbsdatoer på den slags produkter blot var et salgstrick, så vi køber flere sæt end hvad der er nødvendigt.

PS:
Dog finder jeg det underligt at alt andet står fint!? Selv et lille Acropora-fragment jeg har. Flotte farver og god polypudfoldelse. Underligt?
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Hej
Vil blot høre hvordan det går med dine Zoas og vandværdier?
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"