"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Test. Triton test resultater og sp. tråden

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af PoulD »

Hej Flemming,

Det er jo godt nok en lidt akavet måde at kommunikere på :-) Men OK:

Dear Ehsan,

Thank you very much for your quick answer and once again, thank you for spending time helping with this.

In the meantime I have found the article which ealier made me believe that the LOD for I, as a guide, should be found in the area around 0,6 ppm http://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;
Even though this article is more than 10 years old and technology moves fast, I would not think the LOD of todays equipment has become 100 times lower. I guess the value in Mr. Farley's article must be a mistake. Eithher way, I am truly impressed that you can meassure down to around 6 ppb. I take it, this LOD is 3 times higher than the noise from a blank sample? (BTW: it could be interesting to hear your LOQ and LOR/PQL as well)

I have not at any time believed it very likely that the messasured I value was due to an error. I just did not want to totally exclude it, among other possible causes and therefore I suggested FEM64 to have this specific meassure double checked by means of another method. I maintain my point of view on that.

You did not mention which emission line you are using but with an LOD around 6 pbb it obviously must be the 178 nm line. I'm sorry but in that case I'm not convinced that emission from P does not impact your meassures in cases where I is very low and P is in the high end. Anywway, this issue is not relevant to the actual case since clearly I is not low in this case. Thus in the actual case I fullly agree that it would indeed take a very high amount of P to cause significant interference.

Yet I would not exclude an error in the I value of 1793 ppb. May I take the liberty to give you an advice / small suggestion: If I were you I would state such high I values as >100 in the report. When you state a value like 1793 it gives the clear impressiom that you have actually measured the analyte with a precission of 1 ppb, while in fact it is merely a guesstimate with a very high degree of uncerntaionty. To me it is not correct, what do you think?

One final comment, not so much to you but just to avoid that some people should interprete from above that I do not find your analyses very good. On the contrary, in my opinion Triton's ICP-OES analysis is indeed a very valuable tool to provide us with much more accurate and reliable information on quite many parameters than we can get from any hobby test. Only for halogens, like iodide and iodate, I think other means of analysis might provide a better sensitivity than ICP-OES.

All the best
Poul
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Flemming »

Poul, enig i at det er bedre at få Ehsan til at kommentere direkte i tråden. Jeg har sendt ham linket til dette og opfordret til at gøre dette. Om der er nogen tekniske hindringer for dette, ved jeg ikke.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af FEM64 »

Fantastisk. Det er super go stil af Eshan.

Selvfølgelig skal jeg have mine værdier på plads men det undrer mig stadigvæk at jod og barium kan blive så høje uden at jeg på noget tidspunkt har tilsat det.

Jeg har skiftet saltmærke (får 2x 20 kg) på lørdag og så laver jeg 4x 15% vandskifte (1 pr uge). Vel og mærke uden at ændre noget som helst derudover. Jeg har skiftet medie i Fosfatreaktoren (Rowa) og justeret CA lidt op på dosering og samtidig MG lidt ned. Om ca 5 uger laver jeg en ny Triton måling og skal nok lægge resultatet op her i tråden.

@Flemming: snakker du med Eshan så sig endelig mange tak for hans tid og tanker her.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3769
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Halløj alle der følger denne tråd.

Jeg har været stille siden slut oktober herinde pga. Personlige forhold, - flytning mm. Nu er jeg ved at "lande" igen, og skal snart have sat baljen op igen. Jeg vil KLART fortsætte med Triton tilgangen og blive mere erfaren med den måde at køre baljen på. I den vente tid der har været har jeg fulgt med på især dette forum http://www.ultimatereef.net/forums/foru ... 725-Triton" onclick="window.open(this.href);return false;
Eshan, er også flink til at svare på UL. :W

Jeg er også blevet medlem i denne FB gruppe
image.jpg
Det har været lærerigt at følge de forskellige tråde herinde på SF i ventetiden :K

Når jeg går igang igen laver jeg en ny tråd hvor man kan følge med, og smider selvfølgelig Triton relaterede ting i denne tråd.

Det har været super interessant at følge indlæggene i denne tråd også!

FUCK jeg GLÆDER mig til at komme igang :beer:

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af AndersBoerglum »

Velkommen tilbage Charlie:)
Glæder mig til at følge dit projekt.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2952
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af christiantt »

Nu hoppede jeg med og fik lavet test ved Triton - det er fantastisk at man kan glæde sig til at få resultatet af ens vand :D
Det første jeg ser er selvfølgelig at Calcium og Magnesium er alt for højt. Det er jo nemt at få ned ved at stoppe kalkreaktoren lidt og se buffe op med kh i morgen og overmorgen.
Men så kan jeg også se at Bromide er alt for lav og zink er alt for høj. Hvad kan jeg gøre ved dem?? :/
Jod er også lav, men det er jo "igen" bare at tilsætte det...

Er der nogen der har input?? Jeg kører ikke Triton metoden (endnu), så følger ikke anvisninger fra siden, men teste for at se alle parametre :)
Vedhæftede filer
Triton.pdf
(177.13 KiB) Downloadet 136 gange
Senest rettet af christiantt tirs 1. dec 2015 18:13, rettet i alt 3 gange.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Mic4700 »

christiantt skrev:Nu hoppede jeg med og fik lavet test ved Triton - det er fantastisk at man kan glæde sig til at få resultatet af ens vand :D
Det første jeg ser er selvfølgelig at Calcium og Magnesium er alt for højt. Det er jo nemt at få ned ved at stoppe kalkreaktoren lidt og se buffe op med kh i morgen og overmorgen.
Men så kan jeg også se at Bromide er alt for lav og zink er alt for høj. Hvad kan jeg gøre ved dem?? :/
Jod er også lav, men det er jo "igen" bare at tilsætte det...

Er der nogen der har input?? Jeg kører ikke Triton metoden (endnu), så følger ikke anvisninger fra siden, men teste for at se alle parametre :)
Sikke et Lyssignal i den test :dizzy:
Kan man få og vide hvilket salt du bruger ?
Mvh. Michael
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: tors 8. sep 2005 19:24
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af pedersen »

Følger der ikke en afhjælpningsvejledning med testen ?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3769
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Regel nr 1 ved Triton test resultater.

DONT PANIC! Man kan jo blive helt blind af at se på farver, nuller og decimaler. Kig i baljen, hvordan ser det ud? Trives dyr og koraller?

Når dét så er sagt, så har du da en del forskellige metaller i vandet? Har du kørt med medie til at fjerne po4 ( den ligger jo flot) altså ROWA (jern) aluminiums baseret medie osv??
Kan også se din kobber er lidt høj og så tin som du skriver.

Hvilket salt bruger du?
Laver du vandskifte?
Bruger du RO vand?

Tjek div udstyr for rust/slid.
Hvis du lige har lavet pvc arbejde kan det give udslag på tin.... Aner ikke hvorfor, måske limen??? Der er også tin rester på glasset til baljen... Dette bruges ved fremstillingen. Kobber kan evt komme med foder.

#Pedersen, jo der følger anbefalinger med til testen, men ikke evt. Svar på hvorfor der er fx metaller i vandet.
Metal kan hives ud med Detox, men jeg ville holde mig til vandskifte, når det ikke er mere alvorligt.

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

charlie saltvand skrev:Svar på hvorfor der er fx metaller i vandet.
Sporstoffer=tungmetaller,gir det mening?eller er det bare mig der har röget bong igen?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

pedersen skrev:Følger der ikke en afhjælpningsvejledning med testen ?
Har de Ikke sit eget Forum nu?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3816
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af crazy seahorse »

christiantt skrev:Nu hoppede jeg med og fik lavet test ved Triton - det er fantastisk at man kan glæde sig til at få resultatet af ens vand :D
Det første jeg ser er selvfølgelig at Calcium og Magnesium er alt for højt. Det er jo nemt at få ned ved at stoppe kalkreaktoren lidt og se buffe op med kh i morgen og overmorgen.
Men så kan jeg også se at Bromide er alt for lav og zink er alt for høj. Hvad kan jeg gøre ved dem?? :/
Jod er også lav, men det er jo "igen" bare at tilsætte det...

Er der nogen der har input?? Jeg kører ikke Triton metoden (endnu), så følger ikke anvisninger fra siden, men teste for at se alle parametre :)
Jeg ville nok lige trække vejret, indtil jeg så nogle konkrete tegn.
Specielt for de metaller der måles i µg/l (micromol så vidt jeg husker, jod feks) er det meget små mængder der er tale om.
Du kan feks øge din Jod ved at fodre lidt oftere/kraftigere med grøntfoder og det er jo ikke ret meget der kommer ind på den måde - men det kan være nok. Så der skal ikke ret meget til, før det ændrer sig.

Der står en del om de forskellige metallers effekt på korallerne i denne artikel.
http://www.advancedaquarist.com/2015/10/corals" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af niels228 »

TRITON Error correction sheet.

Hvad gør man hvilket og hvordan!
Vedhæftede filer
TRITON_error_crection_sheet(1).pdf
(1.7 MiB) Downloadet 158 gange
Akvarier skal vejes i ton.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3769
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Dette link er vidst bedre Niels.

http://www.triton-lab.de/fileadmin/trit ... _sheet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Der står jo hvad man skal gøre.... Typisk vandskifte hvis der er noget der er for meget af.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3769
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Her er et super godt indlæg der "afmystificerer" Triton tilgangen OG gør hvad jeg syntes er rigtigt....... Beskriver at det IKKE er "lyset" og miraklet og løsningen på alt, men derimod "bare en metode" , som man jo SELV kan vælge om man vil bruge..........

Spasser Charlie.... Glemte linket :devilish:

http://www.reef2reef.com/threads/the-tr ... ns.175064/" onclick="window.open(this.href);return false;


Tjek det :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2952
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af christiantt »

charlie saltvand skrev:Hejsa.

Regel nr 1 ved Triton test resultater.

DONT PANIC! Man kan jo blive helt blind af at se på farver, nuller og decimaler. Kig i baljen, hvordan ser det ud? Trives dyr og koraller?

Når dét så er sagt, så har du da en del forskellige metaller i vandet? Har du kørt med medie til at fjerne po4 ( den ligger jo flot) altså ROWA (jern) aluminiums baseret medie osv??
Kan også se din kobber er lidt høj og så tin som du skriver.

Hvilket salt bruger du?
Laver du vandskifte?
Bruger du RO vand?

Tjek div udstyr for rust/slid.
Hvis du lige har lavet pvc arbejde kan det give udslag på tin.... Aner ikke hvorfor, måske limen??? Der er også tin rester på glasset til baljen... Dette bruges ved fremstillingen. Kobber kan evt komme med foder.

#Pedersen, jo der følger anbefalinger med til testen, men ikke evt. Svar på hvorfor der er fx metaller i vandet.
Metal kan hives ud med Detox, men jeg ville holde mig til vandskifte, når det ikke er mere alvorligt.

Hilsen Charlie
Panikker slet ikke. Ville udbedre de ting jeg kunne med vandskifte og ved at hæve ph værdien i kalkreaktoren lidt :)
Jeg har aldrig kørt med andre ting til at fjerne po4 end de levende sten og skummeren.
Der bliver lavet vandskifte med vand fra vandhanen. Det gør selvfølgelig også at der vil være nogle uønskede ting i.
Der bliver ca. lavet 10% vandskifte om måneden med Red Sea Coral Pro - jeg går over til Red Sea "normal" når jeg får hentet en spand i Horsens :)
Akvariet er brugt, så tin burde være væk. PVC blev lavet da akvariet blev sat op for et halv år siden, så der burde der vel ikke komme tin fra mere.
Alle fiskene, koraller, rejer og snegle lever i bedste velgående. Væksten på korallerne er dog gået lidt i stå, men har intet ændret siden jeg startede akvariet. Kalkreaktoren har kørt lidt ustabilt, så giver den skylden for manglende vækst. Det er også grunden til at jeg overvejer at hoppe på Triton.

EDIT: Jeg har lige set at det ikke er mit akvarie som er i den pdf fil :dizzy:
Jeg ligger lige det rigtige ind....
Vedhæftede filer
Triton.pdf
(177.13 KiB) Downloadet 145 gange
Senest rettet af christiantt tirs 1. dec 2015 18:13, rettet i alt 2 gange.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Mic4700 »

Har du overvejet og købe et osmoseanlæg , eller er det en bevidst beslutning at du vælger og køre uden ?? , jeg er ret overbevist om at mange af de for høje værdier af metaller kommer fra dit Vandværksvand , jeg ser dette som et stort problem i længden , da du ikke vil få disse værdier ned med dine vandskift med vandværksvand. Snarere tvært imod vil du sikkert få en masse metal ophobninger i akvariet med koraldød til følge. :h
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2952
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af christiantt »

Det er ganske bevidst. Og som jeg lige skrev, så var det en forkert test der var kommet ind. Jeg har lagt link til den rigtige ind :)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Mic4700 »

christiantt skrev:Det er ganske bevidst. Og som jeg lige skrev, så var det en forkert test der var kommet ind. Jeg har lagt link til den rigtige ind :)
Fint Nok :GO
Tror du skal kigge på dit link igen , skal bruge passwords for og komme ind.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2952
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af christiantt »

Så prøver jeg lige igen :D :D
Vedhæftede filer
Triton.pdf
(177.13 KiB) Downloadet 165 gange
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3769
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Her er screen shots af min sidste test.
image.png
image.png
Som det ses her er der anbefalinger med hvis der mangler noget, så anbefaler de at tilsætte=købe= tjene penge :sneaky2: på div. Sporstoffer.
image.png
Min V = Vandium var forhøjet! Det er et metal der typisk indgår i rustfrie legeringer....... Som jeg skrev i tråden om min egen balje, fandt jeg et stykke metal i mit "levende bundlag" /Fiji pink.... Så HUSK AT TJEKKE DETTE, evt m en magnet INDEN du hælder det i baljen.

Jeg er spændt på at se min næste test, for at se hvad jeg har af forbrug på de flygtige sporstoffer, om min po4 er steget meget, om Vandium er faldet osv. Har ikke skiftet en dråbe vand siden opstart, midt maj.

Christian. Godt du ikke panikker :W
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

Det er en smule kortsigtig Politiker agtig retorik der Blot vil have magt her og nu.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2952
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af christiantt »

ole kekkonen skrev:Det er en smule kortsigtig Politiker agtig retorik der Blot vil have magt her og nu.
Hvilket Ole?? :wc: :biggrin:
charlie saltvand skrev:Christian. Godt du ikke panikker :W
Syntes heller ikke der er grund til det :biggrin:
Det er kun zink som jeg syntes er ret høj :devily:
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af Mic4700 »

ole kekkonen skrev:Det er en smule kortsigtig Politiker agtig retorik der Blot vil have magt her og nu.
:ot:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

.
Senest rettet af ole kekkonen ons 27. jan 2016 16:44, rettet i alt 1 gang.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3769
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af charlie saltvand »

Ole, jeg ELSKER DIG. :W Du kan få solen frem for mig på den SURESTE gråvejrs dag. Stort kram fra Sydhavnen.

Charlie AKA Søren Peter Jensen.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:
christiantt skrev:
ole kekkonen skrev:Det er en smule kortsigtig Politiker agtig retorik der Blot vil have magt her og nu.
Hvilket Ole?? :wc: :biggrin:
JEG BEHhöver vidst Ikke ytre min mening mer i denne traad,som de fleste herinde NOK ved mener jeg at tilsätninger direkte er skadelig for dyrene,Baljen har Ikke brUg for andre tilsätninger end Kalk.jod mener jeg vi Kom frem Til at dyrene Ikke Spiser det.
NOK om det..Tiden vil vise hvad der er bedst for vores baljer :)
He he.. Nej spiser det ikke, men det påvirker tydeligt koraller negativt hvis der mangler jod, i en højt belyst balje.

Har du ikke nogen billeder af dine sps Ole?
Det kunne være interessant at se dine farver, kontra en balje, som min egen og andre, hvor vi har fokus på opløst næring, jod mm.

Vil gerne se f.eks. hvordan du har kunne sætte lys nok på de blå acro's, til at de bliver knald skarpe i farven, uden at brænde dem af.
I min balje er mangelsymptomer ikke til at tage fejl af..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

PederP skrev:
ole kekkonen skrev:
christiantt skrev:
ole kekkonen skrev:Det er en smule kortsigtig Politiker agtig retorik der Blot vil have magt her og nu.
Hvilket Ole?? :wc: :biggrin:
JEG BEHhöver vidst Ikke ytre min mening mer i denne traad,som de fleste herinde NOK ved mener jeg at tilsätninger direkte er skadelig for dyrene,Baljen har Ikke brUg for andre tilsätninger end Kalk.jod mener jeg vi Kom frem Til at dyrene Ikke Spiser det.
NOK om det..Tiden vil vise hvad der er bedst for vores baljer :)
He he.. Nej spiser det ikke, men det påvirker tydeligt koraller negativt hvis der mangler jod, i en højt belyst balje.

Har du ikke nogen billeder af dine sps Ole?
Det kunne være interessant at se dine farver, kontra en balje, som min egen og andre, hvor vi har fokus på opløst næring, jod mm.

Vil gerne se f.eks. hvordan du har kunne sætte lys nok på de blå acro's, til at de bliver knald skarpe i farven, uden at brænde dem af.
I min balje er mangelsymptomer ikke til at tage fejl af..
Jeg har Haft blaa acropora da jeg boede paa strandgaarden.jeg fik de blaa acropora Ifra en medimport Flemming Havde.og jeg Kunne holde Farven paa dem under en 400w hqi.jeg har Ingen billeder mer sa de er paa en Computer der er chrashet,Men jeg delte billeder af dem paa nordicreefforum,Carsten maaske Husker det fordi Han var ogsaa med der.
Jeg var ogsaa Mod paa zeovit Forum i flere Aar og söger egentlig bare en bedre maade at köre Balje paa.
Jeg kan Ikke rigtig se hvorfor jeg skal bevise noget for dig,jeg mener heller Ikke man kan maale Sundhed i Farve.jod har jeg Altid Haft for meget af det er noget der skal fjernes i Mine öjnee Ikke tilsättes.
Paa et plan Kunne jeg tänke mig at köre DSB Metoden med sps koraller,de baljer jeg har Set der har kört paa den maade har Haft en utrolig väkst paa bare et Aar,som man Slet Ikke fatter.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev: Jeg kan Ikke rigtig se hvorfor jeg skal bevise noget for dig,jeg mener heller Ikke man kan maale Sundhed i Farve.jod har jeg Altid Haft for meget af det er noget der skal fjernes i Mine öjnee Ikke tilsättes.
Paa et plan Kunne jeg tänke mig at köre DSB Metoden med sps koraller,de baljer jeg har Set der har kört paa den maade har Haft en utrolig väkst paa bare et Aar,som man Slet Ikke fatter.
Rolig nu mester.. Der er vel intet ondt i at ville se dine koraller. Det kunne jo være du kunne overbevise mig om noget.
Du har jo skarpe meninger om hvordan andre kører deres sps koraller, men jeg har aldrig set nogen af dine koraller... Derfor er vi sikkert mange der gerne vil se hvor smukke de bliver, hvis man skifter til kun at give kalk og artemia?
Men har du altid haft for meget jod er det selvfølgelig ligegyldigt.

Hvis du altid har haft for meget - så er det vel ensbetydende med, at du aldrig har haft chancen for at få personlig erfaring med jod-mangel?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Test. Triton test resultater og sp. tråden

Indlæg af ole kekkonen »

NEJ Ingen Erfaring med det fordi jeg vil Ikke sulte dyrene.de baljer der Ikke Bliver fodrer har maaske stadig Näring fordi livet Dör stille og roligt.
Og ja jeg har skarpe Meninger om Hype og koral videnskab baseret paa Produkt salg,jeg pröver vidt muligt at Ikke Väre personlig,i modsätning Til dig,mange tak for det.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"