Jeg vil gerne komme med en advarsel, eftersom jeg blev en del klogere her den anden dag.
Da jeg fik større akvarie, og derfor havde brug for en større balje til at blande saltvand i, samt en større balje til osmosevand, skulle jeg ud og finde noget egnet.
Havde hørt fra folk, at de beholdere skulle være fødevaregodkendte, ellers ville der komme alt muligt skidt i vandet.
Jeg tænkte dog, at hvis det blev skyllet godt nok fra starten, blev det ikke noget problem.
Jeg smuttede ned i jem og fix og købte nogle 20 liters spande, til osmosekar, til vandskift og generel vandhåndtering osv. Der ud over købte jeg også en 80 liters firkantet murerbalje, til at blande saltvand i.
Jeg har ikke haft en tds måler før nu, og jeg har kørt med de spande der i nogle måneder efterhånden.
Jeg besluttede mig derfor langt om længe for at bestille en tds måler - mest af alt for at kunne måle hvornår min membran og harpiksfilter på osmoseanlægget trænger til udskiftning.
Så kom jeg til at tænke på, at jeg havde jo fået at vide at de murerbaljer der var nogle rigtig grimme karle at blande vand i, så jeg skulle da lige prøve..
Når jeg brygger mit osmosevand, bliver det tappet direkte over i sådan nogle fødevaregodkendte 15 liters sammenklappelige vand/saft dunke, og der måler jeg en tds på 3, hvilket jeg synes er udmærket.
Lige så snart jeg har hældt det rene vand over i den store balje og INTET andet har gjort, så prøver jeg at måle min tds, og hold nu fast.. Den ligger på 385!!

Det samme gør sig gældende for min spand til osmosevand til osmolatoren, da det er lavet af samme materiale.
Derfor - for guds skyld, lad være med at bruge de spande og baljer til at håndtere andet end det vand fra akvariet, der alligevel skal smides ud!