Ferskvandskammer højere end sump
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2015
Ferskvandskammer højere end sump
Jeg har lavet en elementær fysikfejl, grundet pladsmangel i sumpen, tænkte jeg at bruge skabet ved siden af, som er løftet(kruet på væggen) til ferskvandskammer, med en overskåret 20 liter dunk og en pumpe med osmolator.
Mens jeg satte det op slog det mig, heldigvis inden jeg testede pumpen, at den jo ville tømme min dunk, da ja tyngdekraften ville overtage selv når pumpen blev stoppet af osmolatoren.
Er der nogen der har en god ide, evt en ventil er noget. Ved ikke helt hvad der findes derude.
Mens jeg satte det op slog det mig, heldigvis inden jeg testede pumpen, at den jo ville tømme min dunk, da ja tyngdekraften ville overtage selv når pumpen blev stoppet af osmolatoren.
Er der nogen der har en god ide, evt en ventil er noget. Ved ikke helt hvad der findes derude.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Re: Ferskvandskammer højere end sump
Ingen problem. Slangen fra osmolator pumpen skal bare ende højere oppe end højeste vandoverflade i din dunk. Så får du måske et pænt højt frit fald ned til sumpen. Så bor et 7 mm hul i siden på et elektrikerrør, stik slangen ind i hullet og lad så elektrikerrøret gå lidt skråt ned i sumpen
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 10
Havde lige tænkt tanken selv, med at fastgøre slangen til "loftet" af skabet hvor sumpen står. Men det med røret var en god tilføjelse, for at undgå larm og bobler.
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
dider ventiler kan hænge sig få skidt i brug poulDs råd eller lad udløb ende over overfladen det bruger jeg
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Ja. Som Poul siger.
Alternativet er bare at montere osmolator slangen som man plejer. Så klipper man den over på det "højeste sted", og sætter et T-stykke ind.
Sæt en stykke slange på studsen som peger lige op, og strip det fast.
Alternativet er bare at montere osmolator slangen som man plejer. Så klipper man den over på det "højeste sted", og sætter et T-stykke ind.
Sæt en stykke slange på studsen som peger lige op, og strip det fast.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 10
Det er super, tak for hjælpen de herre.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6580 Vamdrup
- Saltvand siden?: 2012
Hej Jonny, bruger du det samme ventil på din udløb af osmolator,eller det bare dit tanke? Jeg har et akvarim på ca. 500l med ca 30l fordampning i uge. Har haft det samme probleme at vandet har ikke stopet når osmolator pumperne starte. Efrer montirig ventiler er probleme løst. Jeg køre soden i 14 månadel og det fejler intet. Du skal huske at det bliver brugt til rent RO vend, det kan holde lenge. Det er mit egen erfarung.Mvh.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Husk, at når du bruger plastik dunke, så skal de helst være fødevaregodkendte 

- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
jeg har selv prøvet til osmose vand og den begyndte fa dryppe men det kan da godt være den var for gammel det skal jeg ikke kunne sige det var en jeg havde liggene i gammelt fersk akv grej i ladenOlezoo skrev:Hej Jonny, bruger du det samme ventil på din udløb af osmolator,eller det bare dit tanke? Jeg har et akvarim på ca. 500l med ca 30l fordampning i uge. Har haft det samme probleme at vandet har ikke stopet når osmolator pumperne starte. Efrer montirig ventiler er probleme løst. Jeg køre soden i 14 månadel og det fejler intet. Du skal huske at det bliver brugt til rent RO vend, det kan holde lenge. Det er mit egen erfarung.Mvh.
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
- Det er ikke nok at have det over vandoverfladen, da han har sin dunk højere oppe end slangen så ville være = hævert effekt.Johnny skrev:dider ventiler kan hænge sig få skidt i brug poulDs råd eller lad udløb ende over overfladen det bruger jeg
- Så PoulD´s råd hvor slangen ender højere oppe end ferskvandsdunkens overfladehøjde ligger...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 10
Det har jeg husket, ville være ærgerligt at bruge tid på at lave osmose vand, og så ødelægge det på den mådeNicklossi skrev:Husk, at når du bruger plastik dunke, så skal de helst være fødevaregodkendte