Havgus :)
-
- Copepod
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2015
Havgus :)
Vi overvejer at købe saltvandsakvarie og har derfor besøgt en del forhandlere.
Når vi kigger i underskabet ser vi hver gang at beslag på skabet mm er rustet. Vores tanker går nu på om fordampningen fra akvariet kan have negativ indflydelse på de elektroniske elementer vi har i huset. Vi har genveks i huset og tænker ligeledes om det kan skade systemet eller transportere "saltet" rundt ?
Når vi kigger i underskabet ser vi hver gang at beslag på skabet mm er rustet. Vores tanker går nu på om fordampningen fra akvariet kan have negativ indflydelse på de elektroniske elementer vi har i huset. Vi har genveks i huset og tænker ligeledes om det kan skade systemet eller transportere "saltet" rundt ?
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Havgus :)
De vil være lidt "saltspray" - men i den tid jeg har haft saltvand har jeg aldrig oplevet noget negativt.
Jeg har rustanløb på hængslerne inde i skabet under akvariet, men ikke andre steder.
Et af mine forrige akvarier (460L) stod ca 1 m fra vores fladskærms tv i ca 1,5 år uden problemer. Har iøvrigt stadig tv'et og det kører faktisk lige pt
Med andre ord - det er ikke noget jeg ville være nervøs for.
Jeg har rustanløb på hængslerne inde i skabet under akvariet, men ikke andre steder.
Et af mine forrige akvarier (460L) stod ca 1 m fra vores fladskærms tv i ca 1,5 år uden problemer. Har iøvrigt stadig tv'et og det kører faktisk lige pt

Med andre ord - det er ikke noget jeg ville være nervøs for.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg har (som nok de fleste) også rustangrebne hængsler i underskabet. Men jeg har også lidt forskelligt elektronik i underskabet og på noget af det, er kapslingen nærmest IP-fingertæt. Jeg har haft det skilt ad nogle gange og printkort m.v. ser stadig, efter 2,5 år, ud som nyt.
Men har man et meget stort akvarium eller adskillige baljer i huset, tror jeg man skal påregne, at f.eks. nogle typer værktøj og andet ubeskyttet jern, kan blive rustent.
Men har man et meget stort akvarium eller adskillige baljer i huset, tror jeg man skal påregne, at f.eks. nogle typer værktøj og andet ubeskyttet jern, kan blive rustent.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Poul da,PoulD skrev:Jeg har (som nok de fleste) også rustangrebne hængsler i underskabet, og ubeskyttet jern.
Det er ingen skam at blive ældre
Synes du skal overveje at beskytte dig - Laila har alene i sidste uge haft både erotikhøns og Gorgonia

Undskyld offtopic til trådstarter - velkommen på forum og hobbyen

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd tors 19. feb 2015 22:39, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
I skal ikke være bange for om det transportere salt rundt. Når vandet fordamper fra jeres forhåbentlig ny system så er der kun ferskvand der fordamper fra systemet salt en bliver tilbage i systemet. Som vi snakket om så har vi også genveks og det har ikke gide nogen problemer for det er jo meningen den skal hente fugten ud af huset.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
Jeg har nu aldrig haft rust på værktøjet pga lidt havgus
og her fejler elektronikken i underskabet bestemt ikke noget. Godt oplæg Poul..

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Hvis du har Genvex i hytten, så skal du hverken være bange for fugt eller andet..
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja, det burde kun være ferskvand der fordamper, men det forklarer ikke at man kan finde salt steder hvor der med garanti ikke har været saltsprøjt.minedykker skrev:I skal ikke være bange for om det transportere salt rundt. Når vandet fordamper fra jeres forhåbentlig ny system så er der kun ferskvand der fordamper fra systemet salt en bliver tilbage i systemet. Som vi snakket om så har vi også genveks og det har ikke gide nogen problemer for det er jo meningen den skal hente fugten ud af huset.
Og generelt så bliver ubehandlet metal mat af at hænge over og ved siden af et saltvandsakvarie.
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
Hermå jeg altså være enig med Carsten... Biler som "bor" ved havet ruster også mere end andre.
Har lige tørret mit underskab ned, som man jo desværre bliver nødt til en gang imellem, og der var saltrester selv på steder som IKKE har været udsat for sprøjt, så nogle salt partikler bliver altså frigivet i kondensen og ender dermed i underskabet.
Har lige tørret mit underskab ned, som man jo desværre bliver nødt til en gang imellem, og der var saltrester selv på steder som IKKE har været udsat for sprøjt, så nogle salt partikler bliver altså frigivet i kondensen og ender dermed i underskabet.
Hvis du er i tvivl angående fordampning, ville jeg starte småt ud da større Akvarie giver mere fordampning. Nogle bliver overrasket over hvor meget vand der fordamper og den høje luftfugtigheden ved at have Akvarie. Om sommeren er det ikke så slemt som vinter, hvor vandet kan løbe ned af vinduerne pga høj luftighed. Der har også lige været en der lukkede ned pga skimmelsvamp i huset.Lagunen skrev:Vi overvejer at købe saltvandsakvarie og har derfor besøgt en del forhandlere.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Jeg har et 430 liter med lukket top og led, og der er ikke nogen nævneværdig fordampning.
Dog gik min tidligere led lampe i stykker, og var nødsaget til at låne en 2x150w hqi lampe, der ikke kunne være i min lampekasse.
Så en meget varm lampekasse + åben top resulterede i cirka 8-10 liter fordampning om dagen. Havde vi ikke haft en stor affugter, så havde hele lejligheden også været smadret af skimmelsvamp
Dog gik min tidligere led lampe i stykker, og var nødsaget til at låne en 2x150w hqi lampe, der ikke kunne være i min lampekasse.
Så en meget varm lampekasse + åben top resulterede i cirka 8-10 liter fordampning om dagen. Havde vi ikke haft en stor affugter, så havde hele lejligheden også været smadret af skimmelsvamp