Koble filtre(FR509) på overløb, retur eller pumpe ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
flamsk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 9560 Hadsund

Koble filtre(FR509) på overløb, retur eller pumpe ?

Indlæg af flamsk »

Hej

Jeg skal have koblet 2 stk Deltec FR509 på mit system, i den forbindelse har jeg 3 muligheder hvad er bedst og hvorfor?

1. Lave 2 udtag på mit returrør(op til akvariet) og drive dem med min returpumpe
2. Lave 2 udtag på mit overløbsrør(fra akvariet) og drive dem vha. vandtryk. Evt ved at sætte en kuglehane efter udtagene, hvorved jeg kan tvinge vandet ud i filtrene
3. Gå den nemme vej og indkøbe 2 stk nye fødepumper (dog bruger det lidt mere strøm), eller kan jeg drive begge filtre med 1 pumpe, er det til at justere ?

I både løsning 1 og 2, vil jeg sætte kuglehaner på udtagene.

Jeg har vedhæftet billede af mine rør. A kommer fra returpumpen, B kommer er overløbsrør fra akvarie.

På forhånd tak
Mvh
Henrik
3 - Copy.JPG
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Koblet filtre(FR509) på overløb, retur eller pumpe ?

Indlæg af trine... »

Hvis din retur ellers er kraftig nok, ville jeg lade den trække læsset... Syns personligt at det er bedst på tryksiden, selvom jeg på mit eget system har 2 udtag/haner på mit returrør fra akvariet.
Det er jo også lidt et spørgsmål om hvor det passer bedst ind i dit nuværende setup.
Alle 3 er jo gangbare løsninger. Dog er du ved 1´eren sikker på at have tryk nok til eventuelle medier som måtte stille større krav til gennemstrømning.
Brugeravatar
flamsk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 9560 Hadsund

Re: Koble filtre(FR509) på overløb, retur eller pumpe ?

Indlæg af flamsk »

Tak for det Trine, jeg har en tunze 1073.040 3000l/h 3.0m på mit 250~ akvarie burde være kraftig nok
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"