Hos os tænder lyset kl. 16.00 og er på fuld styrke kl. 16.30. Kl. 22.30 blænder det ned og kl. 23.00 er det slukket. Der er med andre ord kun lys på i 7 timer, hvoraf den ene time går med solopgang og -nedgang. Er det for lidt i forhold til korallernes trivsel? I princippet burde de vel have 12 timer ligesom på revet.
Vi ser sjældent på akvariet i løbet af dagen, og jeg har hidtil tænkt at det var spild af strøm når vi alligevel ikke er hjemme. Men korallerne skal selvfølgelig have lys, så det...
Belysningstid?
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Re: Belysningstid?
De får slet ikke 12 timers lys på revet- det er kun fra midt på formiddagen til midt på eftermiddagen de har fuldt sollys- den resterende tid af dagen er lyset under vandet, ret dunkelt...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Hold k..., du sover længe i weekenden hva'
Som Bo er inde på, er lyset under vand meget anderledes end på overfladen. Jo mere skråt lyset rammer vandoverfladen, jo mere lys bliver reflekteret væk igen (slår smut)
Dertil kommer, at selv hvis revet ligger helt frit som en ø, er det jo kun den ene side der peger mod syd. På alle andre sider end den der peger direkte syd vil de høje lodrette vægge så at sige skygge fuldstændig for sig selv i nogle timer i løbet af en dag.
Jeg ved ikke hvor stor betydning det har, set med koral øjne, men jeg ville nu strække det ud over et par timer mere, men så til gengæld lade solopgang strække sig over mange flere timer (på min egen balje starter solnedgang straks når solopgang er ovre) .

Som Bo er inde på, er lyset under vand meget anderledes end på overfladen. Jo mere skråt lyset rammer vandoverfladen, jo mere lys bliver reflekteret væk igen (slår smut)
Dertil kommer, at selv hvis revet ligger helt frit som en ø, er det jo kun den ene side der peger mod syd. På alle andre sider end den der peger direkte syd vil de høje lodrette vægge så at sige skygge fuldstændig for sig selv i nogle timer i løbet af en dag.
Jeg ved ikke hvor stor betydning det har, set med koral øjne, men jeg ville nu strække det ud over et par timer mere, men så til gengæld lade solopgang strække sig over mange flere timer (på min egen balje starter solnedgang straks når solopgang er ovre) .
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad så med de øer der ligger syd for ækvatorPoulD skrev:Hold k..., du sover længe i weekenden hva'![]()

De fleste af de rev ligger ret tæt på Ækvator så lyset rammer ret temmelig meget lige ned ovenfra.
Men vi er såment ikke uenige i det du skriver
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Carsten, I bow to your superior knowledge
. Der fik du sgu skovlen under mig
Jeg har aldrig været så langt syd på, og med mine begrænsede ressourcer kommer jeg nok det nok heller aldrig.
Uanset jeg aldrig har været så langt syd som ækvator fortæller min logiske sans mig dog, at med mindre solen skinner 24:7 må der være solopgang og solnedgang. Det passer nok meget godt med en halv time, som Niels har, til en solnegang når det går hurtigt.
Jeg har været i Sharm nogle gange og i december måned kan der altså godt være ret meget skygge på nogle rev sidst på eftermiddagen.

Jeg har aldrig været så langt syd på, og med mine begrænsede ressourcer kommer jeg nok det nok heller aldrig.
Uanset jeg aldrig har været så langt syd som ækvator fortæller min logiske sans mig dog, at med mindre solen skinner 24:7 må der være solopgang og solnedgang. Det passer nok meget godt med en halv time, som Niels har, til en solnegang når det går hurtigt.
Jeg har været i Sharm nogle gange og i december måned kan der altså godt være ret meget skygge på nogle rev sidst på eftermiddagen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.