kan ens pods gå i stå ??
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
kan ens pods gå i stå ??
kone har lige informeret mig om at hun har set vores mandarin fisk er blevet ganske tynd og at vores en sandvender er gået til, vi har ca. 2m2 sandbund så i teorien bure der jo være mulighed for liv nok til en mandarin fisk og normalt har den også været breder ind den har været lang +- så tænker om snegl og 2 mindre gylter plus en stor og 2 sandsøstjeren kan tørlægge systemet nok til at mandarine ikke kan finde nok føde?
hvis ja hvad pokker gør jeg så for at få gang i en ny bærdygtig kultur. ?
hvis ja hvad pokker gør jeg så for at få gang i en ny bærdygtig kultur. ?
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2013
Re: kan ens pods gå i stå ??
medmindre du har et ekstremt stort akvarium vil jeg mene du har for mange dyr der er specieliceret i at finde alt levende der begår sig.
finder mandariner føde i sandet? troede jeg ikke? :S
hvor dyb er din sandbund, et areal siger vel enligt ikke så meget?
ikke at jeg er ekspert, men man læser tit at folk ikke kan holde mad nok til mandariner fordi de også har gylter.
finder mandariner føde i sandet? troede jeg ikke? :S
hvor dyb er din sandbund, et areal siger vel enligt ikke så meget?
ikke at jeg er ekspert, men man læser tit at folk ikke kan holde mad nok til mandariner fordi de også har gylter.
240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Hej Søren !
Måske jeg skyder helt forbi ..
Men jeg tænker lidt at det ikke er så mystisk igen, at din sandvender er kradset af (afhængig af type).. Har lidt en ide om at en stor del af den type fisk , ikke kan holdes i live på længere sigt ( med mindre den tager foder)..
Det kunne jo bare være et sammentræf... Mandarinen kunne jo evt. Være blevet syg.. Det hænder jo at det sker.
Tvivler på at dit 1700liters kan tømmes for pods, pga . 3-4 dyr der tager pods.
Jeg selv har oplevet det modsatte .. Har de seneste måneder oplevet en eksplosion af pods! Har både en velnæret mandarin som snart bliver 1 år og en fed gul gylte der heller ikke holder igen med indtagelsen af pods.. På trods af de to karle, så myldrer det rundt .. Og mit er trods alt kun 720 plus sump - UDEN refugie!
Men jeg tænker lidt at det ikke er så mystisk igen, at din sandvender er kradset af (afhængig af type).. Har lidt en ide om at en stor del af den type fisk , ikke kan holdes i live på længere sigt ( med mindre den tager foder)..
Det kunne jo bare være et sammentræf... Mandarinen kunne jo evt. Være blevet syg.. Det hænder jo at det sker.
Jeg selv har oplevet det modsatte .. Har de seneste måneder oplevet en eksplosion af pods! Har både en velnæret mandarin som snart bliver 1 år og en fed gul gylte der heller ikke holder igen med indtagelsen af pods.. På trods af de to karle, så myldrer det rundt .. Og mit er trods alt kun 720 plus sump - UDEN refugie!
Senest rettet af MoG lør 14. feb 2015 21:42, rettet i alt 1 gang.
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2013
men er det de eneste fisk du har? for alle fisk spiser jo pods, gylterne er jo bare ultra hurtige og gode til at finde pods 

240 liters DSB + 120 liter sump 

- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Meller skrev:men er det de eneste fisk du har? for alle fisk spiser jo pods, gylterne er jo bare ultra hurtige og gode til at finde pods
tænker heller ikke at jeg kan køre så stort system i bund kan for i vors frag tank er der jo masser af liv og oppe i det stor system er der jo så 80 kg sand og ved ikke hvor mange sten og vores system er på ingen måde belastet i forhold til fisk blev bare lidt i tvivl om systemet kunne gå kold for pods på den måde.MoG skrev:Hej Søren !
lære jo hele tiden noget nyt i DISSE år
Senest rettet af minedykker lør 14. feb 2015 22:06, rettet i alt 1 gang.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Fisse år?minedykker skrev:Meller skrev:men er det de eneste fisk du har? for alle fisk spiser jo pods, gylterne er jo bare ultra hurtige og gode til at finde podstænker heller ikke at jeg kan køre så stort system i bund kan for i vors frag tank er der jo masser af liv og oppe i det stor system er der jo så 80 kg sand og ved ikke hvor mange sten og vores system er på ingen måde belastet i forhold til fisk blev bare lidt i tvivl om systemet kunne gå kold for pods på den måde.MoG skrev:Hej Søren !
lære jo hele tiden noget nyt i fisse år
Hov hov Søren...

Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Som alle andre bliver det jo et skud i tågen. Men din mandarin, tager jo hele tiden de største pods, og derved bliver der jo hele tiden færre til at reproducere sig, og holde bestanden oppe.
sandvendere/sandspisere er for langt de flestes vedkommende en kort fornøjelse. Uanset om du har 1-2-5 m2 sandbund, så er dens føde behov størrere. Og det kan jo også være at den har behov for mere alsidig fodring end en enkelt lille sandbund kan klare, og især når den er i konkurrence med de 2 sandsøstjerner.
I mit gamle akvarie (1120 liter) havde jeg 1 mandarin og siden hen 2 Synchiropus stellatus, så i alt 3 fisk der levede af pods. Plus min mirakelbars og dragefisk.
Hvordan er din sump indrettet? Med refugie ??
sandvendere/sandspisere er for langt de flestes vedkommende en kort fornøjelse. Uanset om du har 1-2-5 m2 sandbund, så er dens føde behov størrere. Og det kan jo også være at den har behov for mere alsidig fodring end en enkelt lille sandbund kan klare, og især når den er i konkurrence med de 2 sandsøstjerner.
I mit gamle akvarie (1120 liter) havde jeg 1 mandarin og siden hen 2 Synchiropus stellatus, så i alt 3 fisk der levede af pods. Plus min mirakelbars og dragefisk.
Hvordan er din sump indrettet? Med refugie ??
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
hov er rettet det D sider lige ved siden af F heheh
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14

vandet bliver pumpet over i den tank og så tilbage til tekninksump og så op i akvariet
min sandvender er også et fejlkøb i sin tid men kan ikke fange dem, men nu er der kun en tilbage.
tænker om man skulle prøve at lave den frag tank om så den får en sandbund og så tilføre lidt forskelige alger til at fremdyrke flere pods samtidig med at man har frags i den

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hva handler denne her tråd om? du har lige skrevet fisse - hermed nulstilles alt andetminedykker skrev:hov er rettet det D sider lige ved siden af F heheh

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Peder ja Fisse skulle have været Disse Hehe
men den handler om at min elsket fed mandarin er begyndt at tabe sig som om der ikke er nok mad og den har jo vært i systemet i snart 2 år så så undre mig bare lidt over at der ikke er nok mad til den eller hvad grunden er til det hehe
men den handler om at min elsket fed mandarin er begyndt at tabe sig som om der ikke er nok mad og den har jo vært i systemet i snart 2 år så så undre mig bare lidt over at der ikke er nok mad til den eller hvad grunden er til det hehe
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
et bud på en tanke kunne være denne 2 klasses tegning af min beste evner Hehe
og dimsen i højre hjørne er udløb til teknink sump
og dimsen i højre hjørne er udløb til teknink sump
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Tror ikke at mere sandbund gør ret meget for podsene. Rigtigt mange at de pods vi har i akvariet gemmer sig i stenene. Og en kendt metode til formering af pods, er at lægge små dynger af små sten på bunden.
Så jeg tror du får mere ud af at drysse bunden til med et lag meget groft grus/små sten. Eller at reducere pladsen til fragmenter og øge pladsen tilsvarende til algerne.
på mit gamle akvarie var der en 2 delt sump, og den ene del var en stor tot Caulerpa eneste andet der var deri, var returpumpen. Caulerpaen fyldte ca 40x50 cm og 20 cm i højden. Der blevlavet så mange pods, at det kunne forsyne akvariet med pods, samt at der voksede 2 Kaudernii unger op der i, uden at jeg fodrede dem.
Så jeg tror du får mere ud af at drysse bunden til med et lag meget groft grus/små sten. Eller at reducere pladsen til fragmenter og øge pladsen tilsvarende til algerne.
på mit gamle akvarie var der en 2 delt sump, og den ene del var en stor tot Caulerpa eneste andet der var deri, var returpumpen. Caulerpaen fyldte ca 40x50 cm og 20 cm i højden. Der blevlavet så mange pods, at det kunne forsyne akvariet med pods, samt at der voksede 2 Kaudernii unger op der i, uden at jeg fodrede dem.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
okay ja men ingen problem i at lave groft grus/ småstens bund insted for sand og kan jo bare lave alger unde frag resten i sted for tak for inputtet ;O)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Algerne vil nok ikke nøjes med at vokse under risten til fragmenterne. Mit ville i hvert fald ikke nøjes. Og at få Caulerpa op på fragmenterne er ikke sagen.minedykker skrev:okay ja men ingen problem i at lave groft grus/ småstens bund insted for sand og kan jo bare lave alger unde frag resten i sted for tak for inputtet ;O)
Det er et fan.... arbejde at holde dem fri for algerne
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
ja det ved jeg er heller ikke så tit jeg har frag til at stå ville heller have et muller af liv