Forebyggelse af 5 forskellige ting :)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MolleAalborg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

Forebyggelse af 5 forskellige ting :)

Indlæg af MolleAalborg »

Har lige købt nogle test strips med 5 i 1..

PH
NO2
NO3
KH
GH

Nu er det på tide at få ordenligt styr på mit akvarie..

Hvis de følgende ting ikke er i orden efter et vandskift..
Hvad ska jeg så gøre og hvor/hvad skal jeg hælde i vandet..
Kan ikke finde noget har søgt længe på nettet nu..

Jeg har en skummer og luftpumper kun til mit akvarie.. Det sidder i en væg og der er ikke plads til sump osv :(
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Forebyggelse af 5 forskellige ting :)

Indlæg af R.Munk »

Start med at smide de stips ud, og få nogle ordentlige testsæt. Gerne red sea, nyos, eller salifert.

Hvad er planen med akvariet? Tænker her på fisk/koral sammensætning.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Som w00tifrutti skriver, er dine teststrips nok ikke det store bevendt, desværre. Er du sikker på at de er til saltvand, i øvrigt, for GH er ikke noget vi rigtig bruger?
Salifert er vist de billigste brugbare til de fleste værdier vi bekymrer os om i den daglige drift.
Hvis du bare skal have fisk skal du kende salinitet (til hvilket du skal bruge et refraktometer), NO3 og gerne PH, og så vil det ofte være rart at kunne måle PO4 (her kan du IKKE bruge saliferts test, da den mildest talt er upræcis). Hverken NO3 eller PO4 er særligt giftigt for fisk, men jag antager at du skriver fordi du har alger, og der er disse værdier ofte hvor man finder synderen.
Skal du have koraller, og specielt stenkoraller, er det også en god ting at kende KH, Ca og Mg (her er salifert test rigtig gode!). Og har du disse tests, vil jeg mene at du er dækket ind i de fleste tilfælde

Du skriver ikke præcist hvad der er dit problem. Det ville nok hjælpe med at skaffe dig et svar ;)

Ud fra hvad du skriver, vil jeg alligevel lige komme med en kommentar eller to :)

Du skriver ikke hvad du har målt i de værdier dine teststrips oplyser, og jeg er heller ikke sikker på om jeg ville stole på dem. Men umiddelbart vil jeg tro at du skal regne med at det kommer til at tage betydelig mere tålmodighed end et enkelt vandskifte, at få rettet op på hvad der måtte være af ubalancer.
Uden at kende dit problem, vil jeg derfor uden at tøve opfordre dig til at komme i gang med at lave 10% vandskife om ugen og køre fast med det. Jeg kan se i en anden tråd, at du har et akvarie på 80 liter, og til det, burde et sådant ugentligt vandskifte få dig langt i at opretholde gode værdier. Brug i øvrigt ikke vand direkte fra vandhanen, men et omvendt osmoseanlæg, så du ikke risikerer at komme forurenet vand i akvariet.

Du skriver at du har skummer og "luftpumper" på akvariet. Hvad bruger du luftpumperne til? Hvis ikke du har det allerede, skal du have cirkulationspumper i akvariet. omkring 30 gange omrøring i timen er ofte passende, hvilket for dine 80 liter giver 2400 liter i timen. Tunze nanostream pumper er gode bud, og ellers kan jeg anbefale jebao RW-4, der også rigeligt vil give dig den omrøring du har brug for.

Menmenmen, nu har jeg givet dig en hel masse råd uden at kende dit problem, hvilket jo er en ret fjollet måde at gøre det på. Så hvis du kan præcisere hvad det er der er galt, er jeg sikker på at folk meget nemmere kan hjælpe dig :)
MolleAalborg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af MolleAalborg »

Hej igen.

Mit akvarie kører sådan set "godt" nok..
Jeg har sten koraller og 4 små fisk i..

Mit problem er at mine koraller overhovedet ikke vokser sig større..
Det eneste jeg tilsætter vandet er aquasafe (eller aqualife .. ka ikke lige huske navnet)

Jeg har ikke fået de test sæt hjem endnu men de er til saltvands akvarier..

Jeg har også en kammerat der har en kæmpe kuffert med test grej.. Men han har heller ikke styr på en skid efter min mening :D Han laver bare vandskift hver gang værdierne er dårlige..

Men kan self skrive hvad testene siger når jeg får dem hjem.
Men mit spørgsmål er..

Hvad skal jeg tilsætte vandet så jeg får gang i mine koraller osv :)

Og det er cirkulations pumper og ikke luftpumper jeg har i :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kommer til at fortælle os meget mere om dit akvarie end at du har 4 fisk og stenkoraller.
Størrelse, lys, cirkulation, skummer osv.. ???
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Nogen billeder - og en mere præcis gennemgang af hvad det lige er du fylder i (easy what?) - og hvad det er for nogen testsæt helt præcis du har bestilt.

De info må du ligge inde med så vi kan vejlede dig
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
MolleAalborg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af MolleAalborg »

http://www.aliexpress.com/item/API-5-in ... 36355.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har et 80 liters i vægen..
derfor ikke plads til en skid.. :(
Har en skummer, 4 cirkulations pumper, 2x kraftige led rør, 1x nat lys led..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

MolleAalborg skrev:http://www.aliexpress.com/item/API-5-in ... 36355.html

Jeg har et 80 liters i vægen..
derfor ikke plads til en skid.. :(
Har en skummer, 4 cirkulations pumper, 2x kraftige led rør, 1x nat lys led..
Vil mene at du har spildt 16,43 Us dolllar!
4 cirkulations pumper i 80 liter??? Kraftige led rør?? Det siger ikke ret meget.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"