Måske en af jer kan have et clue, hvorfor mine fisk pludseligt dør.
Lidt baggrund:
- Akvariet har kørt i 9 mdr og eneste død har været når nogle har været uvelkomne og ikke nået at gemme sig nogle timer.
- For nogle uger siden observerede jeg at nogle SPS´er trak sig ind - alle blødkoraller har det super. Herefter masser af test og konklusionen blev egentligt at der var for lidt PO4 i vandet og for megen NO3. jeg har et lille rowa-reaktor med 2 skefulde rowaphos som skiftes hver 3-4 uge
- Alle andre værdier i orden
- Herefter vandskifte løbende (mit akvarium er 200 ltr plus sump) og masser af levende sten
- NO3 er nu på 1-2 og PO4 er steget til 0,04-0,05
- Køber to sandgubbies som forsvandt dagen efter, hvorefter jeg har mistet 1-2 fisk dagligt siden.
- Ingen hvide pletter, men har haft UV igang en uge. Nu slukket igen i dag
Antagelsen var at der et sted i mørket gemte sig en ond orm, men her til aften sad jeg og kiggede, hvorefter min han-klovn begynder at svømme mærkeligt. Den forsvinder og ligger herefter og roder rundt på siden forskellige steder i revner og sprækker. Her 3-4 timer senere er den fiske op død og den ser sund, rund og velnæret ud
Jeg har såvel Salifert, Red-Sea samt Hanna målere som afviger en smule fra hinanden, men værdierne er
Salt = 1,026
Temp 26,2 - 26,8
KH = 9,9 (lidt høj og ligger normalt på 9,2)
Calcium = 420
Iod= 6
magnesium = 1.375
NO3 = 1-2
NO2 = 0
PH4 = 0,05
ORP 420-440
PH = 7,95 - 8,19
jeg fodrer med alm. tørfodder samt én gang ugentligt med 1-2 blokke mysis. herudover sango-element og complete og hver anden dag easy booster phyto-plankton (kan det blive for gammelt - det er jo ikke på køl)
En tanke fra min side kan være at min Trigger er begyndt at rode voldsomt i sandbunden og at der eventuelt kunne hvirvles noget uønsket frem af sandet. der bor dog to velnærende sandsøstjerner i sandet. Jeg har aldrig tidligere suget sandbunden, men gjorde det i går og det er noget brunt snask jeg fik suget op under den finde hvide overflade
det var en lang smøre, men hold da op hvor trals

Hilsen
Peter