Hej Alle,
Så er det vidst også ved at være på tide at jeg får lavet en tråd om mit rev. Jeg har haft saltvand tiden engang i starten af 2008 så er par år er det da blevet til efterhånden

Arkvariet er købt brugt at Ulrik L engang for ca. 2,5 år siden (link til hans gamle tråd) http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... &hilit=530" onclick="window.open(this.href);return false;.
Da vi havde købt hus samtidig med at det blev stille op og der efterfølgende kom endnu en ny i familien må jeg blank erkendt at det ikke har fået den nødvendige opmærksomhed.
Det er så småt ved at lysne en smule og nu er der ved at være lidt mere styr på tingende.
Men med to små, hus osv. er hele omdrejningspunktet i den måde det bliver holdt på at det skal være så robust at der godt kan gå en uge eller tre hvor jeg ikke får kigget på det uden at det hele går skævt. Derfor fremstår det også mere rustikt en de fleste andre baljer da det hele får "lidt længere snor", dvs. at koralskellet ikke altid bliver taget op med det samme og pestanemoner og glasroser også har en (mere eller mindre kontrolleret) plads. Dog er kravet til at b.la. balligen bliver blandet ens højt da værdien ellers god kan ændre sig utilsigtet, men mere om det senere.
Akvarium
530 liter efter info fra Ulrik et Trope akvarie med skrå kanter, og weiss glas i front
Hvid møbel auto lakeret hvidt
Sump på ca. 140liter
Lys
2 x Maxspect Razor r420r 160w 16000k med 120º optik test d13/2/15 (skiftet fra 90º optik)
(skiftet fra DYI LED og er superglad for det lys de giver)
Cirkulation
3x Tunze 6105, styret af en Tunze 7096 controller
(har tænkt at smide en gyre på, men det er lidt tidligt at afskrive Tunzerne)
Retur
Jeboa 12000 l/t
Dosering
GroTech TEC III NG Doser + GroTech EP 5 dvs. 8 kanal i alt
Dosseret hjemelavet balling (opskrift kommer længere nede)
kH
Ca
Mg
Derudover
Kalium
Iod
Skummer
ATI PowerCone 250IS (uden luftmængde måler, men den er bestilt)
Reaktor
Deltec 509 med Rowaphos
Andet
Tunze osmolator
Et billede af den spæde start Et foreløbigt FTS Værdier
Som sagt blander jeg selv min balling, og der er jeg super glad for, da det på denne måde sikres at det altid er de samme koncentrationen af væskerne der hældes i.
På den måde slipper for at skulle korrigerer doseringen pga. af variationer, samt at hvos der ikke bliver målt i lang tid er risikoen for udsving minimeret.
Alle målingerne bliver noteret i AquaCalculator
Mine taget værdier er
dkH = 8,0
Ca = 430
Mg = 1300
Som det ses på historikken nedenfor er det ikke altid helt tilfældet

Udsvingene ser store ud, men data er for to år.
Koncentrationen af balling værsker er som følger:
kH = 84 g/l + 1 x sporstoffer
CaCl = 286 g/l + 4 x sporstoffer
Mg = 220 g/l + 32 g/l
KCl = 240 g/l
Ca + Mg er 4 gange så koncerteret som basis ballingen, og derfor bliver der tilsat 4 gange så meget (dvs. 20 ml istedet for 5 ml)
saltet og sporstoffer er det mest gængse her i landet og i tyskland (dvs. AQUA-Element 1,2+3)
Værdier log
kH log: Ca log: Mg log:
Vandskift
I en periode har jeg undladt at lave vandskiftet pga. tidsnød.
Dog er dette blevet genoptaget inden for det sidste halv års tid, og det har været en klar forbedring.
Jeg har tygget mig igennem 25 kg BlueTresure og kan ikke sige andet end det har fungeret perfekt.
Dog er det blevet udfaset til fordel for TropicMarine, da jeg ikke er helt tryg ved det store variationer der er fra batch til batch.
Spanden med TropicMarine er lige blevet åbnet så det er for tidligt at sige om det gør nogen forskel endnu, men ærligt talt forventes det ikke.
Et par topdown på et par af mine farvorit koraller
Blå grøn acro i dag Blå grøn acro for et halv års tid siden..... US monti plade Superman under blå lys lilla acro med grønne polypper