Tror jeg har åbnet for "Pandoras æske" her ifbm seneste indlæg.
Jeg har fået en del sms, tlfkald og tænker at der var en fejl at jeg lavede indlægget her ?
Skal dette emne have sin egen tråd ?
Feedback tak

Mvh
Peder
Flot flot, som altidpederrevnørd skrev:Hejsa drenge,
Jeg har fået en del sms, tlfkald og tænker at der var en fejl at jeg lavede indlægget her ?
Feedback tak
Mvh
Peder
Enig jeg har mere lys over baljen, end de flestePederP skrev:Flot flot, som altidpederrevnørd skrev:Hejsa drenge,
Feedback tak
Mvh
Peder![]()
Det er en interessant snak med lys. Men du har godt nok også fået hængt en ordentlig omgang lys over overfladearealet, i forholdet til de fleste.
Det eneste månelys jeg selv kører med, er dioden fra tunzecontrolleren, som lyser op i lampekassen som et svagt indirekte lys. Mon det også er for meget forstyrrelse?
MvhMost lamps have an overdriven blue emission spectrum which needs individual settings. Orphek Atlantik i.e. focusses only on Chlorphyll a emission and therefore apply many violet LEDs in the 390-430 nm range. I guess Orphek never heard about zooxanthellae having peridinin as photosynthetic pigment which is added to chlorophyll a and c and built into chlorophyll-perdinin-protein complexes which have a photosynthetic absorption at 470-480 nm instead of 420-430 nm. Obviously many LED producers have much knowledge about the technical things concerning LEDs but not about photobiological issues..
Sidste år satte jeg min gamle 10.000 K HQI-lampe over akvariet bare for at se forskellen. Det blev virkeligt "det gule rev". 10.000 K ser godt ud i planteakvarier, men 'forkert' ud i saltvand - sikkert fordi vi hele tiden bekræfter hinanden i at det skal være mere blåt (> 16.000 K).apfolmer skrev:Som Peder siger, er det mest naturligt for korallerne, med et mere almindeligt spectrum, men ingen af os, gider at se på et alt for "gult" rev
Helt enig drenge,nbd skrev:Sidste år satte jeg min gamle 10.000 K HQI-lampe over akvariet bare for at se forskellen. Det blev virkeligt "det gule rev". 10.000 K ser godt ud i planteakvarier, men 'forkert' ud i saltvand - sikkert fordi vi hele tiden bekræfter hinanden i at det skal være mere blåt (> 16.000 K).apfolmer skrev:Som Peder siger, er det mest naturligt for korallerne, med et mere almindeligt spectrum, men ingen af os, gider at se på et alt for "gult" rev
Mine "udefinerbare" ager, som Jorg sagde var Cyano, forsvandt på små 2 uger, efter justering af lyset.nbd skrev:Nu har jeg nedjusteret det blå med 10%, rød + grøn med 25% og opjusteret hvidt med 10%. Det giver et mere neutralt lys og kan - som Alex ganske rigtigt påpeger - begrænse forekomsten af alger (især cyano)Jeg er spændt på hvordan korallerne reagerer
Japederrevnørd skrev:Hejsa drenge,
Feedback tak
Mvh
Peder
pederrevnørd skrev:Et lille citat mere fra Jorg, som sætter tingene i relief.
Vær venligst opmærksom på at han ikke er efter en enkelt producent her.
MvhMost lamps have an overdriven blue emission spectrum which needs individual settings. Orphek Atlantik i.e. focusses only on Chlorphyll a emission and therefore apply many violet LEDs in the 390-430 nm range. I guess Orphek never heard about zooxanthellae having peridinin as photosynthetic pigment which is added to chlorophyll a and c and built into chlorophyll-perdinin-protein complexes which have a photosynthetic absorption at 470-480 nm instead of 420-430 nm. Obviously many LED producers have much knowledge about the technical things concerning LEDs but not about photobiological issues..
Peder
Hejsa Kenneth,palamo123 skrev:Hej Peder,
Det er netop nysgerrigheden og viden, der holder et forum som dette kørende og innovativt. Det bidrager du i særdeleshed med til og det motoverer mig. Tak for det!
Påtænker du at montere de gamle linser igen efter at have hævet lyset 1 mtr op?
Hvad med hybrid...altså bringe t5 på banen igen? Dette går jeg selv og overvejer. Ikke fordi jeg savner extra lys eller er utilfreds - Men mere fordi jeg finder det vanvittigt interessant og det kunne være sjovt at observere.
Det mest sindsyge er jo, at man måske en dag ender med HQI og t5 igen
God weekend fra Hobro
Helt enig Oleole kekkonen skrev:nice billed,jeg har lige set en tuxedo gå på en asterina
hvis den mangler mad kan du prøve med nori,men bedre er det nok at give den til nogen med nok kalkalger:)
Undskyld kære Ole,ole kekkonen skrev:arrghh!uønskede alger:)
du ved jeg stræber efter et koralrevs akvarie,ikke et sten akvarie,ikke et fiske akvarie ej heller koral akvarie
held og lykke med det!