Opsætning af akvariet. Har brug for hjælp i dag 25/01

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Herlev (stor KBH)

Opsætning af akvariet. Har brug for hjælp i dag 25/01

Indlæg af kristian »

Hey alle

Jeg ville høre om der er en der muligvis havde lidt tid til og komme og hjælpe mig med hvordan min sump skal sættes op?

Jeg har prøvet 2 muligheder nu, og det bliver tømt hurtigere end det bliver fyldt op igen.
Jeg har svært ved og holde den vandstand der nu skal være der nede i.

Min skummer virker i vandstand på mellem 15-20cm. men der er mere vand i det ene rum end det andet, og ved ikke hvad jeg skal gøre. (Håber i kan forstå)

Jeg kan kontaktes på 2759 9110, giv mig gerne et ring, hvis du ville komme og hjælpe, Håber jeg kan få noget hjælp.

Her er de 2 muligheder jeg har prøvet.

Billede
Billede
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opsætning af akvariet. Har brug for hjælp i dag 25/01

Indlæg af Carsten »

Hvis sumpen tømmes hurtigere end den kan fyldes op, så skal du særre en hane på slangen fra returpumpen og op til akvariet.
Hvor kraftig er returpumpen??
kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

Det er en Eheim compact+ 2000 (Der står 1100 på fronten)

Ok ser lige der står l/h 1000-2000

Hvilken af opsætningerne skal jeg helst bruge af de 2 billeder jeg har lagt op?
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Billed 1
kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

ok mange tak
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af michael26 »

Og ellers gør som Carsten skriver, men kan du stille på hastigheden på din returpumpe så gør det så vandstand passer i sumpen, den skal være en del højere end på billed 2
kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

Nu har jeg været så dygtig og smide salt i inden jeg kom vand i. Hvad skal jeg gøre ved dette?
Kan jeg lade det ligge til evt. i morgen eller skal jeg tænde for cirkulations pumperne selv om vandet ikke kommer i sumpen?
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Jeg tager muligvis helt fejl, men umiddelbart for mig ser det ud som om problemet er, at du har alt for lidt vand på hele systemet.

Synes også det virker lidt som om "skillerummet" i din sump er vandvittig højt. Hvis skummeren skal have 15-20 cm vand ville jeg mene "skillerummet" ikke burde være højere end 15-20 cm. Nu er der jo godt nok ikke mål på billedet, så i teorien kunne den ganske vist være 2 cm eller 4 meter høj, men jeg synes bare det ser ud som om den er højere end 20 cm?
Hvis den er højere end 20 cm kunne det måske løses ved at hæve skummeren, men spørgsmålet er så om der i det hele taget er rumfang nok over "skillevæggen" til at indeholde alt det ekstra vand der løber ned i sumpen ved et strømsvigt.

Som sagt, kan godt være jeg tager helt fejl, og det skal virke på en anden måde end jeg tror.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

Sumpen er 40cm høj. Jeg havde tænkt på og løfte skummeren, men jeg skal jeg lige have den vendt igen, så den kommer til og stå rigtigt.

Jeg er helt blank her, jeg flytter rundt hele tiden og er ved og gå i spåner. hehe

Jeg må have fat i en kuglehane til slangen er muligvis få hævet skummeren når den er kommet tilbage i det store rum (som billede 1)
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Malanica »

Min teori.
Hvis vi går ud fra billede 2.
Så skal skummer slangen hvor vand kommer ud blive i rum 1 ( og ikke over i rum 2 ).
Så skal retur pumpe i rum 2.
Og rum tre bruges til rent vand til påfyldning.
Held og lykke :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Som Poul skriver, lader det til at skille væggen er for høj.
for fylder du så meget vand i systemet at vandet kan løbe over skillevæggen, så koger skummeren over. Og husk på der skal være plads nok i sumpen til overfladevandet fra akvariet kan være der, hvis strømmen går.
Alternativt kan du sætte skummeren højere så vandstanden i skummeren falder. Men du har stadig problemet med for højvandstand i sumpen.

I min optik, er der kun en ting at gøre. Tømme sumpen af og skære glasset ned til den højde som skummeren kræver.
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af michael26 »

Tror den er god nok, hvis du smider retur i det store kammer, og holder en ikke for høj vandstand i det kammer , så skulle der være plads til vand hvis strøm går!! Men det er svært at se ;-) du må jo lege med det og prøv dig frem, det skal nok lykkes .;-) giv dig god tid med at få det hele i balance inden du smider levende i
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Malanica skrev:Min teori.
Så skal skummer slangen hvor vand kommer ud blive i rum 1 ( og ikke over i rum 2 ).
Sådan ville jeg helt sikkert også gøre. 2 små aber dabei dog, der hul i bunden af ferskvandskammeret så det blander sig med saltvandet :T :K og den anden "skillevæg" er alt for høj

Løsning: 1 ) Tøm sumpen, skær af højden på "skillevæggen" i midten, så den bliver ca. 17-18 cm høj. 2) Forlæng den anden "skillevæg" så den går helt ned til bunden, så har du en et rum til osmosevand.

@Michael26: Selv hvis man forestiller sig at skummeren kunne løfte det rene vand over i rum 2, er det en total umulig opgave at styre højden på vandstanden alene ved at regulere med ventiler på både nedløbsrør og returløb.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

PoulD skrev:
Malanica skrev:Min teori.
Sådan ville jeg helt sikkert også gøre. 2 små aber dabei dog, der hul i bunden af ferskvandskammeret så det blander sig med saltvandet :T :K og den anden "skillevæg" er alt for høj

Løsning: 1 ) Tøm sumpen, skær af højden på "skillevæggen" i midten, så den bliver ca. 17-18 cm høj. 2) Forlæng den anden "skillevæg" så den går helt ned til bunden, så har du en et rum til osmosevand.

@Michael26: Selv hvis man forestiller sig at skummeren kunne løfte det rene vand over i rum 2, er det en total umulig opgave at styre højden på vandstanden alene ved at regulere med ventiler på både nedløbsrør og returløb.

så retur skal i det store rum eller? Skummer i det lille i midten og det længst ude til højre skal gå helt ned til bunden?
Og hvorfor skal skillevæg fra stort rum til lille være så langt nede? er det hvis der skulle ske strømsvigt at det ikke flyder over?
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

Muligvis en der kunne lave en tegn og fortæl i paint og smide op.
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Overkanten af skillevæggen bør passe med den vandhøjde din skummer skal have. Du kunne i princippet lægge f.eks. 10-15 cm flamingo skum under din skummer for at opnå det samme. Problemer er så bare, ganske rigtigt, at vandet måske så vil flyde over i tilfælde af strømsvigt.
En helt basal sump uden ferskvandskammer og andet gøjl ser således ud:
Billede
Det ene rum er til skummeren og det andet til returpumpen. Da du har plads nok til din skummer i begge rum, kan det næsten være lige meget hvilket rum du bruger til hvad. Jeg ville vælge ud fra hvad der passer bedst med rørføringen, og under hensyn til at man kan tage skummeren ud af skabet, uden at komme i karambolage med eventuelle midtersprosser, hylder eller andet (Ud fra disse hensyn, hvis du vælger at bruge det lille rum til ferskvandskammer, ville jeg vende sumpen som på dit billede 2, med returpumpen i det midterste rum)

kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

Hey

tak skal du have.
Jeg regner ikke med og skulle have et ferskvandskammer i min sump.
Hvorfor er det en god ide og have et? For ikke at fylde på selv?

Jeg regner med og stille sump som billede 1, da det er der jeg har bedst mulighed for at arbejde i sumpen.
Jeg vil skære glasset ned i en mindre højde, (hvilken højde er bedst?) Tror jeg vil have den ned i 16-18cm er det fint eller helst mindre. Som skrevet virker den bedst i en højde af 15-20cm.
Så regnede bare med midt i mellem de 2 tal.

Jeg havde tænkt mig at sætte et glas op mere efter det glas der bliver skåret ned. Så når vandet fra skummer falder ned i kammer 2 kan tage noget af plaske lyden, og nogle af de store bobler der skulle komme.

Så har jeg bestilt kuglehane til returpumpe så den kan trappes ned og ikke tømmer for hurtigt.
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Det du spørger om mht. Ideen med ferskvandsrummet i sumpen, er blot en ide hvis du ikke har pladsen til en dunk/beholder ved siden af sumpen.
Du bør købe dig en osmolator og lave et rum i sumpen som der foreslåes, eller en dunk ved siden af. Du bliver træt af og skulle fylde vand på hver dag ..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg mener ikke der er nogen grund til at sætte mere glas op, for at dæmpe lyden. Vandet falder stille og roligt over kanten, så det burde ikke give mere støj. Men hvis du vil lime noget glas i, så sæt det på skrå, så vandet glider ned af det. Husk bare at det skal ende under overfladen.

En osmolator er ikke billig, men den er pengene værd. Det er møg irriterende at skulle fylde vand på dagligt, og vandmangelen gør at det hel kan støje meget mere end nødvendigt.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Som Morten og Carsten siger, ferskvandskammeret er ikke essentielt nødvendigt, og kan da også godt være en separat dunk. Min tanke var blot, at det lille rum i sumpen nok alligevel ikke kan bruges til noget som helst andet.

Så når du alligevel skal have sumpen ud for at ændre højden på skillevæggen til 16-18 cm. tænkte jeg du lige så godt ved samme lejlighed kunne lukke hullet i bunden af det lille kammer. Tror det er det du vil blive mest glad for på sigt.
Selv om du måske ikke vil investere i en automatisk fordampningskompensering (osmolator) på nuværende tidspunkt, er der stor sandsynlighed for, at det vil du nok på et senere tidspunkt (når du har glemt at fylde vand på i et par dage, eller fordi du pludselig skal en uge til Mallorca).

Edit: Jeg ville nok ikke ændre højden til lavere end 18 cm ( kunne jo være du opgraderede til en anden skummer en dag). Det er altid nemmere at lægge 2 cm under en skummer end at skulle trylle hvis man skal den modsatte vej

kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

så vidt jeg kan se på youtube. Så bruges den til og fylde vand i sumpen?

Hvilken model er god og bruge så?
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

kristian skrev:så vidt jeg kan se på youtube. Så bruges den til og fylde vand i sumpen?

Hvilken model er god og bruge så?
Som jeg skrev, er den ikke billig.
Jeg har selv denne model, og den kører bare derud af.
Husker ikke helt hvor gammel den er, men det er i hvert fald 5 år om ikke 6år.
http://www.decocean.dk/da/shop/p/1258" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu skal der nok være nogen som vil fremhæve at der er en masse hits på Google, om at den har svigtet.
Men det skal nok lige vejes op mod antallet af solgte enheder(som jeg ingen ide har om)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Lige en ting mere: Jeg ser lige du skriver du har bestilt en kuglehane til returen. Det er også OK men jeg tror du skal lade den stå fuldt åben. Pumpen du har er i forvejen justerbar så ventilen er lidt redundant.

Så vidt jeg kan se af kurven på din pumpe, er kapaciteten allerede reduceret til en tredjedel (ca. 12,5L i minuttet) ved en løftehøjde på 1,5m.

Jeg kan ikke få øje på nogen grund til at du skulle få brug for at skrue ned for hverken pumpe eller ventil.

PS: Dit nedløbsrør kan du med fordel forlænge, så det når helt ned under vandoverfladen (så slipper du for, at det lyder som Niagara falls).

kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

Hey

Jeg har allerede sat pumpen næsten helt ned i styrke.
Jeg sætter en på hvis nu der skulle være et eller andet.

Jeg har overvejet og købe et rør til og forlænge med, for det larmede godt nok meget hehe.
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

skær glasset i midten af din sump væk og fyld den ønskede mængte vand i mens retur kører de til 15-20cm vandstand så skal det nok køre og så er det en god ide lave en vandret spridttush streg på siden af sump hvor det ender med vandlinien er så er det nemmere af holde stabil hvis du ikke har osmolator?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
kristian
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af kristian »

Hey

Jeg tænkte på en ting mere. Nu når jeg engang kan få den der skille væg af, og får skåret den ned i 18 cm´s højde.

Når så vandet kommer oppe fra akvariet og ned i sumpen, og flyder over i det andet kar.
Så tænker jeg, hmm hvad så med skummeren, den står jeg i det store rum og hvis vandet flyder fra stort til lille rum, uden og køre ordenligt igennem skummeren. Hvad skal jeg så bruge skummeren til.

så tænker stadig på og lade væggen stå i den højde den er og sætter så hanen på alligevel. For hvis vandet ikke bliver gjort rent af skummeren inden det ryger op igen, er der jo ingen grund til og have skummeren.
Og da der er en vigtig del af akvariet, kan jeg ikke se hvad det hjælper og skære ned på glasset. Andet end hvis der skulle ske strømsvigt og det ikke flyder over.

Og anden ting jeg kom til og tænke på også.
Hvad med luft pumpe, er der noget man skal tage højde for der. Har en Marina 50. Den virker til 60L. akvarier.

Nogen der har erfaring med og skære glasset fra på sumpen, lavet af effectline? Jeg kan simpelthen ikke få det af. Det sidder helt tæt. Kan ikke få en kniv ind i mellem
Med venlig hilsen

Kristian. S. Hansen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"