Med hensyn til lystimer, får jeg et problem. Baljen står midt i stuen med lys fra alle sider

Så nu vil jeg se hvad der kommer frem omkring styrke forholdet, tror jeg skal ned omkring 80%
Mvh Preben
pederrevnørd skrev:Hej Niels,niels228 skrev:Jeg har et begrænset antal knapper at skrue på i min Pac-SUN 3 kanals. Jeg har et ubehageligt problem med brune alger.
Settings er som sådan. Er det totalt dybt god nat?
Nu kan brune alger komme af mange årsager - ikke blot lyset.
Skal jeg svare udfra den viden jeg har erfaret på det seneste, må jeg anbefale at ændre din balance til ca 50/50 mellem blå og hvid.
Mvh
Peder
Det synes jeg lyder rigtigt interessant Peder(eller skal jeg nu bare forkorte dig PPPederP skrev:Det er noget underligt noget med de balancer i baljen, og de faser og skift det kan tage.
For 2md siden ville jeg kunne have sat tjeck ved alle de symptomer og tendenser som PR beskriver i indledningen. Men pludselig holdt min balje selv nitraten oppe på 5, uden jeg gør andet end at fodre så meget baljen tillader det.
Lys har jeg egentlig fornemmelsen af de sagtens kan tage. Har i mine næringsfattige faser, i gamle dage, været nede i 60-70% for at holde korallerne sunde og med farve. Men det sidste år har været razor preset (uden månelys), med 100% og 30cm over vandet. Har på det sidste også tilføjet 50W diy led ekstra til baggrunden, sat ekstra actinic rør på.
Vil gerne klemme yderligere 4stk 39w t5 ind mellem razorne, men før jeg gør det kommer generel dæmpning/hævning af LED lamperne ikke på tale - med mindre nitraten falder.
For nogen korallers vedkommende, kan jeg ikke ramme samme farve som under t5. Og denne tråd har nu alligevel fået mig til at forsøge med at fjerne noget blå.
Jeg har nu dæmpet den blå kanal 15% men ellers kopieret preset programmet, og så vil jeg om lidt skifte mine actinic rør ud med 10k rør.
Jeg vil poste om udviklingen
Helt klart Silas,hellfish skrev:
Kan grunden til du ser den øgede vækst ( faldende ca) ikke være den nedsatte kelvin grad ?
Tak for info - sgu ret sjovt, vi kører samme metodePederP skrev:Tjeck ved Jod. 1 dråbe sango Jod pr.100L dagligt. Holder af og til en pause, hvor jeg lige venter til den røde plademonti bliver lidt fesen i farven, og så er det tegn på at genoptage. På den måde er jeg (og en triton test i ny og næ), sikker på ikke at skyde for højt.
Jeg bruger hverken ozon, kul eller UV-C. Har ikke prøvet ozon, men kul og UV-C har jeg en klar fornemmelse af gør mine koraller ekstremt lysfølsomme. Har begge dele på standby - men vil af erfaring ikke røre det med mindre helvede er løs.
Skifter 200L vand pr. uge i stedet. Jeg bemærker ikke en gulfarvning.
Kører fast med filtervat i sumpen for at fjerne småpartikler.
pederrevnørd skrev:Tak for info - sgu ret sjovt, vi kører samme metode
Det kan være jeg er et alter ego du har oprettet i brandert?pederrevnørd skrev:Peder(eller skal jeg nu bare forkorte dig PP)
Nu er jeg bestemt glad for rødvin, men jeg hader til gengæld falske profiler - så bare rolig, du ER ægtePederP skrev:pederrevnørd skrev:Tak for info - sgu ret sjovt, vi kører samme metodeDet kan være jeg er et alter ego du har oprettet i brandert?pederrevnørd skrev:Peder(eller skal jeg nu bare forkorte dig PP)
Intensiteten falder med kvadratet på afstanden. Så jo, man sænker også styrken.Preben skrev:Jeg har lige et spørsmål, når man hæver lampen, så får man da kun bedre spredning ?
Eller mindsker man også styrken ?
Og er det ikke såden at det blå lys trænger dybere i vandet
Mvh Preben
hej Anders,Anders månsson skrev:hvorfor hæve lamperne hvis de kan nedrosles? Man opnår da mindre lysintensitet på begge måder...
Nej det tror jeg heller ikkehellfish skrev:Der er ingen af os der bruger t8 mere tror jeg
Der er jeg helt enig med dig.Anders månsson skrev:hvorfor hæve lamperne hvis de kan nedrosles? Man opnår da mindre lysintensitet på begge måder...
Og hvis jeg så også må lave lidt ballade i jeres formler.PoulD skrev:Hvis jeg må være pernittengryn om Jonas' indlæg om lystab i luften, er det vist sådan, at lysintensiteten ændres med den reciprokke værdi af kvadratet af afstandsændringen (Lux ændring faktor = 1 / kvadratet af afstandsændring)