Rejer

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Rejer

Indlæg af Ulrik »

Jeg har tidligere haft rejer af forskellig art, og syntes ikke jeg har haft problemer med at holde dem i live. Nu har jeg så 4 gange forsøgt mig og desværre ikke med et særligt godt resultat.
De dør simpelthen i løbet af 2-5 dage, (1 holdt i 14 dage) og jeg har indtil nu ikke fundet resterne af nogen af dem. Ligger der et sultent røvdyr inde bag stenene....... :smartass:

Så nogle spørgsmål trænger sig på:
Hvorfor er det pludselig blevet en udfordring for mig?
Er der en tråd herinde med nogle der har erfaring med rejer? Syntes jeg på et tidspunkt læste noget, men kan ikke finde det.
Skal de have noget specielt, som jeg måske mangler?

Håber at høre lidt gode råd.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Rejer

Indlæg af nbd »

Kardinalrejer dør for mig men ikke pudserejer. Hvilken art drejer det sig om?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

hvad har du ellers i baljen? :-) jeg har haft min pudsereje i snart 2 år, men har haft 3 wurdemani på den samme tid, de bliver ikke ret gamle, og den ene blev spist, den sidste jeg havde blev dræbt af min pudsereje der har fået lidt for stor ejerskab :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Jeg har haft både kardinal og pudserejer med samme resultat.
Ellers har jeg godt med koraller,.
Af fisk har jeg en flammekejser, en hvidbrystet kirug, en palet og en Zebrasoma xanthurum et par klovnfisk og en deimsler tror jeg den hedder.
I det store hele meget roligt.
Tænker der må være noget der ikke er som det skal være, når de kun holder max en ugen.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Du er vel opmærksom på, at rejer skal akklimatiseres over meget længere tid end fisk? (især naturligvis hvis SG i din balje, pH eller andre vandværdier, er væsentligt anderledes end hos forhandleren)
Giv dem gerne 1-2 timer med dryp. Også vigtigt at beholderen / posen flyder i sumpen, så temperatur er præcis den samme.
Tror ikke de fisk du nævner ville gøre rejer noget (dog ved jeg ikke med "deimsler", kender ikke den fisk). For Pseudochromis xxxx og koralvogtere kan der godt gå sport i at nakke rejer (i mindre baljer kan selv P. Fridmani finde på det)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

PoulD skrev:Du er vel opmærksom på, at rejer skal akklimatiseres over meget længere tid end fisk? (især naturligvis hvis SG i din balje, pH eller andre vandværdier, er væsentligt anderledes end hos forhandleren)
Giv dem gerne 1-2 timer med dryp. Også vigtigt at beholderen / posen flyder i sumpen, så temperatur er præcis den samme.
Tror ikke de fisk du nævner ville gøre rejer noget (dog ved jeg ikke med "deimsler", kender ikke den fisk). For Pseudochromis xxxx og koralvogtere kan der godt gå sport i at nakke rejer (i mindre baljer kan selv P. Fridmani finde på det)
Jeg ved ikke om jeg har været speciel opmærksom på det, men de sidste 2 afklamatiserede ihvertfald i 2 timer. Den med at ligge i sumpen har jeg ikke prøvet, så måske temp har været lidt afvigende, men det kan nu ikke være ret meget, men måske hvis de er meget sarte. Det skal jeg huske hvis jeg tør prøve igen :biggrin:
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"