hjælp for høj ammonia

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: hjælp for høj ammonia

Indlæg af jonas _sandager »

Bruger du vand direkte fra vandhanen, eller har du et osmoseanlæg? Jeg er ikke sikker, men det kunne godt være silikatalger, dem du har, og de kommer oftest hvis man bruger vandhanevand.

Dog kunne det også sagtens være nogen alger eller cyano du har i forbindelse med indkøring. Hvis du kan suge det op ved vandskift er det nok bare cyano :)
Petersvane
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af Petersvane »

jeg bruger vandhane vand
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Det ser ud til at mange har det svært ved det med alger eller bakterier?termen alge betyder at organismen er fotosyntetisk og ikke plante.
Alle levende ting kan være videnskabelig klassificeret eller pladseret i forskellige taksonomiske grupper.Domæne er de største grupper,liv har tre domæner,to af dem indeholder bakterier og bakterie lignende organismer den tredie indeholder alle andre slags levende ting (svampe,dyr,planter og lidt af hvert af andre ting)
Rige er grupperet under disse domæner som plante rige,dyre rige osv
Domænet som indeholder bakterier har også nogle grupper som bliver kaldt alger,foreksempel cyano bakterier bliver refereret til blå grønne alger selvom de ikke altid er det og kommer i en bred variation af andre farver.

Jonas,med dem du havde i din balje kom vi frem til en type cyano,såå de organismer kan enten blive kaldt alger og bakterier eller begge.

Angående ammoniak.
lav en søgning på forum om "indkøring" og der vil komme poster der beskriver fænomenet måske også hvordan man kan skynde processen
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Petersvane skrev:jeg bruger vandhane vand
Jeg skal ikke garantere om det er det der er skyld i din brune belægning, men der er i hvert fald andre der er kommet noget lignende til livs ved at skifte til osmosevand.
Det er lidt et omdiskuteret emne, vandhanevand; der er flere der kan køre med det uden problemer, men der er også rigtig mange der får problemer på den konto. Derfor vil jeg rådde til at anskaffe et osmose anlæg med harpiksfilter. De kan købes billigt hos rent-postevand.dk :)

PS. Osmosevand eller ej, så tror jeg ikke på at det er skyld i din fiskedød. Det skyldes helt sikkert det, de andre har skrevet ovenfor :)
Petersvane
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
10
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af Petersvane »

okay tak for alle svarne
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvad har du ellers målt for og hvad siger de værdier?

Jeg ville nok overveje at skifte forhandler, når du har "fået lov" at købe den mængde af fisk til et 85 l. akvarie. Nu kender jeg selvfølgelig ikke til den specifikke situation, men efter min mening burde forhandleren spørge ind til akvariestørrelsen, en sådan belastning, i et nyopstartet akvarie, ville jeg ikke turde smide i et akvarie under 400 liter (hvis jeg da i det hele taget ville turde at smide så mange fisk i på en gang).

En god tommelfingerregel er én fisk om måneden, som andre også er inde på.
Regn heller ikke med at du vil kunne have mere end 3-4 små fisk, der er stor forskel på saltvand og ferskvand ift. mængden af fisk man kan holde i akvariet.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Lad være at disse forhandleren her. Akvaristen kunne jo også have forberedt sig lidt. Håber alt løser sig for dig og du bevare gnisten. Mvh Dan
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Tykki skrev:Lad være at disse forhandleren her. Akvaristen kunne jo også have forberedt sig lidt. Håber alt løser sig for dig og du bevare gnisten. Mvh Dan
Det synes jeg heller ikke ligefrem at jeg gør og som skrevet kender jeg ikke til den specifikke situation.
Jeg er da tit blevet spurgt ind til mit akvarie ved diverse forhandlere, hvilket jeg synes er god kutyme.

De flest køber vel også en Hugo fordi akvariet enten er nystartet eller for lille til en kirurg? Mængden af fisk der bliver købt på en gang burde vel også ringe en klokke?
En Foxface stiller også specifikke krav til akvariet, her kunne forhandleren måske også have spurgt ind til akvariet?
Damsler kan være nogle hidsige krapyler, så igen, her kunne der måske også spørges ind til om den har nok plads?

Selvfølgelig går den begge veje, men han har da trods alt sat sig ind i at måle vandværdierne og ment at akvariet var klar til nogle fisk og så burde forhandleren da kunne fortælle ham hvilke fisk der kan holdes i et 85 l. akvarie.

Hvis man mister lysten til akvariet efter sådan en episode, så tjener forhandleren jo ikke noget på at han/hun har solgt 5 fisk i det lange løb.
Jeg tror at forhandleren får meget mere ud af at være ærlig og engageret i denne hobby, især når købergrundlaget ikke er større, så jo, jeg synes bestemt forhandleren har en del af ansvaret, om end ikke andet, så for hans/hendes egen vindings skyld.

Der skal selvfølgelig også være plads til at forhandleren kan tage fejl en gang imellem og et akvaristen selv sætter sig ind i så mange ting som muligt.
Jeg spørger da også tit ind til ting jeg overvejende godt ved selv og det er på ingen måde et forsøg på at prøve på at vise en form for overlegenhed, men det giver tit et billede af om forhandleren har styr på at håndtere de forskellige behov der måtte forekomme, da jeg som køber jo også har et behov for at vide om dyrene har fået ordentlige betingelser inden jeg introducerer dem til mit eget akvarie. Derved er det jo også nemmere mig at forholde mig til om det er mig der ikke har kunne opfylde de givne betingelser, eller om dyrene ikke har haft de bedste vilkår fra starten.

Det er selvfølgelig bare min mening :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"