Jeres råd er guld værd

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Jeres råd er guld værd

Indlæg af Niclas »

Davs med Jer,

Min vejleder på KU skal til at sætte et helt nyt system op til at holde koraller i, der bruges til deres forskellige undersøgelser oppe i Helsingør, og jeg har i den forbindelse tilbudt ham min hjælp.
Jeg har dog ingen erfaringer med at sætte store systemer op, og vil derfor gerne høre hvad folk vil anbefale sådan et system bør indeholde for at køre optimalt.

Tankerne er ligenu at akvariet kommer til at være 2-3 meter langt, ca. 50cm dybt, og formegentlig samme højde. Nedenunder er påtænkt en anseelig sump til LS samt teknik. Desuden skal en stor tønde tilsluttes systemet (vandet skal cirkulere igennem her også), så der kan fjernes vand fra systemet til undersøgelser.

Selve opbevaringstanken ("display") kommer til at være noget i dur med koraløer man ser hos forhandlere, med koraller på racks, nul levende sten (de ryger i sumpen), cirkulations pumper, og selvf. ordentligt lys til vores behov (sidstnævnte har jeg sendt forslag til min vejleder om allerede).

Jeg forestiller mig at der skal tilsluttes en stor skummer, en kalk reaktor, og så havde jeg egentlig påtænkt en ATS. Hvad ville I mene der yderligere hørte til for at systemet kører bedst muligt? Der er jo mange måder at gøre tingene på, så jeg håber I har nogle input der kan gøre det optimalt!

Kan iøvrigt fortælle at det hele endnu kun er i planlægnings stadiet, så alt kan nå at ændres endnu.

Mvh Niclas
Mit 250 liters -nedlagt-
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Jeres råd er guld værd

Indlæg af Anders månsson »

hvilke typer koraller, blød? lps? sps?
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Den skal gerne kunne indeholde lidt af hvert, der arbejdes især med sps og lps dog.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Først og fremmest stabilitet!
En god stor skummer!
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=72025" onclick="window.open(this.href);return false; :D :D
Kalkreaktor eller doseringspumpe!
Et godt kvalitets lys armatur!
God cirkulation
Fosfat reaktor som back up hvis der er brug for det
Og måske vigtigst en masse gode levende sten!
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Kalkreactor er i min verden et must

Hvis der ikke skal være fisk i ville jeg ikke lave en ats - og ville ikke overdim skummeren. Po4 og Nitrat kommer jo oftest fra foder og fiskelort. Og vi er jo efterhånden blevet så effektive til at hive næring ud - et problem der ikke var år tilbage

En eller anden form for næring på dosering - måske noget Jod og såen

Og så ville jeg tage t5 lys - ikke så kr /øre effektivt som LED - men giver i min verden et meget bedre lys
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

personligt ville jeg gå BB og have en god DSB i sumpen,levende sten hjælper på det men som du skriver "med de koraløer man ser hos forhandlere,med koraller på racks" vil overbelaste både DSB og LS,sååå jeg ville supplere op med et slags system som hoved filter
hvad det kan være ved jeg ikke,jeg søger ikke problemet og har heller ikke tænkt mig :biggrin:
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Tak for Jeres input :)
Der kommer til at være belastning og svingninger, da systemet ret ofte vil blive forstyrret/ændret. Men det kan godt være du har ret i, Bingocaller, at en ATS måske lige er i overkanten uden fodring af fisk.
Ang. T5 lys, min vejleder ønsker muligheden for at manipulere lyset mest muligt, så T5 ville højst være supplement til det LED der kommer over.
Dosering må jeg lige kigge nærmere på, så avanceret har jeg aldrig selv været!

Ole: Det kommer på ingen måde til at være naturligt det her system, selvom jeg har overvejet en semi-stor DSB, da den så ville kunne rumme søgræs som der også arbejdes med deroppe.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Er der iøvrigt nogen der er bekendt med om man kan få et form for overvågningsanlæg der kontakter en pr. sms f.eks., hvis systemet pludselig lider store svingninger i temp, salinitet, strømsvigt etc?
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Niclas skrev: Der kommer til at være belastning og svingninger, da systemet ret ofte vil blive forstyrret/ændret.
I så fald skal der være mulighed for at kunne lave store vandskift.
Nu ved jeg ikke lige hvad der menes med svingninger, men det er sjældent noget der går i spænd med SPS.

SMS modul tror jeg kan findes til de fleste akvariecomputere, men det er bestemt ikke billigt og hvor godt det er har jeg ikke erfaring med.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Mikkel E skrev: I så fald skal der være mulighed for at kunne lave store vandskift.
Naturligvis, jeg håber dog den øgede vand volumen vil afhjælpe det i nogen grad.
Og ja, hvad er svingninger? Der vil blive hentet vand fra systemet og tilført nyt, friskblandet saltvand af og til når folk skal bruge til mindre setup i lab, men det vil naturligvis bare fungere som vandskifte i sig selv. Ellers vil forstyrrelser mest være i form af koraller der tages op og sættes ned igen.
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Helt nyt friskblandet saltvand er ikke anbefalelsesværdigt at fylde på akvariet.
De fleste har det til at stå natten over. Så en stor beholder til genopfyldning af saltvand med cirkulation i vil være at foretrække.

Det er de her moduler jeg tænker på:

http://saltvandsbutikken.dk/aquatronica ... p-158.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/male ... odule.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Så kommer der selvfølgelig computer, strømskinne og diverse prober (alt efter hvad der skal registreres) oveni.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Det var heller ikke meningen det skulle være nødvendigt at fylde nyt vand på med det samme, det er derfor der bliver tilsluttet en tønde til systemet så der kan tages store mængder vand uden retur pumpen løber tør.

Og tak for links :)
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mikkel E »

Jeg skulle også bare lige være sikker, da det ikke rigtigt fremgik af dit indlæg :)

Hvad med at tage kontakt til Carsten/DecOcean, når nu setuppet kommer til at minde mere om et forhandlerakvarie?
Han har måske bedre forudsætninger for at svare på dine spørgsmål :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hvis i får mange svingninger i systemet. Forskellig belastning og forbrug, så ville jeg helt klart vælge doseringsmaskine løsningen.

Jeg kan forestille mig at flere skal kunne betjene systemet, det taler også lidt for doserings løsningen IMO.

Du vil have en ekstra tønde til at stå og recirkulere, og kunne tappe af den løbende, og den så skal kunne cirkulere videre med stadigt lavere vandniveau. Det er faktisk lidt af et hovedbrud.
Så ville det være nemmere at have et stort retur kammer, og bare sænke osmolator kontakten efterhånden som du tappede der.
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Malanica »

Niclas skrev:Er der iøvrigt nogen der er bekendt med om man kan få et form for overvågningsanlæg der kontakter en pr. sms f.eks., hvis systemet pludselig lider store svingninger i temp, salinitet, strømsvigt etc?
Ja ghl kan
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/male ... a-set.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/male ... odule.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg ville tage noget at længden af og så lave det dybere, end de her 50 cm. Du får en bedre stensætning og udnyttelse af akvariet med et dybere, samt når du kigger ind, vil akvariet synes større, når det dybere.

Jeg ville sige 80-100 cm i dybden :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Men der skal vel ikke sten i men racks?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Niclas »

Præcis, ingen sten. Christina du skal tænke det bliver som et forhandlerakvarium hvor der kun er koraller på racks.
Mit 250 liters -nedlagt-
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"