Dur dette refraktometer?
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Dur dette refraktometer?
Kan jeg bruge dette refraktometer? Jeg leder efter noget, som prismæssigt ligger under den magiske grænse på 80 kr.
http://www.ebay.com/itm/Portable-Water- ... 3a9d7e0943" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg undrer mig over at der står 0-10%
Mvh Johan
http://www.ebay.com/itm/Portable-Water- ... 3a9d7e0943" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Johan
o_O
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
Re: Dur dette refraktometer?
jeg ville ikke være nervøs det ligner det jeg har og det virker fint du kan kryds tjække med en flydemåler når det kommer hjem så ved du om det virker som det skal Accuracy: 0.001sg(1%) det bliver nok ikke bedre 

Senest rettet af Johnny tors 8. jan 2015 22:11, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Johnny skrev:jeg ville ikke være nervøs det ligner det jeg har og det virker fint du kan kryds tjække med en flydemåler når det kommer hjem så ved du om det virker som det skal
Var det så ikke en idé, at købe et refraktometer, som man ved virker, i stedet for at skulle ud, også at købe en flydemåler ?

Hilsen
Benny
Benny
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
nu er der jo nok andre i odense med saltvand som kan hjælpe benny!!!Benny skrev:Johnny skrev:jeg ville ikke være nervøs det ligner det jeg har og det virker fint du kan kryds tjække med en flydemåler når det kommer hjem så ved du om det virker som det skal
Var det så ikke en idé, at købe et refraktometer, som man ved virker, i stedet for at skulle ud, også at købe en flydemåler ?

Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
og selv om man så giver 4-500.-så er det sku stadig fra kina
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6580 Vamdrup
- Saltvand siden?: 2012
Og husk at kalibrire det med nogen flyvende saltmåler f.ex Dupla precision saltmåler eller ligende. Det er meget vigtig at kalibrire en gang imelem. Har selv haft probleme med salinitettet tillige på grund at jeg har troget på refraktonometr.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Selv den dyreste flydemåler er ikke ret præcis.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Ikke enig - den store fra Tropic Marin er meget præcist. Men vil man bruge Hydrometer, skal man være klar over hvordan fysikkens love påvirker det, ellers vil man opnå fejlvisninger.Carsten skrev:Selv den dyreste flydemåler er ikke ret præcis.
Nå, med hensyn til det du linker til - er det det samme jeg har og det er helt fin kvalitet.
Se beskivelsen:
Description
Specifications
Size(approx): 195 x 40mm
Measure Range: 0-100%(0-10%)
Accuracy: 0.001sg(1%)
Salinity Proportion: 1.000-1.070sg
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Det ligner et kogesalts refraktometer. Ikke et havsalt.Jones skrev:Kan jeg bruge dette refraktometer? Jeg leder efter noget, som prismæssigt ligger under den magiske grænse på 80 kr.
Mvh Johan
Dvs. Hvis du skal bruge det til havvand, så skal det kalibreres da du ellers kommer til at ligge ca. 1,5 promille for lavt.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Hvordan kan du se det?PederP skrev:Det ligner et kogesalts refraktometer. Ikke et havsalt.Jones skrev:Kan jeg bruge dette refraktometer? Jeg leder efter noget, som prismæssigt ligger under den magiske grænse på 80 kr.
Mvh Johan
Dvs. Hvis du skal bruge det til havvand, så skal det kalibreres da du ellers kommer til at ligge ca. 1,5 promille for lavt.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Brug af ordet "saltwater" i stedet for "natural seawater", som f.eks. redsea, DD eller andre. Har selv et kogesalts fra aquamedic, som jeg har kalibreret om efter et DD.AndersGS skrev:Hvordan kan du se det?PederP skrev:Det ligner et kogesalts refraktometer. Ikke et havsalt.Jones skrev:Kan jeg bruge dette refraktometer? Jeg leder efter noget, som prismæssigt ligger under den magiske grænse på 80 kr.
Mvh Johan
Randy Holmes Farley beskriver det her:
http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Refractometers can lead to incorrect readings in additional ways and, again, these issues abound for reef aquarists. One is that many refractometers are intended to measure sodium chloride solutions, not seawater. These are often called salt or brine refractometers. Despite the scale reading in ppt (‰) or specific gravity, they are not intended to be used for seawater. Unfortunately, many refractometers used by aquarists fall into this category. In fact, very few refractometers used by hobbyists are true seawater refractometers.
Fortunately for aquarists, the differences between a salt refractometer and a seawater refractometer are not too large. A 35 ppt sodium chloride solution (3.5 weight percent sodium chloride in water) has the same refractive index as a 33.3 ppt seawater solution, so the error in using a perfectly calibrated salt refractometer is about 1.7 ppt, or 5% of the total salinity. This error is significant, in my opinion, but not usually enough to cause a reef aquarium to fail, assuming the aquarist has targeted an appropriate salinity in the first place. Figure 23 shows the relationship between a perfectly calibrated and accurate salt refractometer and a perfectly calibrated and accurate seawater refractometer when the units are reported in salinity.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
passer meget godt det pederp skriver
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
PederP skrev: Dvs. Hvis du skal bruge det til havvand, så skal det kalibreres da du ellers kommer til at ligge ca. 1,5 promille for lavt.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Nå, med hensyn til det du linker til - er det det samme jeg har og det er helt fin kvalitet.
Se beskivelsen:
Description
Specifications
Salinity Proportion: 1.000-1.070sg[/quote]
Skulle det kalibreres først eller det lige til at bruge? Jeg har en flydemåler, som jeg har brugt siden 2008. Kender ikke mærket men den ligger i et gult rør. Købte den hos Petsupply i Fredericia dengang. Han havde to modeller og jeg købte den store fordi den skulle være mest præcis.
Jeg oplever pt at mine SPS'er henfalder og dør, hvorfor jeg er begyndt at stramme op på rutiner samt tjekke at tingene er som de skal være. Derfor vil jeg også være sikker på at saliniteten er ok. Mine andre værdier svømmer fortsat. Jeg mistænker mit salt for at være synderen. Problemerne er opstået efter at jeg skiftede til et billigt mærke. Jeg læste en tråd, oprettet af Erik, som også oplevede nogle ting pga salt. Jeg skifter derfor tilbage til Red Sea Pro da jeg ikke tidligere har haft denne slags problemer.
Se beskivelsen:
Description
Specifications
Salinity Proportion: 1.000-1.070sg[/quote]
Skulle det kalibreres først eller det lige til at bruge? Jeg har en flydemåler, som jeg har brugt siden 2008. Kender ikke mærket men den ligger i et gult rør. Købte den hos Petsupply i Fredericia dengang. Han havde to modeller og jeg købte den store fordi den skulle være mest præcis.
Jeg oplever pt at mine SPS'er henfalder og dør, hvorfor jeg er begyndt at stramme op på rutiner samt tjekke at tingene er som de skal være. Derfor vil jeg også være sikker på at saliniteten er ok. Mine andre værdier svømmer fortsat. Jeg mistænker mit salt for at være synderen. Problemerne er opstået efter at jeg skiftede til et billigt mærke. Jeg læste en tråd, oprettet af Erik, som også oplevede nogle ting pga salt. Jeg skifter derfor tilbage til Red Sea Pro da jeg ikke tidligere har haft denne slags problemer.
o_O
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
baljen skal bare have ro på,du finder en standard 35ppt kalibrerings vædske og skyder efter en normal "salinitet" 36-37ppt
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det ligner et kogesalts refraktometer. Ikke et havsalt.
Dvs. Hvis du skal bruge det til havvand, så skal det kalibreres da du ellers kommer til at ligge ca. 1,5 promille for lavt.[/quote]
Men der står både "saltwater" og "fish tank" i samme sætning...?
Dvs. Hvis du skal bruge det til havvand, så skal det kalibreres da du ellers kommer til at ligge ca. 1,5 promille for lavt.[/quote]
Men der står både "saltwater" og "fish tank" i samme sætning...?
o_O
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
så hvorfor tror du ikke det dur?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Men der står både "saltwater" og "fish tank" i samme sætning...?[/quote]Jones skrev:Det ligner et kogesalts refraktometer. Ikke et havsalt.
Det er bare de færreste der er til havvand. Dem der er, plejer at rose denne "nytænkning" til skyerne i deres produktbeskrivelse.
Prøv at søg lidt på dem.
Det kan som sagt nemt kalibreres til det rigtige, eller du kan kalibrere med 0, og sigte lidt højt hvis det viser sig at være til kogesalt.
Men det er bare mit gæt.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Men hvem fanden bruger noget med kogesalt der skal kunne kalibreres? Vin eller sprut produktion eller sådan noget?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg kender intet til produktet, men hvordan tager det højde for temperaturen? Skal det ikke kalibreres med destilleret vand ligesom professionelt lab-udstyr?
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ingen ide. Jeg har købt det og så må jeg se om det kan indstilles så målingen viser det samme som min flydemåler. Derefter bør den jo være præcis nok.
o_O
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Ja, det lyder jo meget rimeligt..PederP skrev:Brug af ordet "saltwater" i stedet for "natural seawater", som f.eks. redsea, DD eller andre. Har selv et kogesalts fra aquamedic, som jeg har kalibreret om efter et DD.AndersGS skrev:Hvordan kan du se det?PederP skrev:Det ligner et kogesalts refraktometer. Ikke et havsalt.Jones skrev:Kan jeg bruge dette refraktometer? Jeg leder efter noget, som prismæssigt ligger under den magiske grænse på 80 kr.
Mvh Johan
Randy Holmes Farley beskriver det her:
http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Refractometers can lead to incorrect readings in additional ways and, again, these issues abound for reef aquarists. One is that many refractometers are intended to measure sodium chloride solutions, not seawater. These are often called salt or brine refractometers. Despite the scale reading in ppt (‰) or specific gravity, they are not intended to be used for seawater. Unfortunately, many refractometers used by aquarists fall into this category. In fact, very few refractometers used by hobbyists are true seawater refractometers.
Fortunately for aquarists, the differences between a salt refractometer and a seawater refractometer are not too large. A 35 ppt sodium chloride solution (3.5 weight percent sodium chloride in water) has the same refractive index as a 33.3 ppt seawater solution, so the error in using a perfectly calibrated salt refractometer is about 1.7 ppt, or 5% of the total salinity. This error is significant, in my opinion, but not usually enough to cause a reef aquarium to fail, assuming the aquarist has targeted an appropriate salinity in the first place. Figure 23 shows the relationship between a perfectly calibrated and accurate salt refractometer and a perfectly calibrated and accurate seawater refractometer when the units are reported in salinity.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Jones skrev:Kan jeg bruge dette refraktometer? Jeg leder efter noget, som prismæssigt ligger under den magiske grænse på 80 kr.
Mvh Johan
Jeg troede faktisk at det med at man skulle under 80 kr for og slippe for told, betød at det var beløb+ fragt som skulle holde sig under 80kr ??
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense c
Det er det også
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Varen må koste til og med 79,99 kr. Fragten skal ikke regnes med i de 80kr.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense c
Det synes jeg ellers postvæsnet har en anden holdning til
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5270 Odense N
Hej Joens Når det kommer hjem har jeg 35 promille saltvand du kan få noget af til kalibering
Vi kan også sammenligne det med mit
Poul Erik
Vi kan også sammenligne det med mit
Poul Erik
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tak Boeriis, det vil jeg meget gerne.
Man skal betale dansk moms hvis man køber for MERE end 80 kr. før fragt. Mit refraktometer kostede 74 kr. fragten kostede 38,36 kr. hvorfor jeg FØR fragt er under grænsen på 80 kr.
Hvis Post DK forholder sig anderledes til reglerne bryder de loven.
Man skal betale dansk moms hvis man køber for MERE end 80 kr. før fragt. Mit refraktometer kostede 74 kr. fragten kostede 38,36 kr. hvorfor jeg FØR fragt er under grænsen på 80 kr.
Hvis Post DK forholder sig anderledes til reglerne bryder de loven.
o_O
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Jeg har ellers altid hørt at de 80 kr er inkl fragt - nogen der kan be eller afkræfte dette?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Jeg har tjekket det flere gange, og er også helt sikker på at de 80,- er UDEN forsendelsespris.
Post.dk's hjemmeside driller, så jeg kan ikke lige finde linket, desværre
Post.dk's hjemmeside driller, så jeg kan ikke lige finde linket, desværre