Kan man udsulte bobbelalger? (med sidespring om lilla alge)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Kan man udsulte bobbelalger? (med sidespring om lilla alge)

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg har en lidt sjov situation.
Jeg har siden opstart haft en del bobbelalger, der har spredt sig lidt for hurtigt til min smag. Den manuelle bekæmpelse har været uden held, og har kun virket til at sprede algerne. Jeg har heller ikke, endnu, fået fingre i en emerald crab til at hjælpe med bekæmpelsen.
Men inden for den sidste uge ser det minsandten ud til at boblerne er begyndt at trække sig tilbage helt af sig selv.
Så vidt jeg kan regne ud, kan der være to grunde til dette. Enten hat de snegle jeg har kommet i baljen smag for bobbelalger, hvilket skulle være første gang jeg har hørt om snegle der havde dét, eller også er det simpelthen på grund af manglende næring i vandet, at algerne dør. Jeg har, efter min bedste overbevisning, meget lidt (for lidt) næring i vandet lige pt, og korallerne ser også ud til at de får lige i underkanten at leve af. Jeg har kun en enkelt fisk i lige nu, som godt nok bliver fodret pænt hver dag, men alle målinger tyder på at næringen i vandet er minimal. På samme tid har jeg stadig lidt alger på stenene, som dog har skiftet karakter fra de kendte grønne alger fra opstarten, til nogle mere buskede lilla sataner, som jeg har døjet med i lang tid. Kan det tænkes at de kæmper med bobbelalgerne om den smule næring der måtte være?

Nå, men mine spørgsmål er så, om der er andre der har oplevet at bobbelalger døde ud ved lave næringsværdier, og om jeg så skal forvente at de kommer stærkt igen når fiskebestanden bliver øget, og næringen dermed (formegentlig) også stiger?
Senest rettet af jonas _sandager lør 3. jan 2015 21:04, rettet i alt 1 gang.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Kan man udsulte bobbelalger?

Indlæg af Bokelund »

Hej Jonas,

mit akvarie har kørt i 8 måneder cirka og jeg har haft bobbel alger siden starten. Dem fik jeg fra den forrige ejer af stenen. Hos mig har de ikke bredt sig særlig meget, jeg har ligesom dig fjernet dem manuelt og ellers haft gode vand værdier. Måske endda haft lidt for lidt næring i vandet, hvilket jeg heller ikke tror algerne synes godt om :)
Dog er der mange, folk der kører med sump og refugium, der ikke har en eneste bobbelalge i DT men masser i sumpen, og det samme vand strømmer igennem DT og sump. Om det så har noget med cirkulationen eller CUC ved jeg ikke. Men tror ikke du skal være bekymret :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Det du skriver jonas@buskede lilla sataner,lyder som dinoflagellater :biggrin: der mange slags dinoflagellater nogle af dem mangler noe som fotosyntetiske egenskaber og er fuldt ud rovdyr nogle er helt fotosyntetiske..De her "alger" har helt sit eget rige og har taksonomisk ligehed status som med dyre og plante rige

Ingen fotosyntetiske organismer lever udelukkende af lys,de skal have en kulkilde(opløst CO2 A.K.A kh)de skal bruge en nitrogen kilde,i dit system er det primært noget som urin,nedbrudt organisk matriale og en fosfat kilde(igen Urin og nebrudt organisk materiale)."Alger" er rigtig godt designet til at få fat på de her nærende partikler.

.....faktisk selvom du udsulter hele baljen vil de her dinoflagellater stadig stå tilbage

Den eneste rigtige kur(efter min mening) er og det tar tid og er en god måde at eksportere næringen på,du må fodre baljen uden tilstrœkkelig foder og dyrene dør,konsekvent må du sætte op et system der kan hamle op med overskydene foder og der kan involvere et par metoder her :W ,du kan også køre BB og fjerne organisk debris og detritus daglig med en hævert.
held og lykke med baljen den får mig helt lyst til at gøre noget ved min egen :biggrin:
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af thni »

Ellers kan du prøve med krappe bekæmpelse :) så en youtube video med en krappe der elskede og klaske dem, men kan nu ikke huske navnet :) endte også selv med manuel fjernelse der virkede. Det er et spørgsmål om at få suget alt op med det samme! For ligeså snart der er hul, spredes den i hundrede vis, og det er derfor vigtigt at suge samtidig med at der prikkes på dem :) se evt mrsaltwatertanks bubblealgea removeal :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

jonas _sandager skrev:Jeg har en lidt sjov situation.
Jeg har siden opstart haft en del bobbelalger, der har spredt sig lidt for hurtigt til min smag. Den manuelle bekæmpelse har været uden held, og har kun virket til at sprede algerne. Jeg har heller ikke, endnu, fået fingre i en emerald crab til at hjælpe med bekæmpelsen.
Men inden for den sidste uge ser det minsandten ud til at boblerne er begyndt at trække sig tilbage helt af sig selv.
Så vidt jeg kan regne ud, kan der være to grunde til dette. Enten hat de snegle jeg har kommet i baljen smag for bobbelalger, hvilket skulle være første gang jeg har hørt om snegle der havde dét, eller også er det simpelthen på grund af manglende næring i vandet, at algerne dør. Jeg har, efter min bedste overbevisning, meget lidt (for lidt) næring i vandet lige pt, og korallerne ser også ud til at de får lige i underkanten at leve af. Jeg har kun en enkelt fisk i lige nu, som godt nok bliver fodret pænt hver dag, men alle målinger tyder på at næringen i vandet er minimal. På samme tid har jeg stadig lidt alger på stenene, som dog har skiftet karakter fra de kendte grønne alger fra opstarten, til nogle mere buskede lilla sataner, som jeg har døjet med i lang tid. Kan det tænkes at de kæmper med bobbelalgerne om den smule næring der måtte være?

Nå, men mine spørgsmål er så, om der er andre der har oplevet at bobbelalger døde ud ved lave næringsværdier, og om jeg så skal forvente at de kommer stærkt igen når fiskebestanden bliver øget, og næringen dermed (formegentlig) også stiger?
Der er en del fisk der spiser dem. Hvis jeg napper en sten med bobbelager fra sumpen, og ligger den i frag eller DT hvor der går en kaninfisk "Siganus doliatus", så er de væk på et par timer. De spiser i øvrigt også caulerpa.
Mine Acanthurus coeruleus spiser dem også i mindre grad.
Så de behøver ikke være et problem.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Valona behøver ikke at komme pga for meget næring... Mener de er i familie med Cyano.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

prøv lav en søgning på valonia der masser af forslag til bekæmpelse
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Tak for svarene :)
thni skrev:Ellers kan du prøve med krappe bekæmpelse :) så en youtube video med en krappe der elskede og klaske dem, men kan nu ikke huske navnet :) endte også selv med manuel fjernelse der virkede. Det er et spørgsmål om at få suget alt op med det samme! For ligeså snart der er hul, spredes den i hundrede vis, og det er derfor vigtigt at suge samtidig med at der prikkes på dem :) se evt mrsaltwatertanks bubblealgea removeal :)
De krabber du skriver om, er netop de mithrax, eller "emerald" krabber, jeg også selv skriver om i min første besked. De skulle få dem hjem hos Family Pet om et par uger, så jeg regner med at købe en eller to under alle omstændigheder. Det er dog slet ikke sikkert at de rører bobbelalgerne. Den manuelle bekæmpelse er jeg også helt med på. Er gået frem efter MRsaltwatertanks fremgangsmåde, men stadig ikke uden at de er kommet igen et andet sted.
PederP skrev:Der er en del fisk der spiser dem. Hvis jeg napper en sten med bobbelager fra sumpen, og ligger den i frag eller DT hvor der går en kaninfisk "Siganus doliatus", så er de væk på et par timer. De spiser i øvrigt også caulerpa.
Mine Acanthurus coeruleus spiser dem også i mindre grad.
Så de behøver ikke være et problem.
Mit akvarie er kun på 108 liter, så en kirug på den størrelse er nok desværre ikke den bedste løsning i dette tilfælde ;) Jeg må indrømme at jeg i et kort øjeblik har overvejet at finde en meget lille foxface og smide i, for at komme problemet til livs, men da den jo bliver alt for stor, syntes jeg ikke det er den rigtige løsning, og det bliver altså aller sidste udvej.
Da algerne jo tilsyneladende er på tilbagetog pr eget initiativ, er jo nu også mest interesseret i at finnde ud af hvad dette skyldes, og er ikke direkte på jagt efter en "kur" i denne tråd. Det er der, så vidt jeg husker, rigeligt med på forum allerede :)
trine... skrev:Valona behøver ikke at komme pga for meget næring... Mener de er i familie med Cyano.
Nej, jeg kan ved lidt nærmere læsning se, at det er overordentlig svært at komme dem til livs ad den vej, og de nærmest kan leve i rent vand. Så det er nok ikke derfor de forsvinder her. Mit næste bud er snegle der spiser dem, hvilket jeg dog ikke har set og heller ikke har hørt om før.
ole kekkonen skrev:Det du skriver jonas@buskede lilla sataner,lyder som dinoflagellater :biggrin: der mange slags dinoflagellater nogle af dem mangler noe som fotosyntetiske egenskaber og er fuldt ud rovdyr nogle er helt fotosyntetiske..De her "alger" har helt sit eget rige og har taksonomisk ligehed status som med dyre og plante rige

Ingen fotosyntetiske organismer lever udelukkende af lys,de skal have en kulkilde(opløst CO2 A.K.A kh)de skal bruge en nitrogen kilde,i dit system er det primært noget som urin,nedbrudt organisk matriale og en fosfat kilde(igen Urin og nebrudt organisk materiale)."Alger" er rigtig godt designet til at få fat på de her nærende partikler.

.....faktisk selvom du udsulter hele baljen vil de her dinoflagellater stadig stå tilbage

Den eneste rigtige kur(efter min mening) er og det tar tid og er en god måde at eksportere næringen på,du må fodre baljen uden tilstrœkkelig foder og dyrene dør,konsekvent må du sætte op et system der kan hamle op med overskydene foder og der kan involvere et par metoder her :W ,du kan også køre BB og fjerne organisk debris og detritus daglig med en hævert.
held og lykke med baljen den får mig helt lyst til at gøre noget ved min egen :biggrin:
Jeg er glad hvis min lille balje kan inspirere lidt :) Og da specielt hvis den hjælper med at få startet endnu et spændende akvarie fra din side :beer:
Jeg mener at du faktisk har kommet med ID på algen en gang for noget tid siden. Phaeophyta, mener jeg at dit bud var. Og altså ikke dinoflagellater. Om det faktisk er en phaeophyta skal jeg ikke kunne garantere, men jeg kan love at den er sejlivet, og at der ikke er virker til at være noget der spiser den, af hvad jeg har kommet i akvariet. Men det hører vist en separat tråd til ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

ups ja nu husker jeg dem det var en fejl jeg er bleven klogere siden da.mit gæt er cyanobakterier der vokser pga ophobet næring
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ok. Her er et opdateret billede :)
BilledeDSC_1232 by jonas_sandager, on Flickr
Det er ret tydeligt at der er hår i algen. Den er både grøn og lilla, og så er den, som sagt, pænt svær at komme af med. Når jeg tænker over det, er der noget der siger mig, at den i en periode har været trængt til side af almindelig GHA, pga forhøjet næring i vandsøjlen. Det kunne jo egentlig passe meget godt med en form for cyano?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Re: Kan man udsulte bobbelalger? (med sidespring om lilla al

Indlæg af ole kekkonen »

det er et mix af dinoflagellater,diatomeer og lidt cyano.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

lyngbya majuscula
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

ikke mærkelig intet går på dem
"WARNING! Material of this species from other countries has been shown to contain several biologically highly active molecules and should be treated as a possible carcinogenic risk: minimise contact with the skin."
http://www.algaebase.org/search/species ... s_id=23789" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Tillad mig at sige 'røv'. RØV!
Jeg har postet i peders algetråd for at få underbygget id. Håber virkelig ikke at det er lyngbya. Men hvis det er, må kampen jo tages op :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

det må under et mikroskop de her cyano gror i en lang streng med et gelatin lag omkring cellen,prøv at google billeder
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hmm. Ja, der er jo en vis lighed :/
Billede

Spørgsmålet er jo så hvad angrebsvinklen er uden en 100% sikker ID.
Vil selvfølgelig helst bekæmpe uden brug af kemi, men jeg syntes ikke at jeg har fundet nogen der har held med udryddelse uden kemisk krigsførsel. What to do?!?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg synes algerne ser ud til at have en fast trådet struktur? I bekræftende fald kan cyano og dinoflagellater udelukkes.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

hvis det siger "snap" når der i hives i det kan det røde være gelidium,de grønlige trådalger kan være derbesia,har de fjerlignende tråde kan det være bryopsis men.....jeg vil nu stadig mene det er lyngbya men er ikke sikker.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

nbd skrev:Jeg synes algerne ser ud til at have en fast trådet struktur? I bekræftende fald kan cyano og dinoflagellater udelukkes.
Det er helt rigtig en "trådet" alge. Og jeg er helt sikker på at det ikke kan være ren cyano eller dinoflagellat. Dog kunne det være en blannding af trådalger og en af de to, hvilket jo også kunne forklare dens to farver.
Lyngbya er, som Ole skriver, også en trådet version af cyano, så den kunne det desværre også sagtens være :/

Algen er nogenlunde nem at trække af stenene og går ligeledes ganske nemt fra hinanden, når man hiver i den. Altså uden nogen form for snap-lyd.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

derbesia kunne jo forklare dine bobbelalger,udifra hvad jeg kan se har de sådan et stadie,farvene kan jo skyldes andre mikroalger og bakterier.
kan du forstørre det enda mere op?
http://www.advancedaquarist.com/2002/12/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ole, jeg er nogenlunde sikker på at bobbelalgerne er valonia. Jeg har haft dem i små mængder temmelig længe, og har som sagt også tyndet manuelt ud i dem. Så vidt jeg kan se er boblerne på derbesia langt mindre end de er på valonia, så på den konto tror jeg at vi kan udelukke derbesia.
At farven skulle skyldes en eller anden form for bakterie eller alge, kan jeg bestemt ikke udelukke. Jeg prøver at komme endnu tættere på med kameraet i aften, men kan nok desværre ikke gøre det meget bedre end 1:1 forstørrelse, da jeg ikke har noget mikroskop :/

Hvis der er nogen der har indslag til bekæmpelse af denne alge, hører jeg meget gerne om det. Indtil videre er den ikke til direkte gene for koraller, men med den nuværende vækst, tror jeg ikke det kan forventes at holde ved. På et andet forum er jeg blevet rådet til at gå i krig med brintoverilte, hvilket jeg naturligvis gerne vil uden om. Spørgsmålet er om der er andre veje (hvis det er lyngbya), og om det overhovedet er effektivt, når det kommer til stykket?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

sustainability!

Indlæg af ole kekkonen »

rimelig risikabelt vil jeg mene men hvorfor ikke bare hive det ud,du skriver det kommer let af.har aldrig selv brugt antibiotika heller mod cyano da det ikke fixer det grundlæggende problem og kan have negativ effekt på biologien.
min erfaring med lyngbya var at jeg havde dem i mit søgræs akvarie jeg vil mene løsningen kan være at stimulere trådalger.det er selvfølgelig ikke den letteste løsning
http://de.wikipedia.org/wiki/Lyngbya_majuscula" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ja, sådan har jeg det også. Det er vist en ret almindelig løsning i staterne, men jeg syntes nu at det lyder som en ret bøvlet og risikabel vej at gå. Måske er det bare mig...
Men jo, nu du siger det, så er det jo bare at komme i gang med at suge skidtet ud. Spørgsmålet er jo bare om det kommer helt ud, eller om jeg bare ender med at knække hårene, for at lade bunden sidde. Under alle omstændigheder, kan det jo nok ikke rigtigt skade at forsøge ;)

Tak for hjælpen indtil nu :GO
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

no problem,du kunne jo sende mig en tot så kan vi afgøre hvad det er,jeg har et stereoskop stående.
greifswaldweg 18
48147 münster
p.s
lyngbya lever også i ferskvand så det er ikke utænkelig det kan komme ind den vejen.
eventuelt kan du bruge destilleret vand i en periode
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Nå. Algen viste sig faktisk at være virkelig genstridig at skrabe af stenene, når det kom til stykket, så manuel fjernelse er kommet til genovervejelse, og der er startet en 3 dages mørklægning, for at se om de kan li' det, de sataner...

ps. Ole, tror du at algen kan nå frem i genkendelig stand, på denne tid af året? For så sender jeg dig gerne en tot til nærmere id :)
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Hej Jonas,

Kan det tænkes akvariet bare skal have lidt tid inden det har modnet ordentligt? Jeg ville absolut ikke kaste mig ud i brintoverilte eller andet tilsætning endnu.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hej Kenneth.
Ja, det kan det for så vidt sagtens. Og jeg er da absolut heller ikke selv fan af at skulle gå den vej - deraf den anden retning i fremgangsmåden.
Egentlig, før jeg startede denne tråd, var det netop min antagelse, at det ville gå i sig selv igen. Snakken om at det kunne være lyngbya eller andre nederdrægtigheder, har så fået mig lidt på krigsstien.
At algen er fulgt med fra det gamle, og har taget godt fat efter de grønne alger har trukket sig tilbage, gør dog også at jeg gerne vil af med algen i en fart, så den ikke for ALT for godt fast.
Men du har helt ret. Som jeg skrev i en anden tråd, er min fremgangsmåde at forsøge at fjerne den manuelt (nu erstattet af en mørklægning), ændre mit meget blå lys til en mindre algevenlig farve, øge fodringen for at give grobund til mere velkendte algetyper, og dermed også øge bestanden af herbivorer, så de kan tage sig af de alger det måtte få som følge :)
Opdatering skal følge :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

jonas _sandager skrev: ps. Ole, tror du at algen kan nå frem i genkendelig stand, på denne tid af året? For så sender jeg dig gerne en tot til nærmere id :)
bare det ikke tørrer ud går det nok og husk at få en stamme ifra den kultur vi ikke ved hvad er :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det er vist ved at være tid til en lille update.
Jeg mørklagde som sagt akvariet i 3 dage, hvilket virkede til at tage momentum fra algerne, og væksten blev sat i bund derfra.
Siden da har jeg fodret pænt hver dag, i et forsøg på at give lidt mere næring til vandet. Det er endnu ikke lykkedes mig at få målbar NO3, men til gengæld har de grønne trådalger overtaget fra de lilla, der nu nærmest er væk. I går begyndte min blenny at nappe lystigt til algetotterne og de ser i øvrigt også ud til at være aftaget i vækst.
Lyset blev, lidt imod hvad man ellers ser på forum for tiden, sat lidt op, idet jeg tilføjede 3 hvide 10 watt dioder. Dette havde været planen fra start, og ser ud til at give et langt mere hensigtmæssigt spektrum.
Nu ser jeg det lige lidt an. Hvis min prognose holder stik, og de grønne alger forsvinder lige så stille, burde jeg jo kunne begynde at måle NO3 inden længe, og holder de ved, så må jeg få lavet min ATS færdig, og se om jeg kan få algerne til at vokse på den i stedet :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Du må hente en mitrax her hvis du kommer til øen eller kender nogle der gør, jeg er dog usikker på og de er helt reef safe når de har taget algerne vil de/den jeg har finde andet foder evt med mere kød på.
Så jeg tænker udsultning er nok en bedre løsning.
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"