Reefer - opstart igen...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2011

Reefer - opstart igen...

Indlæg af Crubbe »

Efter at have været uden saltvand i blodet de sidste 2-3 år er det ved at være tid igen.

Synes de er super fede de nye reefer akvarier fra Red Sea. Tror jeg skal forsøge mig med saltvand igen når de udkommer i februar. Er specielt lun på 350 på 120cm L 53cm H og 50cm B.

Man skal selv stå for at købe skimmer, cirkulationspumper, hævepumpe og lys.
Min umiddelbare plan er at købe følgende:

Reefer 350 liters akvarie 120cm L 53 H og 50 B.

Tilbehør:

Skummer: Mini bubble king 160 VS12 - nogle bedre forslag?

Dragon Mini 5000 - Kan jeg klare mig med en mindre Dragon?

VorTech MP40wES Pump - Nogle af jer der kender til den? Kan en enkelt af den slags virkelig skabe nok cirkulation til hele akvariet?

Lys?? Jeg har forsøgt at finde en passende LED lampe. Synes godt nok det er svært at finde. Nogle gode bud hvis jeg skal kunne holde både LPS og SPS og som samtidigt passer til målene på akvariet? (Gerne hvid hvis muligt)

Håber I vil hjælpe mig igang igen - der er sket meget siden sidst på alle fronter og har samtidigt ikke meget erfaring inden for faget. :beer:
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Reefer - opstart igen...

Indlæg af Nicklossi »

Skummer skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke lige kender den du skriver om.

Returpumpe behøver ikke give 5000 liter, 3000 kan sagtens gøre det.

Jeg havde ikke valgt en mp40 cirkulationspumpe, men derimod en maxspect gyre eller et par Jebao rw-15, det er begge nogle rigtig fede pumper, til en god pris :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er slet ingen grund til at bruge så mange penge på en returpumpe, som en Red dragon koster. De der Jebao DC pumper klarer det fint.
En 3000 liters vil klare det helt fint
http://www.fish-street.com/jebao_dc_wat ... k_delivery" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg ville aldrig bruge så mange penge på en skummer som sådan en BK koster. Du kan få en der kan mindst lige så meget til den halve pris.
http://shop.koralfarmen.dk/?product=sc-1455-intern" onclick="window.open(this.href);return false;.
Med hensyn til lys, så er der virkeligt mange muligheder, og det kan blive mega dyrt. vi er dog mange som er tilfredse med Maxspekt lamperne, og i dit tilfælde vil 2x120w eller 1x300w lamper passe perfekt hen over akvariet.
Prismæssigt er det stort set samme pris. Men vælger du Maxspekt, så gør dig selv den tjeneste at få de nye linser med fra af. De koster godt nok ekstra, men er det værd
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Crubbe »

Tusind tak for jeres svar....

Er Jebao DC også støjsvage? For det er jo en noget anden pris :-)

Hvis skummeren kan det samme vil jeg helt sikkert vælge deltec i stedet.

Mht til lyset er det så sådan en her jeg skal have fat: Maxspect Razor 300w R420R LED??
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Argh Carsten

Vil gi dig ret i det med returpumpen, til dels

MEN red dragon og bubbleking mine er altså alle andre overlegne , i byggekvalitet osv

Dyrt. JA
KRAM. JA

men der findes helt klart masser af alternativer som klarer opgaven fint, til færre penge

Enig :)

Jebao DC pumper er VIRKEÆIG støjsvage
Og deres rw pumper ligeledes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Rigtigt at de er i en klasse for sig, men det er jo fuldstændigt ligegyldigt om plasten er 5 mm tyk eller 2mm, der er jo ikke noget tryk på, og når den står i sumpen eller skabet, så er der alligevel ingen der ser den.
Og opstarten er meget dyr, så der er ingen grund til at den dyrere end nødvendigt.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

BK og RD er bare MEGET bedre end andet. Punktum. Godt nok også dyrt men kram der vil noget. Jeg har haft både ATB og andre skummere og prøvet adskillige retur pumper. Ingen der kommer bare lidt nært royal exclusiv. Skummeren kører og kører uden rengøring i modsætning til andre, luft indtaget er meget større, og dermed stopper det ikke. Se en rotor til en pumpe så forstår man, de er ca 3 gange så store som i andre pumper med samme styrke. Køber man royal exclusiv vil man ikke have andet :K
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Jeg er også glad for min rd pumpe og bk skummer.
Men det er klart at går man efter noget der virker fint til fornuftig pris, så er det nok ikke lige Royal Exclusive man bør vælge.

Kan man godt lide kram og vil bruge det det koster, så er det bare sagen :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Crubbe skrev: Mht til lyset er det så sådan en her jeg skal have fat: Maxspect Razor 300w R420R LED??
300W LED over 318 liter er måske lige i overkanten. Det er lidt det der er problemet med et akvarie der er 120 cm. langt, man skal i mange tilfælde op på 2 lamper.

Jeg er rigtig godt tilfreds med mit 300 liters som måler 100x60x50 cm. (l x d x h). Her kan jeg nøjes med én Maxspect 160W.

Hvis jeg var dig, ville jeg snakke med så mange forhandlere som muligt og høre hvad du har af muligheder for at få lavet et speciallavet akvarie :)

Ellers er de her lamper måske noget for dig, prisen kan man i hvert fald ikke klage over:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=71528" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Jeg har et akvarie på 120x60x60, og jeg er ret sikker på, at jeg skal have en Evergrow IT2080 lampe, når jeg får lidt penge til en ny lampe :-)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

8800kr virker lidt meget når der ik er lys, top, eller andet med og hvad er grunden til de 600kr extra for Hvidt skab. Og mål virker lidt mærkelige og det er forbi det"350" kun er 328 liter med sump men hvor stor er den?
Men ok det ser da fedt nok ud.
Billede
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

En dragon mini 5000 er alt for kraftig. Købt en mini 2500 eller max 3500 hvis du vil lave et bypass på den til at drive noget andet.

Hvis du har råd til en Bubbleking skummer så køb den. Uanset hvad folk skriver så er kvaliteten langt bedre. Og efter 2 år ser den ud og skummer som om den var ny. Det gør de billigere skummere ikke. Pumperne på billigere skummere bliver sløve med tiden.
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Crubbe »

Vil en Evergrow IT2080 lampe (Måler vist kun 92 cm) kunne gøre det på 120 cm langt akvarie? Har indset at lyset bliver min største udfordring. Så byd endelig ind med gode forslag?

Har fået nogle rigtig gode svar på skummer og pumpe. Skal blot vurdere om jeg vil bruge det ekstra på Rd returpumpe og BK skummer eller jeg skal gå efter billigere alternativer hvor der er kommet gode bud.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Kasper j. »

Jeg ville tage en BK skummer og en tunze som retur. Tunze Silence Electronic modellen.
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Crubbe »

Har indset at lyset bliver min største udfordring. Så byd endelig ind med gode forslag?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Kasper j. »

Men hvorfor lukkede du ned sidst ? Flytning eller for meget vedligeholdelse ?
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Jeg er kommet frem til, at evergrow It2080 sagtens kan dække til mit behov. I aller værste fald, kan man ikke holde lyskrævende sps helt ude i kanterne. Alternativt kan man pille linserne i de yderste dioder af.

Hvis du vil have noget der passer helt perfekt over, skal du gå efter to styk maxspect razor 120w :)
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Crubbe »

Jeg stoppede sidst pga mange ting. For meget arbejde på huset, en fremtidig flytning og et system jeg ikke var helt tilfreds med (Meget vedligeholdelse), gjorde jeg ikke havde tid til at hygge mig ordentligt med det. Nu er jeg flyttet i lejlighed igen, hvor jeg på ingen måde skal vedligeholde hus/lejlighed, så nu vil jeg prøve lykken igen :y

Kan være at jeg skal gå efter 2 maxspect 120w. Hænger de fra loftet eller?
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Crubbe »

Maxspect 120W - skal det være 10 eller 15.000 K?
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Crubbe »

Er der andet udstyr som I tænker jeg får brug for? Er det vigtig jeg får en kalkreaktor/dosseringsmaskine? Er en køler nødvendig? Andre ting jeg ikke har tænkt på udover varmlegeme, forskellige ting til måling af værdier m.v.?

Som det ser du indtil nu tror jeg det bliver følgende setup:

Red Sea Reefer 350 (120 * 53 * 50)
Skummer: Mini bubble king 160 VS12
Returpumpe: Tunze Silence Electronic 3000l/t eller Jebao DC 3000 l/t
Lys: 2 * 120 w Maxspect Razor LED
Cirkulation: 1 Maxspect riptide gyro 50W eller 35 W når den udkommer
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Maxspect kan både hænge fra loftet, men kan også stå på fødder på kanten af glasset af akvariet.
Jeg ville klart vælge 16.000k, for så kan du altid skrue ned for det blå lys, men du kan ikke skrue op for det på samme måde på 10.000k.

Kalkreaktor og dosering er vel egentlig kun en nødvendighed, hvis du påtænker koraller, der har behov for meget stabile værdier, som ikke kan opnås kun med normalt vandskift :-)

Jeg ville helt klart investere i en osmolator, den er guld værd!
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Crubbe »

Kan Maxspect razor også stå på fødder på kanten hvis der er tale om 3 i forlængelse af hinanden?

Der er heldigvis ozmolator indbygget i Red Sea Reefer
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Det kan de godt, er bare ikke sikker på, om man selv skal fremskaffe stangen der går igennem dem, eller hvordan det lige fungerer.
Men hvorfor tre?

Det er rigtigt ja :-)
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Kasper j. »

Crubbe skrev:Er der andet udstyr som I tænker jeg får brug for? Er det vigtig jeg får en kalkreaktor/dosseringsmaskine? Er en køler nødvendig? Andre ting jeg ikke har tænkt på udover varmlegeme, forskellige ting til måling af værdier m.v.?

Som det ser du indtil nu tror jeg det bliver følgende setup:

Red Sea Reefer 350 (120 * 53 * 50)
Skummer: Mini bubble king 160 VS12
Returpumpe: Tunze Silence Electronic 3000l/t eller Jebao DC 3000 l/t
Lys: 2 * 120 w Maxspect Razor LED
Cirkulation: 1 Maxspect riptide gyro 50W eller 35 W når den udkommer

Jeg synes at det er vigtigt at du laver et set up med så lidt vedligeholdelse som muligt. Hvis du har pengene så køb følgende:

Et akvarium på specialmål fra decocean med porsastel og pulverlarkeret plader påsat. Og sump.

Dosseringsmaskine med 4- 5 kanaler. Grotech, GHL eller Pacific Sun. Dosser kun KH og Ca til at starte med. Og så kan du benytte Sangokai nutri complite og Sangokai Shoko Nitribactor, det er lige som VSV bare meget mere effektivt.

BK skummer.

BK eller tunze returpumpe.

Cirkulation Max spect eller tunze.

Lys: Max Spect, Pacific Sun eller GHL.

Osmolator.

Jeg synes ikke at du skal bruge tid på ting som ozon.
larsappel
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
12
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: København NV

Indlæg af larsappel »

Nicklossi skrev:Det kan de godt, er bare ikke sikker på, om man selv skal fremskaffe stangen der går igennem dem, eller hvordan det lige fungerer.
Men hvorfor tre?

Det er rigtigt ja :-)
Stang/rør kan købes i bla. Bauhaus. Har selv købt 6mm massive rustfri stålrør og hule alurør til at holde mine Maxspect lamper.
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.
Crubbe
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af Crubbe »

Vil det være for voldsomt med en enkelt af denne:

http://saltvandsbutikken.dk/maxspect-ra ... -1312.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"