Til dem der ønsker at køre Jod på doseringsmaskine.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Til dem der ønsker at køre Jod på doseringsmaskine.
Nå folkens.
har den sidst uges tid arbejdet på at få min doseringsmaskine til også at tilføre Jod, da jeg i perioder arbejder alt for meget.
Problemstilling.
1. undgå luft kommer i kontakt med jod før det ender i akvariet.
2. undgå lys når det står i slanger på vej til akvariet.
Løsningen er så blevet denne her.
2 x luft envejs ventiler som vi kender fra ferskvand.
X meter af sort slange
hvordan har jeg bygget det.
først har jeg lavet 2 huldre i toppen af proppen til jod flasken 1 huld til at sætte envejsventilen i så den kan suge luft og undgå undertryk i når du suger jod til akvariet, det andet huld til at suge fra.
i enden af den slange der er i akvariet der er den sidste envejsventil sat så den ikke kan suge luft tilbage i systemet oppe fra udløbsslangen. på denne måde har jeg fået lavet et helt lukket system som kun tilføre den mængde luft i jod flasken som jeg tilføre mit system.
Her er også lidt billeder, der viser hvordan det er bygget, der er brugt grøn slange stump på billede da jeg ikke vil klippe i den sort for at lave billeder.
Doseringsmaskinen skal så side på den grønne slange mellem flasken og den sidst envejsventil. Håber dem der bruger jod kan bruge det til noget, om det påvirker joden ved jeg først en gang i det ny år hvor jeg får en vandprøve af sted og kan samling med .
har den sidst uges tid arbejdet på at få min doseringsmaskine til også at tilføre Jod, da jeg i perioder arbejder alt for meget.
Problemstilling.
1. undgå luft kommer i kontakt med jod før det ender i akvariet.
2. undgå lys når det står i slanger på vej til akvariet.
Løsningen er så blevet denne her.
2 x luft envejs ventiler som vi kender fra ferskvand.
X meter af sort slange
hvordan har jeg bygget det.
først har jeg lavet 2 huldre i toppen af proppen til jod flasken 1 huld til at sætte envejsventilen i så den kan suge luft og undgå undertryk i når du suger jod til akvariet, det andet huld til at suge fra.
i enden af den slange der er i akvariet der er den sidste envejsventil sat så den ikke kan suge luft tilbage i systemet oppe fra udløbsslangen. på denne måde har jeg fået lavet et helt lukket system som kun tilføre den mængde luft i jod flasken som jeg tilføre mit system.
Her er også lidt billeder, der viser hvordan det er bygget, der er brugt grøn slange stump på billede da jeg ikke vil klippe i den sort for at lave billeder.
Doseringsmaskinen skal så side på den grønne slange mellem flasken og den sidst envejsventil. Håber dem der bruger jod kan bruge det til noget, om det påvirker joden ved jeg først en gang i det ny år hvor jeg får en vandprøve af sted og kan samling med .
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Re: Til dem der ønsker at køre Jod på doseringsmaskine.
Hvorfor 2 ventiler
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Grunden til to er ud fra jeg ikke ønsker at den jod der er i flasken eller i slangen har kontakt med luften.
så når den har vært igennem doseringsmaskinen og køre det sidst stykke vej op i akvariet så står der jo noget tilbage i slangen, hvis ikke der er en ventil til alle sidst vil den jod der står i slangen have kontakt med luften men med en ventil som denne så er der lukket og ingen luft kan komme ind til den jod i slangen giver det mening?
så når den har vært igennem doseringsmaskinen og køre det sidst stykke vej op i akvariet så står der jo noget tilbage i slangen, hvis ikke der er en ventil til alle sidst vil den jod der står i slangen have kontakt med luften men med en ventil som denne så er der lukket og ingen luft kan komme ind til den jod i slangen giver det mening?
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Yep
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
og den ventil i jod flasken er der for at ud line trykket i flasken så suger du 10 ml ud så kan flasken suge 10 ml luft.
kontra at du hele tiden åbner og lukker flasken
kontra at du hele tiden åbner og lukker flasken
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
giver mening
Har købt har købt en grotech og skal have montert den her i julen og får den lavet så det er halv liter flasker jeg fylder det i så er den vel bare samme måde jeg skal gøre det på bare det kun er ca,kh og sporstoffer og undskyld jeg kapper din tråd
Har købt har købt en grotech og skal have montert den her i julen og får den lavet så det er halv liter flasker jeg fylder det i så er den vel bare samme måde jeg skal gøre det på bare det kun er ca,kh og sporstoffer og undskyld jeg kapper din tråd
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Helt i orden.
Med hensyn til CA,Kh og Mg så skal du ikke være bange for luft så der kan du bare lavet lille lufthuld og så er det plog and play der fra ikke noget at tage hensyn til der.
det eneste produkt jeg keder der er mega drilsk det er jod. så er kun hvis du skal bruge jod at denne løsning her " i min optik " er måden at løse det på.
Med hensyn til CA,Kh og Mg så skal du ikke være bange for luft så der kan du bare lavet lille lufthuld og så er det plog and play der fra ikke noget at tage hensyn til der.
det eneste produkt jeg keder der er mega drilsk det er jod. så er kun hvis du skal bruge jod at denne løsning her " i min optik " er måden at løse det på.
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Ah oki så ingen ventil der
Fedt akvarie du har
Fedt akvarie du har
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det grønne slange, burde det ikke også have været udskiftet med noget sort? Lys trænger da også gennem grøn plast.
Den ventil som sidder i låget på flasken, slipper en mængde luft ind, men så er joden da også i kontakt med luften.
Den ventil som sidder i låget på flasken, slipper en mængde luft ind, men så er joden da også i kontakt med luften.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
nej bare slange og et lille huld i de flasker så der ikke kommer undertryk i dem.
og tak skal du have
efter den 26 så er der lidt flere lækker ting i tanken.
og tak skal du have
efter den 26 så er der lidt flere lækker ting i tanken.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
HeheCarsten skrev:Det grønne slange, burde det ikke også have været udskiftet med noget sort? Lys trænger da også gennem grøn plast.

du har ret i at den ventil slipper luft ind men kun den mængde du tager ud af flasken.
hvis nu vi forstiller os at flasken er på 250 ml. og jeg har brugt de 200 ml så er der vil Ca. plads til 300 ml luft som vil blive skiftet ud med ny luft dagligt når jeg åbner flasken for at kunne får den 1 ml jeg skal bruge, men ved at gøre det på denne måde så kommer der " kun " 1 ml frisk luft ind per gang jeg skal bruge og joden kan kun optage det der er i den 1 ml luft og ikke af de 300 ml ( hvilket vil betyde at joden vil kunne holde længer)
giver det mening ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Vi er såment ikke uenige om det.minedykker skrev:HeheCarsten skrev:Det grønne slange, burde det ikke også have været udskiftet med noget sort? Lys trænger da også gennem grøn plast.
Den ventil som sidder i låget på flasken, slipper en mængde luft ind, men så er joden da også i kontakt med luften.som skrevet længer oppe så er den grøn slange på billede bare for at vise hvordan det er gjort da jeg ikke ville klippe i den sort for at kunne tage billeder.
du har ret i at den ventil slipper luft ind men kun den mængde du tager ud af flasken.
hvis nu vi forstiller os at flasken er på 250 ml. og jeg har brugt de 200 ml så er der vil Ca. plads til 300 ml luft som vil blive skiftet ud med ny luft dagligt når jeg åbner flasken for at kunne får den 1 ml jeg skal bruge, men ved at gøre det på denne måde så kommer der " kun " 1 ml frisk luft ind per gang jeg skal bruge og joden kan kun optage det der er i den 1 ml luft og ikke af de 300 ml ( hvilket vil betyde at joden vil kunne holde længer)
giver det mening ?
Men det som jeg tænker på er om det er så nødvendigt.
Nok er jod en flygtig ting, men hvor flygtig??
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Ja det er jo så spørgsmål hvor flygtigt det er, men hvis man skal tro på de ting der har vært oppe og vend her inde og på RC så kan man mindske det men det er teori også derfor jeg er spændt på hvad målingen siger i det ny år for er eneste måde at finde ud af det på for mig.
men er der nogen der ved det konkret så byd ind ;O)
men er der nogen der ved det konkret så byd ind ;O)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
der delte meninger om det
dog fodrer man baljen godt er hverken strontium eller jod dosering nødvendig
nice work btw

nice work btw

- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
ja men synes sku jeg foder ganske fornuftigt og hvis jeg ikke tilføre jod så er det ikke målbart
når jeg siger jeg foder godt så får det 4 gang tørfoder dagligt 13 ml plankton og 3-4 gang ugen får de enten frost foder 6-8 tegninger og frisk salat. Hehe
og tak skal du have ;O)
når jeg siger jeg foder godt så får det 4 gang tørfoder dagligt 13 ml plankton og 3-4 gang ugen får de enten frost foder 6-8 tegninger og frisk salat. Hehe
og tak skal du have ;O)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Da mit andet akvarie kørte for fuld styrke, var jeg nødt til at tilsætte markant meget mere jod end doseringsvejledningen foreskrev. Så vidt jeg husker ca 3x dosis.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
ja også lidt det jeg oplever at der skal mere til ind det der står på flaskerne.
- Barner
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2004
ville det ikke være nok at linde låget på flasken? så det ikke slutter helt tæt.
Luften står jo stille og bliver ikke skifter ud, medmindre der er noget bevægelse som flytter luften? bare en iagttagelse. ellers smart gennemtænkt idé
Luften står jo stille og bliver ikke skifter ud, medmindre der er noget bevægelse som flytter luften? bare en iagttagelse. ellers smart gennemtænkt idé
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
ja det kunne være en mulighed men ved ikke hvordan du vil gøre det i praktisk når du skal have en sprøjte ned i flasken for at suge det op, samt at flasken er med skrue låg så enten er den åben eller lukket, men det er nok bare mig Hehe, men har heller ikke et rum hvor luften står stille så jeg kan undgå at flytte den luft der står i flasken.Barner skrev:ville det ikke være nok at linde låget på flasken? så det ikke slutter helt tæt.
ved ikke om dette er en ide jeg har i hovedet eller om det forgår sådan i den virkelig verden, men kunne forstille mig at hvis der står en mængde luft i flasken med 21% oxygen og 78 % nitrogen og så 1 % af noget andet og joden så bruger lad os sige 2 % af oxygen så der kun er 19 % tilbage så tror jeg at når du åbner flaske så vil naturene kræve at de 19 bliver til 21 % igen og henter den nu hvor der er adgang til det med åben låg. ved ikke hvad det er joden bruger dette er bare et eksempel.